Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Elhojtok

Aktiv medlem
Nu får jag skit men jag känner att jag måste delge er detta.
Jag insåg ikväll vad som är så fel med happy. Utövare på forumet vill inte vara ambassadörer för sporten.
Nåt nytt, skrämmande dyker upp! Elcyklar i allmänhet och emtb i synnerhet! En lockelse som leder ungdomen, men framförallt tjocka gamlingar i fördärvet. Därför ska vi avsky dem!
Är du inte en del av lösningen så är du en del av problemet.
Det rimliga vore att hela happykollektivet erkänner elcykel som en cykel, men att meningen med elcykel är att man ska sikta mot det finaste, cyklingens formel 1, nämligen o-elcykel, oavsett disciplin.
Elcykel är till för att otränade tjockisar ska få känna på cyklingens fröjder, annars finns ju motorsporten. Låt vara att elcykling kan ha sin plats i form av jobbpendling. Kanske med el i tur och utan el i retur eller tvärtom, med lite svett som följd. Kanske finns utrymme för rallycross med elcyklar. Det borde vara enklare att fixa banor för elfordon än för fossilfordon! De bullrar ju inte och förorenar inte på samma sätt. Har man fysiska problem är det förstås ok att använda sig av el. Men kom och bli en av oss!

Jag vet hur det var när jag på happy försökte förklara hur mina cykelpendlingsförsök misslyckades för 17 år sedan och att de misslyckades även i närtid. Jag deklarerade även min avsky för cykelpendling med vanliga cyklar samt hur bra jag tyckte om elcykeln som fått mig att cykla varje dag, istället för att ta bilen. Alla mina kolleger, släktingar och vänner har applåderat detta. Jag har många gånger urskuldrat mig med 'fuskcykel' och dylikt, men alltid blivit peppad.
Då ska man veta att många av dessa kolleger, släktingar och vänner är riktiga atleter, med flertal vätternrundor, svenska klassiker och triathlon i bagaget. Kanske inte så imponerande här, men de är ändå långt över snittet för gemene man och väldigt inspirerande för mig.
Man kunde tro att på ett forum som happy skulle man mötas av "aha, nu behöver du bara successivt minska eleffekten och skaffa en vanlig cykel", eller liknande. Istället möts man av "elcykeltrådar ska förpassas till happyeride"
Nej, jag har själv inte alltid betett mig optimalt. Men vem har det och är det av avgörande betydelse i just den här frågan?

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Typiskt el-cyklister att hänga på ett forum så här sent på natten
:)

Kanske minns fel nu, men tillhörde du inte dom lite mer rabiata i början av din Happy-karriär? I vilket fall så, om jag nu minns rätt, så har du haft sansade inlägg på senare tid.

De som förstör är rabiata el-cykelhatare, och rabiata el-cyklister, eller kanske snarare e-MTBare. Om de senare mest är troll så har de i så fall missförstått vad troll är, trolla skall vara lite förenat med humor.

Det är personer på bägge sidor som förstör. Jag kan förstå i vissa fall att man reagerar, men inte hur man reagerar.
Förstår dock inte riktigt motståndet mot att märka med [EL] eller [OT] (i vissa fall). Iofs skulle det kanske kännas som att ge de rabiata rätt...

Och ja, el-cykel kan mycket väl vara en inkörsport till tyngre cykelmissbruk. Hoppas det går bra med din pendling.

Hasse#7

Aktiv medlem
Elcykel är inte en sport. Elcykel är en ganska miljövänlig transport för pendling och cykling på vägnät, det är jättebra. E-mtb är en nästan obrukbar avart på en elcykel. Köp inte en sån, de är svindyra i förhållande till det begränsade användningsområdet. Köp en elcross istället, gå med i klubb och kör på bana. Nu blev det en sport, banorna används mer och fossila högljudda crossar kan börja utfasas. Inte olagligt och man bygger social kompetens och får arbeta ideellt i klubb.

Edit: Tog bort en punkt och la in ett mellanslag.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Om bara elcykeltrådarna kunde hålla sig borta från sånt som är olagligt (trimning) och sånt som är högst tveksamt om det är lagligt (elcykling i terräng, dvs elmtb) så skulle det nog gå bättre. Men nu handlar ju majoriteten av trådarna om det, och då är det inte så underligt att folk reagerar och säger ifrån; folk visar civilkurage helt enkelt!

Och snälla, använd inte ordet hat om nåt som inte är det. Hat är ett väldigt starkt ord, att få mothugg och bli tillsagd när man diskuterar legalt tveksamma saker på ett forum är inte hat.

kave

Aktiv medlem
Ungefär samma sak som när du försöker prata elbil på autopower (som är ett BMW forum).

jonte987

Aktiv medlem
Det är kanske dags att lagstifta? Ingen ska ju behöva bli mobbad och får man inte skriva vad man vill var man vill så blir man det.

Bama

Medlem
eMTB ÄR en sport. T.o.m. jag som tycker mtb är tråkigare än ett tempolopp vet det.

kais01

Aktiv medlem
det var sammalika med skivbromsar. och helfjädrat.

inom enduro och downhill tror jag el kommer ta över fullständigt. som att ha sin egen lift med sig. och den extra vikten spelar begränsad roll. vi andra fortsätter gärna trampa:)

och den skeptiska rädslan för det nya är legio. har referat i en tidigare tråd till en kille brian cox som skrev apropå några landsvägscyklisters faktist helt oresonliga rädsla för skivbromsar:

Let's see: They didn't like pneumatic tires, they didn't like derailluers, they didn't like helmets, they didn't like carbon, they didn't like computers, they didn't like electronic shifting. Need I say more?

Stumpy

Aktiv medlem
Blev nog några glas för mycket under fredagen, TS. När du nyktra till, så kommer du inse att du skrivit samma sak otaliga gånger tidigare och även fått svar.

kais01

Aktiv medlem
kanske inte, men ffa lift med sig där det inte finns tillgång på det. i alperna är detta redan stort på riktigt.

staine

Aktiv medlem
Skriv inte på fyllan! Gammalt djungelordspråk.
(Elcyklar är inte nytt och skrämmande. De har funnits i mer än 10 år.)

jonte987

Aktiv medlem
Det finns folk till allt. Jag vet inte vad det bevisar. Jag kan säkert tänka mig det när när jag själv blir orkeslös (Och möjligen lite dement). Hoppas jag har 20 år kvar ialla fall.

Oavsett allt annat så saknas det lite när man säger att man har emtb för att man har dålig kondis....nåt har gått fel.

Hasse#7

Aktiv medlem
kais01 sa:
kanske inte, men ffa lift med sig där det inte finns tillgång på det. i alperna är detta redan stort på riktigt.

Jag vet. Men att det är stort och accepterat (?) i alperna betyder väl inte att det är en självklar rättighet här? Det är en fråga.

Bama

Medlem
Hasse#7 sa:
Bama sa:
eMTB ÄR en sport. T.o.m. jag som tycker mtb är tråkigare än ett tempolopp vet det.

På lopp/tävling, ja.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Antingen är det en sport eller inte.
Jag tycker inte att feta gubbar som gungar runt på preparerade stigar är en sport men det finns de som tävlar på riktigt (motionslopp är inte tävling) alltså är mtb en sport.

I Usa har de numera insett att det är 2019 och de har tagit bort förbudet mot eMTB.på stigar och leder.

ooms

Aktiv medlem
Bama sa:
I Usa har de numera insett att det är 2019 och de har tagit bort förbudet mot eMTB.på stigar och leder.
Anlagda stigar och leder, ja. Kör du på privat mark (både med mtb eller emtb) tittar du snart in i en gevärspipa.
Det går liksom inte att jämföra länder där friluftslivet är "arrangerat" (dvs arrangören bestämmer vad som är tillåtet/otillåtet), med den svenska allemansrätten som bygger på att privat mark får användas inom vissa gränser.

glitch

Aktiv medlem
kais01 sa:

inom enduro och downhill tror jag el kommer ta över fullständigt. som att ha sin egen lift med sig. och den extra vikten spelar begränsad roll. vi andra fortsätter gärna trampa:)

och den skeptiska rädslan för det nya är legio. har referat i en tidigare tråd till en kille brian cox som skrev apropå några landsvägscyklisters faktist helt oresonliga rädsla för skivbromsar:

Let's see: They didn't like pneumatic tires, they didn't like derailluers, they didn't like helmets, they didn't like carbon, they didn't like computers, they didn't like electronic shifting. Need I say more?

Haha lite så är det. Det är helt vansinnigt att detta upprör "riktiga cyklister" så. Det är bara att acceptera att elcykel är en del av verkligheten nu. Runtom i världen tillåts elcyklar på samma premisser som vanliga terrängcyklar, i alperna har varandra cykelinriktade hotel och anläggning elcykel högt på sin agenda med infrastruktur.
Det är väl jättebra att folk som annars inte skulle röra på sig kommer ut i naturen vare sig de trycker ur sig 50 eller 500 watt?
Sen att jiddra om att elcykel inte är / kan vara en sport - är då inte motorsport i alla dess former inte heller en sport? Har hen någon koll på hur vältränade dessa atleter är?
En sak som är säker är att pendling inte är en sport, även fast många "riktiga cyklister" verkar tro det. :)

Höjdskräck

Aktiv medlem
Det kommer säkert bli lagligt med eMTB även i Sverige. I södra Europa, o i andra delar av världen, har eMTB fullkomligt exploderat och det vore mycket märkligt om inte Sverige följer efter övriga världen o EU i att tillåta lagliga eMTB.

Att säga att eMTB-cyklister är mindre vältränade än andra är ju riktigt hål i huvudet att argumentera med - vad sjutton spelar det för roll hur vältränad man är??? Oavsett tror jag inte heller på tesen att man blir mindre vältränad på eMTB vilket många konverterade proffs vittnat om. Om något får man starkare överkropp p g a mer vikt att skifta runt.

eMTB har kommit för att stanna, oavsett vad man tycker om det. Speciellt i bergiga områden ser jag nyttan av dom, i platta Skåne - not so much.

//Kör ej eMTB men kommer säkert ngn gång göra det

Hakana1

Medlem
E-MTB och allemansrätt går väl inte ihop? Men plocka nötter ingår inte heller i allemansrätten. Men var ska man cykla då? Hade ju gärna haft en över åsarna här.

Jag hoppas verkligen el-cykel slår igenom för pendling. Så många i min stad som bilpendlar enkel väg max 7km med "miljödieslar". Trump hade trivts här.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Jag hoppas verkligen att e-mtb inte leder till cykelförbud även för vanliga cyklar i tex Delsjön. Det skulle vara oerhört tragiskt. Jag tror att det är denna risk som gör de flesta kritiskt inställda mot e-mtb. Inget personligt, inte risken att bli omkörd i backarna - men risken att pga elcyklarna inte längre kunna utöva en sport man tycker väldigt mkt om. Så tänker i alla fall jag. Upplever väldigt lite förståelse för denna risk hos elcyklisterna här på forumet.

Om ni e-mtbare kan ta det lite extra lugnt runt gående och har vett att ta på er hjälm (varför har vissa inte hjälm?) så minskar nog förhoppningsvis risken för omedelbara förbud.

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Jag tror att ytterst få är negativa till tekniken och prylen el-mtb (eller elcykel i största allmänhet). Det är säkerligen skitkul. Det som skapar oro är hur det kommer slå mot lagstiftningen i framtiden.

Som jämförelse kan man ju titta på elsparkcyklarna. Dessa klassas i juridisk mening som cyklar och orsakar massa trubbel i stadsmiljön och där håller politikerna nu på att se vad de kan hitta på för lagstiftning för att begränsa problemen. Man har dock insett att just klassificieringen innebär att det blir mer komplicerat med förbud, eftersom man vill begränsa nya regler till elsparkcyklar och inte till alla cyklar. Därför går diskussionen att införa en ny fordonstyp i lagen som kan få egna regler.

Frågan är om man kommer vara lika benägen att separera begreppen när det blir diskussioner kring elcyklar som framförs för fort, i skog eller på annat sätt retar upp allmänheten. Då är risken överhängande att man säger "cykel som cykel" och slår brett.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Nypåmtb sa:
Jag hoppas verkligen att e-mtb inte leder till cykelförbud även för vanliga cyklar i tex Delsjön. Det skulle vara oerhört tragiskt. Jag tror att det är denna risk som gör de flesta kritiskt inställda mot e-mtb..

Jag kan förstå detta argumentet till viss del men egentligen, varför skulle fler eMTB automatiskt leda till cykelförbud på vissa platser? De går ju inte speciellt mkt fortare än vanliga MTB och de brummar eller stör inte speciellt mkt heller. Oavsett motor eller ej ska man visa hänsyn till andra, har inte så mkt med motorn att göra... Jag gissar att det finns en överdrivet stark tro att introduktionen av eMTB skulle innebära förbud mot cykling generellt.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
SocialGimp sa:
Nypåmtb sa:
Jag hoppas verkligen att e-mtb inte leder till cykelförbud även för vanliga cyklar i tex Delsjön. Det skulle vara oerhört tragiskt. Jag tror att det är denna risk som gör de flesta kritiskt inställda mot e-mtb..

Jag kan förstå detta argumentet till viss del men egentligen, varför skulle fler eMTB automatiskt leda till cykelförbud på vissa platser? De går ju inte speciellt mkt fortare än vanliga MTB och de brummar o låter inte speciellt mkt heller. Oavsett motor eller ej ska man visa hänsyn till andra, har inte så mkt med motorn att göra... Jag gissar att det finns en överdrivet stark tro att introduktionen av eMTB skulle innebära förbud mot cykling generellt.
Ska det inte bli klart kanske redan i oktober om det blir ett förbud?
Kör man trimmad är man lika olaglig som en motocross, men ett fåtal kör dom ju faktiskt lagliga också... Och då är det gränspuck väl? Inte om man läser någon e*cykeltidning dock...

Freddie L

Aktiv medlem
Fast det är ju det som är grejen. Varför ska de ha 500w? Vi vet ju alla att det fungerar lika bra med 50w (eller vad man nu kan tänkas ha när man är nybörjare).

Folk har börjat cykla Mtb alltsedan sporten uppfanns. Vissa kommer säkert från lvg-sidan, eller är vältränade redan från början. Men de flesta har säkert en normal till dålig kondition och begränsad teknik.

Vad innebär detta? Jo, man är nybörjare. Det går långsamt, man kommer inte långt, man har inte fart och kraft att ta de rotiga sektionerna med stil. Man vippar när farten tar slut i uppförsbackarna. Man är nybörjare, men det fina med det är att man för varje tur är lite mindre nybörjare, det går av sig själv. Om man lägger mycket tid och svett blir du snabb och stark, om du inte gör det når du kanske inte lika långt. Men vem bryr sig, du är ute och cyklar och har roligt oavsett.

Men nu måste man köra långt och snabbt och uppför den branta backen för att det ska vara värt att göra alls, enl El-mtbister (tom hem och ladda om). Detta resonemang känner jag inte igen från cyklister, och det är därför jag helst ser El-Mtb på ett separat forum, inte på ett entusiastforum för cykel och cykling. Att de dessutom är helt obesvärade av att ”utmana” allemansrätten gör mig orolig.

Notera att detta gäller El-Mtb i terrängen, att pendla på en otrimmad elcykel eller använda el-Mtb som ett handikapphjälpmedel för att komma ut i skogen tycker jag är toppen. Men att vara ur form är inte ett handikapp.

Hasse#7

Aktiv medlem
glitch sa:
kais01 sa:

Haha lite så är det. Det är helt vansinnigt att detta upprör "riktiga cyklister" så. Det är bara att acceptera att elcykel är en del av verkligheten nu. Runtom i världen tillåts elcyklar på samma premisser som vanliga terrängcyklar, i alperna har varandra cykelinriktade hotel och anläggning elcykel högt på sin agenda med infrastruktur.
Det är väl jättebra att folk som annars inte skulle röra på sig kommer ut i naturen vare sig de trycker ur sig 50 eller 500 watt?
Sen att jiddra om att elcykel inte är / kan vara en sport - är då inte motorsport i alla dess former inte heller en sport? Har hen någon koll på hur vältränade dessa atleter är?
En sak som är säker är att pendling inte är en sport, även fast många "riktiga cyklister" verkar tro det. :)

Jag är helt övertygad om att det är en sport. Ju fortare desto jobbigare. Jag har haft motocross som gav den mest fruktansvärda träningsvärk jag upplevt. Gjorde mig av med den det tog för mycket tid att lasta den och ta sig till godkänd bana, plus att man kan förlora sin hälsa om man inte är skicklig nog. Jag tycker e-mtb hör hemma på bana och kan driva utvecklingen framåt. Är den elcykel i lagens mening går det bra att cykla den dit också. Men avlyst bana och att få ut max ur både fordon och person är ju mest lockande. Att ha massor med folk som maxar med el eller halvcyklar med el olovades på annans mark och eventföretag som ordnar e-mtb grupper på annans mark tycker jag är dåligt. De flesta trådar tycker jag pekar i den riktningen förr eller senare. Tonvikten för mig ligger vid att försvara allemansrätten för att den är unik och inte egoistisk.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Nu kan jag i och för sig tycka att det låter lite störande, men det är inte poängen :)

Elcyklarna blir starkare för varje år och har en hastighetsspärr som är oerhört lätt att ta bort. Snart kommer det elcyklar farande i 70 knyck i uppförsbackarna. Det lär leda till oerhörd irritation, tillbud, olyckor och därmed förbud.

Höjdskräck

Aktiv medlem
NickPick sa:
SocialGimp sa:
Nypåmtb sa:

Jag kan förstå detta argumentet till viss del men egentligen, varför skulle fler eMTB automatiskt leda till cykelförbud på vissa platser? De går ju inte speciellt mkt fortare än vanliga MTB och de brummar o låter inte speciellt mkt heller. Oavsett motor eller ej ska man visa hänsyn till andra, har inte så mkt med motorn att göra... Jag gissar att det finns en överdrivet stark tro att introduktionen av eMTB skulle innebära förbud mot cykling generellt.
Ska det inte bli klart kanske redan i oktober om det blir ett förbud?
Kör man trimmad är man lika olaglig som en motocross, men ett fåtal kör dom ju faktiskt lagliga också... Och då är det gränspuck väl? Inte om man läser någon e*cykeltidning dock...

Känner inte till om vad som kommer att hända i oktober men det ska bli spännande att följa i varje fall.

Självklart så är det ju lagliga, 250 w, eMTB det handlar om. Allt annat är som vilken trimmad moppe eller cross som helst och jag kan väl tycka att det är "olagliga" eMTB som skapar det största problemet och motstånd hos allmänheten.

ooms

Aktiv medlem
Det är ju lika lagligt i Sverige redan som det är nere i alperna och i USA. Där finns ingen allemansrätt utan cykling sker på anläggningar, dvs precis som det funkar med motocross i Sverige. Inget som hindrar någon att ordna en anläggning för elmtb eller ett avtal med nån motocrossbana i Sverige. Det som däremot är tveksamt ur lagligt perspektiv är om elmtb får framföras under allemansrätten, vilket åtminstone NVV avråder ifrån: https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/

Höjdskräck

Aktiv medlem
ooms sa:
Det är ju lika lagligt i Sverige redan som det är nere i alperna och i USA. Där finns ingen allemansrätt utan cykling sker på anläggningar, dvs precis som det funkar med motocross i Sverige. Inget som hindrar någon att ordna en anläggning för elmtb eller ett avtal med nån motocrossbana i Sverige. Det som däremot är tveksamt ur lagligt perspektiv är om elmtb får framföras under allemansrätten, vilket åtminstone NVV avråder ifrån: https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/

Här i Spanien finns det inte ngn allemansrätt. Likt förbannat ser jag klasar med eMTB på varenda berg. Någonting säger mig att alla spanska (och europeiska) berg inte ägs privat... Det är knappast några "anläggningar" vi talar om.

ooms sa:
Bama sa:
Anlagda stigar och leder, ja. Kör du på privat mark (både med mtb eller emtb) tittar du snart in i en gevärspipa.
Det går liksom inte att jämföra länder där friluftslivet är "arrangerat" (dvs arrangören bestämmer vad som är tillåtet/otillåtet), med den svenska allemansrätten som bygger på att privat mark får användas inom vissa gränser.
Och du skulle hålla i geväret eller?
Att du ens kan tänka tanken...

GustafH

Aktiv medlem
VättleBökaren sa:
ooms sa:
Bama sa:

Om du läser ordentligt så det du att ooms åsyftar till USA där man vid cyklande på privsat mark inte sällan stöter på en gevärspipa.

Oskar

Aktiv medlem
VättleBökaren sa:
ooms sa:
Bama sa:

Riktigt dåligt försök, VättleBökaren..

Hasse#7

Aktiv medlem
GustafH sa:
VättleBökaren sa:
ooms sa:
Bama sa:

Om du läser ordentligt så det du att ooms åsyftar till USA där man vid cyklande på privsat mark inte sällan stöter på en gevärspipa.

Målet är inte att förstå.

GoranS

Aktiv medlem
VättleBökaren sa:
ooms sa:
Bama sa:
Det ooms gör är väl att försöka beskriva hur situationen i USA ser ut!? Att tänka tanken att beskriva världen som man tror/anser att den ser ut innebär väl inte att han förespråkar att man bör agera på det sättet?!

RockyM

Aktiv medlem
Varför inte låta ooom svara själv?
Han är troligtvis bara ironisk när han hänvisar till NVV

JPL

Aktiv medlem
Ahhh snart vaknar ts bakis och börjar inventera minnet från nattens alla påhitt.

Fylletrådarna förr var mycket trevligare, men det kan vara en träningssak....,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp