Elcykel förbud på Jämtlands fjällen.
Nu är vi djup ner i nörderiet. Men elassisterade cyklar certifieras på EU-nivå (2002/24/EC). Att ifrågasätta ett sådant godkännande innebär att transportstyrelsen skall driva frågan via TAM (Type Approval Meeting) för att ifrågasätta dagens metod. Att en svensk privatperson eller ens ett testinstitut inte gillar dagens certifiering spelar absolut ingen roll i sammanhanget. Just detta faktum ledde till att Daimler kunde sälja olagliga bilar inom EU (inkl. Sverige) när det vägrade byta köldmedium (2014), utan vare sig böter eller åtgärd.Tack för rättningen men jag är rätt säker på att alla motorerna trycker ur sig mer. På cykelmotorerna skriver de av förklarlig anledning inte ut den verkliga effekten men letar du delarna kring så e det fan omöjligt hitta delar som klarar 36v och så låga effekter som 250W. Den billigaste jag kan hitta är den här pwm drivern för 25 spänn https://www.amazon.se/ICQUANZX-avtryckaromkopplare-kontrollbräda-motorvarvkontroll-ljusstyrketräning/dp/B07VRCXGFY/ref=asc_df_B07VRCXGFY/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476430984427&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=1429338955700771679&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062451&hvtargid=pla-906968227120&psc=1
.. som kalarar 400 W. De billigast motorerna jag kan hitta som klarar 36 v ligger runt 5-hundringen och klarar knappt 3 kW i ineffekt. Hela det där reglementet är skrivet för borst-motorer som regleras med en vridresistor... ja ja...
Eu-funkar inte så. Vi kan implementera regelverket lite som vi vill men en en dom i sverige som ledde till lagändring skulle nog gå upp i eu-domstol också och cykeltillverkarna skulle förlora där med. Nu är det här en rätt tramsig diskussion eftersom ingen, jagsjälv inräknad, vill att det här ska hända