Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

GoranS

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Jag gissar att denna tråd kommer att låsas inom två dagar.
 
D

Deleted member 43681

Guest
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Tjosan!

3377.gif
 

RockyM

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Freddie L sa:
RockyM sa:
Freddie L sa:
RockyM sa:
Freddie L sa:
Vadå omfamna utvecklingen? El-assistens när man cyklar i skogen är inte en utveckling av min hobby. (Jag inser att jag låter som Robert Gustavsson ”stoppa bron”). Det är något helt annat.

Vill jag köra snabbare, längre och svårare än min träning tillåter skulle jag börja med enduro. Svårt att förstå för el-mtbisterna, men så är det. Min egen ansträngning är helt avgörande för min upplevelse.
Vad brukar du hamna på i ett bra pass? Är det max watt eller totalt som är viktigast. Vilken wattmätare har du?
Det är ju just det. Jag har ingen wattmätare, och lär nog aldrig skaffa någon. Jag är klen, långsam och bryr mig inte. Jag märker dock att de år jag har roligt (cyklar) mer regelbundet så går det lite snabbare, och jag orkar längre. Det är ju precis just det! Det finns inget behov av, och det är absolut ingen rättighet, att cykla ”snabbt”, ”långt” eller uppför den där branta backen för att hålla på med min hobby. Att känna hur mina ben driver mig framåt i skogen är tillräckligt för mig.

El-mtbister och jag har inget gemensamt.
Aha, men hur mäter du din ansträning? Puls eller går du på känsla? wattmätare är rätt kul, jag tar i mer när jag ser hur många watt man trycker i skogen. =)
Jag fattar inte? Jag gissar att du trollar mig iofs. Jag har en pulsmätare till datorn, den tycker jag är kul att kolla på efter turen, som kuriosa mest. Men effekten har jag ingen aning om. Ibland pustar jag, ibland flåsar jag, igår (när jag tog i mer än jag brukar) fick jag nån slags hostattack när jag saktade in. Och alla varianterna är ok, jag skrev väl inte att ju större ansträngning desto bättre upplevelse? Så är det bland, men oftast inte.

Jag måste ha missförstått "Min egen ansträngning är helt avgörande för min upplevelse."?
 

Lejon

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.

Freddie L

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
RockyM sa:
Freddie L sa:
RockyM sa:
Freddie L sa:
RockyM sa:
Freddie L sa:
Vadå omfamna utvecklingen? El-assistens när man cyklar i skogen är inte en utveckling av min hobby. (Jag inser att jag låter som Robert Gustavsson ”stoppa bron”). Det är något helt annat.

Vill jag köra snabbare, längre och svårare än min träning tillåter skulle jag börja med enduro. Svårt att förstå för el-mtbisterna, men så är det. Min egen ansträngning är helt avgörande för min upplevelse.
Vad brukar du hamna på i ett bra pass? Är det max watt eller totalt som är viktigast. Vilken wattmätare har du?
Det är ju just det. Jag har ingen wattmätare, och lär nog aldrig skaffa någon. Jag är klen, långsam och bryr mig inte. Jag märker dock att de år jag har roligt (cyklar) mer regelbundet så går det lite snabbare, och jag orkar längre. Det är ju precis just det! Det finns inget behov av, och det är absolut ingen rättighet, att cykla ”snabbt”, ”långt” eller uppför den där branta backen för att hålla på med min hobby. Att känna hur mina ben driver mig framåt i skogen är tillräckligt för mig.

El-mtbister och jag har inget gemensamt.
Aha, men hur mäter du din ansträning? Puls eller går du på känsla? wattmätare är rätt kul, jag tar i mer när jag ser hur många watt man trycker i skogen. =)
Jag fattar inte? Jag gissar att du trollar mig iofs. Jag har en pulsmätare till datorn, den tycker jag är kul att kolla på efter turen, som kuriosa mest. Men effekten har jag ingen aning om. Ibland pustar jag, ibland flåsar jag, igår (när jag tog i mer än jag brukar) fick jag nån slags hostattack när jag saktade in. Och alla varianterna är ok, jag skrev väl inte att ju större ansträngning desto bättre upplevelse? Så är det bland, men oftast inte.

Jag måste ha missförstått "Min egen ansträngning är helt avgörande för min upplevelse."?
Ja, det gjorde du tydligen. Men det är ok. Hur mäter du din upplevelse?
 

tomasis

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
solgule sa:
OK, jag är ledsen om någon fick jobbiga känslor av det jag skrev.

Tips: Det är inte vad andra gör (skriver, säger, agerar) som väcker känslor inom oss. Vi kan välja om vi ska bli arga, förolämpade eller någon annan jobbig känsla som triggas av vad andra gör.
Det är faktiskt mycket mindre ansträngande och alla vinner på om vi väljer att försöka förstå vad andra behöver istället för att reagera på ordvalet. Det kallas empati.

Enligt en teori så kan allas behov uppfyllas när alla inblandade förstår varandras behov till fullo.

Jag får väl försöka slå på empatin igen, även om planen var att bränna forumet innan jag lämnade det, men blev lite för jobbigt och till tveksam nytta känner jag nu.

Fred?

Edit: Det krävs dock att man själv kan förklara vad man känner och behöver, utan att kräva eller skam/skuldbelägga för att tvinga sig till det. När man lyckas med det och förstår andras behov så brukar allt lösa sig så alla vinner på det. Det är inte så lätt att göra bara för att man känner till teorin, det är som att lära sig ett nytt språk, man behöver öva ofta och länge.

Empati, ok! Vad får dig tro att nästan alla trampade cyklister inte vill ha motorer för nöjes skull ?

Det händer inget just nu eftersom cyklarna e dyra men snart vi se dem överallt när priser går ner. Jag redan ser många elcyklar ute i staden. Så går utvecklingen till.

Vill du stoppa elektriska flygplan också?
 

Jh83

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
tomasis sa:
solgule sa:
OK, jag är ledsen om någon fick jobbiga känslor av det jag skrev.

Tips: Det är inte vad andra gör (skriver, säger, agerar) som väcker känslor inom oss. Vi kan välja om vi ska bli arga, förolämpade eller någon annan jobbig känsla som triggas av vad andra gör.
Det är faktiskt mycket mindre ansträngande och alla vinner på om vi väljer att försöka förstå vad andra behöver istället för att reagera på ordvalet. Det kallas empati.

Enligt en teori så kan allas behov uppfyllas när alla inblandade förstår varandras behov till fullo.

Jag får väl försöka slå på empatin igen, även om planen var att bränna forumet innan jag lämnade det, men blev lite för jobbigt och till tveksam nytta känner jag nu.

Fred?

Edit: Det krävs dock att man själv kan förklara vad man känner och behöver, utan att kräva eller skam/skuldbelägga för att tvinga sig till det. När man lyckas med det och förstår andras behov så brukar allt lösa sig så alla vinner på det. Det är inte så lätt att göra bara för att man känner till teorin, det är som att lära sig ett nytt språk, man behöver öva ofta och länge.

Empati, ok! Vad får dig tro att nästan alla trampade cyklister inte vill ha motorer för nöjes skull ?

Det händer inget just nu eftersom cyklarna e dyra men snart vi se dem överallt när priser går ner. Jag redan ser många elcyklar ute i staden. Så går utvecklingen till.

Vill du stoppa elektriska flygplan också?


Håller med. Det vi ser nu är nog en del av utvecklingen.
 

Bilagor

  • horse-to-car.png
    horse-to-car.png
    122.8 KB · Besök: 32

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
motionisten sa:
Tråden borde nog heta Elcykelfnatt. Ganska trevligt det med...

Jag försöker vara en god medlare och göra alla till lags. Håll till godo.

Numera kan man alltså förpassa tråden upp i Mumindalen om man så vill. Jag har då aldrig sett på maken...
 

Tarkaz

Medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Konsensus sa:
Den här tråden är otroligt underhållande och på ett sätt jävligt deprimerad läsning. Min första reflektion är att många tycker en massa, oavsett om det positivt eller negativt, för eller i mot. Frågan är om ni någonsin haft ett problem med en cyklist på en e-cykel? då menar jag på riktigt ett problem... antagligen inte så många. (att bara störa sig för att de finns är inte ett problem, jo i ert sinne,,, men kanske inte definitionen PROBLEM) . Frågan om lagstiftning bryts, om ni ser det göras, hmm! att ni blir upprörd över det förstår jag inte, blir ni det i biltrafiken också? anmäl, gör något åt saken, ha lite jävla civilkurage. Vidare kan jag köpa att e-cykel-diskussioner förs i annat forum då det finns ett. Men och andra sidan vem är ni? som har problem att avgöra det, att inte jag eller annan får kasta ut ett ämne om e-cyklar här. Allt annat kastas ju ut här ändå, allt från bilar, till de mest märkliga frågeställningar som är så långt från cykel som det bara går, och jag är helt säker på att det finns forum för dessa också.


Fint skrivet :)
 

Erik O

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Lejon sa:
Är verkligen el-mtbarna unga och rebelliska med en låt-gå-attityd? De nya skejtarna?
Det är inte bilden jag fått, men jag räknas väl till gubbe numera.

Av dejag sett som kör el-mtb i Sverige har ingen varit under 30. Medelåldern bra mycket högre en så och förmågan bra mycket lägre. Men de skulle nog bli överlyckliga om de visste att de kallades unga rebeller på ett cykelforum :)
 

RockyM

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Freddie L sa:
RockyM sa:
Freddie L sa:
RockyM sa:
Freddie L sa:
RockyM sa:
Freddie L sa:
Vadå omfamna utvecklingen? El-assistens när man cyklar i skogen är inte en utveckling av min hobby. (Jag inser att jag låter som Robert Gustavsson ”stoppa bron”). Det är något helt annat.

Vill jag köra snabbare, längre och svårare än min träning tillåter skulle jag börja med enduro. Svårt att förstå för el-mtbisterna, men så är det. Min egen ansträngning är helt avgörande för min upplevelse.
Vad brukar du hamna på i ett bra pass? Är det max watt eller totalt som är viktigast. Vilken wattmätare har du?
Det är ju just det. Jag har ingen wattmätare, och lär nog aldrig skaffa någon. Jag är klen, långsam och bryr mig inte. Jag märker dock att de år jag har roligt (cyklar) mer regelbundet så går det lite snabbare, och jag orkar längre. Det är ju precis just det! Det finns inget behov av, och det är absolut ingen rättighet, att cykla ”snabbt”, ”långt” eller uppför den där branta backen för att hålla på med min hobby. Att känna hur mina ben driver mig framåt i skogen är tillräckligt för mig.

El-mtbister och jag har inget gemensamt.
Aha, men hur mäter du din ansträning? Puls eller går du på känsla? wattmätare är rätt kul, jag tar i mer när jag ser hur många watt man trycker i skogen. =)
Jag fattar inte? Jag gissar att du trollar mig iofs. Jag har en pulsmätare till datorn, den tycker jag är kul att kolla på efter turen, som kuriosa mest. Men effekten har jag ingen aning om. Ibland pustar jag, ibland flåsar jag, igår (när jag tog i mer än jag brukar) fick jag nån slags hostattack när jag saktade in. Och alla varianterna är ok, jag skrev väl inte att ju större ansträngning desto bättre upplevelse? Så är det bland, men oftast inte.

Jag måste ha missförstått "Min egen ansträngning är helt avgörande för min upplevelse."?
Ja, det gjorde du tydligen. Men det är ok. Hur mäter du din upplevelse?
Upplevelse är subjektivt så den mäter jag inte. Däremot det som kan mätas loggas på garmin allt från armband, våg, 520, watt, kadens, puls, hastighet. På mtb även drevets position (2inpower). Fjädringen med sussmybike. Digitalpump till gaffel & dämp. lufttryck i däcken digitalt.
 

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Erik O sa:
Lejon sa:
Är verkligen el-mtbarna unga och rebelliska med en låt-gå-attityd? De nya skejtarna?
Det är inte bilden jag fått, men jag räknas väl till gubbe numera.

Av dejag sett som kör el-mtb i Sverige har ingen varit under 30. Medelåldern bra mycket högre en så och förmågan bra mycket lägre. Men de skulle nog bli överlyckliga om de visste att de kallades unga rebeller på ett cykelforum :)

Ni har säkert rätt. Jag utgår ifrån vad jag fått för intryck av forumet och de konflikter som finns här. Jag tror jag bara sett el-mtb två gånger: En gång utanför Francos pizzeria i Stäket. Jag skulle säga att den killen var under 25. Och en gång i Sumpan, då var det en lite bastantare kvinna, förmodligen också under 25. Vanliga MTB stöter jag på titt som tätt. Men då hänger jag förstås inte i skogen.
 

solgule

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
tomasis sa:
solgule sa:
OK, jag är ledsen om någon fick jobbiga känslor av det jag skrev.

Tips: Det är inte vad andra gör (skriver, säger, agerar) som väcker känslor inom oss. Vi kan välja om vi ska bli arga, förolämpade eller någon annan jobbig känsla som triggas av vad andra gör.
Det är faktiskt mycket mindre ansträngande och alla vinner på om vi väljer att försöka förstå vad andra behöver istället för att reagera på ordvalet. Det kallas empati.

Enligt en teori så kan allas behov uppfyllas när alla inblandade förstår varandras behov till fullo.

Jag får väl försöka slå på empatin igen, även om planen var att bränna forumet innan jag lämnade det, men blev lite för jobbigt och till tveksam nytta känner jag nu.

Fred?

Edit: Det krävs dock att man själv kan förklara vad man känner och behöver, utan att kräva eller skam/skuldbelägga för att tvinga sig till det. När man lyckas med det och förstår andras behov så brukar allt lösa sig så alla vinner på det. Det är inte så lätt att göra bara för att man känner till teorin, det är som att lära sig ett nytt språk, man behöver öva ofta och länge.

Empati, ok! Vad får dig tro att nästan alla trampade cyklister inte vill ha motorer för nöjes skull ?

Det händer inget just nu eftersom cyklarna e dyra men snart vi se dem överallt när priser går ner. Jag redan ser många elcyklar ute i staden. Så går utvecklingen till.

Vill du stoppa elektriska flygplan också?

Känner du dig nyfiken på om de som idag trampar kommer fortsätta med lätta hojar utan motorer eller acceptera den extra tyngden från eldrift för att slippa en stor del av den fysiska träningen?

Beror nog på vad målet med cyklingen är och om man gillar lätt eller tungt, fysisk förmåga eller motoriserad förmåga. Vill man träna inför XC- eller enduro- tävlingar så antar jag att man väljer det som motsvarar de värderingar man har, verkar ju finnas både klasser för hjälpmotor och utan. Inom sport så verkar de flesta åskådare mest vara intresserade av de utan motor än så länge. Även hur naturen ser ut är nog viktigt, är det tusen höjdmeter så kanske motorhjälp är frestande för många som annars föredrar att trampa själva. Jag är rädd för vad som sker med miljön och de oskyddade som möter dessa allt vanligare, tyngre och snabbare fordon där sikten och säkerhet bygger på hänsyn och låg fart.

Antar din fråga om flyg beror på att du känner att miljön är hotad och tillhör de som behöver se tekniklösningar så vi slipper ändra på något i våra liv?

När det gäller att ersätta fossila utsläpp med annat så kan el vara bättre om hela kedjan från gruva till produkt släpper ut lite eller inga miljöskadliga ämnen. Cykel utan motor ger väl ofta mindre miljöskada än el som kräver batterier och annat utöver trampor. Beror även på maten som driver trampandet och hur elen produceras.

Jag är rädd för att teknik inte är lösningen på alla problem med artdöd, matjordsförluster, vattenbrist, miljögifter, överbefolkning, sjukdomsspridning, klimatflyktingar och att vi redan lever lyxliv på resurser som vi tar från de som inte ens har råd med en cykel för några hundringar. Miljö är inte enkelt om man ser till helheten.

När man eftersträvar win-win genom empatisk kommunikation så är det viktigt att fokusera på behoven hos både en själv och andra. Att få rätt och påvisa fel hos andra leder till att alla förlorar, mest en själv. Jag är ingen expert bara för att jag kan lite teori, är väl snarare så att jag försöker avprogrammera mig själv i det här rätt/fel-spelet som alla förlorar på (på regeringsnivå leder det ofta till krig).
 

RockyM

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
solgule sa:
tomasis sa:
solgule sa:
OK, jag är ledsen om någon fick jobbiga känslor av det jag skrev.

Tips: Det är inte vad andra gör (skriver, säger, agerar) som väcker känslor inom oss. Vi kan välja om vi ska bli arga, förolämpade eller någon annan jobbig känsla som triggas av vad andra gör.
Det är faktiskt mycket mindre ansträngande och alla vinner på om vi väljer att försöka förstå vad andra behöver istället för att reagera på ordvalet. Det kallas empati.

Enligt en teori så kan allas behov uppfyllas när alla inblandade förstår varandras behov till fullo.

Jag får väl försöka slå på empatin igen, även om planen var att bränna forumet innan jag lämnade det, men blev lite för jobbigt och till tveksam nytta känner jag nu.

Fred?

Edit: Det krävs dock att man själv kan förklara vad man känner och behöver, utan att kräva eller skam/skuldbelägga för att tvinga sig till det. När man lyckas med det och förstår andras behov så brukar allt lösa sig så alla vinner på det. Det är inte så lätt att göra bara för att man känner till teorin, det är som att lära sig ett nytt språk, man behöver öva ofta och länge.

Empati, ok! Vad får dig tro att nästan alla trampade cyklister inte vill ha motorer för nöjes skull ?

Det händer inget just nu eftersom cyklarna e dyra men snart vi se dem överallt när priser går ner. Jag redan ser många elcyklar ute i staden. Så går utvecklingen till.

Vill du stoppa elektriska flygplan också?

Känner du dig nyfiken på om de som idag trampar kommer fortsätta med lätta hojar utan motorer eller acceptera den extra tyngden från eldrift för att slippa en stor del av den fysiska träningen?

Beror nog på vad målet med cyklingen är och om man gillar lätt eller tungt, fysisk förmåga eller motoriserad förmåga. Vill man träna inför XC- eller enduro- tävlingar så antar jag att man väljer det som motsvarar de värderingar man har, verkar ju finnas både klasser för hjälpmotor och utan. Inom sport så verkar de flesta åskådare mest vara intresserade av de utan motor än så länge. Även hur naturen ser ut är nog viktigt, är det tusen höjdmeter så kanske motorhjälp är frestande för många som annars föredrar att trampa själva. Jag är rädd för vad som sker med miljön och de oskyddade som möter dessa allt vanligare, tyngre och snabbare fordon där sikten och säkerhet bygger på hänsyn och låg fart.

Antar din fråga om flyg beror på att du känner att miljön är hotad och tillhör de som behöver se tekniklösningar så vi slipper ändra på något i våra liv?

När det gäller att ersätta fossila utsläpp med annat så kan el vara bättre om hela kedjan från gruva till produkt släpper ut lite eller inga miljöskadliga ämnen. Cykel utan motor ger väl ofta mindre miljöskada än el som kräver batterier och annat utöver trampor. Beror även på maten som driver trampandet och hur elen produceras.

Jag är rädd för att teknik inte är lösningen på alla problem med artdöd, matjordsförluster, vattenbrist, miljögifter, överbefolkning, sjukdomsspridning, klimatflyktingar och att vi redan lever lyxliv på resurser som vi tar från de som inte ens har råd med en cykel för några hundringar. Miljö är inte enkelt om man ser till helheten.

När man eftersträvar win-win genom empatisk kommunikation så är det viktigt att fokusera på behoven hos både en själv och andra. Att få rätt och påvisa fel hos andra leder till att alla förlorar, mest en själv. Jag är ingen expert bara för att jag kan lite teori, är väl snarare så att jag försöker avprogrammera mig själv i det här rätt/fel-spelet som alla förlorar på (på regeringsnivå leder det ofta till krig).
Ett vänskapligt tips! Skriv kortare, ytterst få orkar läsa dina inlägg (obs har inte läst texten)
 

Peth

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
RockyM sa:
Ett vänskapligt tips! Skriv kortare, ytterst få orkar läsa dina inlägg (obs har inte läst texten)

Beror väl på hur van man är att ta sig fram för egen maskin.
 

dabac

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Men alltså...
Vardagscykling är ingen tävling. Inte ens ett arrangemang.
Alltså finns inga regler bortom trafikreglerna.
Och förhoppningsvis lite allmänt hyfs.
Så allt det här som innerst inne är andra sätt att säga ”ni cyklar fel” är ju bara löjligt.
Ja, elcyklar kan göra cyklingen lättare.
Men det gör växlar också.
Och frihjul.
Och luftfyllda däck.
Osv osv.
Så varför tycka så illa om elhojar?
Jo, jag har hört det förr:”men det är ju en MOTOR!”
Än sen då?
Det är en teknisk pryl som underlättar.
Jag ser inte den principiella skillnaden.
 

tomasis

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
solgule sa:
tomasis sa:
solgule sa:
OK, jag är ledsen om någon fick jobbiga känslor av det jag skrev.

Tips: Det är inte vad andra gör (skriver, säger, agerar) som väcker känslor inom oss. Vi kan välja om vi ska bli arga, förolämpade eller någon annan jobbig känsla som triggas av vad andra gör.
Det är faktiskt mycket mindre ansträngande och alla vinner på om vi väljer att försöka förstå vad andra behöver istället för att reagera på ordvalet. Det kallas empati.

Enligt en teori så kan allas behov uppfyllas när alla inblandade förstår varandras behov till fullo.

Jag får väl försöka slå på empatin igen, även om planen var att bränna forumet innan jag lämnade det, men blev lite för jobbigt och till tveksam nytta känner jag nu.

Fred?

Edit: Det krävs dock att man själv kan förklara vad man känner och behöver, utan att kräva eller skam/skuldbelägga för att tvinga sig till det. När man lyckas med det och förstår andras behov så brukar allt lösa sig så alla vinner på det. Det är inte så lätt att göra bara för att man känner till teorin, det är som att lära sig ett nytt språk, man behöver öva ofta och länge.

Empati, ok! Vad får dig tro att nästan alla trampade cyklister inte vill ha motorer för nöjes skull ?

Det händer inget just nu eftersom cyklarna e dyra men snart vi se dem överallt när priser går ner. Jag redan ser många elcyklar ute i staden. Så går utvecklingen till.

Vill du stoppa elektriska flygplan också?

Känner du dig nyfiken på om de som idag trampar kommer fortsätta med lätta hojar utan motorer eller acceptera den extra tyngden från eldrift för att slippa en stor del av den fysiska träningen?

Beror nog på vad målet med cyklingen är och om man gillar lätt eller tungt, fysisk förmåga eller motoriserad förmåga. Vill man träna inför XC- eller enduro- tävlingar så antar jag att man väljer det som motsvarar de värderingar man har, verkar ju finnas både klasser för hjälpmotor och utan. Inom sport så verkar de flesta åskådare mest vara intresserade av de utan motor än så länge. Även hur naturen ser ut är nog viktigt, är det tusen höjdmeter så kanske motorhjälp är frestande för många som annars föredrar att trampa själva. Jag är rädd för vad som sker med miljön och de oskyddade som möter dessa allt vanligare, tyngre och snabbare fordon där sikten och säkerhet bygger på hänsyn och låg fart.

Antar din fråga om flyg beror på att du känner att miljön är hotad och tillhör de som behöver se tekniklösningar så vi slipper ändra på något i våra liv?

När det gäller att ersätta fossila utsläpp med annat så kan el vara bättre om hela kedjan från gruva till produkt släpper ut lite eller inga miljöskadliga ämnen. Cykel utan motor ger väl ofta mindre miljöskada än el som kräver batterier och annat utöver trampor. Beror även på maten som driver trampandet och hur elen produceras.

Jag är rädd för att teknik inte är lösningen på alla problem med artdöd, matjordsförluster, vattenbrist, miljögifter, överbefolkning, sjukdomsspridning, klimatflyktingar och att vi redan lever lyxliv på resurser som vi tar från de som inte ens har råd med en cykel för några hundringar. Miljö är inte enkelt om man ser till helheten.

När man eftersträvar win-win genom empatisk kommunikation så är det viktigt att fokusera på behoven hos både en själv och andra. Att få rätt och påvisa fel hos andra leder till att alla förlorar, mest en själv. Jag är ingen expert bara för att jag kan lite teori, är väl snarare så att jag försöker avprogrammera mig själv i det här rätt/fel-spelet som alla förlorar på (på regeringsnivå leder det ofta till krig).

OK, det enda kan jag säga att jag vet vad jag behöver för cykling. Jag vill inte säga vad andra ska göra med sina cyklar eller säga vad cyklar ska användas till. Jag har typ tiotal cyklar i olika kategorier och jag får ut behov vid olika tillfälle. Road cykel med 60mm aero hjul 40-70kmh fart eller ta upp downhill cykel med lift i Åre. Liften producerar giftiga gaser men gravity åkare flinar som fan. Beror det på effekten man andas in, vet ej.

Kanske jag bör känna konsument ångest för att jag tar bröd från de fattiga och jag utnyttjar kinesiska arbetare för jag vill njuta av cykling eller träna mig inför en meningslös tävling där jag får en guld pokal och jag flinar för att jag e 1:an?!

Det är inget rätt eller fel när jag cyklar utan motor. Det är inget rätt eller fel för att jag cyklar med motor. Det e inget rätt o fel för att jag kör moped som fiser ut olja dimman.

Ok, man kan alltid försöka att rädda miljö. Genom cykla lagom så att knubbar på cykel däck inte går av. Kanske därför jag vill inte spendera 600kr på en Minion. Jag cyklar en dh cykel utför. Jag bromsar för att jag visar hänsyn till en som promenerar med en jävla chihuahua hund så jag inte dödar den av misstag o kör låg fart pga kraftiga 220mm bromsskivor.

Jag sitter här och är orolig om jag kanske förstör miljö trots jag cyklar utför 70kmh på bergiga partier , trä rötter o berms.

Kanske jag behöver fundera på vad för fel jag gör. Det e nog fel att göra nåt för nöjes skull. Jag aldrig ägt en bil heller. Kanske det räcker inte. Det e fel att äga saker o köpa nya saker.

Man kan ju sitta o tycka medan 6 miljarder människor drar åt fel hål. Det krävs en förändring så det sker på en hög politisk nivå. Vad jag gör e en mini nano milimeter effekt i världen.

Att rädda världen e kanske för sent förra nnågon i USA gör en mega laser projektor som omvandlar en stor objekt till is.
 
Senast ändrad:

sparhawk

Medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
tomasis sa:
solgule sa:
tomasis sa:
solgule sa:
OK, jag är ledsen om någon fick jobbiga känslor av det jag skrev.

Tips: Det är inte vad andra gör (skriver, säger, agerar) som väcker känslor inom oss. Vi kan välja om vi ska bli arga, förolämpade eller någon annan jobbig känsla som triggas av vad andra gör.
Det är faktiskt mycket mindre ansträngande och alla vinner på om vi väljer att försöka förstå vad andra behöver istället för att reagera på ordvalet. Det kallas empati.

Enligt en teori så kan allas behov uppfyllas när alla inblandade förstår varandras behov till fullo.

Jag får väl försöka slå på empatin igen, även om planen var att bränna forumet innan jag lämnade det, men blev lite för jobbigt och till tveksam nytta känner jag nu.

Fred?

Edit: Det krävs dock att man själv kan förklara vad man känner och behöver, utan att kräva eller skam/skuldbelägga för att tvinga sig till det. När man lyckas med det och förstår andras behov så brukar allt lösa sig så alla vinner på det. Det är inte så lätt att göra bara för att man känner till teorin, det är som att lära sig ett nytt språk, man behöver öva ofta och länge.

Empati, ok! Vad får dig tro att nästan alla trampade cyklister inte vill ha motorer för nöjes skull ?

Det händer inget just nu eftersom cyklarna e dyra men snart vi se dem överallt när priser går ner. Jag redan ser många elcyklar ute i staden. Så går utvecklingen till.

Vill du stoppa elektriska flygplan också?

Känner du dig nyfiken på om de som idag trampar kommer fortsätta med lätta hojar utan motorer eller acceptera den extra tyngden från eldrift för att slippa en stor del av den fysiska träningen?

Beror nog på vad målet med cyklingen är och om man gillar lätt eller tungt, fysisk förmåga eller motoriserad förmåga. Vill man träna inför XC- eller enduro- tävlingar så antar jag att man väljer det som motsvarar de värderingar man har, verkar ju finnas både klasser för hjälpmotor och utan. Inom sport så verkar de flesta åskådare mest vara intresserade av de utan motor än så länge. Även hur naturen ser ut är nog viktigt, är det tusen höjdmeter så kanske motorhjälp är frestande för många som annars föredrar att trampa själva. Jag är rädd för vad som sker med miljön och de oskyddade som möter dessa allt vanligare, tyngre och snabbare fordon där sikten och säkerhet bygger på hänsyn och låg fart.

Antar din fråga om flyg beror på att du känner att miljön är hotad och tillhör de som behöver se tekniklösningar så vi slipper ändra på något i våra liv?

När det gäller att ersätta fossila utsläpp med annat så kan el vara bättre om hela kedjan från gruva till produkt släpper ut lite eller inga miljöskadliga ämnen. Cykel utan motor ger väl ofta mindre miljöskada än el som kräver batterier och annat utöver trampor. Beror även på maten som driver trampandet och hur elen produceras.

Jag är rädd för att teknik inte är lösningen på alla problem med artdöd, matjordsförluster, vattenbrist, miljögifter, överbefolkning, sjukdomsspridning, klimatflyktingar och att vi redan lever lyxliv på resurser som vi tar från de som inte ens har råd med en cykel för några hundringar. Miljö är inte enkelt om man ser till helheten.

När man eftersträvar win-win genom empatisk kommunikation så är det viktigt att fokusera på behoven hos både en själv och andra. Att få rätt och påvisa fel hos andra leder till att alla förlorar, mest en själv. Jag är ingen expert bara för att jag kan lite teori, är väl snarare så att jag försöker avprogrammera mig själv i det här rätt/fel-spelet som alla förlorar på (på regeringsnivå leder det ofta till krig).

OK, det enda kan jag säga att jag vet vad jag behöver för cykling. Jag vill inte säga vad andra ska göra med sina cyklar eller säga vad cyklar ska användas till. Jag har typ tiotal cyklar i olika kategorier och jag får ut behov vid olika tillfälle. Road cykel med 60mm aero hjul 40-70kmh fart eller ta upp downhill cykel med lift i Åre. Liften producerar giftiga gaser men gravity åkare flinar som fan. Beror det på effekten man andas in, vet ej.

Kanske jag bör känna konsument ångest för att jag tar bröd från de fattiga och jag utnyttjar kinesiska arbetare för jag vill njuta av cykling eller träna mig inför en meningslös tävling där jag får en guld pokal och jag flinar för att jag e 1:an?!

Det är inget rätt eller fel när jag cyklar utan motor. Det är inget rätt eller fel för att jag cyklar med motor. Det e inget rätt o fel för att jag kör moped som fiser ut olja dimman.

Ok, man kan alltid försöka att rädda miljö. Genom cykla lagom så att knubbar på cykel däck inte går av. Kanske därför jag vill inte spendera 600kr på en Minion. Jag cyklar en dh cykel utför. Jag bromsar för att jag visar hänsyn till en som promenerar med en jävla chihuahua hund så jag inte dödar den av misstag o kör låg fart pga kraftiga 220mm bromsskivor.

Jag sitter här och är orolig om jag kanske förstör miljö trots jag cyklar utför 70kmh på bergiga partier , trä rötter o berms.

Kanske jag behöver fundera på vad för fel jag gör. Det e nog fel att göra nåt för nöjes skull. Jag aldrig ägt en bil heller. Kanske det räcker inte. Det e fel att äga saker o köpa nya saker.

Man kan ju sitta o tycka medan 6 miljarder människor drar åt fel hål. Det krävs en förändring så det sker på en hög politisk nivå. Vad jag gör e en mini nano milimeter effekt i världen.

Att rädda världen e kanske för sent förra nnågon i USA gör en mega laser projektor som omvandlar en stor objekt till is.

Que?
 

Erik O

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
dabac sa:
Men alltså...
Vardagscykling är ingen tävling. Inte ens ett arrangemang.
Alltså finns inga regler bortom trafikreglerna.
Och förhoppningsvis lite allmänt hyfs.
Så allt det här som innerst inne är andra sätt att säga ”ni cyklar fel” är ju bara löjligt.
Ja, elcyklar kan göra cyklingen lättare.
Men det gör växlar också.
Och frihjul.
Och luftfyllda däck.
Osv osv.
Så varför tycka så illa om elhojar?
Jo, jag har hört det förr:”men det är ju en MOTOR!”
Än sen då?
Det är en teknisk pryl som underlättar.
Jag ser inte den principiella skillnaden.

Det är ju självklart att det är en ganska avgörande principiell skillnad mellan en slags lätt elmoped som vi kallar elcykel och en riktig cykel. Sen om du inte vill eller kan se det så är det kanske inte så mycket vi kan göra något åt.

Därmed inte sagt att inte elcykeln är ett jättebra pendlingsredskap för många.
 

janolle

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
För handikappade personer är väl motor bra om man nu inte orkar trampa med motstånd. Efter olycka som rehab kan det vara bra.
Men att personer "skryter" om att de cyklar till jobbet när de inte gör det hatar jag.
 

janolle

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Eldrift oavsett fordon är och kommer bli den största miljöfaran :-(
 

Erik O

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
janolle sa:
Eldrift oavsett fordon är och kommer bli den största miljöfaran :-(

Fast är man ändå inte rätt glad åt varje person som inte sitter i en bensin- eller dieseldriven bil på väg till jobbet?
 

janolle

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Erik O sa:
janolle sa:
Eldrift oavsett fordon är och kommer bli den största miljöfaran :-(

Fast är man ändå inte rätt glad åt varje person som inte sitter i en bensin- eller dieseldriven bil på väg till jobbet?
De hörs ju inte= Trafikfara! Man är ju van vid att bilar låter. Sen finns det forskning på att batterier är mer miljöfarligt än
fossila bränsle. Frågan är ju vart ska man förvara allt bly när man byter batteri! Hur löser man en fördubbling av elproduktionen?
Sverige importerar ju hellre el från kolkraft än bygger ut kärnkraft! Rimmar illa!
 

H.

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
janolle sa:
Erik O sa:
janolle sa:
Eldrift oavsett fordon är och kommer bli den största miljöfaran :-(

Fast är man ändå inte rätt glad åt varje person som inte sitter i en bensin- eller dieseldriven bil på väg till jobbet?
De hörs ju inte= Trafikfara! Man är ju van vid att bilar låter. Sen finns det forskning på att batterier är mer miljöfarligt än
fossila bränsle. Frågan är ju vart ska man förvara allt bly när man byter batteri! Hur löser man en fördubbling av elproduktionen?
Sverige importerar ju hellre el från kolkraft än bygger ut kärnkraft! Rimmar illa!

Jag antar att du trollar, men om vi tar en sak i taget.

Ljud: elbilar är inte ljudlösa. Största delen av ljud som uppstår runt bilar är inte motorbuller utan vägbuller, från ljudet mellan däck och körbana. Detta ljud kvarstår oavsett framdrift. När det gäller elcyklar så är de lika tysta som en vanlig cykel. Däremot är elmopeder tystare än bensinmopeder.

En renodlad elbil har stor miljöpåverkan vid produktion, ja. Om den körs på svensk ren el eller blandel är det ändå en miljömässig vinst. Om den körs på ren fossilel är det inte det. Hybrider med mindre batterier har mindre klimatpåverkan vid produktion men kan ändå klara en majoritet av sins mil på eldrift.

Bly: Moderna batterier är inte blybatterier.

Elproduktion: Var får du fördubbling ifrån? Det handlar snarare om att ha smartare fördelning av energin.

Kärnkraft är inte lönsamt att bygga. Oavsett vad regeringen tycker så finns det inte marknadskrafter att bygga. Staten skulle alltså behöva subventionera kärnkraft för att det ska byggas. Om staten ska lägga pengar på kraftverk är det väl bättre att det läggs på grön el?
 

DaK

Medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
janolle sa:
Eldrift oavsett fordon är och kommer bli den största miljöfaran :-(
Fel! Det är människan! Om människan inte fanns vore jorden en mycket bättre plats att leva på.
 
Senast ändrad:

janolle

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
H. sa:
janolle sa:
Erik O sa:
janolle sa:
Eldrift oavsett fordon är och kommer bli den största miljöfaran :-(

Fast är man ändå inte rätt glad åt varje person som inte sitter i en bensin- eller dieseldriven bil på väg till jobbet?
De hörs ju inte= Trafikfara! Man är ju van vid att bilar låter. Sen finns det forskning på att batterier är mer miljöfarligt än
fossila bränsle. Frågan är ju vart ska man förvara allt bly när man byter batteri! Hur löser man en fördubbling av elproduktionen?
Sverige importerar ju hellre el från kolkraft än bygger ut kärnkraft! Rimmar illa!

Jag antar att du trollar, men om vi tar en sak i taget.

Ljud: elbilar är inte ljudlösa. Största delen av ljud som uppstår runt bilar är inte motorbuller utan vägbuller, från ljudet mellan däck och körbana. Detta ljud kvarstår oavsett framdrift. När det gäller elcyklar så är de lika tysta som en vanlig cykel. Däremot är elmopeder tystare än bensinmopeder.

En renodlad elbil har stor miljöpåverkan vid produktion, ja. Om den körs på svensk ren el eller blandel är det ändå en miljömässig vinst. Om den körs på ren fossilel är det inte det. Hybrider med mindre batterier har mindre klimatpåverkan vid produktion men kan ändå klara en majoritet av sins mil på eldrift.

Bly: Moderna batterier är inte blybatterier.

Elproduktion: Var får du fördubbling ifrån? Det handlar snarare om att ha smartare fördelning av energin.

Kärnkraft är inte lönsamt att bygga. Oavsett vad regeringen tycker så finns det inte marknadskrafter att bygga. Staten skulle alltså behöva subventionera kärnkraft för att det ska byggas. Om staten ska lägga pengar på kraftverk är det väl bättre att det läggs på grön el?
Stäng av värmen släck alla lampor & ladda moppen:-)
 

H.

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Ni vet väl att den här tråden är som rando-trådarna? Skriver man i den, så måste man cykla det som avhandlas?












(Fan, nu skrev jag också!)
 

motionisten

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
thomaslundstrom sa:
Ni vet väl att den här tråden är som rando-trådarna? Skriver man i den, så måste man cykla det som avhandlas?

(Fan, nu skrev jag också!)

Regler är till för att brytas mot ! Det är ju ett faktum i elmoppedebatten .....
 

Rsrc

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Det har tillkommit en del av forumet för just elcyklar. Trimning är dock inte tillåtet där heller. // moderator
 
Senast redigerad av en moderator:

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Tävlar på hög nivå men kör ändå elcykel pga tung packning och att vi av klimatskäl valt att skippa bil. 30 mil i veckan till jobbet. Den aspekten tar man aldrig upp - miljön. Och ja en otrimmad elcykel duger inte till något alls. En lätt trimmad gör att du kan hålla 30-35 spannet enkelt och ta i upp till 45. Precis som med racer. Poängen är att det går på grus, mörker, motvind, regn, etc också. Jag tar racer ibland också och springer milen långt under 40. Ville bara illustrera att det inte bara är ovältränade som kör emtb

Eller så kan man vara laglig och köra en S-Pedelec om det är så att man behöver köra snabbare än 25 km/h?
 

weldion

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Tävlar på hög nivå men kör ändå elcykel pga tung packning och att vi av klimatskäl valt att skippa bil. 30 mil i veckan till jobbet. Den aspekten tar man aldrig upp - miljön. Och ja en otrimmad elcykel duger inte till något alls. En lätt trimmad gör att du kan hålla 30-35 spannet enkelt och ta i upp till 45. Precis som med racer. Poängen är att det går på grus, mörker, motvind, regn, etc också. Jag tar racer ibland också och springer milen långt under 40. Ville bara illustrera att det inte bara är ovältränade som kör emtb
Ja, men då kallas fordonet för moped och skall ha en egen försäkring. Elcykel/moped är kanon, men det är bra att hålla sig inom ramarna som fordonstypen tillåter.
 

Foxis

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Tävlar på hög nivå men kör ändå elcykel pga tung packning och att vi av klimatskäl valt att skippa bil. 30 mil i veckan till jobbet. Den aspekten tar man aldrig upp - miljön. Och ja en otrimmad elcykel duger inte till något alls. En lätt trimmad gör att du kan hålla 30-35 spannet enkelt och ta i upp till 45. Precis som med racer. Poängen är att det går på grus, mörker, motvind, regn, etc också. Jag tar racer ibland också och springer milen långt under 40. Ville bara illustrera att det inte bara är ovältränade som kör emtb
Vad är det här för arkeologi? Det diskuteras redan elhoj här och där, men nej - låt oss dra upp ännu en gammal tråd? :P

Men till sak: Ditt svar på en två år gammal tråd är inte så relevant. Det som diskuteras mest är e-MTB. Du pratar elhoj för pendling. Jag tror väsentligt färre har en åsikt om det över huvud taget. Jag har själv ägt elhoj för just pendling då sträckan över en vecka skulle slita för hårt (ansåg jag). Däremot skulle jag aldrig drömma om att dra ut en elmotor i skogen - gigantisk skillnad!

Undantag är (som skrivet annorstädes) om man blir sjuk e.d. Kan tycka att det är ett ok skäl till hjälpmedel i skogen, men det kanske också är diskuterbart.
 
  • Gilla
Reactions: s
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer