Elcykel förbud på Jämtlands fjällen.
Jag vet inte om din tanke var att bekräfta eller motbevisa mitt påstående. Det som i propositionen anvisas ingår nu i lag 2001:559 "Vägtrafikdefinitioner". Där återfinns beskrivning av vad som är en cykel, ett motorfordon, ett motordrivet fordon o.s.v. Ett motoriserat fordon finns inte med där eller i någon annan lag. TKL är alltså inte beroende av en proposition för definitioner utan lutar sig mot existerande lagstiftning.
Eftersom någon i tråden antydde att jag skulle uttrycka mig som en raljant idiot när jag skickade min fråga till Länsstyrelsen så kommer här ett utdrag (jag erkänner dock mitt pinsamma misstag i att även jag lyckades skriva "motoriserad"):
Hej Ian
Jag såg din intervju på SVT gällande elassisterade cyklar och allemansrätten på SVT (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...allet-inte-tillaten-pa-statligt-renbetesfjall) och har ett par frågor.
Det finns ju rena elcyklar, som lagens mening är mopeder eller motorcyklar och dessa är ju enligt lagen motoriserade fordon. Där råder det inget tvivel. Jag antar dock att ditt uttalande även gäller för elassisterade cyklar? Om så är fallet undrar jag på vilken lag ni stödjer det förbud du förespråkar i reportaget. Definitionen av fordon ägs inte av Naturvårdsverket utan fastslås av Transportstyrelsen. Jag vet att det finns propositioner (som Naturvårdsverket gärna hänvisar till), men i dagsläget är en elassisterad cykel att beteckna som en cykel. Därmed är den inte reglerad i terrängfordonslagen och faller juridiskt under samma begrepp som en vanlig cykel.
Jag kan förstå att ni kan vilja ha olika syn på en vanlig cykel och en elassisterad cykel men min fråga är alltså på vilken juridisk grund ni anser att ni kan förbjuda elassisterade cyklar?
M.v.h
Svar från Ian:
Hej
Allemansrätten ger en rätt att färdas på annans mark och är en begränsning i äganderätten. Om en aktivitet inte omfattas av allemansrätten är den inte heller tillåten på annans mark. Eftersom det inte finns någon motoriserad allemansrätt finns det inte heller någon rätt att cykla med en elcykel, som ju har en motor, på annans mark.
Med vänliga hälsningar
Ian Kindstrand, jurist
Milt uttryck så blev jag besviken när en jurist hänvisar till seder och inte lagar och refererar saker som inte står i lagstiftningen. Jag ställde en mer explicit följdfråga som var "svårare" att slingra sig ur men jag räknar inte med att få något svar på den.
Jag har skrivit det förut. Happy borde göra uppföljande reportage på detta. I tidigare artiklar på Happy var polisen tydlig med att det i deras ögon är en cykel och kommer hanteras därefter.
Jag hoppas att det inte är mig, du syftar på angående någon som antyder att du skulle vara en raljant idiot. Jag har tvärtom en bild av att du har juridisk kompetens på riktigt.
Jag skrev dock ett inlägg halvt på skämt att man skulle anmäla till JK, som möjligen kan tolkas som ett inlägg "mot" dig, eller det du skriver.