Elcykel Norge vs Sverige

Octagon

Aktiv medlem
Elcykel Norge vs Sverige
Är det någon som har koll på skillnaderna mellan regler för elcykel i Norge vs Sverige? Om det nu är några skillnader. Max hastighet, nominell effekt/märkeffekt, terrängkörning osv.

Elcykel Norge vs Sverige
Har ingen fakta men av vad jag har hört från en norrman boendes i Sverige och som är i branschen är motståndet i Norge mot just eMTB (om det nu var det du undrar) om möjligt än större än i Sverige. En killgissning är sedan att Norge följer EU, d v s 250 W kontinuerlig märkeffekt o 25 km/h men det hade varit kul att få det bekräftat av ngn som faktiskt vet.

Elcykel Norge vs Sverige
Japp, det var precis det jag undrade. Läste denna tråd på Freeride.se och fick intrycket att Norge skulle vara mer tillåtande till eMTB. Med tanke på norrmännens inställning till snöskoter känns det osannolikt. Å andra sidan är dom mer positiva till fjällcykling vad jag vet. Det kan ju vara så att elcykel därmed också är mer tillåtet? Får se var det landar i så fall:
Alla över en kam och totalt cykelförbud i fjällen,
eller elcykel≠cykel.

Elcykel Norge vs Sverige
Ja, jag vet alltså inte vilka lagar som gäller i Norge men min norska kontakt sa att inställningen till eMTB var värre i Norge. Det kan säkert vara så att Norge har kommit längre i lagstifteriet så man vet vad som gäller och på vilka platser det är ok så det inte blir en massa gnissel.

Fast jag kan ju tycka att här i Sverige verkar det mest vara folk på Happy som har problem med eMTB. På stigarna har jag aldrig varit med om ngn som har ngn negativ inställning, snarare tvärtom.

Elcykel Norge vs Sverige
Deras allemansrätt ser lite annorlunda ut än vår, den är formulerad i lag, friluftsloven, och därmed lite enklare att styra upp. Dessutom verkar det gå att mer lokalt bestämma vad som är tillåtet eller inte. Och framförallt verkar de inte ha problemet att elcykel anses vara en cykel, vilket gjort att de kunnat hanteras separat om/hur de tillåts i naturen.
Intressant också att det bara är på högfjället man får cykla fritt i terrängen, i övrigt gäller enbart stigar eller vägar.

Elcykel Norge vs Sverige
Deras allemansrätt ser lite annorlunda ut än vår, den är formulerad i lag, friluftsloven, och därmed lite enklare att styra upp. Dessutom verkar det gå att mer lokalt bestämma vad som är tillåtet eller inte. Och framförallt verkar de inte ha problemet att elcykel anses vara en cykel, vilket gjort att de kunnat hanteras separat om/hur de tillåts i naturen.
Intressant också att det bara är på högfjället man får cykla fritt i terrängen, i övrigt gäller enbart stigar eller vägar.
Tack! Intressant!

Elcykel Norge vs Sverige
Regler för elcyklar i Norge
Regler för elcykling i terräng i Norge

Sammanfattning:
Reglerna är väldigt lika de svenska. En skillnad som nämnts i en annan tråd är att vissa elcyklar (som lastcyklar) får ha upp till 500 W "nominell effekt", vilket är detsamma som märkeffekt.
Annars är det 250 W och max 25 km/h som gäller.

Nu var ooms snabbare med den nedersta länken.
Min norska är inte den bästa, men såvitt jag kan förstå är elcykling tillåten så länge markägaren inte förbjudit det. Alltså tvärtom hur det fungerar i Sverige.

Elcykel Norge vs Sverige
Din tolkning av norska stämmer överens med min modersmålstolkning i alla fall, @Elhojtok . Mina landsmän har liberaliserat det sen jag flyttade till Sverige i 2016, innan var det endast tillåtet på anlagd skogsväg och liknande. Men nu verkar det gälla jämt över om inte markägaren förbjudit det med skyltning eller annan information. Villkoret är dock att det görs hänsynsfullt och lämplig varsamhet. Då är det jämställd med att gå.

Rörande lastcyklarna så krävs det både 3 hjul OCH minst 3 sittplatser, så en ren lastcykel för en person får inte ha 500W trots att den kan lastas lika tungt. Kan tyckas lite märkligt, men lagstiftningen är ju också under mognad.

Tillbaka
Topp