Elcykel förbud på Jämtlands fjällen.

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet

En elcykel har ju definitivt motordrivning och det borde väl i teorin gå att fälla någon redan på första punkten i terrängkörninglagen.
Som sagt ingår inte 250watt elcykel i trängkörningslagen. Det är klassad som en cykel och definitionen på en cykel är att den inte har en motor (annars är det en motorcykel).
är det absurt? JA!

Hela står och faller på hur saker klassas. Går att jämföra lite med ett annat typ av fordon. Har en BMW 5-serien på gatan jag promt hävdar är en Bil men då den är strypt till 30km/h och omklassad så är det helt magiskt en Traktor.

jag tänker mig att en jurist säkert skulle kunna använda stora ord som legalitetsprincipen och obestämdhetsförbudet för att förklara varför det är bra att dra gränsen vid motor, inte watt.

de där 250 watten är ju någon skum "kontinuerlig märkeffekt" som knappt nån fattar var det är. och att komma på en tydligare definition av en tillräckligt svag elmotorcykel tror jag blir svårt.

jag tycker det är tydligt och bra att dra gränsen vid motor, oavsett effekt. då förstår alla vad som gäller, och det är lättare att följa lagen och se om någon begår ett lagbrott eller ej.

Som sagt ingår inte 250watt elcykel i trängkörningslagen. Det är klassad som en cykel och definitionen på en cykel är att den inte har en motor (annars är det en motorcykel).
är det absurt? JA!

Hela står och faller på hur saker klassas. Går att jämföra lite med ett annat typ av fordon. Har en BMW 5-serien på gatan jag promt hävdar är en Bil men då den är strypt till 30km/h och omklassad så är det helt magiskt en Traktor.
Ja en elcykel klassas som en "cykel" på cykelbana och på vägar. Finns det någon källa på att terrängkörninglagen är omöjlig att applicera? Antar att det inte är prövat. Hoppas detta reds ut snarast =D

Ja en elcykel klassas som en "cykel" på cykelbana och på vägar. Finns det någon källa på att terrängkörninglagen är omöjlig att applicera? Antar att det inte är prövat. Hoppas detta reds ut snarast =D
Jag har läst utredningen för den nya trängkörningslagen och där tar man upp att den inte ingår idag eller ska ingå i framtiden.

den finns att läsa som PDF om du googlar. Sök bara på elcykel i dokumentet så får du upp de intressant delarna.

hur bråttom har ni i fjällen? fart efter kamrat.

Det handlat inte riktigt om det i mitt fall, det kommer inte gå speciellt fort ändå. Cyklar man inte mtb regelbundet är det svinjobbigt att cykla ute i terrängen, har man inte heller några mtb ambitioner och cyklar med 2-3 ggr per år så blir det mest jobbigt och inte så njutbart. Det handlar mer om att kunna ta en längre fikarunda i maklig takt med fokus på naturen och inte bränna järnet på lederna.

Jag har inte heller nån ambition att bryta mot några rekommendationer utan avser att hålla oss på tillåtna leder.

Det handlar inte om att trafik med motorfordon är förbjuden i fjällen förutom skoter på snö på markerad skoterled? D v s en teknikalitet där man skulle behöva flika in ett undatag i lagen som tillåter t ex elassisterad trampcykel med max vridmoment xxx nm?

Klart man ska få ta en fredlig fikarunda. Där har vi målgruppen.

Ungeför som att köpa en stridsvagn för att freda sig mot inbrottstjuvar

$7,499.99 USD
p5pb20803342 (1).jpg

Det handlar inte om att trafik med motorfordon är förbjuden i fjällen förutom skoter på snö på markerad skoterled? D v s en teknikalitet där man skulle behöva flika in ett undatag i lagen som tillåter t ex elassisterad trampcykel med max vridmoment xxx nm?
Eller så släpper du bara det där med visst vridmoment, ledsen att det kom upp i tråden, och så är det grundproblemet motorisering i naturen som vi pratar om.

Eller så släpper du bara det där med visst vridmoment, ledsen att det kom upp i tråden, och så är det grundproblemet motorisering i naturen som vi pratar om.
Ja, det är inte relevant. Min fråga var om det helt enkelt är så att det är otillåtet eftersom motorfordon är förbjuden även i fjällterrängen förutom ett enstaka undantag (och helt tillåten för en folkgrupp).

Det handlat inte riktigt om det i mitt fall, det kommer inte gå speciellt fort ändå. Cyklar man inte mtb regelbundet är det svinjobbigt att cykla ute i terrängen, har man inte heller några mtb ambitioner och cyklar med 2-3 ggr per år så blir det mest jobbigt och inte så njutbart. Det handlar mer om att kunna ta en längre fikarunda i maklig takt med fokus på naturen och inte bränna järnet på lederna.

Jag har inte heller nån ambition att bryta mot några rekommendationer utan avser att hålla oss på tillåtna leder.
Så du vill få ut glädjen av att kunna utan att stoppa in ansträngningen för att komma dit.

Om du inte vill bryta mot några rekommendationer så är det väl dumt att göra just det.
Cykla med dina ben så bryter du inte mot några rekommendationer, och så cyklar du i den takt du orkar så långt du tycker är bekvämt utan att tänka att om jag bara hade så eller så mycket hjälp så skulle jag kunna cykla lika långt och snabbt som de där andra som jag är avis på.

Jag vill bara uppdatera lite med att INGEN har svarat på frågan. Finns det cykelleder (inte bilväg) utanför bikeparken där det är ok med eMTB eller inte.

Naturvårdsverket som är ansvariga för regler i naturen tycker helt klart att du bryter mot allemansrätten.

Elcyklar, segways och mindre motorfordon​

Att köra elcyklar, segways och andra mindre fordon med motor i naturen, ingår inte i allemansrätten.

Men du kanske har lite svårt med läsförståelse? ;)

nu har ju flera rättat dig men du kanske ska ha lite kött på benen innan du utrycker dig och kollar upp vad som verkligen gäller innan du skriver.

verkar ju mera som att du har mera svårt att läsa ?

jag klistar in detta som salt på såret
Om en elcykel däremot har högst 250 watt märkeffekt samt elstöd upp till maximalt 25 km/h när man trampar, klassas den som cykel. Den ingår då inte i gruppen motoriserade fordon i terrängkörningslagen. Därmed får den användas i terräng på samma sätt som en vanlig cykel.

Så du vill få ut glädjen av att kunna utan att stoppa in ansträngningen för att komma dit.

Om du inte vill bryta mot några rekommendationer så är det väl dumt att göra just det.
Cykla med dina ben så bryter du inte mot några rekommendationer, och så cyklar du i den takt du orkar så långt du tycker är bekvämt utan att tänka att om jag bara hade så eller så mycket hjälp så skulle jag kunna cykla lika långt och snabbt som de där andra som jag är avis på.

JAG ska cykla på "vanlig cykel", men min sambo som inte cyklar MTB i vanliga fall tänkte hyra en eMTB så vi tillsammans kan cykla 1 mil eller 2 utan att det blir för jobbigt.

Men ja helt rätt, hon vill ha den roliga biten utan den jobbiga.

Övriga dagar hade jag tänkt åka lift med min vanliga cykel, men jag kanske måste cykla uppför berget för att få ha kul nedför ?.

Senast ändrad:

Det där är i och för sig ett extremt uselt argument, för du tar dig knappast till fots eller per cykel till fjällen, eller hur? Alltså är inte du heller beredd att "stoppa in ansträngningen för att komma dit". Varför börjar gränsen för den ansträngning som anses berättigad först när du tagit dig per bil, tåg eller flyg till området ifråga? Helt ologiskt.

JAG ska cykla på "vanlig cykel", men min sambo som inte cyklar MTB i vanliga fall tänkte hyra en eMTB så vi tillsammans kan cykla 1 mil eller 2 utan att det blir för jobbigt.

Men ja helt rätt, hon vill ha den roliga biten utan den jobbiga.
Jag förstår att du inte vill säga till henne att htfu, det skulle göra rundan till en solorunda.
Men fortfarande, om du ser vad Naturvårdsverket säger så har du regler som säger att du inte får framföra elcykel i terrängen.
Min rekommendation är att skaffa en lätt o bra cykel till sambon, med lätt och bra utrustning, och så tar du all packning inkl hennes dricka så att hon får det så lätt som det går och sen cyklar ni så långt som hon tycker är trevligt utan att klaga på att du velat cykla längre.

Det där är i och för sig ett extremt uselt argument, för du tar dig knappast till fots eller per cykel till fjällen, eller hur? Alltså är inte du heller beredd att "stoppa in ansträngningen för att komma dit". Varför börjar gränsen för den ansträngning som anses berättigad först när du tagit dig per bil, tåg eller flyg till området ifråga? Helt ologiskt.
"Att komma dit" handlar inte om vägen till cyklingen utan om själva cyklingen.

Jag förstår att du inte vill säga till henne att htfu, det skulle göra rundan till en solorunda.
Men fortfarande, om du ser vad Naturvårdsverket säger så har du regler som säger att du inte får framföra elcykel i terrängen.
Min rekommendation är att skaffa en lätt o bra cykel till sambon, med lätt och bra utrustning, och så tar du all packning inkl hennes dricka så att hon får det så lätt som det går och sen cyklar ni så långt som hon tycker är trevligt utan att klaga på att du velat cykla längre.

Hur är det med läskunnigheten? Frågan är om det finns leder där eMTB är tillåtet, jag tänker inte bryta mot rekommendationerna. Det finns ingen anledning att köpa massa utrustning för hon har inga ambitioner att börja cykla "på riktigt", hon har egna hobbies.

Sen tycker hon det är MYCKET roligare på en eMTB än vanlig cykel (testat tidigare), för då kan hon cykla utan att det blir svinjobbigt. Och det är viktigare att hon har kul än att hon cyklar "rätt enligt happy".

Senast ändrad:
Hur är det med läskunnigheten? Frågan är om det finns leder där eMTB är tillåtet, jag tänker inte bryta mot rekommendationerna. Det finns ingen anledning att köpa massa utrustning för hon har inga ambitioner att börja cykla "på riktigt", hon har egna hobbies.

Sen tycker hon det är MYCKET roligare på en eMTB än vanlig cykel (testat tidigare), för då kan hon cykla utan att det blir svinjobbigt. Och det är viktigare att hon har kul än att hon cyklar "rätt enligt ha
"ja tuvärr så finns det gammla hundar som inte accepterar att tekniken går frammåt"

"ja just nu bryter jag inte mot allemansrätten då det fortfarande inte finns någon "regel" att man inte får cykla el-cykel i skogen."

Jag kan läsa, vet du vad du själv har skrivit?

Senast ändrad:
Nu är jag varken jurist eller upplänning men jag chansar vilt att det inte kommit upp några skyltar med tillåten emtb cykling på statligt renbetsfjäll. Jag fick inte intrycket att han var intresserad av att främja den verksamheten alls.

Sen är det väl i ärlighetens namn så att han agerar som markägare och markägare har som bekant inte möjlighet att bestämma vad som är allemansrätt.
Däremot är det väl just länstyrelsen som bestämmer var det är cykelförbud.

"ja tuvärr så finns det gammla hundar som inte accepterar att tekniken går frammåt"

"ja just nu bryter jag inte mot allemansrätten då det fortfarande inte finns någon "regel" att man inte får cykla el-cykel i skogen."

tror du behöver läsa tråden igen, du citerar det jag skrivit och inte det han skrivit.

Jag tycker vi ska crowdfunda ihop en rejäl slant till den som är beredd att ta en för Happylaget genom att elcykla och anmäla sig själv till polisen och sen driva ärendet till högsta möjliga instans så det blir ett prejudikat. Bara chansen att få slippa dessa återkommande elcykeltrådar hela tiden är lätt värt en skaplig summa för mig!

Jag tycker vi ska crowdfunda ihop en rejäl slant till den som är beredd att ta en för Happylaget genom att elcykla och anmäla sig själv till polisen och sen driva ärendet till högsta möjliga instans så det blir ett prejudikat. Bara chansen att få slippa dessa återkommande elcykeltrådar hela tiden är lätt värt en skaplig summa för mig!

Hade sparat en del skrivande alltså.

Ja jag vet vad jag har skrivit och dom där "citaten" är inte mina utan tillhör Mtblte.

Keep on digging...

Förstår helt och hållet varför man vill förbjuda emtb i fjällen, men förstår verkligen inte varför man inte tar det steget längre och förbjuder mtb helt, iaf på de slitna lederna. Har svårt att se att det faktiskt kommer bli någon skillnad som det ser ut nu. Visst kan man se det som att man rustar för framtiden, men det är skevt om man inte tar tag i problemen man har idag.

De enda som borde få röra sig på cykel i fjället är de med fatbikes, ser så härligt ut när de gungar fram.

Jag kan slänga in en slant. Det känns fortfarande som folk tolkar mitt ursprungs inlägg fritt (alternativ ignorerar helt). Frågan är om det i närheten av Åre finns leder där eMTB är tillåtet. Det handlar inte om huruvida man får bränna runt med motor varsomhelst.

Nu är jag varken jurist eller upplänning men jag chansar vilt att det inte kommit upp några skyltar med tillåten emtb cykling på statligt renbetsfjäll. Jag fick inte intrycket att han var intresserad av att främja den verksamheten alls.

Sen är det väl i ärlighetens namn så att han agerar som markägare och markägare har som bekant inte möjlighet att bestämma vad som är allemansrätt.
Däremot är det väl just länstyrelsen som bestämmer var det är cykelförbud.
Cykelförbud ja. Dock är det endast Transportstyrelsen som kan sätta definitionen av en cykel, och enligt dom är det en cykel upp till 250W. Så de kan de facto inte förbjuda detta i dagsläget, endast (som de nu gjort), sätta en policy. Sedan kan det dras till domstol och först då kan det bli fråga om en förändring som medför möjlighet till förbud för just elcyklar.

Cykelförbud ja. Dock är det endast Transportstyrelsen som kan sätta definitionen av en cykel, och enligt dom är det en cykel upp till 250W. Så de kan de facto inte förbjuda detta i dagsläget, endast (som de nu gjort), sätta en policy. Sedan kan det dras till domstol och först då kan det bli fråga om en förändring som medför möjlighet till förbud för just elcyklar.
Motor däremot kan man kanske ta definitionen av från wikipedia eller nåt.

Naturvårdsverket håller inte med dig

Visa bilaga 498367
Förbannade politiserade myndigheter. Jag har skrivit förr i ämnet och brukar börja med att "annonsera" att jag jobbat nästan 10 år med lagkravstolkningar i fordonsindustrin. Jag har även upprepade gånger ställt följdfrågor till myndigheter när dessa artiklar kommer ut. Alla utom Naturvårdsverket svarar professionellt med hänvisning till lagen. Dessa tomtar lever dock i en egen värld.

Om man inleder med "Vad säger lagen" så får man hålla sig till lagen. Första meningen är istället: "...räknar Naturvårdsverket...". Det är ju gulligt att de berättar hur de räknar, men det bevisar också att de behöver sätta sig i skolbänken. NVV bestämmer INTE vad som är ett motoriserat fordon, det gör transportstyrelsen. Dessutom finns inte termen motoriserat fordon i Svensk lag, det heter "Motordrivet Fordon"! Detta är så pinsamt att läsa. Sedan följer de upp med att referera propositioner, det är inget fel i det förutom att de återigen vill ge sken av att dessa gäller. En proposition är ett ICKE BESLUTAT förslag. Vidare handlar referenserna de ger till saker som snöskoter i fjällterräng, relevansen är noll.

Mina skattepengar går till att någon aktivist sitter och aktivt vilseleder, och dessutom har betalt för det. Tills annat är beslutat gäller svensk lag. Vi kan tycka saker om det, men om myndigheter anser sig stå över lagen blir det bara patetiskt.

Länsstyrelsen är en myndighet. Som sådan kan de publicera allmänna råd och rekommendationer om hur gällande lag ska tolkas. Dessa är dock inte på något sätt bindande för en domstol. Länsstyrelsen kan alltså inte "slå fast" någonting alls. Frågan om elcykling ingår i allemansrätten är alltjämt öppen tills dess vi får antingen ett prejudikat eller ny lagstiftning.

Jag kan slänga in en slant. Det känns fortfarande som folk tolkar mitt ursprungs inlägg fritt (alternativ ignorerar helt). Frågan är om det i närheten av Åre finns leder där eMTB är tillåtet. Det handlar inte om huruvida man får bränna runt med motor varsomhelst.
Ring och prata med de företag som guidar och hyr ut e-mtb i Åre så får du nog bra svar.

Förbannade politiserade myndigheter. Jag har skrivit förr i ämnet och brukar börja med att "annonsera" att jag jobbat nästan 10 år med lagkravstolkningar i fordonsindustrin. Jag har även upprepade gånger ställt följdfrågor till myndigheter när dessa artiklar kommer ut. Alla utom Naturvårdsverket svarar professionellt med hänvisning till lagen. Dessa tomtar lever dock i en egen värld.

Om man inleder med "Vad säger lagen" så får man hålla sig till lagen. Första meningen är istället: "...räknar Naturvårdsverket...". Det är ju gulligt att de berättar hur de räknar, men det bevisar också att de behöver sätta sig i skolbänken. NVV bestämmer INTE vad som är ett motoriserat fordon, det gör transportstyrelsen. Dessutom finns inte termen motoriserat fordon i Svensk lag, det heter "Motordrivet Fordon"! Detta är så pinsamt att läsa. Sedan följer de upp med att referera propositioner, det är inget fel i det förutom att de återigen vill ge sken av att dessa gäller. En proposition är ett ICKE BESLUTAT förslag. Vidare handlar referenserna de ger till saker som snöskoter i fjällterräng, relevansen är noll.

Mina skattepengar går till att någon aktivist sitter och aktivt vilseleder, och dessutom har betalt för det. Tills annat är beslutat gäller svensk lag. Vi kan tycka saker om det, men om myndigheter anser sig stå över lagen blir det bara patetiskt.

Ian Kindstrand fick just ett mail :)

"Att komma dit" handlar inte om vägen till cyklingen utan om själva cyklingen.
Enligt dig ja. Min poäng är att olika personer drar gränsen för vad "det handlar om" på olika sätt. ?

Måste man verkligen vara intresserad av cykling för att se fördelen med att kunna ta sig ut i naturen på ett sätt som inte kräver skaplig fysik? Jag väljer att inte ens diskutera fenomenet elcykel, utan det är mer av en filosofisk fråga som råkar ha starka implikationer i det här specifika sammanhanget.

Då borde det kanske att anmäla till JK?

Screenshot_20210630-133948~2.png

Propositioner och andra förarbeten tillmäts stort värde i den svenska rättskälleläran (lag, förarbeten, prejudikat, litteratur...). Terrängkörningslagen innehåller ingen definition av motordrivet fordon utan det får man utläsa ur propositionen:

Prop. 1975/76: 66 "I vägtrafik- och terrängtrafikkungörélserna avses med motordrivet fordon sådant fordon som för framdrivande är försett med motor. Hit hör motorfordon, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon. Med motorfordon förstås i regel sådant motordrivet fordon som inte är terrängmotorfordon och som är inrättat huvudsakligen för att självständigt användas för person- eller godsbefordran. Traktorer och motorredskap är sådana motordrivna fordon som är inrättade huvudsakligen som dragfordon resp. arbetsredskap och som är konstruerade för en hastighet av högst 30 km i timmen.

Terrängfordonen utgörs av terrängmotorfordon och terrängsläp. De förra definieras i lagstiftningen som motordrivet fordon som är inrättat huvudsakligen för att självständigt användas till person- eller godsbefordran i terräng. Terrängsläp är fordon som är inrättat för att dragas av terrängmotorfordon och inte är släpfordon. Beroende pä tjänstevikten indelas terrängmotorfordonen enligt terrängtrafikkungörelsen i terrängskotrar, som har en tjänstevikt av högst 400 kg, och terrängvagnar, som har en tjänstevikt över 400 kg."

Motor däremot kan man kanske ta definitionen av från wikipedia eller nåt.

250 W gränsen är totalt elektroniskt mumbo-jumbo. Sätter du en powertap eller bara kör lite räkning på en elcykel eller kommer du se att att alla trycker den maxeffekten batteriet kan leverera vilket för alla lite finare cyklar är bra mycket mer än 1kw.

Jag vet för lite om juridik för att säga något om du tex skulle kunna stämma Specialized, hävda att deras feklassade motorcyklar har orsakat skada och få igenom en lagändring den vägen

Det känns fortfarande som folk tolkar mitt ursprungs inlägg fritt (alternativ ignorerar helt). Frågan är om det i närheten av Åre finns leder där eMTB är tillåtet.
Jag antar att du redan hört av dig till Skistar, Åre bergscyklister och uthyrningsfirmorna men orkade inte vänta på svar och startade istället den här tråden?

tyvärr finns det ju två typer av elcyklister, dem som vill penla lite längre/hänga med andra som är lite snabbare, och dem som egentligen vill ha en elmoped. Är ju synd att den senare skall drabba den första, men helt orimligt vore det ju inte att bara sätta en annan gräns för elassistans. 25km/h är ju mycket mer rimligt på vägar än i skogen, tycker att 12-15km/h vore mer rimligt. sedan hur det skall kontrolleras och regleras är en annan fråga.

250 W gränsen är totalt elektroniskt mumbo-jumbo. Sätter du en powertap eller bara kör lite räkning på en elcykel eller kommer du se att att alla trycker den maxeffekten batteriet kan leverera vilket för alla lite finare cyklar är bra mycket mer än 1kw.

Jag vet för lite om juridik för att säga något om du tex skulle kunna stämma Specialized, hävda att deras feklassade motorcyklar har orsakat skada och få igenom en lagändring den vägen
I Europa är det ganska väldefinierat vad el-cyklar får ha för effekt till skillnad från i USA där det mäts lite mer diffust (nominell effekt).

Kontinuerlig märkeffekt är inget mumbo-jumbo utan är en etablerad standard. Det är korrekt att man momentant kan ta ut mer effekt än 250 W (som mest verkar det vara ungefär 7-800 W) men det är alltså bara under kortare perioder.

Jag är långt ifrån lika kunnig som du som har jobbat så länge med lagkravstolkningar osv. så jag vill passa på att fråga dig som kan allt det här:

Lagkravstolkningar är väl det vi kallar föreskrifter (möjligen via någon förordning), och föreskrifter är väl myndigheter som har i uppdrag att upprätta?

Sedan är det alltså så att processen för att utge föreskrifter i våra myndigheter inte sker i någon specifik ordning med remissrundor osv utan att en enskild individ (aktivist som du uttrycker det) skriver dessa och själv får bestämma?

I Europa är det ganska väldefinierat vad el-cyklar får ha för effekt till skillnad från i USA där det mäts lite mer diffust (nominell effekt).

Kontinuerlig märkeffekt är inget mumbo-jumbo utan är en etablerad standard. Det är korrekt att man momentant kan ta ut mer effekt än 250 W (som mest verkar det vara ungefär 7-800 W) men det är alltså bara under kortare perioder.
Jag tror att kortare perioder duger fint för att riva upp marken lite här och var.

Tillbaka
Topp