Som tidigare tagits upp och bekräftas i forskning är att det totala besökstrycket är vad som påverkar slitaget. Alla oavsett motor eller inte enbart ben eller mha häst sliter på naturen.
Kom igen nu ta av dig offerkoftan hur många är elcykelinvandrarna egentligen. Din retorik påminner om galna SD anhängare som hatar på invandrare. Argumentet att futtiga 250w sliter så pass mycket mer börjar bli rätt tröttsamt. Är det inte bara så att du faktiskt inte vill se cykelinvandrare i skogen?
Ditt sätt att argumentera är rätt lågt. Saknar du riktiga argument?
Först ska jag svara på din fråga om slitaget, sedan ska jag svara med politikmetaforer vilket sannolikt kommer låsa tråden, vilket förmodligen är lika bra.
Angående slitage så ger den forskning jag läst (kanadensisk och norsk) att det är belagt att (som du påpekar) 1) volymen besök oavsett brukargrupp påverkar slitage, 2) vanliga cyklar sliter inte per definition mer än vandring/löpning men sliter annorlunda och på ett sätt som har större påverkan på stigen, lite beroende på lutning och typ av terräng / marktyp. Exempelvis tenderar cykelslitage att fördjupa stigar och surhål genom vertikala snitt, speciellt vid bromsning eller partier där man tar i. Det i sin tur skapar mer erosion vid nederbörd vilket ger ett hårdare totalt slitage.
Adderat så ger det att cyklar kan, oförsiktigt nyttjade, slita hårdare samt i kombination med volym avsevärt försämra befintlig stig.
Om du adderar tyngd och minst 250w till ovanstående ekvation så behövs ingen raketforskare för att inse, att jo - det sliter visst mer.
Då slitage-ökningen nu är etablerad som faktum så kommer vi till nästa grej du fortfarande inte fattar: Nej, det är inte många elhojar i skogarna nu. Men det ökar, och relativt snabbt. Fler än du tycks tro har lätt råd med en el-mtb, det råkar bara vara så att de (av olika skäl) ännu inte vill ha. Om el-mtb skulle normaliseras så skulle antalet öka drastiskt, och då kan vi snacka om dåligt läge för allemansrätten.
Det är därför vi är anti. Vi vet att om antalet elhojar ökar i skogen så är risken överhängande att vi (alla, även normala cyklister) blir persona non grata på riktigt i skogen och att allemansrätten hotas. Kanske bara för cyklister, men kanske även generellt för att markägare tröttnar.
Jag kan inte förklara tydligare än så. Antingen fattar ni nu, eller så vill ni inte fatta.
Och parallellen till invandring är större än du tycks tro. Oavsett politisk åsikt så är det bara att konstatera att SD fått rätt, på samma vis som vi kommer få rätt om el-mtb kontra allemansrätt:
SDs position var att kraftigt invandring kommer sabba Sverige. Om du inte lever i en grotta så har du sett de senaste åren att jo, så blev det faktiskt.
Och det har inte ett dugg med hudfärg eller härkomst att göra. Integrationsproblem fanns tidigare, och det ledde till att ett litet fåtal inte blev integrerade, hamnade i utanförskap och sedan begick brott. Exakt parallell till nuläge med e-mtb. Ni är få, är i utanförskap, och bryter iallafall mot sedvänja. :)
Om detta fortsätter, likt invandringen och dålig integration, så blir problemen fler och större. Nu kanske det inte blir väpnad konflikt i skogen på samma sätt som dagligen i diverse utsatta områden numera, men jag hoppas du fattar.
Kontentan är att om inte man löser detta på ett vettigt vis nu, så blir det en ordentlig konflikt mellan markägare, andra brukare, och cyklister i stort. Allt för att ett litet fåtal inte fattat vinken och betett sig illa.