Elcykel förbud på Jämtlands fjällen.

Jag kan slänga in en slant. Det känns fortfarande som folk tolkar mitt ursprungs inlägg fritt (alternativ ignorerar helt). Frågan är om det i närheten av Åre finns leder där eMTB är tillåtet. Det handlar inte om huruvida man får bränna runt med motor varsomhelst.
gissar att de byggda cykellederna iallafall tillåter det, en något tråkigare lösning är väl att bara plocka bort batteriet.

Har ingen åsikt här men jag tycker inte jag river upp marken speciellt mkt mer när jag åker eMTB än vanlig MTB. Nitar man hårt i en kurva, oavsett cykel, så förstör det nog mer än om man orkar spinna loss med en eMTB.
Ja, högre fart sliter nog mer. Slarviga accelerationer och bromsande. Jag är övertygad om att el-assist leder till kraftigare accelerationer och högre snittfart vilket kräver mer bromsverkan. På individnivå alltså.

I Europa är det ganska väldefinierat vad el-cyklar får ha för effekt till skillnad från i USA där det mäts lite mer diffust (nominell effekt).

Kontinuerlig märkeffekt är inget mumbo-jumbo utan är en etablerad standard. Det är korrekt att man momentant kan ta ut mer effekt än 250 W (som mest verkar det vara ungefär 7-800 W) men det är alltså bara under kortare perioder.
Nej, det är ingen etablerad standard. Det är en gammal förlegad tolkning baserat på kolvmotorer och borstade-dc motorer som har en max-effekt du enkelt man mäta i bänk.

Moderna dc-motorer har ingen övre effekt gräns på det sättet och just de för cyklar brukar var dåligt märkta av just den anledningen. Trots att motorerna utan problem klarar av att leverera 5-6 kw så skriver tillverkarna 250 w för det är lagen. Det som i praktiken begränsar är hur hög effekt batteriet levererar och var mosfetarna i styrningen kan hantera.

Vill du ha lite fingervisning om vad en moden cykelmotor klarar av så titta lite på longboard kit. Där verkar det vara total vilda-västern så tillverkarna skriver glatt ut maxeffekt på sina motorer. Den här pluttemotorn till exempel, 2300 W! Så, tror du att en elcykel ligger på 250 W, ja jag vet inte vad jag ska säga....

Länk till motor:

Nej, det är ingen etablerad standard. Det är en gammal förlegad tolkning baserat på kolvmotorer och borstade-dc motorer som har en max-effekt du enkelt man mäta i bänk.

Moderna dc-motorer har ingen övre effekt gräns på det sättet och just de för cyklar brukar var dåligt märkta av just den anledningen. Trots att motorerna utan problem klarar av att leverera 5-6 kw så skriver tillverkarna 250 w för det är lagen. Det som i praktiken begränsar är hur hög effekt batteriet levererar och var mosfetarna i styrningen kan hantera.

Vill du ha lite fingervisning om vad en moden cykelmotor klarar av så titta lite på longboard kit. Där verkar det vara total vilda-västern så tillverkarna skriver glatt ut maxeffekt på sina motorer. Den här pluttemotorn till exempel, 2300 W! Så, tror du att en elcykel ligger på 250 W, ja jag vet inte vad jag ska säga....

Länk till motor:
Orkar inte dra den här diskussionen (har gjorts förut) men jag anser att du har fel i dina påståenden.

Jag antar att du redan hört av dig till Skistar, Åre bergscyklister och uthyrningsfirmorna men orkade inte vänta på svar och startade istället den här tråden?

Jag antar att du inte har en aning om vad som gäller men ändå känner för att komma in och svamla lite i tråden?

Jag tänker att det är bra med information från fler sidor än dom som har ett ekonomiskt intresse hyra ut just eMTB.

Det mesta i den här tråden handlar fortfarande mest om saker jag inte frågade så den pajkastningen kan du inte lägga på mig. Flera verkar också fortfarande tro att det är jag som ska cykla eMTB.

Jag antar att du inte har en aning om vad som gäller men ändå känner för att komma in och svamla lite i tråden?

Jag tänker att det är bra med information från fler sidor än dom som har ett ekonomiskt intresse hyra ut just eMTB.

Det mesta i den här tråden handlar fortfarande mest om saker jag inte frågade så den pajkastningen kan du inte lägga på mig. Flera verkar också fortfarande tro att det är jag som ska cykla eMTB.
Hade det varit min fru det gällde så hade iaf jag vänt mig dit jag kan få mest hjälp….och du har helt rätt, jag har ingen aning om vad som gäller men gav dig tips vart du kan vända dig istället för att sura över att du inte får dina förväntade svar här….

Orkar inte dra den här diskussionen (har gjorts förut) men jag anser att du har fel i dina påståenden.
Vilket är helt ok. Att hela el-cykelbranchen tokljuger om effekter och lagstadgare blundar är bra eftersom el-cyklar är på det hela toppen och ju fler desto bättre, som konsument är du också relativt skuldfri eftersom du måste ju kunna lita på vad tillverkaren säger?

Därför, jag kan hålla med om att hela diskussionen rätt meningslös tills dess att en markägare eller annat går in med stämning mot en tillverkare. Att jaga individer är inget jag tror på här

Slutar den vara elcykel när batteriet tar slut? Om jag stänger av motorn på min 120 kg enduro, blir den en cykel då? ?
Nej, du måste ta bort motor-enheten.
Jag inser din fråga är retorisk. Men här gäller det att vara tydlig, eftersom det är en sport att missförstå.

Bra Jämtland att ni är tydliga !
Och att det går att söka särskilt tillstånd, även för eldriven cykel...

Senast ändrad:
Tjohoo! Morsan är äkta jämte och hon har el-cykel också! Då kvalar väl jag in? Morfarn var sista kullen som gick på barnauktion 1918 och misären gjorde han så sur att de fick låsa in han på Säter när han blev senil. Han hade en häst som också var en sur jävel som vägrade jobba i skogen om han inte fick snus först

Jag är långt ifrån lika kunnig som du som har jobbat så länge med lagkravstolkningar osv. så jag vill passa på att fråga dig som kan allt det här:

Lagkravstolkningar är väl det vi kallar föreskrifter (möjligen via någon förordning), och föreskrifter är väl myndigheter som har i uppdrag att upprätta?

Sedan är det alltså så att processen för att utge föreskrifter i våra myndigheter inte sker i någon specifik ordning med remissrundor osv utan att en enskild individ (aktivist som du uttrycker det) skriver dessa och själv får bestämma?
Hej

Det är en viss skillnad på att utgå från va som står i lagkrav och lokala föreskrifter. Jag är alltså mindre kunnig på det senare. Kortfattat är det dock som du säger. En tjänsteman på relevant myndighet tolkar lagkravet för lokal applicering. T.ex kan de för ett naturreservat i princip inrätta vilka regler de vill, eftersom de normalt faller under Länsstyrelsen. I inslaget som refereras här säger man dock inget om att det är lokala föreskrifter man jobbar med, istället hänvisar man till Naturvårdsverket och allemansrätten. Allemansrätten är ingen lag utan en sed, eller en enklare beskrivning av ett antal olika lagar för att göra det begripligt.

Jag förstår mycket väl att NVV inte vill ha elcyklar i skogen, men då får de faktiskt göra sitt jobb som myndighet och påverka lagstiftningen, istället för att hitta på något som passar deras agenda.

Jag vill bara uppdatera lite med att INGEN har svarat på frågan. Finns det cykelleder (inte bilväg) utanför bikeparken där det är ok med eMTB eller inte.
Jag kom precis hem från en 4 milarunda på min Orbea Rise, utgick från Åre Camping och körde upp vid Björnen och rundade åreskutan från det hållet, hade inte gärna kört den rundan utan e-mtb blev ca 930 höjdmeter och jag körde på blandat låg effekt för att få batterit att hålla,magiska vyer och några få som vandrade och dom jag mötte hejjade glatt och jag stannade och bytte några ord med några.. har gpx på rundan om du vill ha.

Hade det varit min fru det gällde så hade iaf jag vänt mig dit jag kan få mest hjälp….och du har helt rätt, jag har ingen aning om vad som gäller men gav dig tips vart du kan vända dig istället för att sura över att du inte får dina förväntade svar här….

Fast du gav ju inte ett tips, du gjorde bara ett antagande?

Jag kom precis hem från en 4 milarunda på min Orbea Rise, utgick från Åre Camping och körde upp vid Björnen och rundade åreskutan från det hållet, hade inte gärna kört den rundan utan e-mtb blev ca 930 höjdmeter och jag körde på blandat låg effekt för att få batterit att hålla,magiska vyer och några få som vandrade och dom jag mötte hejjade glatt och jag stannade och bytte några ord med några.. har gpx på rundan om du vill ha.
Du har PM.

Vad gör ni på elhappy om du måste få svaret här? Borde väl vara många fler där som elcyklar omkring på e-mtb för att man får, eller för att man tycker att man kan?
Precis, varför är inte tråden flyttad dit?
Tycker iofs att det känns lite konstigt att elcyklar inte är ok här men det går alldeles utmärkt att diskutera elbilar och fossilbilar.

Precis, varför är inte tråden flyttad dit?
Tycker iofs att det känns lite konstigt att elcyklar inte är ok här men det går alldeles utmärkt att diskutera elbilar och fossilbilar.
De ämnen du nämner är OT. E-mtb folket vägrade se det som OT och de flesta här verkade inte acceptera det som cykelrelaterat. Min personliga åsikt är att det är bad business att försöka sälja in något som hela tiden möts av protester, rätt eller fel, men happys sponsorer som säljer E-mtb ville säkert ha en annan miljö än 10 sidor tjafs.

All information finns på länsstyrelsens webbplats, inklusive en karta som innehåller information om vilka områden det gäller samt länk till policydokument.

6822AB79-92CD-4659-9956-7EAB2AD6F511.jpeg

Där står också att policyn tagits fram av rennäringsdelegationen. Det är alltså renägare som tröttnat på elcyklar och lobbat för en begränsning.

Det bästa vore väl att förbjuda renarna istället, de lär ju riva upp marken betydligt mer än en en el-cykel?

EDIT: Eller tillåta renar med max 250W kontinuerlig märkeffekt så jag inte exkluderar ngn.

Verkar ganska uppenbart att läget behöver förklaras av Myndigheter.. Många trådar nu om Allemansrätten osv, och vad som gäller. Hoppas att någon såsmåningom sätter ned foten och förklarar.

Speciellt Elcykel. Och om Anläggningar och var det är ok att ta ut avgifter för leder och spår, och var det är fritt för alla. Själv skulle jag önska klara regler som alla fattar.

Oklart alltså. . Politikerna är sega och korkade & långsamma som vanligt, tar säkert >30 år till ---

Och för oss som har det som enda möjlighet att komma ut? T.ex. med hjärtfel?
Ska vi nekas åtkomst, då ska elassisterade rullstolar bort från naturreservat och dylikt också.

Dessutom är det väl elassisterad cykel och inte elcykel? Elcykel låter ju som en trampmoppe som kör utan att man behöver trampa.
Segway däremot åker man ju på

Och för oss som har det som enda möjlighet att komma ut? T.ex. med hjärtfel?
Ska vi nekas åtkomst, då ska elassisterade rullstolar bort.

Dessutom är det väl elassisterad cykel och inte elcykel? Elcykel låter ju som en trampmoppe som kör utan att man behöver trampa.

Om du läser policydokumentet så står det att de tar höjd för funktionsvariationer.

”hade inte gärna kört den rundan utan emtb”

Huvudet på spiken! Det är precis det som är problemet! Emtb leder till att fler kör mer och längre än de annars inte skulle mäktat med, vilket naturligtvis leder till mer slitage.

Fast du gav ju inte ett tips, du gjorde bara ett antagande?
Snälla, säg att du har en dålig dag och inte är så pass tappad att du inte kan använda det jag skrev i mitt första inlägg för att försöka få svar på frågan om vart det är ok för din fru att använda en elmtb?

Jepp. Krävs att någon drar det till sin spets i domstol. Antingen naturvårdsverket själva eller en privatperson. Lär ju hända om de börjar bötfälla i fjällen. Osäker om de kan göra något då cykeln inte bryter mot trängkörningslagen.
Att det efter 100 tals trådar är så svårt att fatta att trängkörningslagen inte har ett piss med saken att göra. Lika lite aktiebolagslagen.

Elcykeln omfattas inte av det regelverket, men nsturvårdsverket som har mandat över vad man får göra k skog och mark säger att du inte får och då får du inte. På samma sätt som de säger att du inte får bryta grenar i skogen.

Har människor inordnat sig i skyttegravarna nu så att vi kan få ett stabilt skyttegravskrig i 10 sidor till utan tillförande av någon ny information eller minsta antydan till att någon viker ner sig, d.v.s. s.a. man med säkerhet inte missar ett dyft om man inväntar sida 13 att dyka upp?

Att det efter 100 tals trådar är så svårt att fatta att trängkörningslagen inte har ett piss med saken att göra. Lika lite aktiebolagslagen.

Elcykeln omfattas inte av det regelverket, men nsturvårdsverket som har mandat över vad man får göra k skog och mark säger att du inte får och då får du inte. På samma sätt som de säger att du inte får bryta grenar i skogen.
Sen när en del tycker el-cykeln är cykel och andra tycker det är nåt annat, klart det blir tjafs av mer teologisk natur. Vi bråkar ju faktiskt om annat också som när vi var osams över hurvida läsk var gott eller inte, den tråden gillade jag!

Huvudet på spiken! Det är precis det som är problemet! Emtb leder till att fler kör mer och längre än de annars inte skulle mäktat med, vilket naturligtvis leder till mer slitage.
Sorry, du brukar ha hyfsade argument även om jag inte alltid håller med, ooms men det här lät riktigt tokigt. Så kontentan är alltså att fler inte borde få cykla och att det dessutom i förlängningen borde införas ngn form av kvot eller gräns för hur långt man får cykla för att minska på slitaget? Är den gränsen godtycklig beroende på cyklistens kondition eller kan vi dra gränsen vid säg 1 mil för enkelhetens skull?

Sorry, du brukar ha hyfsade argument även om jag inte alltid håller med, ooms men det här lät riktigt tokigt. Så kontentan är alltså att fler inte borde få cykla och att det dessutom i förlängningen borde införas ngn form av kvot eller gräns för hur långt man får cykla för att minska på slitaget? Är den gränsen godtycklig beroende på cyklistens kondition eller kan vi dra gränsen vid säg 1 mil för enkelhetens skull?
Nää, så uppfattade inte jag det....
Logiken/tesen i ooms argument uppfattar jag är attmed en elcykel cyklar du längre än med en vanlig cykel. Du har trots allt ett energiinnehåll i batteriet som ska förmedlas till marken via däcken.

Total energi = din energi i benen + batteriets energi (+ ev. lägesenergi)
Energi = slitage.

inga konstigheter

Vill man begränsa elcyklar så inför kvot per dag och sälj biljetter.

företag som hyr ut cyklar kan undantas mot en avgift. Säg 50 elcyklar per dag är vad man klarar av.

Nja, nånstans finns det ju en gräns hur mycket slitage naturen tål. Då måste nyttjandet begränsas. Man kan som du föreslår lägga gränsen på individnivå, men i detta fall finns ju möjligheten att istället ta bort en viss typ av fordon. Jag tycker de gör rätt som väljer det senare, dvs prioriterar det allemansrättsliga nyttjandet framför det motoriserade nyttjandet av naturen.
Räcker inte den begränsningen kan man ju gå vidare och begränsa fler fordon, som man väl gjort i vissa extremt hårt nyttjade områden runt Vålådalen där cykelförbud införts.
Denna typ av begränsning är ju också lättare att kontrollera efterlevnaden av än att kontrollera varje individs tillryggalagda sträcka.

Kan formulera om det, jag hade cyklat den ändå med min vanliga hardtail( kan man cykla på det??) fast hade fått lägga mer tid på det men jag hade gjort det.. är det ok att köra motorsåg i skogen eller är det handsåg som gäller??, känns som att det finns 2 läger här och det är ingen ide att diskutera det.

Tillbaka
Topp