Elcykel förbud på Jämtlands fjällen.

Jag vet inte om din tanke var att bekräfta eller motbevisa mitt påstående. Det som i propositionen anvisas ingår nu i lag 2001:559 "Vägtrafikdefinitioner". Där återfinns beskrivning av vad som är en cykel, ett motorfordon, ett motordrivet fordon o.s.v. Ett motoriserat fordon finns inte med där eller i någon annan lag. TKL är alltså inte beroende av en proposition för definitioner utan lutar sig mot existerande lagstiftning.

Eftersom någon i tråden antydde att jag skulle uttrycka mig som en raljant idiot när jag skickade min fråga till Länsstyrelsen så kommer här ett utdrag (jag erkänner dock mitt pinsamma misstag i att även jag lyckades skriva "motoriserad"):

Hej Ian
Jag såg din intervju på SVT gällande elassisterade cyklar och allemansrätten på SVT (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...allet-inte-tillaten-pa-statligt-renbetesfjall) och har ett par frågor.
Det finns ju rena elcyklar, som lagens mening är mopeder eller motorcyklar och dessa är ju enligt lagen motoriserade fordon. Där råder det inget tvivel. Jag antar dock att ditt uttalande även gäller för elassisterade cyklar? Om så är fallet undrar jag på vilken lag ni stödjer det förbud du förespråkar i reportaget. Definitionen av fordon ägs inte av Naturvårdsverket utan fastslås av Transportstyrelsen. Jag vet att det finns propositioner (som Naturvårdsverket gärna hänvisar till), men i dagsläget är en elassisterad cykel att beteckna som en cykel. Därmed är den inte reglerad i terrängfordonslagen och faller juridiskt under samma begrepp som en vanlig cykel.
Jag kan förstå att ni kan vilja ha olika syn på en vanlig cykel och en elassisterad cykel men min fråga är alltså på vilken juridisk grund ni anser att ni kan förbjuda elassisterade cyklar?

M.v.h

Svar från Ian:

Hej

Allemansrätten ger en rätt att färdas på annans mark och är en begränsning i äganderätten. Om en aktivitet inte omfattas av allemansrätten är den inte heller tillåten på annans mark. Eftersom det inte finns någon motoriserad allemansrätt finns det inte heller någon rätt att cykla med en elcykel, som ju har en motor, på annans mark.

Med vänliga hälsningar

Ian Kindstrand, jurist

Milt uttryck så blev jag besviken när en jurist hänvisar till seder och inte lagar och refererar saker som inte står i lagstiftningen. Jag ställde en mer explicit följdfråga som var "svårare" att slingra sig ur men jag räknar inte med att få något svar på den.

Jag har skrivit det förut. Happy borde göra uppföljande reportage på detta. I tidigare artiklar på Happy var polisen tydlig med att det i deras ögon är en cykel och kommer hanteras därefter.

Jag hoppas att det inte är mig, du syftar på angående någon som antyder att du skulle vara en raljant idiot. Jag har tvärtom en bild av att du har juridisk kompetens på riktigt.
Jag skrev dock ett inlägg halvt på skämt att man skulle anmäla till JK, som möjligen kan tolkas som ett inlägg "mot" dig, eller det du skriver.

Jag läser svaret som att man inte får använda någon motor alls på annans mark utan tillstånd. Att elassisterad cykel är cykel på väg är en helt annan historia. Du få alltså cykla elassisterad MTB på väg men inte på annans mark.
Det är precis vad han (och i förlängningen naturvårdsverket) skriver. Kärnfrågan är alltså vad som är ett fordon med motor. Rent logiskt håller jag med om skrivelsen till 100%. Juridik och logik går dock inte alltid ihop. I lagens mening finns ingen skillnad mellan cykel och elassisterad cykel. Den lag som reglerar fordon i natur är terrängkörningslagen och den begränsar inte cyklar. Vi har helt enkelt ett läge där juridiken inte hänger med verkligheten och det skapar ett "kryphål" för elassisterade cyklar.

Min "passion" att tjafsa om detta är inte för att jag brinner för att denna rätt skall fortsätta att existera (jag är rätt orolig för vad som händer om de ökar i popularitet i skogen), däremot har jag otrolig svårt för myndigheter som ger sig själva tolkningsföreträde när de saknar stöd i lagen.

Jag räknar knappast med att ett mail från random internetkrigare ändrar deras tolkning men jag hade önskat ett mer utvecklat svar.

Jag försökte bara tolka vad som skrivits. Men om man försöker vara logisk så kan myndigheter svårligen bestämma att man får köra elmotor på annans mark bara för att man bestämmer det på "allas" mark. Har man inte sagt ja så är det nej till motor precis som innan.

I 1 § i lagen om vägtrafikdefinitioner stadgas följande "De beteckningar som finns i 2 § med den betydelse som där anges är avsedda att användas i andra författningar i den utsträckning som föreskrivs i dessa." För att kunna tillämpa lagen om vägtrafikdefinitioner är det alltså en förutsättning att det finns lagstöd för detta i TKL. Något sådant finns inte utan vi får alltjämt luta oss mot de uttalanden och den definition som gjordes i propositionen.
Tack för ett bra påpekande. Det fick mig att gräva lite djupare. Frågan är utredd i SOU 2019:67 "Hållbar Terrängkörning". https://www.regeringen.se/4afd9c/co...b954df74bef/hallbar-terrangkorning-sou-201967

1. De föreslår ett förtydligande med hänvisning till vägtrafikdefinitioner (att det är dessa defitioner som gäller för TKL), s. 35

2. På s. 217 står följande: Det är användningen av motordrivna fordon i terräng som ska regleras. Begreppet motordrivet fordon definieras i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner och omfattar t.ex. lastbilar, personbilar, motorcyklar, mopeder, snöskotrar och terränghjulingar. Däremot omfattas inte de vanliga elcyklarna av definitionen.(1)

Fotnot (1) Den vanliga elcykeln definieras som cykel. Den är ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen, inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim och har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt.

Det finns mer för den som vill hitta fler argument. Jag nöjer med att konstatera att statens egna utredning konstaterar att TKL uppenbarligen använder samma definitioner som övrig fordonslagstiftning och att det explicit framgår att elcyklar inte omfattas.

Jag försökte bara tolka vad som skrivits. Men om man försöker vara logisk så kan myndigheter svårligen bestämma att man får köra elmotor på annans mark bara för att man bestämmer det på "allas" mark. Har man inte sagt ja så är det nej till motor precis som innan.
Det är sedvanan i allemansrätten som ger dig den möjligheten. Du har rätt att beträda privat mark så länge du inte stör någons hemfrid (läs: befinner dig för nära deras boendefastighet).

Det är sedvanan i allemansrätten som ger dig den möjligheten. Du har rätt att beträda privat mark så länge du inte stör någons hemfrid (läs: befinner dig för nära deras boendefastighet).
Jag kopplar endast elmotorn till något som bestämts för en miljö som har noll med allemansrätten att göra. Alltså blev det ingen gråzon i allemansrätten. Ingen cykel med motor där. Precis som innan de fanns.

Jag kopplar endast elmotorn till något som bestämts för en miljö som har noll med allemansrätten att göra. Alltså blev det ingen gråzon i allemansrätten. Ingen cykel med motor där. Precis som innan de fanns.
Läs inlägg #184. En statlig utredning har redan bistått med sin tolkning. De kom till motsatt slutsats.

Känns orimligt. Påverkar inte mig på någon av sidorna. Sköter sig alla perfekt med sina 250W och avstår om markägare signalerar olägenhet, kanske det inte är ett problem.

Jag läser svaret som att man inte får använda någon motor alls på annans mark utan tillstånd. Att elassisterad cykel är cykel på väg är en helt annan historia. Du få alltså cykla elassisterad MTB på väg men inte på annans mark.
Det är vad Naturvårdsverket hävdar. Det svar jag fick från NV för ett par år sedan var att det inte finns någon lag som direkt förbjuder elcykling på annans mark, men de hävdade att markägaren i princip kunde stämma elcyklister. Detsamma gäller för snöskotrar på snötäckt mark.
Vad som gäller för elcykel med avstängd motor måste prövas i rättegång menade de.

När det kommer till den politiska akten verkar det förhålla sig annorlunda. Där vill man ha ett gemensamt regelverk för alla cyklar, oavsett elassistans.

Tack för ett bra påpekande. Det fick mig att gräva lite djupare. Frågan är utredd i SOU 2019:67 "Hållbar Terrängkörning". https://www.regeringen.se/4afd9c/co...b954df74bef/hallbar-terrangkorning-sou-201967

1. De föreslår ett förtydligande med hänvisning till vägtrafikdefinitioner (att det är dessa defitioner som gäller för TKL), s. 35

2. På s. 217 står följande: Det är användningen av motordrivna fordon i terräng som ska regleras. Begreppet motordrivet fordon definieras i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner och omfattar t.ex. lastbilar, personbilar, motorcyklar, mopeder, snöskotrar och terränghjulingar. Däremot omfattas inte de vanliga elcyklarna av definitionen.(1)

Fotnot (1) Den vanliga elcykeln definieras som cykel. Den är ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen, inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim och har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt.

Det finns mer för den som vill hitta fler argument. Jag nöjer med att konstatera att statens egna utredning konstaterar att TKL uppenbarligen använder samma definitioner som övrig fordonslagstiftning och att det explicit framgår att elcyklar inte omfattas.
Det där är ju en utredning, som har lagt ett förslag till ny terrängkörningslag. Däremot har inte regeringen lagt nåt lagförslag (oklart om de kommer göra det heller), så än så länge är det gamla terrängkörningslagen som gäller. Den säger såvitt jag kan se inte ett jota om vägtrafikdefinitionerna. Och i lagen om vägtrafikdefinitionerna står det ju som Oskar Lodin mycket riktigt påpekar att den måste nämnas i de lagar där definitionerna ska tillämpas.

1. Det förslaget är bra och skulle klargöra frågan om elcykling omfattas av TKL.

2. Utredningar är en viktig rättskälla men notera att detta endast gäller den aktuella utredningen som föregått lagstiftningens tillkomst. Senare tillkommande utredningar kan förstås vara intressanta att läsa men har inget juridiskt värde på samma sätt. Att man har gjort vissa uttalanden i utredningen om hållbar terrängkörning har alltså ingen betydelse för den juridiska frågan om elcykel definieras som ett motordrivet fordon i TKL:s mening.(Se Högsta Domstolen dom Ö 6547-19 p. 17)

Det där är ju en utredning, som har lagt ett förslag till ny terrängkörningslag. Däremot har inte regeringen lagt nåt lagförslag (oklart om de kommer göra det heller), så än så länge är det gamla terrängkörningslagen som gäller. Den säger såvitt jag kan se inte ett jota om vägtrafikdefinitionerna. Och i lagen om vägtrafikdefinitionerna står det ju som Oskar Lodin mycket riktigt påpekar att den måste nämnas i de lagar där definitionerna ska tillämpas.
Jag tror att varken du, jag eller OskarLodin är kapabla att avgöra om det måste framgå av lagtexten att vägtrafikdefinitionerna ska användas, men det är ju trots allt LAGEN om vägtrafikdefinitioner. Står det inget i andra lagtexter så kan man kanske förutsätta att det är just lagen om vägtrafikdefinitioner som är applicerbara.
Naturvårdsverket och andra myndigheter verkar iaf tolka det så.

Vissa länsstyrelser verkar vara av en annan åsikt och därmed borde det vara möjligt att söka dispens från TKL för att framföra sin elcykel i terräng, men jag tror inte att det låter sig göras.
Det vore ändå intressant att prova. NV menar ju att man minsann får använda de hjälpmedel som behövs för att ta sig ut i naturen om man har ett funktionshinder och nämner inte ett ord om dispens.

Senast redigerad av en moderator:
Den här tråden började inte på elforat, därför svarade jag. Nu är den på elforat och jag anser inte att jag tillför så mycket till debatten. Ber er följa principen att inte störa och inte förstöra, precis som gäller för alla andra. Störst chans att få ut något positivt på det sättet. Lycka till.

En liten uppdatering. Jag fick faktiskt ett till svar från Ian på länsstyrelsen. Det finns en utvärdering om allemansrätten från 60-talet. Där finns den underbara formuleringen att "bara för att det inte är förbjudet betyder det inte att det är tillåtet", vilket han hänvisar till. Det är inte fel på något sett, men påvisar tydligt problemet. Det är alltså inte förbjudet att cyklar med elcykel, det är bara inte tillåtet. Jag tänker inte driva frågan vidare men det vore ju intressant att veta hur en polis skall hantera en person som genomför en handling som inte är förbjuden men inte tillåten. Något för Kafka att skriva en bok om kanske...

En liten uppdatering. Jag fick faktiskt ett till svar från Ian på länsstyrelsen. Det finns en utvärdering om allemansrätten från 60-talet. Där finns den underbara formuleringen att "bara för att det inte är förbjudet betyder det inte att det är tillåtet", vilket han hänvisar till. Det är inte fel på något sett, men påvisar tydligt problemet. Det är alltså inte förbjudet att cyklar med elcykel, det är bara inte tillåtet. Jag tänker inte driva frågan vidare men det vore ju intressant att veta hur en polis skall hantera en person som genomför en handling som inte är förbjuden men inte tillåten. Något för Kafka att skriva en bok om kanske...
Nu behöver ju inte allt ner i minsta detalj vara reglerat juridiskt. Det finns ju nåt som heter moral, sunt förnuft och folkvett också som länge fungerat alldeles utmärkt i Sverige. De flesta vet att motorer är förbjudna i skogen, men sedan finns det några som helt och hållet skiter i det, bara tänker på sig själva och därför sitter och letar kryphål för att motivera sitt omoraliska beteende. Tyvärr verkar den senare gruppen växa, och på sikt kommer nog det att leda till försämringar för oss alla (läs juridiska regleringar av allemansrätten).

Nu behöver ju inte allt ner i minsta detalj vara reglerat juridiskt. Det finns ju nåt som heter moral, sunt förnuft och folkvett också som länge fungerat alldeles utmärkt i Sverige. De flesta vet att motorer är förbjudna i skogen, men sedan finns det några som helt och hållet skiter i det, bara tänker på sig själva och därför sitter och letar kryphål för att motivera sitt omoraliska beteende. Tyvärr verkar den senare gruppen växa, och på sikt kommer nog det att leda till försämringar för oss alla (läs juridiska regleringar av allemansrätten).
I grunden är vi överens. Det blir dock inte bättre av att myndigheterna som skall vägleda ägnar sig åt precis samma sak åt andra hållet. Ett ärligt svar om att lagstiftningen inte hängt med had gett betydligt bättre respons än den spiksoppa de försöker koka nu.

I grunden är vi överens. Det blir dock inte bättre av att myndigheterna som skall vägleda ägnar sig åt precis samma sak åt andra hållet. Ett ärligt svar om att lagstiftningen inte hängt med had gett betydligt bättre respons än den spiksoppa de försöker koka nu.
Tvärtom tycker jag att NVV gör rätt i detta fall. De informerar om intentionen med allemansrätten och hur den bör uttolkas i olika situationer, vilket inte är helt lätt för gemene man iom att den är så diffust reglerad. Det finns ingen anledning för dem att underminera hela idén med allemansrätten genom att basunera ut till de breda massorna om kryphål i lagen som uppstått på andra områden. Däremot bör de ju påtala för lagstiftaren de problem dessa kryphål medför, vilket de också gör.

Tvärtom tycker jag att NVV gör rätt i detta fall. De informerar om intentionen med allemansrätten och hur den bör uttolkas i olika situationer, vilket inte är helt lätt för gemene man iom att den är så diffust reglerad. Det finns ingen anledning för dem att underminera hela idén med allemansrätten genom att basunera ut till de breda massorna om kryphål i lagen som uppstått på andra områden. Däremot bör de ju påtala för lagstiftaren de problem dessa kryphål medför, vilket de också gör.
Varför vrida en så enkel fråga så fel. Det är INTE vad de sa när när de hävdade att det var förbjudet, för att sedan pressas till att de inte finns något förbud eller lag att hänvisa till. Om polisen stoppar dig kan de inte peka på en lag eller en straffsats. Om du tror att polis eller annan myndighet kan stoppa dig men hänvisningen ovan så lycka till.

Vad de istället säger är att det finns ingen lag, men att de uppmanar att du använder ditt goda omdöme. Jag har inget problem med det, tills någon står i SVT och säger att det är förbjudet. Det är lite som att cykla i stringkallingar, inte olagligt men uppskattas av precis ingen.

Varför vrida en så enkel fråga så fel. Det är INTE vad de sa när när de hävdade att det var förbjudet, för att sedan pressas till att de inte finns något förbud eller lag att hänvisa till. Om polisen stoppar dig kan de inte peka på en lag eller en straffsats. Om du tror att polis eller annan myndighet kan stoppa dig men hänvisningen ovan så lycka till.

Vad de istället säger är att det finns ingen lag, men att de uppmanar att du använder ditt goda omdöme. Jag har inget problem med det, tills någon står i SVT och säger att det är förbjudet. Det är lite som att cykla i stringkallingar, inte olagligt men uppskattas av precis ingen.
Har de sagt att det är förbjudet då? Det jag ser på NVV:s webbsida är att ”elcykel omfattas inte av allemansrätten”. Jag ser inte heller att nån använder ordet förbud i SVT (den intervju som länkas i första inlägget i denna tråd). Inte heller använder Ian Kindstrand ordet förbud i nåt av sina mail till dig. Det är ju du som använder ordet förbud, tvärtom säger de hela tiden att det inte är tillåtet enligt allemansrätten, inte att det är förbjudet enligt nån lag.

Och det är ju just här det går så snett, när folk inte kan nöja sig med allemansrätten som den ”alltid har varit”, utan ska sitta och leta i lagtexterna för att motivera att nån nymodighet är tillåten, trots att den går stick i stäv med allemansrättens intention. Och jag tror inte de heller förväntar sig att polisen ska stoppa folk, de har sett att det börjar bli ett problem och vill därför tydliggöra att elcykel inte omfattas av allemansrätten. För de stora massorna fungerar högst troligen det, och förhoppningsvis räcker det för att undvika att det går helt överstyr.

Slutsatsen är fortfarande densamma. Är du helylle (merino?) så cyklar du inte med elassisterad cykel i skogen. Anser du att det är lag och inte moral som styr kan du lugnt cykla vidare, utan att polis eller annan kan göra något åt saken.

Slutsatsen är fortfarande densamma. Är du helylle (merino?) så cyklar du inte med elassisterad cykel i skogen. Anser du att det är lag och inte moral som styr kan du lugnt cykla vidare, utan att polis eller annan kan göra något åt saken.
Ja, allt kokar ner till om man respekterar allemansrätten eller inte. I förlängningen är det dess existens som vi känner den idag som står på spel.

Ja, allt kokar ner till om man respekterar allemansrätten eller inte. I förlängningen är det dess existens som vi känner den idag som står på spel.
Men gränsen är på sina ställen inte så skarp. Finns vägmärket för cykelled så är det en väg och elcykel är därmed ok. Tyvärr tenderar "det här är garanterat en väg" att övergå i "Hm.. Det här liknar mer och mer en stig, med trädrötter och grejer". Jag brukar lösa det genom att stänga av elassistansen och cykla vidare, eller helt enkelt vända.
Oftast visar det sig att det trots allt är en legitimate cykelväg, så jag får kanske ompröva min ståndpunkt att cykelturism på elcykel hindras av tolkningen av allemansrätten och istället gnälla på dålig skyltning. Jag tror hursomhelst inte att det finns en riktig clash mellan odämpade elcyklar och allemansrätten.

En enkel fråga; om det skulle konstateras att el-cykling i skogen som företeelse riskerar att öka ifrågasättandet av allemansrätten och därmed hota den på sikt, skulle du då tycka att det är bra att ge f-n i att cykla med el-cykel i skogen, och även propagera för att man ska undvika det?

En enkel fråga; om det skulle konstateras att el-cykling i skogen som företeelse riskerar att öka ifrågasättandet av allemansrätten och därmed hota den på sikt, skulle du då tycka att det är bra att ge f-n i att cykla med el-cykel i skogen, och även propagera för att man ska undvika det?
Jag har redan tidigare (flera gånger) skrivit att jag är skeptisk till elcyklar i skogen. De ger onödig ammunition till en debatt vi inte vill ha (ifrågasättandet av om och var man får cykla).

Jag har dock ännu svårare för myndigheter som medvetet ljuger. Naturvårdsverket har alltså inget bättre att komma med än ett lösryckt citat ur en rapport från 60-talet för att motivera sina beslut.
En fungerande myndighet hade sett till att det redan fanns en motion/prop som åtgärdade problemet, istället för att påstå att elcyklar i skogen kan likställas med buller från snöskotrar.

Jag har dock ännu svårare för myndigheter som medvetet ljuger. Naturvårdsverket har alltså inget bättre att komma med än ett lösryckt citat ur en rapport från 60-talet för att motivera sina beslut.
En fungerande myndighet hade sett till att det redan fanns en motion/prop som åtgärdade problemet, istället för att påstå att elcyklar i skogen kan likställas med buller från snöskotrar.
Det här är intressant. Vad anser du gäller för snöskotrar? Det juridiska läget är exakt likadant där, terrängkörningslagen säger att du får köra snöskoter på snötäckt mark (eller snarare, för snöskoter råder inget tvivel). Där är dock både branschen och de flesta andra överens om att de trots det inte omfattas av allemansrätten, och det enda som stöder det är samma sak som NVV anför angående elcyklar, nämligen att allemansrätten är icke-motoriserad.

Det här är intressant. Vad anser du gäller för snöskotrar? Det juridiska läget är exakt likadant där, terrängkörningslagen säger att du får köra snöskoter på snötäckt mark (eller snarare, för snöskoter råder inget tvivel). Där är dock både branschen och de flesta andra överens om att de trots det inte omfattas av allemansrätten, och det enda som stöder det är samma sak som NVV anför angående elcyklar, nämligen att allemansrätten är icke-motoriserad.

NVs hänvisningar till tidiga diskussioner om "icke-motoriserad allemansrätt" kan vara befogad när det gäller snöskoteråkning, men gränsar till rena tramset när det handlar om elcyklar:

Alla dessa regler som begränsar användning av motorfordon/motoriserade fordon har sin utgångspunkt i (förhållandevis) tunga och snabba motorfordon med bullrande, osande och (förhållandevis) starka förbränningsmotorer.

Det gäller både TKL, allemansrätten samt "Ej moped"-skyltar på GC-banor och förbudsskyltar på enskild väg.

Likaså är det skrattretande att man gör skillnad på L1e-a motoriserad cykel, som får ha max 1000 W nettoeffekt och 250 W elcykel som kan ha ännu högre maxeffekt. Den enda synbara skillnaden är att L1e-a får ha gasreglage och marknadsföras med högre effekt, samt är omgiven av en helsike massa regler.

Det behövs ett omtag där man kanske inte bryr sig så mycket om motor eller ej, utan har en mer pragmatisk inställning.
Ska man få elcykla i terräng eller sliter det för mycket och tar för mycket av naturen från andra? Buller, utsläpp och förmodligen vikt kan man ju bortse ifrån.
Vad ska gälla för enskilda vägar? Är det rimligt att L1e-a klassas som moppe? Osv.

NVs hänvisningar till tidiga diskussioner om "icke-motoriserad allemansrätt" kan vara befogad när det gäller snöskoteråkning, men gränsar till rena tramset när det handlar om elcyklar:

Alla dessa regler som begränsar användning av motorfordon/motoriserade fordon har sin utgångspunkt i (förhållandevis) tunga och snabba motorfordon med bullrande, osande och (förhållandevis) starka förbränningsmotorer.

Det gäller både TKL, allemansrätten samt "Ej moped"-skyltar på GC-banor och förbudsskyltar på enskild väg.

Likaså är det skrattretande att man gör skillnad på L1e-a motoriserad cykel, som får ha max 1000 W nettoeffekt och 250 W elcykel som kan ha ännu högre maxeffekt. Den enda praktiska skillnaden är att L1e-a får ha gasreglage.

Det behövs ett omtag där man tar hänsyn till

Ännu mer intressant blir det när man tittar vad som gäller för elcykel och enskilda vägar.
Allemansrätten omfattar enligt Naturvårdsverket även cykling på enskild väg.
Detta avspeglas i lagstiftningen då det är tillåtet för ägare av enskild väg att förbjuda motortrafik, dit elcyklar förvisso inte räknas.
Det står däremot ingenstans att det är förbjudet att förbjuda cykling/vandring/skidåkning, utan här kommer allemansrätten in i bilden.
En vägägare borde därför enligt NVs tolkning kunna förbjuda elcykling.

"Ej moped"-skyltar på GC-banor och genom bostadsområden är exempel på det.
Det är rena tramset att man inte får cykla med L1e-a mopeder på dessa ställen.

eller överhuvud taget motorfordon avsåg enbart fordon med förbränningsmotor.

Det behövs ett omtag där lätta
Ja, och därför är det ju så synd att regeringen totalt slarvade bort utredningen av TKL som gjordes för ett par år sedan genom att inte inkludera elcykel i direktiven trots att flera tunga organisationer och även NVV påpekade hur viktigt detta var. Förhoppningsvis blir det omtag efter 2022.

Ja, och därför är det ju så synd att regeringen totalt slarvade bort utredningen av TKL som gjordes för ett par år sedan genom att inte inkludera elcykel i direktiven trots att flera tunga organisationer och även NVV påpekade hur viktigt detta var. Förhoppningsvis blir det omtag efter 2022.
Haha, jag råkade skicka iväg inlägget under redigering så jag ber om ursäkt om det såg ut som osammanhängande svammel. (Det har hänt förr. Mobiltelefonerna är lite farliga när det gäller klippa och klistra) Du hann svara på inlägget innan jag hann korrigera.

Själv tycker jag det där med ”bullrande och osande” är trams, som om det gör nån skillnad för markskadorna om kraften kommer fr el eller bensin. Snarare är väl el ett större problem, för då kan ju folk härja runt i det tysta.
Nä, keep it simple, gränsen bör gå vid motor eller inte. Finns ingen anledning att hålla på och jiddra med effektgränser hit eller dit, det öppnar bara för fiffel och ”kreativa” lösningar. Och folk blir ju inte utestängda fr skogen som en del vill göra gällande, det går utmärkt att cykla eller promenera om det nu verkligen är naturupplevelsen som lockar.

Själv tycker jag det där med ”bullrande och osande” är trams, som om det gör nån skillnad för markskadorna om kraften kommer fr el eller bensin. Snarare är väl el ett större problem, för då kan ju folk härja runt i det tysta.
Nä, keep it simple, gränsen bör gå vid motor eller inte. Finns ingen anledning att hålla på och jiddra med effektgränser hit eller dit, det öppnar bara för fiffel och ”kreativa” lösningar. Och folk blir ju inte utestängda fr skogen som en del vill göra gällande, det går utmärkt att cykla eller promenera om det nu verkligen är naturupplevelsen som lockar.
Men elcyklar är bra mycket lättare och klenare än t.ex. en gammal 30-moppe och det kan knappast bortses ifrån, om man nu vill skapa ett nytt regelverk. Vi är nog överens att de borde ingå i en översyn av TKL. Däremot är jag inte 100 på att det innebär att de med automatik ska bli förbjudna.

Visst öppnar det för fusk och det blir svårt med tillsyn. Enkelhet i lagstiftning genom att sätta gränsen för terrängkörning vid motor ska förstås inte underskattas.

Som sagt, allemansrätten omfattar mer än cykling i just skogen. Vad tycker du själv om elcykel på t.ex. enskild väg? Ska det vara tillåtet eller ska vägägare kunna förbjuda det?
NV verkar ju undvika frågan.

Lagen är väldigt tydligt. En snöskoter är ett terrängmotorfordon och omfattas att TKL. En elassisterad cykel är enligt lagen inte ett motordrivet fordon och omfattas därmed inte.
Gällande skotrar finns dock tvetydigheten om att körning tillåts om skada uppenbart inte kan ske från körningen. Rent lagligt är det en bra formulering, men öppnar i viss mån för risktagande som jag förstår kan skapa konflikt.
Denna formulering saknas idag för cyklar, men skulle jag på något lyckas cykla sönder stora värden kan brottsbalken fortfarande hålla mig skadeståndsskyldig.

Lagen är väldigt tydligt. En snöskoter är ett terrängmotorfordon och omfattas att TKL. En elassisterad cykel är enligt lagen inte ett motordrivet fordon och omfattas därmed inte.
Gällande skotrar finns dock tvetydigheten om att körning tillåts om skada uppenbart inte kan ske från körningen. Rent lagligt är det en bra formulering, men öppnar i viss mån för risktagande som jag förstår kan skapa konflikt.
Denna formulering saknas idag för cyklar, men skulle jag på något lyckas cykla sönder stora värden kan brottsbalken fortfarande hålla mig skadeståndsskyldig.
TKL är väldigt tydlig ja, 1§ gör undantag för snötäckt mark. Om det inte är risk för skada, får du köra på snötäckt mark. På barmark finns inga undantag.
Ändå anser de flesta (inkl branschen) att snöskoter på snötäckt mark inte omfattas av allemansrätten, eftersom allemansrätten anses icke-motoriserad. Men rent juridiskt kan du köra ”hur du vill” såvida du inte orsakar skada, och en snöskoter orsakar sällan skada givet att snödjupet är tillräckligt.
Elcyklar blir ju samma sak, om nu lagen om vägtrafikdefinitioner skall appliceras på TKL (vilket elcykelförespråkarna hävdar) så kan man rent juridiskt köra med dem på barmark. Men även här bör ju isf gälla att allemansrätten är icke-motoriserad.

Så rent logiskt kan man inte samtidigt anse att snöskoter inte omfattas av allemansrätten, medan elcykel skulle göra det. Åtminstone inte om man motiverar det juridiskt, utan det blir isf att man blandar in sitt eget tyckande.

Jag drog iväg en fråga till NV angående elcykling på enskild väg, vilket som ni vet är den fråga där jag är mest enveten och även den fråga där NV är mest otydligt.
I samband med detta insåg jag hur det måste ligga till:
De menar att cykling på enskild väg omfattas av allemansrätten som är grundlagsskyddad, medan rätten att elcykla på samma väg enbart regleras av Trafikförordningen, som ju kan ändras direkt av regeringen:
"I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt."
(Trafikförordningen hänvisar även till lagen om vägtrafikdefinitioner, så det är glasklart att markägare inte kan förbjuda elcykel på enskild väg.)

Endast så kan man få ihop informationen om cykling, elcykling och allemansrätt på Naturvårdsverkets sida.

Jag väntar spänt på svar.

Jag drog iväg en fråga till NV angående elcykling på enskild väg, vilket som ni vet är den fråga där jag är mest enveten och även den fråga där NV är mest otydligt.
I samband med detta insåg jag hur det måste ligga till:
De menar att cykling på enskild väg omfattas av allemansrätten som är grundlagsskyddad, medan rätten att elcykla på samma väg enbart regleras av Trafikförordningen, som ju kan ändras direkt av regeringen:
"I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt."
(Trafikförordningen hänvisar även till lagen om vägtrafikdefinitioner, så det är glasklart att markägare inte kan förbjuda elcykel på enskild väg.)

Endast så kan man få ihop informationen om cykling, elcykling och allemansrätt på Naturvårdsverkets sida.

Jag väntar spänt på svar.
Och enligt Transportstyrelen är det fortfarande cykel. Vi har gått ”full circle” så många gånger i ämnet. Visst kan man skylla på EU-byråkrati men det kommer knappast som en chock för NVV och att efter alla dessa år och visas med definitioner som de själva inte kan tyda vore det bättre om de samarbetade med Transportstyrelsen för en uppdatering av TKL så att det går att förstå vad de menar.

TKL är väldigt tydlig ja, 1§ gör undantag för snötäckt mark. Om det inte är risk för skada, får du köra på snötäckt mark. På barmark finns inga undantag.
Ändå anser de flesta (inkl branschen) att snöskoter på snötäckt mark inte omfattas av allemansrätten, eftersom allemansrätten anses icke-motoriserad. Men rent juridiskt kan du köra ”hur du vill” såvida du inte orsakar skada, och en snöskoter orsakar sällan skada givet att snödjupet är tillräckligt.
Elcyklar blir ju samma sak, om nu lagen om vägtrafikdefinitioner skall appliceras på TKL (vilket elcykelförespråkarna hävdar) så kan man rent juridiskt köra med dem på barmark. Men även här bör ju isf gälla att allemansrätten är icke-motoriserad.

Så rent logiskt kan man inte samtidigt anse att snöskoter inte omfattas av allemansrätten, medan elcykel skulle göra det. Åtminstone inte om man motiverar det juridiskt, utan det blir isf att man blandar in sitt eget tyckande.
Jag tycker du sammanfattar väl och jag kanske missförstod ursprungsfrågan? Snöskoter är reglerad av TKL. Den lagen låter dig köra snöskoter ”överallt” om det inte kan bli skador och regeringen eller tillförordnad myndighet inte infört begränsningar (paragraf 3).

Jag hävdar (envist) att NVV i sina försök att vara tydliga rör till det. NVV vill inte ha snöskoter i terrängen. Då hänvisar de till allemansrätten som förbjudande lag. Allemansrätten förbjuder inte detta. Dessutom finns det en specifik lag som tillåter detta. Inom EU är dessutom dubbellagstiftning något som kan få dig att hamna hos EU-domstolen.

Om vi spetsar till det lite så kommer inte Morgan Johansson att gå på NVVs linje om Allemansrätten utan hänvisa till TKL om han tvingas svara.

* förutom en mening i regeringsformen så finns få exakta definitioner av allemansrätten. Den hanteras istället primärt via miljöbalken, brottsbalken och specifika regler som TKL. Som myndighet vill NVV ge sken av något annat men de får förhålla sig till samma lagar som alla vi andra.

med ditt resonemang skulle man kunna säga att en nybörjare som bara trycker 100W är tillåtet men en elite cyklist som kanske kan trycka 200W inte är tillåtet .

i min lokala skog så är det Xc-nissarna som sliter mest när dom kör sina träningar / tävlingar med mellan 50/100 pers då kan man snacka slitage. finns en lokal xc-tävling som gick på en "normalt torr stig" efter dom hade haft deras tävling var den stigen totalt söndekörd och lerig.
Ja visst är det så. Och det är BARA de som klagar på emtb, vilket förstås inte är så konstigt: det som krävs för att köra xc är nästan uteslutande att orka trampa, medan övriga mtb-grenar faktiskt kräver väldigt mycket teknik. Jag kände flera marathon/landsvägscyklister som började tävla direkt efter de börjat med mtb (och de sög verkligen tekniskt sett) men hade stora framgångar under deras korta ”xc-karriär ”.
De hade nog inte gillat emtb, men jag minns hur de gick och sågade ner och förstörde mycket av stigarna för att de inte kunde ta sig fram annars pga deras avsaknad av teknik. Typiska xc-cyklister, med andra ord.

Ja visst är det så. Och det är BARA de som klagar på emtb, vilket förstås inte är så konstigt: det som krävs för att köra xc är nästan uteslutande att orka trampa, medan övriga mtb-grenar faktiskt kräver väldigt mycket teknik. Jag kände flera marathon/landsvägscyklister som började tävla direkt efter de börjat med mtb (och de sög verkligen tekniskt sett) men hade stora framgångar under deras korta ”xc-karriär ”.
De hade nog inte gillat emtb, men jag minns hur de gick och sågade ner och förstörde mycket av stigarna för att de inte kunde ta sig fram annars pga deras avsaknad av teknik. Typiska xc-cyklister, med andra ord.

Ja det är konstigt hur det är , många xc-cyklister är väldigt "du ska trampa själv" annars är du en lat och dålig cyklist ... dom är liksom inne i det här hetsen att du måste ha vissa kläder och kunna klämma en viss watt annars är du ingen cyklist... det här cykla bara för det är kul finns inte i deras värld.

Spelar ingen roll om du har något sorts handikapp eller är överviktiga och vill skaffa en el-cykel för att komma igång med cyklingen det tar xc-cyklister ingen hänsyn till.

Mitt intryck är att det är mer stigcyklister här på happy som oroas över emtb än XC-cyklister. Stigcyklisterna drabbas nog hårdast av ev cykelförbud som emtb kan föra med sig i förlängningen. XC-cyklisterna kommer ha banor att hålla till på, men för stigcyklisterna blir det svårare.

Ja det är konstigt hur det är , många xc-cyklister är väldigt "du ska trampa själv" annars är du en lat och dålig cyklist ... dom är liksom inne i det här hetsen att du måste ha vissa kläder och kunna klämma en viss watt annars är du ingen cyklist... det här cykla bara för det är kul finns inte i deras värld.

Spelar ingen roll om du har något sorts handikapp eller är överviktiga och vill skaffa en el-cykel för att komma igång med cyklingen det tar xc-cyklister ingen hänsyn till.
Återigen ett exempel på "full circle". Jag är gammal nog att ha börjat cykla MTB (vilket var XC på den tiden) på sent 80-tal. Då var det stora snacket att landsvägscyklister tjafsade och MTB var avslappnat. Nu är XC-svettona de nya LVG och Enduro det nya XC?

Ang. Ooms kommentar. Sedan när vill en XC-cyklist ha en bana??? Hela vitsen är ju att cykla snabbt och upptäcka nya stigar, områden och natur.

Mitt intryck är att det är mer stigcyklister här på happy som oroas över emtb än XC-cyklister. Stigcyklisterna drabbas nog hårdast av ev cykelförbud som emtb kan föra med sig i förlängningen. XC-cyklisterna kommer ha banor att hålla till på, men för stigcyklisterna blir det svårare.

Absolut visst är det stigcyklisterna som blir mest drabbade av förbud av cykling på vissa platser det håller jag med om , men min erfarenhet när jag är ute med min e-mtb är att det är till 90 % xc-cyklister som kläcker ur sig någon idiotiskt kommentar och stirrar med en arg blick .

Varför skall allemansrätten ändras för att du vill framföra fordon med motor i skogen? Låter extremt ologiskt.

I detta fallet är det skillnad på fordon med motor och fordon med motor.

Enligt lagen är det en cykel om man håller sig till gällande lagar för det. Då måste det väl vara lagligt att framföra en cykel (om än med "påhängsmotor/hjälpmotor" i naturen, så länge den klassas som just en cykel. Är det däremot starkare motor, bortkopplad sensor etc. och klassas som moped etc, så bör ju reglerna för dessa gälla. Blir lite motsägelsefullt att först klassa något som en cykel, men sedan inte tillåta denna cykel.

Permobil etc får nog framföras, så varför inte en cykel (m hjälpmotor) om man behöver det för att orka ta sig runt. En väldig skillnad på cykel (m hjälpmotor) och en elcykel med 500-1000 W motor som därigenom inte längre är en cykel utan en moped eller tom. något större, som kanske tom. en lätt motorcykel.

Har precis konverterat min gamla cykel till en elcykel, men inom ramen för vad som klassas som en cykel. Och jag gjorde det just för att kunna ta mig ut ändå pga krämpor. Hade kunnat välja en starkare motor, koppla bort sensorn etc, men då hade det blivit en moped, vilken är förbjuden på platser där bara cykel är tillåten. Känns självklart att jag ska kunna cykla med den på diverse ställen i fjällen, oavsett om det är en grusväg eller stig.

Har precis konverterat min gamla cykel till en elcykel, men inom ramen för vad som klassas som en cykel. Och jag gjorde det just för att kunna ta mig ut ändå pga krämpor. Hade kunnat välja en starkare motor, koppla bort sensorn etc, men då hade det blivit en moped, vilken är förbjuden på platser där bara cykel är tillåten. Känns självklart att jag ska kunna cykla med den på diverse ställen i fjällen, oavsett om det är en grusväg eller stig.
Det här har diskuterats i åratal på det här forumet. På väg, till och med enskild bommad väg, får man färdas med elcykel som en vanlig cykel.
Men det är inte trafikregler som styr hur man får färdas i terräng.
Det står ingenstans att just cykel omfattas av allemansrätten, utan det är en tolkning utifrån tidigare utredningar, förarbeten till lagstiftning osv där det helt enkelt fastslås att icke-motoriserade fordon som cykel omfattas av allemansrätten. På senare tid har det tolkats som att allemansrätten inte omfattar motoriserade fordon som elcyklar.
Det innebär inte att det finns ett förbud i lagen mot elcyklar i terräng, ungefär som det inte är inskrivet i lagen att du inte får ta 50 servetter från servetthållaren på McDonalds.
Men det är heller inte tillåtet, så det finns en risk att man hamnar inför rätta, om man inte har markägarens tillåtelse.

Tillbaka
Topp