EL MTB - Biltema

EL MTB - Biltema
EL MTB - Biltema
gnilrub sa:
N_sandstrom sa:
colan sa:
Men jag får väl köra i skogen med den? I vilket fall, tror inte någon skulle säga till ifall jag körde. Isåfall är den personen fjantigt löjlig, då kan jag bara säga att jag kör med manuellt läge som vanlig cykel.....och då gör jag rätt....

Jag tror inte någon seriös skogscyklist som såg dig skulle låta bli att säga till.
Om det är något område där motor verkligen göt skillnad mot trampor så är det slitaget man orsakar på stigar.

Så jo, skulle jag se dig åka runt med din semi-motorcykel i nån slags skog som inte är anlagt crossbana så skulle jag vara en jobbig röv tills du åkte hem, och om du kallar mig löjlig så rör det mig inte i ryggen.

(nästan) hela vår community sliter för att orsaka så lite slitage som möjligt, för att vi inte ska bli utslängda från stigarna och hänvisade till fåtal anlagda spår. Folk som börjar slira runt med elmotorer och tror att dom cyklar är inte vad i behöver.

På vilket sätt sliter ni? Seriöst frågat och ej med avsikt att vara dryg.

Jag vet att det finns flera på happy som sitter i möten med tex kommunrepresentanter. Startar föreningar och försöker utbilda, informera, arrangera stigvård, skyltning, kanske trailforks. Eller bara skapar upprop/listor för att göra sig hörda.

Personligen "sliter" jag inte (kul formulering när det handlar om slitage) men jag undviker att göra skada, bär cykeln om det är bättre, väljer stigar beroende på säsong och underlag. Jag guidar ibland och försöker visa och förklara för nytillkomna hur man bör göra.

Jag breddar inte stigarna, kör inte bredvid spängerna i våtmarker och och sladdar inte upp bromsspår på gräs i naturreservaten.

Jag brukar fixa till vid änden av spänger med stenar, dränera lerhål, "blockera" uppenbara stigbreddningar gjorda av cyklister.

Generellt bete mig vettigt mot andra vid möten i skogen. Jag är övertydlig med hänsyn när jag möter andra på stigen och förklarar vad jag gör ifall det kan misstolkas.

Det känns naturligt, jag vill få lov att fortsätta cykla överallt där jag cyklar idag helt enkelt.

EL MTB - Biltema
ForesterGuy sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:
patten sa:
konscious sa:
Elallergin verkar vara utbredd här.
Inte riktigt lika utbredd som latmasken...
Du har tydligen inte testat en laglig elcykel...
Och du har nog aldrig provat en utan +100% assist...

Det var inte så vanligt med el-MTB 1991...eller 2001. Jag köper inte ny cykel så ofta. ?

Jättebra att äldre människor får komma ut och röra på sig. Elcyklar har sina fördelar!

EL MTB - Biltema
Bengt-re sa:
johnez sa:
Ja vissa verkar inte ha förstått skillnaden mellan en 250 W elcykel och en crossmotorcykel på 40 HK :)
250 W elcykel är inget man "slirar runt med", det har aldrig hänt mig oavsett underlag...
Angående vissas upprörda kommentare om elcykel i skogen.

Förövrigt så skulle jag rekommenderar denna el-mountainbike ist för biltemas: https://www.amazon.de/NCM-Elektrofa...sr_1_2?s=sports&ie=UTF8&qid=1491117804&sr=1-2
Jag har själv haft en NCM i 2 år som jag är nöjd med.

Jag har också pratat med en person som har biltemas 29 tums elcykel och det var bara positiva kommentarer, men den jag länkar till tror jag är bättre.

Kanske för att det är otillåtet och förstör på sikt allmänhetens redan bristande acceptans för cykling i skog....

Det är iofs inte bara elmoppar som förstör där, cykling på motionsspår, stigbreddning (främst av otekniska konditionsstarka nybörjare på FS), bristande efterlevnad av befintliga regleringar och otrevligt sätt mot gående är lika effektiva. Jag hör ju bara vad ickecyklister i fikarum och liknande tycker om oss - cyklister är oki att håna, hata och förlöjliga. Tyvärr så är en stor del av kritiken som vi drar på oss baserad på olämpligt uppträdande av cyklister. Problemet är väl mest ett storstadsproblem, men trist ändå om det 2025 bara får cyklas på vägar och i bikeparks. Det finns politiker i riksdagen som diskuterar om man skall överväga ett totalförbud för cykling på annat än anlaggda vägar och visar cyklister som kollektiv inte upp en förbättring så ger man cykelhatarna mer vatten på sin redan ganska blöta kvarn.

Men kör elmoppe i skogen - det är ett bra sätt att spä på hatet....

I höstas låg jag bakom en ickeelektrisk MTB i skogen. Vi låg väl i uppåt 30 bägge två, skillnaden var att jag saktade in vid möte med vandrare, med eller utan barn och hund. Dessutom slängde jag inte folieförpackningar i naturen, vad fan liksom...

EL MTB - Biltema
NickPick sa:
ForesterGuy sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:
patten sa:
konscious sa:
Elallergin verkar vara utbredd här.
Inte riktigt lika utbredd som latmasken...
Du har tydligen inte testat en laglig elcykel...
Och du har nog aldrig provat en utan +100% assist...

Det var inte så vanligt med el-MTB 1991...eller 2001. Jag köper inte ny cykel så ofta. ?

Jättebra att äldre människor får komma ut och röra på sig. Elcyklar har sina fördelar!

Ålder är relativt. För övrigt så är bara tio procent av mina cyklar elektriska...än så länge.

EL MTB - Biltema
Och jag såg en cool (?) enduro-cyklist som glidsladdade sig nerför en sluttning en gång, med "fina" spår uppdragna i marken. Hellre sladdlös elcykel, än sladd på icke-elcykel. Bah!

EL MTB - Biltema
1. Ja, det är allmänt känt att man kan cykla längre med större hjul. Fördelen med hydral bromsar kan jag inte svara på. Det är ju bara en fördel att ha bromsar om man behöver använda dem.

2. Det är allmänt så att tillverkarnas uppgifter om räckvidd alltid stämmer till 100%. Detta gäller elbilar, elcyklar och bilar som drivs på fossila bränslen.

3. Nej, det är roligare att cykla i Spanien, så det kommer inte vara lika kul här hemma.

4. På samma sätt som du trimmar en eu-moped, eller kör mot rött, eller kör fortare än lagstadgad hastighet.

5. Nej, Biltema har aldrig rea, även om de säger att det är rea. Vi konsumenter är alltid lurade.

Jag har erfarenhet av mycket, du får precisera dig lite mer vad det är du vill att jag ska dela med mig av.
Köpte 2 elcyklar på Biltema för 4500kr 75% rea hade dom

Tillbaka
Topp