Elcykel 45 km/h remdrift finns det?
Plush sa:Mini_me sa:Plush sa:Happymtb/Happyride består till största delen av trångsynta bakåtsträvare har det visat sig. Teknikfiender och traditionalister av högsta kvalitet.
Jag har själv en E-mtb (som synes i min profil) men skulle aldrig komma på tanken att fråga några här om råd.
Helt enkelt på den idiotiska inställning många här bevisligen har.
Lika idiotiska som SCF/UCI och deras "lagar och regler" om allt möjligt.
Lika idiotiska som alla "inofficiella stilpoliskoder" som många här svänger med.
Elcykel är här för att stanna. Så enkelt är det.
Acceptera det eller håll käften.
Haha! Har den retoriken nånsin funkat för dig?
Jag ser klara fördelar med en el-cykel (Sambon har det). Men varför skulle vi bara acceptera och hålla käften gällande saker som inte ens är lagliga / en cykel?
Har du en el-assisterad MTB så kul för dig. Gör den bara rätt fart och har rätt Watt så stör du nog bara en bråkdel av befolkningen. (Visst , många huserar här men det behöver man ju inte vara ett geni för att räkna ut).
Vi leker med tanken att min dotter på 11år ska cykla till sin kompis. Hon gör max 10-15km/h på sin cykel. Kommer då nån i 45km/h och har dålig koll så blir konsekvenserna betydligt större. Min kompis har en trimmad fd cykel. Han avstår från att blåsa på i 45 pga han åker så jävla mycket fortare än andra. Så om nån vinglar till (som många gör oavsett elit eller inte) så kan det smälla.
Lek med tanken att nån som har köpt en 45km/h cykel kör på nån. Båda skadas men den som blir påkörd måste köra rehab resten av sitt liv.
Tror du ärligt talat att 45km/h personens försäkringsbolag kommer slanta det? Tveksamt.
Så därför kommer såna här trådar innehålla motstånd av fullt rimliga anledningar.
Puss påre;)
Då är det personen dom ska ifrågasätta, inte cykeln i sig.
Absolut går det att trimma, men likväl som det går att trimma bilar och det där med händer saker så är det Inte bilens fel att saker sker. Det är föraren som är ansvarig.
Elcykel i Europa är 3-5 år före Sverige i utvecklingen, hur många olyckor liknande den du beskriver har du belägg för att det skett där? Och om det nu är ett sådant problem... Varför har inte de länderna satt stopp för utvecklingen?
Fast resonemanget faller på att bilen håller till på vägen inte på en cykelbana där både gångtrafikanter o långsammare cyklister håller till. Dessutom är det ju inte ett argument, att bara för att folk gör det med bilar så blir det rättat göra på cykel. Finns även skillnaden i att cykla säg 45 på en cykelbana med vanlig cykel ä klart svårare än att med en otrimmad bil köra olaglig hastighet. Plus att vägen är anpassad för de hastigheterna. Det är inte en cykelbana.
Men visst i slutändan är det personen i fråga som ä problemet. Men då kan vi ju släppa vapen o allt fritt, vi kör en USA. Verkar funka riktigt bra :-)
Sen får du ju köpa o köra en sådan cykel, bara att du får köra den som en EU moped (om jag inte förståt det fel), vad är problemet? Att du inte får cykla på cykelbanan?
Senast ändrad: