Elcykel förbud på Jämtlands fjällen.

Tack för rättningen men jag är rätt säker på att alla motorerna trycker ur sig mer. På cykelmotorerna skriver de av förklarlig anledning inte ut den verkliga effekten men letar du delarna kring så e det fan omöjligt hitta delar som klarar 36v och så låga effekter som 250W. Den billigaste jag kan hitta är den här pwm drivern för 25 spänn https://www.amazon.se/ICQUANZX-avtryckaromkopplare-kontrollbräda-motorvarvkontroll-ljusstyrketräning/dp/B07VRCXGFY/ref=asc_df_B07VRCXGFY/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476430984427&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=1429338955700771679&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062451&hvtargid=pla-906968227120&psc=1

.. som kalarar 400 W. De billigast motorerna jag kan hitta som klarar 36 v ligger runt 5-hundringen och klarar knappt 3 kW i ineffekt. Hela det där reglementet är skrivet för borst-motorer som regleras med en vridresistor... ja ja...

Eu-funkar inte så. Vi kan implementera regelverket lite som vi vill men en en dom i sverige som ledde till lagändring skulle nog gå upp i eu-domstol också och cykeltillverkarna skulle förlora där med. Nu är det här en rätt tramsig diskussion eftersom ingen, jagsjälv inräknad, vill att det här ska hända
Nu är vi djup ner i nörderiet. Men elassisterade cyklar certifieras på EU-nivå (2002/24/EC). Att ifrågasätta ett sådant godkännande innebär att transportstyrelsen skall driva frågan via TAM (Type Approval Meeting) för att ifrågasätta dagens metod. Att en svensk privatperson eller ens ett testinstitut inte gillar dagens certifiering spelar absolut ingen roll i sammanhanget. Just detta faktum ledde till att Daimler kunde sälja olagliga bilar inom EU (inkl. Sverige) när det vägrade byta köldmedium (2014), utan vare sig böter eller åtgärd.

Nu är vi djup ner i nörderiet. Men elassisterade cyklar certifieras på EU-nivå (2002/24/EC). Att ifrågasätta ett sådant godkännande innebär att transportstyrelsen skall driva frågan via TAM (Type Approval Meeting) för att ifrågasätta dagens metod. Att en svensk privatperson eller ens ett testinstitut inte gillar dagens certifiering spelar absolut ingen roll i sammanhanget. Just detta faktum ledde till att Daimler kunde sälja olagliga bilar inom EU (inkl. Sverige) när det vägrade byta köldmedium (2014), utan vare sig böter eller åtgärd.

Okej, jag är inte jurist här men är det inte offentlig rätt du pratar om här? Vi har väl etablerat att de instanserna på gott och ont skiter i de här frågorna så vi kan bortse från transportstyrelsen och andra här. Civilrätt då? Markägare mot cyklist känns osannolikt eftersom inget egentligen går att bevisa där så vi kan skita i det också.

Nu är jag annars ute och flummar men 2 saker som eventuellt går att bevisa i rätten är:
  1. Alla tillverkare ljuger om den angivna effekten på 250 W (nemas problemas, bara sätta cykeln på en bänk/trainer)
  2. Den verkliga effekten jämfört med den tillåtna leder till skador och slitage (den här känns rätt långsökt)
Vinner du leder det till säljstopp av alla el-cyklar. På sikt i hela europa eftersom civilrättsliga sanktioner mot produkter verkar funka så. Jag tänker på tex varumärkesintrång där en fällande dom mot en vara leder till säljstopp överallt.

Nu är det här scenariot bara trams och flum men ändå. Det är kul att spekulera

Okej, jag är inte jurist här men är det inte offentlig rätt du pratar om här? Vi har väl etablerat att de instanserna på gott och ont skiter i de här frågorna så vi kan bortse från transportstyrelsen och andra här. Civilrätt då? Markägare mot cyklist känns osannolikt eftersom inget egentligen går att bevisa där så vi kan skita i det också.

Nu är jag annars ute och flummar men 2 saker som eventuellt går att bevisa i rätten är:
  1. Alla tillverkare ljuger om den angivna effekten på 250 W (nemas problemas, bara sätta cykeln på en bänk/trainer)
  2. Den verkliga effekten jämfört med den tillåtna leder till skador och slitage (den här känns rätt långsökt)
Vinner du leder det till säljstopp av alla el-cyklar. På sikt i hela europa eftersom civilrättsliga sanktioner mot produkter verkar funka så. Jag tänker på tex varumärkesintrång där en fällande dom mot en vara leder till säljstopp överallt.

Nu är det här scenariot bara trams och flum men ändå. Det är kul att spekulera
Ja, du är ute och flummar.
Tidigare gällde faktiskt max 250 W nettoeffekt för elcyklar i Sverige.
Det ändrades till max 250 W kontinuerlig märkeffekt för att man helt enkelt ville att alla elcyklar som följer EU-standard skulle kunna användas som vanliga cyklar. Förmodligen förstod man inte alls att detta i praktiken höjde nettoeffekten.

Det finns alltså ingen max nettoeffekt angiven i regelverket.
Ska du bevisa något så får du köra motorn kontinuerligt med mer än 250 W under 30 minuter och se om den brinner upp. (Och jag är osäker på om ens det skulle hjälpa, då "kontinuerlig märkeffekt" snarare låter som ett mått på vad motorn ska klara som sämst. )

Senast redigerad av en moderator:
Finns ju en massa mil att cykla...

1634652781891.png

Ja, du är ute och flummar.
Tidigare gällde faktiskt max 250 W nettoeffekt för elcyklar i Sverige.
Det ändrades till max 250 W kontinuerlig märkeffekt för att man helt enkelt ville att alla elcyklar som följer EU-standard skulle kunna användas som vanliga cyklar. Förmodligen förstod man inte alls att detta i praktiken höjde nettoeffekten.

Det finns alltså ingen max nettoeffekt angiven i regelverket.
Ska du bevisa något så får du köra motorn kontinuerligt med mer än 250 W under 30 minuter och se om den brinner upp. (Och jag är osäker på om ens det skulle hjälpa, då "kontinuerlig märkeffekt" snarare låter som ett mått på vad motorn ska klara som sämst. )
Juridiskt ja men inte elektriskt. Din egen 250 w definition på effekt under en halvtimme. Det är något du hittat på själv antar jag.

Du är annars nog i gott sällskap eftersom EU nog inte själva visste vad de menade när de skrev direktivet och du har nog själv en lite naiv eller utdaterad syn på moderna motorer om du verkligen tror på de där 250 W siffrorna. Jag gissar att förvirringen grundar sig i att de första elfordonen (som brevflakmoppen som kommer förbi varje dag här) gick på blyakkar och borstmotorer där sånt där med effekt var enkelt att förstå.

Det som sätter gränsen är batteriet och sen controllern. sen sist av allt motorn. Vill du ha hum om effekten på hojen så titta på batteriet. Cykeltillverkaren publicerar inga bra specar men andra gör det så här tillexempel är den akk (eller liknande) jag tror sitter på min cykel:
Den trycker ur sig kontinuerligt 360 watt och det dubbla i upp till 2 s vilket känns i linje vad min ofta sjukt tungt lastade lastcykel klarar av. I mitt fall är det alltid batteriet som är för klent och ger upp först. Förmodligen för att jag drar över 500 w alldeles för länge.

De lite större 48 v akkar som sitter på moderna mtb's är ratade på peak 80 A och max kontinuerligt 40 A. Alltså de dryga 1000 W som en medelålders välmående man behöver för att segla upp en ojämn backe i 25 km/h.

Jag har försökt leta efter varifrån den här konstiga 250 W siffran kommer ifrån eftersom direktivet klarar sig bra utan. Om det är bensinmoppetillverkare eller bara förlegad syn. Vem vet men det är i alla fall sjukt skumt och sjukt missvisande

Juridiskt ja men inte elektriskt. Din egen 250 w definition på effekt under en halvtimme. Det är något du hittat på själv antar jag.
Nej, det är något som faktiskt finns klart och tydligt definierat och som jag postade här på forumet för över ett år sedan:
"35. högsta kontinuerlig märkeffekt: högsta motoreffekt under 30
minuter vid elmotorn utgående axel enligt FN/ECE:s föreskrifter nr 85."
(Ur Prop. 2015/16:31 som du kan googla upp.)

Du är annars nog i gott sällskap eftersom EU nog inte själva visste vad de menade när de skrev direktivet och du har nog själv en lite naiv eller utdaterad syn på moderna motorer om du verkligen tror på de där 250 W siffrorna. Jag gissar att förvirringen grundar sig i att de första elfordonen (som brevflakmoppen som kommer förbi varje dag här) gick på blyakkar och borstmotorer där sånt där med effekt var enkelt att förstå.

Det som sätter gränsen är batteriet och sen controllern. sen sist av allt motorn. Vill du ha hum om effekten på hojen så titta på batteriet. Cykeltillverkaren publicerar inga bra specar men andra gör det så här tillexempel är den akk (eller liknande) jag tror sitter på min cykel:
Den trycker ur sig kontinuerligt 360 watt och det dubbla i upp till 2 s vilket känns i linje vad min ofta sjukt tungt lastade lastcykel klarar av. I mitt fall är det alltid batteriet som är för klent och ger upp först. Förmodligen för att jag drar över 500 w alldeles för länge.

De lite större 48 v akkar som sitter på moderna mtb's är ratade på peak 80 A och max kontinuerligt 40 A. Alltså de dryga 1000 W som en medelålders välmående man behöver för att segla upp en ojämn backe i 25 km/h.

Jag har försökt leta efter varifrån den här konstiga 250 W siffran kommer ifrån eftersom direktivet klarar sig bra utan. Om det är bensinmoppetillverkare eller bara förlegad syn. Vem vet men det är i alla fall sjukt skumt och sjukt missvisande

Du har fått svaret. Hoppas du är nöjd med det.

Nej, det är något som faktiskt finns klart och tydligt definierat och som jag postade här på forumet för över ett år sedan:
"35. högsta kontinuerlig märkeffekt: högsta motoreffekt under 30
minuter vid elmotorn utgående axel enligt FN/ECE:s föreskrifter nr 85."
(Ur Prop. 2015/16:31 som du kan googla upp.)

Du har fått svaret. Hoppas du är nöjd med det.
Wow! Du citerar en prop från 2015 och en konstig FN text som stöd för din tro för hur moderna elmotorer fungerar? Tror inte vi ha mer att diskutera i den frågan om du nu tror att politiska texter är det som bestämmer hur verkligheten fungerar.

Annars. Jag hade hoppats att trots att vi inte är överens i te.x allemansrätten. Att vi skulle kunna enas om att det skulle behövas lite mer transparens i hur just elcyklar får klassas och marknadsföras. Själv vill jag tex ha öppna och fasta standarder kring tex saker som el-cykelbatterier så att jag som konsument vat vad jag får.

Tror jag lägger ner den här diskussionen för den här gången men jag ser i all fram emot en framtid där jag kan köpa en elcykel där tillverkarna får visa rätta siffror eftersom jag tror det kommer driva utvecklingen framåt. Skulle jag tex köpa en e-mtb skulle jag vilja se den verkliga effekten så att jag kan göra ett bra konsumentval baserat på fakta, inte lagkorrigerade texter

Wow! Du citerar en prop från 2015 och en konstig FN text
Bara för att du inte förstår en text betyder inte att den är konstig. Jag är helt övertygad om att ething m.fl. begriper den.
som stöd för din tro för hur moderna elmotorer fungerar?
Tro inte att du själv vet ett smack bara för att du beställt ett batteri från Kina enligt nån instruktion på en hemsida, eller vet förhållandet mellan spänning, ampere och effekt.
Tror inte vi ha mer att diskutera i den frågan om du nu tror att politiska texter är det som bestämmer hur verkligheten fungerar.
Du undrade var de "konstiga 250 W" kom ifrån. Du fick en referens till en teknisk beskrivning hur man bestämmer dessa 250 W kontinuerlig märkeffekt, gissningsvis skriven av folk som kan milsvitt mer om detta än både dig och mig. Du kallar det "politisk text", och därmed är det uppenbart att du inte förstår skillnaden mellan peak och continuous power eller ens att det behövs ett testförfarande för att bestämma dessa och att det är just continuos som är begränsad i lagtexten.
Annars. Jag hade hoppats att trots att vi inte är överens i te.x allemansrätten. Att vi skulle kunna enas om att det skulle behövas lite mer transparens i hur just elcyklar får klassas och marknadsföras. Själv vill jag tex ha öppna och fasta standarder kring tex saker som el-cykelbatterier så att jag som konsument vat vad jag får.
Det finns öppna och fasta standarder, bara det att du inte förstår dig på dem.
EN 15194:2017 är elcykel-standarden som i stort sett är ett krav att följa för att få CE-märka elcyklar, men jag är 100 på att det är att kasta pärlor för svin att nämna det för dig.

Senast redigerad av en moderator:
Wow! Du citerar en prop från 2015 och en konstig FN text som stöd för din tro för hur moderna elmotorer fungerar? Tror inte vi ha mer att diskutera i den frågan om du nu tror att politiska texter är det som bestämmer hur verkligheten fungerar.

Tror jag lägger ner den här diskussionen för den här gången men jag ser i all fram emot en framtid där jag kan köpa en elcykel där tillverkarna får visa rätta siffror eftersom jag tror det kommer driva utvecklingen framåt. Skulle jag tex köpa en e-mtb skulle jag vilja se den verkliga effekten så att jag kan göra ett bra konsumentval baserat på fakta, inte lagkorrigerade texter
Från en person som jobbat med lagkrav och certifiering i 10 år. De flesta lagkrav som reglerar fordon utvecklas inom FN, under 58 års ramavtal. Det finns ett annat ramavtal från 98 men det berör primärt provmetoder (medan 58 täcker även krav). Därefter ratifieras de inom EU och blir ett EU-direktiv, samtidigt som alla andra länder som skrivit under 58 års avtal gör detsamma. Den "konstiga FN-texten" är alltså den mest globalt standardiserade lagstiftning du kan hitta. Du må vara kunnig om elmotorer men här killgissade du lite väl grovt.

En elcykel är en cykel i lagens mening, och ska det vara något annat än en cykel så måste det upp i domstol på EU nivå och lagen måste skrivas om. Så har jag tolkat situationen.

Från transportstyrelsens hemsida: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/moped/elcykel/

En elcykel som uppfyller ovanstående krav med trampassistans, max 250W och 25 km/h är med andra ord en cykel. Punkt. Det är också därför du kan äga en elcykel utan att behöva registera och försäkra den och köra den utan hjälm om du vill. Om du däremot trimmar din elcykel blir det en moped och det är en helt annan femma.

Sedan gäller som alltid allemansrätten och där gäller "Inte störa, inte förstöra", vilket gäller både vanliga MTB och eMTB.

Sedan kan man ju säga att tre 25 åriga grabbar på sina trailhojar kan förstöra minst lika mycket i skogen som tre 50-åriga gubbar som är ute och fika-kör med sin eMTB.

I slutändan handlar det om sunt förnuft och respekt, inte om hur mycket man orkar trampa eller hur överviktig man är.

Finns det exempel på privatpersoner blivit dömda för brott gällande Allemansrätten? Alltså rent generellt.
Som mikaeljc säger finns det ju inte brott mot allemansrätten, däremot finns det säkerligen en hel del domar kring skadegörelse och/eller stöld (ex.vis folk som hugger julgran är väl klassikern). Olovligt uppförande av diverse konstruktioner lär också ha gått till domstol. Brott mot Terrängkörningslagen har säkert också lagförts.

Forsränningsmålet (som jag länkade till ovan) är troligen bland det närmaste du kommer. En person som nyttjade en annan persons mark i kommersiellt syfte, samt hänvisade till allemansrätten som skäl till varför detta slitage borde acceptera. Dock är det (som mikaeljc skriver) inte allemansrätten du kan bli åtalad för, utan miljöbalken och brottsbalken.

En elcykel är en cykel i lagens mening, och ska det vara något annat än en cykel så måste det upp i domstol på EU nivå och lagen måste skrivas om. Så har jag tolkat situationen.
Du har tolkat fel. Om en elcykel ska anses vara en cykel eller ej är upp till varje enskilt land att avgöra, likaså hur l1e-a och l1e-b ska klassas.
En elcykel som uppfyller ovanstående krav med trampassistans, max 250W och 25 km/h är med andra ord en cykel. Punkt. Det är också därför du kan äga en elcykel utan att behöva registera och försäkra den och köra den utan hjälm om du vill.
I Sverige, ja, men det är redan idag möjligt att skilja på olika sorters cyklar i lagen. T.ex får man köra elsparkcykel i gångfart på trottoar. Det får du inte göra ens med vanlig cykel, om du inte är under 8 år.
I Belgien anses även l1e-a och l1e-b vara cyklar.

Tillbaka
Topp