Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Bengt-re

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Oskar sa:
Fältprästen sa:
SocialGimp sa:
Det kommer säkert bli lagligt med eMTB även i Sverige.
Det är lagligt.

Ja, i trafiken.

Nä... Hur många såna här gatlegala effekter/hastighetsbegränsningar.... Även OM iden hade varit bra så har horder av tillverkare och användare totalt mördat all tänkbar acceptans genom att trimma, totalt skita i regler och köra som svin. Och eftersom det inte finns någon självsanering så är det möjliga utfallet det som nu är. Elcyklar/elscotrar/monowheels och allt vad det är ses som ett problem av alla normala laglydiga människor.

Och som så många andra grupper vilka man ser som kriminella så försöker man hålla ett avstånd för att inte bli indragen i, skadad av eller förknippad med verksamheten.
 
Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
H. sa:
Jag tror att ytterst få är negativa till tekniken och prylen el-mtb (eller elcykel i största allmänhet). Det är säkerligen skitkul. Det som skapar oro är hur det kommer slå mot lagstiftningen i framtiden.

Som jämförelse kan man ju titta på elsparkcyklarna. Dessa klassas i juridisk mening som cyklar och orsakar massa trubbel i stadsmiljön och där håller politikerna nu på att se vad de kan hitta på för lagstiftning för att begränsa problemen. Man har dock insett att just klassificieringen innebär att det blir mer komplicerat med förbud, eftersom man vill begränsa nya regler till elsparkcyklar och inte till alla cyklar. Därför går diskussionen att införa en ny fordonstyp i lagen som kan få egna regler.

Frågan är om man kommer vara lika benägen att separera begreppen när det blir diskussioner kring elcyklar som framförs för fort, i skog eller på annat sätt retar upp allmänheten. Då är risken överhängande att man säger "cykel som cykel" och slår brett.

+1
Precis det här är det jag är rädd för och jag tror det leder till att i framtiden bli hänvisad till att cykla runt på 3km långa flowtrails i en skogsdunge i ett industriområde när allemansrätten slutar gälla för cykling.
 

glitch

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Tror att hundratalet cyklister som brakar loss från HBB varje tisdag på våren är ett större problem än elmtb vad gäller osämja med andra grupper som rör sig i området.

En elcykel får ge stöd upp till 25 km/h.
En stark långloppscyklist cyklat snabbare än så. Bara för att man inte utvecklar lika .mycket kraft själv behöver inte elcyklisten bete sig som en idiot i skogen per automatik. För en massa år sen hetsades det mot folk som hetskörde i milspåret i Hellas, de hade ingen elmotor men körde olämpligt fort och hänsynslöst ändå.
De emtb:are jag cyklat med på nån tisdagsride har alla skött sig lika bra som de utan assistans.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
glitch sa:
Tror att hundratalet cyklister som brakar loss från HBB varje tisdag på våren är ett större problem än elmtb vad gäller osämja med andra grupper som rör sig i området.

En elcykel får ge stöd upp till 25 km/h.
En stark långloppscyklist cyklat snabbare än så. Bara för att man inte utvecklar lika .mycket kraft själv behöver inte elcyklisten bete sig som en idiot i skogen per automatik. För en massa år sen hetsades det mot folk som hetskörde i milspåret i Hellas, de hade ingen elmotor men körde olämpligt fort och hänsynslöst ändå.
De emtb:are jag cyklat med på nån tisdagsride har alla skött sig lika bra som de utan assistans.

+1
Äntligen ett sansat inlägg.
 

Pissarsyra

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Har sålt e-mtb:er och elcyklar sedan det kom på marknaden för några år sedan. Oavsett ålder, kön och cykel så är den första frågan folk frågar "Kan man få den att gå fortare?"

Skulle säga att e-mtb har större likheter med en moped än med en vanlig cykel, därav hatet från vanligt cykelfolk.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
RasmusOlofsson sa:
Har sålt e-mtb:er och elcyklar sedan det kom på marknaden för några år sedan. Oavsett ålder, kön och cykel så är den första frågan folk frågar "Kan man få den att gå fortare?"

Skulle säga att e-mtb har större likheter med en moped än med en vanlig cykel, därav hatet från vanligt cykelfolk.

Äntligen ett sansat inlägg.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Hasse#7 sa:
RasmusOlofsson sa:
Har sålt e-mtb:er och elcyklar sedan det kom på marknaden för några år sedan. Oavsett ålder, kön och cykel så är den första frågan folk frågar "Kan man få den att gå fortare?"

Skulle säga att e-mtb har större likheter med en moped än med en vanlig cykel, därav hatet från vanligt cykelfolk.

Äntligen ett sansat inlägg.

Tror det eller ej, men jag håller faktiskt med om att även detta var ett sansat inlägg från någon som faktiskt har insyn i frågan. Även jag hade förmodligen ställt den frågan men hur många är det som verkligen tar bort fartbegränsningen när det väl kommer till kritan? Tror nog inte jag hade gjort det i varje fall. 25 km/h räcker gott o väl i uppförsbackarna i skogen.
 
Senast ändrad:

RockyM

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
RasmusOlofsson sa:
Har sålt e-mtb:er och elcyklar sedan det kom på marknaden för några år sedan. Oavsett ålder, kön och cykel så är den första frågan folk frågar "Kan man få den att gå fortare?"

Skulle säga att e-mtb har större likheter med en moped än med en vanlig cykel, därav hatet från vanligt cykelfolk.
Hur många säljer du per år, stor skillnad i antal när rabatten tog slut?
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
SocialGimp sa:
glitch sa:
Tror att hundratalet cyklister som brakar loss från HBB varje tisdag på våren är ett större problem än elmtb vad gäller osämja med andra grupper som rör sig i området.

En elcykel får ge stöd upp till 25 km/h.
En stark långloppscyklist cyklat snabbare än så. Bara för att man inte utvecklar lika .mycket kraft själv behöver inte elcyklisten bete sig som en idiot i skogen per automatik. För en massa år sen hetsades det mot folk som hetskörde i milspåret i Hellas, de hade ingen elmotor men körde olämpligt fort och hänsynslöst ändå.
De emtb:are jag cyklat med på nån tisdagsride har alla skött sig lika bra som de utan assistans.

+1
Äntligen ett sansat inlägg.

+1
 

solgule

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Valhalla_ sa:
SocialGimp sa:
glitch sa:
Tror att hundratalet cyklister som brakar loss från HBB varje tisdag på våren är ett större problem än elmtb vad gäller osämja med andra grupper som rör sig i området.

En elcykel får ge stöd upp till 25 km/h.
En stark långloppscyklist cyklat snabbare än så. Bara för att man inte utvecklar lika .mycket kraft själv behöver inte elcyklisten bete sig som en idiot i skogen per automatik. För en massa år sen hetsades det mot folk som hetskörde i milspåret i Hellas, de hade ingen elmotor men körde olämpligt fort och hänsynslöst ändå.
De emtb:are jag cyklat med på nån tisdagsride har alla skött sig lika bra som de utan assistans.

+1
Äntligen ett sansat inlägg.

+1

Skulle det vara ett försvar för "elcykel". En laglig "elcykel" är helt oanvändbar för de flesta eftersom den går långsammare på platten (i alla fall om det är lättrampad stig/väg), alltså blir det trimning som gäller.

Här är ett exempel från en XC tävling när en funktionär filmar från en olaglig "endurohoj" (lite svårt att tänka mig att den har registreringsskylt):

https://www.facebook.com/ksdxc/videos/487551632067491/

Edit1: förtydligade att laglig "elcykel" bara är långsammare om underlaget är lättrampat.
Edit2: rättade syftningsfel i edit1 från "snabbare" till "långsammere".
 
Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
RasmusOlofsson sa:
Har sålt e-mtb:er och elcyklar sedan det kom på marknaden för några år sedan. Oavsett ålder, kön och cykel så är den första frågan folk frågar "Kan man få den att gå fortare?"
Säger ju det mesta. Och förklarar också varför en majoritet av eltrådarna här förr eller senare handlar om trimning.
 

Pqz

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Även om antalet elcyklar ökat snabbt sista året tror jag att elcykeltrenden kommer att dö ganska snabbt, eftersom vem som helst med ett minimum av träning cyklar betydligt snabbare på vanlig cykel. Köpte osubventionerad elhoj för några år sedan, men den blev snabbt stående -även vintertid- pga tidsvinsten på vanlig tramphoj.
En möjlig framtida elcykelnisch är I tät stadsbebyggelse med rödljus och trafikkaos. Där är topphastighet underordnad. En annan möjlig nisch är som handikapphjälpmedel för kraftigt överviktiga med KOL... I övrigt förutspår jag den otrimmade elhojend snara nedgång.
 

solgule

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Pqz sa:
Även om antalet elcyklar ökat snabbt sista året tror jag att elcykeltrenden kommer att dö ganska snabbt, eftersom vem som helst med ett minimum av träning cyklar betydligt snabbare på vanlig cykel. Köpte osubventionerad elhoj för några år sedan, men den blev snabbt stående -även vintertid- pga tidsvinsten på vanlig tramphoj.
En möjlig framtida elcykelnisch är I tät stadsbebyggelse med rödljus och trafikkaos. Där är topphastighet underordnad. En annan möjlig nisch är som handikapphjälpmedel för kraftigt överviktiga med KOL... I övrigt förutspår jag den otrimmade elhojend snara nedgång.

Eller så kommer samma lobbyister som lyckades få till kryphålet strypt elmoped = "elcykel" att lobba fram att "elcykel" ska få köras med motorhjälp upp till 35 km/h bara man har hjälm och bromsar som är gjorda för den hastigheten (annars blir jobben inom cykelbranschen ju lidande när folk inser att det måste trimmas).

Edit: lade till "med motorhjälp upp till 35 ..."
Edit2: lade till jobbargumentet + stavning.
 
Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Pqz sa:
Även om antalet elcyklar ökat snabbt sista året tror jag att elcykeltrenden kommer att dö ganska snabbt, eftersom vem som helst med ett minimum av träning cyklar betydligt snabbare på vanlig cykel. Köpte osubventionerad elhoj för några år sedan, men den blev snabbt stående -även vintertid- pga tidsvinsten på vanlig tramphoj.
En möjlig framtida elcykelnisch är I tät stadsbebyggelse med rödljus och trafikkaos. Där är topphastighet underordnad. En annan möjlig nisch är som handikapphjälpmedel för kraftigt överviktiga med KOL... I övrigt förutspår jag den otrimmade elhojend snara nedgång.


På mtb med rejäla uppförsbackar stämmer det inte alls. Jag körde ett etapplopp i Frankrike i somras där de hade elcykelklass som startade 30min efter vanliga cyklisterna.

Resultatet blev att de kom ikapp efter första 500hm, i de tekniska utförskörningarna var de sedan i vägen pga bristande teknik, i slutet på nästa uppförsbacke körde de om igen, var ivägen utför osv. Inte en chans att en vanlig cyklist hänger av en elcykel om det är klättringar på över 20min.
 
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Tror många chansar på att komma undan med att man kör elcykel. Egentligen är det inte en cykel många är ute efter utan mer ett mindre olagligt alternativ till moped. Ser det ut som en cykel så tror säkert många att det är en cykel och det i sin tur gör att det känns mer ok acceptabelt för "elcyklisten". Det är lite här det skär sig med cyklisten.

Är olyckan framme så tänker man kanske att man kommer undan med en cykelolycka. Slipper besiktning, reg och försäkring och allt vad det innebär.

Personligen tycker jag att det ser ganska farligt ut när många oerfarna cyklister helt plötsligt utan vana kan ligga i ca 30km/h om inte mer. Behövs ändå en viss vana och kunskap för att kunna cykla fort och säkert i trafiken. Särskilt i stadstrafik i våra större städer. Tycker än mindre om dessa förbannade elsparkcyklar och elskateboards som är rent av livsfarliga för alla som befinner sig där de framförs. Men Lite samma sak där, övning ger färdighet. Svårt att sätta sig på den fetaste roadbiken med en jäkla massa pulver på bakhjulet och framföra den med full kontroll om man inte kört mindre kraftfulla hojar tidigare.

Hej på er!
 

calmbay

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Erkänner gärna elcykel som cykel. För funktionshindrade, muskelsjuka, gamla etc. För alla andra, not so much om de inte pendlar över 50km per dag.
 

aland33

Medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
I Finland har e-mtb:n tagits emot mycket mer öppet än vad det verkas göra i Sverige. Lyckligtvis!

På samtliga större motionslopp i Finland finns egna klasser för e-mtbn. Tahko MTB som är det absolut största loppet har haft e-mtb:n i flera år.

Alla är glada och vad jag har sett så har ingen varit sur på någon elcyklist? Kör själv xc-svetto och inte har jag heller stört mig på dem. Tycker det är kul att det är bra utveckling på cyklarna nu så det finns fina alternativ den dagen man själv vill/behöver en e-mtb.

Trail-centret i grannkommunen välkomnar även e-mtb:n på deras stigar bara för att få större intresse för vår hobby.

Förstår faktiskt inte detta enorma problem som folk målar upp. Men vad vet jag vad det är för tonåring bakom tangentbordet. :-)
 
Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
aland33 sa:
I Finland har e-mtb:n tagits emot mycket mer öppet än vad det verkas göra i Sverige. Lyckligtvis!
...

+1
Ännu ett sansat inlägg från någon som har någon form av erfarenhet! ? (Obs! Inte ironiskt menat, man vet aldrig hur folk tolkar saker o ting)
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
ooms sa:
RasmusOlofsson sa:
Har sålt e-mtb:er och elcyklar sedan det kom på marknaden för några år sedan. Oavsett ålder, kön och cykel så är den första frågan folk frågar "Kan man få den att gå fortare?"
Säger ju det mesta. Och förklarar också varför en majoritet av eltrådarna här förr eller senare handlar om trimning.

Precis. Så oerhört lätt att trimma, bara att sätta dit ett litet motstånd som finns att köpa på eBay för ett par tior. Vipps så försvinner 25km begränsningen utan att det syns på cykeln.
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Nypåmtb sa:
ooms sa:
RasmusOlofsson sa:
Har sålt e-mtb:er och elcyklar sedan det kom på marknaden för några år sedan. Oavsett ålder, kön och cykel så är den första frågan folk frågar "Kan man få den att gå fortare?"
Säger ju det mesta. Och förklarar också varför en majoritet av eltrådarna här förr eller senare handlar om trimning.

Precis. Så oerhört lätt att trimma, bara att sätta dit ett litet motstånd som finns att köpa på eBay för ett par tior. Vipps så försvinner 25km begränsningen utan att det syns på ”cykeln”.
 
Senast ändrad:

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
ooms sa:
Om bara elcykeltrådarna kunde hålla sig borta från sånt som är olagligt (trimning) och sånt som är högst tveksamt om det är lagligt (elcykling i terräng, dvs elmtb) så skulle det nog gå bättre. Men nu handlar ju majoriteten av trådarna om det, och då är det inte så underligt att folk reagerar och säger ifrån; folk visar civilkurage helt enkelt!

Jag tycker snarare det verkar som om folk gillar att kräka ur sig otidigheter utan ansvar eller konsekvens, med lite inbördes ryggdunkningar.

ooms sa:
Och snälla, använd inte ordet hat om nåt som inte är det. Hat är ett väldigt starkt ord, att få mothugg och bli tillsagd när man diskuterar legalt tveksamma saker på ett forum är inte hat.

Att påpeka att trimmade elcyklar inte är tillåtna är förstås inte hat.
Att dyka upp i varje eltråd och skriva att "elcykel" inte finns utan att det är samma sak som elmoped tycker jag kan räknas som en form av hat, särskilt som mopedklassade elcyklar faktiskt finns.
Att börja härja om ett ords etymologi är bara fånigt.
Lite som att påstå att MTB bara är till för cykling i berg och inte ska finnas i skogen.
Jag tycker också att el-mtb är en märklig företeelse, men det är ju inget svenskt påfund som är framtaget enbart för att jävlas med vår allemansrätt.
Faktum är att elmtb finns och är lagliga att cykla på, men inte omfattas av allemansrätten.

Jag kan inte riktigt förstå motståndet mot att de framförs i terräng med markägarens tillstånd.
Är det inte bra att det är så?
Eller är invändningen att elmtb 250W är ungefär som klass 1 ölreklam och att 99% av utövarna bryter mot TKL i alla fall?
I så fall vore det kanske bättre med ett regelverk som gör det lättare för markägare att upplåta mark till elcrosskörning. Man kan iofs tycka att det inte är happymedlemmars sak att bry sig om sånt.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Inte läskunnig? Ingen här har någonsin sagt något negativt om cykling i natur med tillstånd från markägaren. Inte heller om 250W-åkning. Du vill antagligen fortsätta irritera. Nån annan förklaring går inte att finna.
 

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Hasse#7 sa:
Inte läskunnig? Ingen här har någonsin sagt något negativt om cykling i natur med tillstånd från markägaren. Inte heller om 250W-åkning. Du vill antagligen fortsätta irritera. Nån annan förklaring går inte att finna.

Jodå, sånt har förekommit. Folk har ifrågasatt att elcykel 250W inte omfattas av TKL. Vidare är det ofta folk skriver att man inte får cykla i terräng med elmtb. Och nej, jag är inte ute efter att irritera.
Ville jag irritera så skulle jag gå in i varje mtb-tråd och påpeka att de ska cykla försiktigt så de inte missbrukar allemansrätten.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Elhojtok sa:
Hasse#7 sa:
Inte läskunnig? Ingen här har någonsin sagt något negativt om cykling i natur med tillstånd från markägaren. Inte heller om 250W-åkning. Du vill antagligen fortsätta irritera. Nån annan förklaring går inte att finna.

Jodå, sånt har förekommit. Folk har ifrågasatt att elcykel 250W inte omfattas av TKL. Vidare är det ofta folk skriver att man inte får cykla i terräng med elmtb. Och nej, jag är inte ute efter att irritera.
Ville jag irritera så skulle jag gå in i varje mtb-tråd och påpeka att de ska cykla försiktigt så de inte missbrukar allemansrätten.

Det sista är helt ok att påpeka. Det har jag sett hända otaliga gånger i vanliga trådar om cykel. Övre delen vinklar du, för du skrev inte samma sak.
 

m3lk3r

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Orka bli sur över att elcyklister trimmar sina cyklar. Gubbfasoner. Hade lätt trimmat om jag hade den dåliga smaken att köpa en elcykel.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Vad väntar du dig? De är faktiakt gubbar, på riktigt..?
 

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Hasse#7 sa:
Elhojtok sa:
Hasse#7 sa:
Inte läskunnig? Ingen här har någonsin sagt något negativt om cykling i natur med tillstånd från markägaren. Inte heller om 250W-åkning. Du vill antagligen fortsätta irritera. Nån annan förklaring går inte att finna.

Jodå, sånt har förekommit. Folk har ifrågasatt att elcykel 250W inte omfattas av TKL. Vidare är det ofta folk skriver att man inte får cykla i terräng med elmtb. Och nej, jag är inte ute efter att irritera.
Ville jag irritera så skulle jag gå in i varje mtb-tråd och påpeka att de ska cykla försiktigt så de inte missbrukar allemansrätten.

Det sista är helt ok att påpeka. Det har jag sett hända otaliga gånger i vanliga trådar om cykel. Övre delen vinklar du, för du skrev inte samma sak.

Nu förstår jag inte riktigt... Hur menar du att jag vinklar och vad var det jag inte skrev samma sak?
 

me.I.am

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Nu är det 5, fem, elcykeltrådar att bevaka så man inte missar att kommentera, nnnnnnnggghh

PUSH.gif
 

solgule

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Elhojtok sa:
ooms sa:
Om bara elcykeltrådarna kunde hålla sig borta från sånt som är olagligt (trimning) och sånt som är högst tveksamt om det är lagligt (elcykling i terräng, dvs elmtb) så skulle det nog gå bättre. Men nu handlar ju majoriteten av trådarna om det, och då är det inte så underligt att folk reagerar och säger ifrån; folk visar civilkurage helt enkelt!

Jag tycker snarare det verkar som om folk gillar att kräka ur sig otidigheter utan ansvar eller konsekvens, med lite inbördes ryggdunkningar.

ooms sa:
Och snälla, använd inte ordet hat om nåt som inte är det. Hat är ett väldigt starkt ord, att få mothugg och bli tillsagd när man diskuterar legalt tveksamma saker på ett forum är inte hat.

Att påpeka att trimmade elcyklar inte är tillåtna är förstås inte hat.
Att dyka upp i varje eltråd och skriva att "elcykel" inte finns utan att det är samma sak som elmoped tycker jag kan räknas som en form av hat, särskilt som mopedklassade elcyklar faktiskt finns.
Att börja härja om ett ords etymologi är bara fånigt.
Lite som att påstå att MTB bara är till för cykling i berg och inte ska finnas i skogen.
Jag tycker också att el-mtb är en märklig företeelse, men det är ju inget svenskt påfund som är framtaget enbart för att jävlas med vår allemansrätt.
Faktum är att elmtb finns och är lagliga att cykla på, men inte omfattas av allemansrätten.

Jag kan inte riktigt förstå motståndet mot att de framförs i terräng med markägarens tillstånd.
Är det inte bra att det är så?
Eller är invändningen att elmtb 250W är ungefär som klass 1 ölreklam och att 99% av utövarna bryter mot TKL i alla fall?
I så fall vore det kanske bättre med ett regelverk som gör det lättare för markägare att upplåta mark till elcrosskörning. Man kan iofs tycka att det inte är happymedlemmars sak att bry sig om sånt.

Du kom till slut fram till det viktigaste felet politiker gör, nämligen att de inbillar sig att flertalet som kör strypt elmoppe nöjer sig med 25 km/h när de blir frånåkta av cyklister i 25-40 km/h på platt väg.

Sedan är ju även 25 km/h och långa körsträckor ett problem i skog/fjällen där annars orken är en naturlig begränsning för hur lång slaglängd och hur tynga prylar man vill trampa fram av egen kraft, därav självreglering av fart nedåt och tankar om att mindre slaglängd och lättare hoj är nödvändigt för att det ska vara kul utan motor.

Det blir ett plan som sluttar åt ett helt annat håll så fort man definierar elmoppe som cykel, för att en tvåhjuling med den vikten ska vara kul så vill man åka snabbare. Det blir downhill-bana överallt. Forumämnen blir därför motorstyrka och downhill-prylar. Ämnen som fysik och spara 100g på någon dyr pryl blir inte intressant. Olika intressen brukar inte dela terminologi och forum av sådana naturliga orsaker.

Har för mig att hastigheten på stigar ökar med 9 km/h i medel om man har tagit bort strypningen, jag tror inte jag ens cyklar 9 km/h i medel på stig idag. Blir nog ett svårt arbete för föreningar som kämpar med att få dela stig med vandrare om medelhastigheter dubblas och cyklar ser ut som DH-hojar eller värre.

Inte så konstigt att man vill skydda ordet cykel från all typ av motorisering kanske? Motor och allemansrätt funkar inte ihop och skillnaden mellan elmoppe och cykel behöver förstärkas så att inte båda förbjuds när politiker inser sitt misstag med att skapa kryphål för motorer in i allemansrätten.

Även de som kör enduro av egen kraft behöver kanske fundera på om hastiget nedför är så viktigt när man delar stig med vandrare. Kanske bättre välja en långsammare trail-hoj ibland så man får fortsätta cykla där.

Edit: S-pedelec (max 45) var visst 9 km/h snabbare än pedelec (max 25) som var 2 km/h snabbare än cykel, enligt emtb.no. Stod inget om det var på stig eller väg heller, så säger inte så mycket då.
 
Senast ändrad:

JPL

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Elhojtok sa:
ooms sa:
Om bara elcykeltrådarna kunde hålla sig borta från sånt som är olagligt (trimning) och sånt som är högst tveksamt om det är lagligt (elcykling i terräng, dvs elmtb) så skulle det nog gå bättre. Men nu handlar ju majoriteten av trådarna om det, och då är det inte så underligt att folk reagerar och säger ifrån; folk visar civilkurage helt enkelt!

Jag tycker snarare det verkar som om folk gillar att kräka ur sig otidigheter utan ansvar eller konsekvens, med lite inbördes ryggdunkningar.

ooms sa:
Och snälla, använd inte ordet hat om nåt som inte är det. Hat är ett väldigt starkt ord, att få mothugg och bli tillsagd när man diskuterar legalt tveksamma saker på ett forum är inte hat.

Att påpeka att trimmade elcyklar inte är tillåtna är förstås inte hat.
Att dyka upp i varje eltråd och skriva att "elcykel" inte finns utan att det är samma sak som elmoped tycker jag kan räknas som en form av hat, särskilt som mopedklassade elcyklar faktiskt finns.
Att börja härja om ett ords etymologi är bara fånigt.
Lite som att påstå att MTB bara är till för cykling i berg och inte ska finnas i skogen.
Jag tycker också att el-mtb är en märklig företeelse, men det är ju inget svenskt påfund som är framtaget enbart för att jävlas med vår allemansrätt.
Faktum är att elmtb finns och är lagliga att cykla på, men inte omfattas av allemansrätten.

Jag kan inte riktigt förstå motståndet mot att de framförs i terräng med markägarens tillstånd.
Är det inte bra att det är så?
Eller är invändningen att elmtb 250W är ungefär som klass 1 ölreklam och att 99% av utövarna bryter mot TKL i alla fall?
I så fall vore det kanske bättre med ett regelverk som gör det lättare för markägare att upplåta mark till elcrosskörning. Man kan iofs tycka att det inte är happymedlemmars sak att bry sig om sånt.

Vänligen fördjupa dej lite om ordet hat innan du gödslar forumet med inlägg som du mycket väl förstod var det tar vägen. Exakt vad tänkte du att din tråd skulle uppfylla för syfte....? Jag trodde det var ett lite saltad fylleinlägg, men nu får jag en annan uppfattning.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
JPL sa:
Elhojtok sa:
ooms sa:
Om bara elcykeltrådarna kunde hålla sig borta från sånt som är olagligt (trimning) och sånt som är högst tveksamt om det är lagligt (elcykling i terräng, dvs elmtb) så skulle det nog gå bättre. Men nu handlar ju majoriteten av trådarna om det, och då är det inte så underligt att folk reagerar och säger ifrån; folk visar civilkurage helt enkelt!

Jag tycker snarare det verkar som om folk gillar att kräka ur sig otidigheter utan ansvar eller konsekvens, med lite inbördes ryggdunkningar.

ooms sa:
Och snälla, använd inte ordet hat om nåt som inte är det. Hat är ett väldigt starkt ord, att få mothugg och bli tillsagd när man diskuterar legalt tveksamma saker på ett forum är inte hat.

Att påpeka att trimmade elcyklar inte är tillåtna är förstås inte hat.
Att dyka upp i varje eltråd och skriva att "elcykel" inte finns utan att det är samma sak som elmoped tycker jag kan räknas som en form av hat, särskilt som mopedklassade elcyklar faktiskt finns.
Att börja härja om ett ords etymologi är bara fånigt.
Lite som att påstå att MTB bara är till för cykling i berg och inte ska finnas i skogen.
Jag tycker också att el-mtb är en märklig företeelse, men det är ju inget svenskt påfund som är framtaget enbart för att jävlas med vår allemansrätt.
Faktum är att elmtb finns och är lagliga att cykla på, men inte omfattas av allemansrätten.

Jag kan inte riktigt förstå motståndet mot att de framförs i terräng med markägarens tillstånd.
Är det inte bra att det är så?
Eller är invändningen att elmtb 250W är ungefär som klass 1 ölreklam och att 99% av utövarna bryter mot TKL i alla fall?
I så fall vore det kanske bättre med ett regelverk som gör det lättare för markägare att upplåta mark till elcrosskörning. Man kan iofs tycka att det inte är happymedlemmars sak att bry sig om sånt.

Vänligen fördjupa dej lite om ordet hat innan du gödslar forumet med inlägg som du mycket väl förstod var det tar vägen. Exakt vad tänkte du att din tråd skulle uppfylla för syfte....? Jag trodde det var ett lite saltad fylleinlägg, men nu får jag en annan uppfattning.

Dom kriminella elcyklisterna borde verkligen bättra på sina kunskaper i svenska språket.
 

tomasis

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Haha dom som kan sin svenska e de värsta hypokriter..cyniska också

Titta på Jacob Rees Mogg.
 

tomasis

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Elhojtok sa:
Nu får jag skit men jag känner att jag måste delge er detta.
Jag insåg ikväll vad som är så fel med happy. Utövare på forumet vill inte vara ambassadörer för sporten.
Nåt nytt, skrämmande dyker upp! Elcyklar i allmänhet och emtb i synnerhet! En lockelse som leder ungdomen, men framförallt tjocka gamlingar i fördärvet. Därför ska vi avsky dem!
Är du inte en del av lösningen så är du en del av problemet.
Det rimliga vore att hela happykollektivet erkänner elcykel som en cykel, men att meningen med elcykel är att man ska sikta mot det finaste, cyklingens formel 1, nämligen o-elcykel, oavsett disciplin.
Elcykel är till för att otränade tjockisar ska få känna på cyklingens fröjder, annars finns ju motorsporten. Låt vara att elcykling kan ha sin plats i form av jobbpendling. Kanske med el i tur och utan el i retur eller tvärtom, med lite svett som följd. Kanske finns utrymme för rallycross med elcyklar. Det borde vara enklare att fixa banor för elfordon än för fossilfordon! De bullrar ju inte och förorenar inte på samma sätt. Har man fysiska problem är det förstås ok att använda sig av el. Men kom och bli en av oss!

Jag vet hur det var när jag på happy försökte förklara hur mina cykelpendlingsförsök misslyckades för 17 år sedan och att de misslyckades även i närtid. Jag deklarerade även min avsky för cykelpendling med vanliga cyklar samt hur bra jag tyckte om elcykeln som fått mig att cykla varje dag, istället för att ta bilen. Alla mina kolleger, släktingar och vänner har applåderat detta. Jag har många gånger urskuldrat mig med 'fuskcykel' och dylikt, men alltid blivit peppad.
Då ska man veta att många av dessa kolleger, släktingar och vänner är riktiga atleter, med flertal vätternrundor, svenska klassiker och triathlon i bagaget. Kanske inte så imponerande här, men de är ändå långt över snittet för gemene man och väldigt inspirerande för mig.
Man kunde tro att på ett forum som happy skulle man mötas av "aha, nu behöver du bara successivt minska eleffekten och skaffa en vanlig cykel", eller liknande. Istället möts man av "elcykeltrådar ska förpassas till happyeride"
Nej, jag har själv inte alltid betett mig optimalt. Men vem har det och är det av avgörande betydelse i just den här frågan?

+1

Det e lustigt att man säger jämt hur andra ska cykla.

Det e upp till en hur man ska cykla.

Jag tänker spendera noll energi på uppför cykling och resten av energi på utför. Det e vad sanna dh cyklister gör. Det e tråkigt att den gruppen håller på försvinna här på happy . Nu ser vi tonåringar happy tagentbord warriors med VR glasögon som låtsas vara roadies heroes istället.
 
Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Då vet vi att dåren är ett troll när hen hävdar att det är ungdomar som sitter på happy och surar.....

Bra försök. Tyvärr tillåter happy vilken skit som helst.
 

m3lk3r

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
tomasis sa:
Elhojtok sa:
Nu får jag skit men jag känner att jag måste delge er detta.
Jag insåg ikväll vad som är så fel med happy. Utövare på forumet vill inte vara ambassadörer för sporten.
Nåt nytt, skrämmande dyker upp! Elcyklar i allmänhet och emtb i synnerhet! En lockelse som leder ungdomen, men framförallt tjocka gamlingar i fördärvet. Därför ska vi avsky dem!
Är du inte en del av lösningen så är du en del av problemet.
Det rimliga vore att hela happykollektivet erkänner elcykel som en cykel, men att meningen med elcykel är att man ska sikta mot det finaste, cyklingens formel 1, nämligen o-elcykel, oavsett disciplin.
Elcykel är till för att otränade tjockisar ska få känna på cyklingens fröjder, annars finns ju motorsporten. Låt vara att elcykling kan ha sin plats i form av jobbpendling. Kanske med el i tur och utan el i retur eller tvärtom, med lite svett som följd. Kanske finns utrymme för rallycross med elcyklar. Det borde vara enklare att fixa banor för elfordon än för fossilfordon! De bullrar ju inte och förorenar inte på samma sätt. Har man fysiska problem är det förstås ok att använda sig av el. Men kom och bli en av oss!

Jag vet hur det var när jag på happy försökte förklara hur mina cykelpendlingsförsök misslyckades för 17 år sedan och att de misslyckades även i närtid. Jag deklarerade även min avsky för cykelpendling med vanliga cyklar samt hur bra jag tyckte om elcykeln som fått mig att cykla varje dag, istället för att ta bilen. Alla mina kolleger, släktingar och vänner har applåderat detta. Jag har många gånger urskuldrat mig med 'fuskcykel' och dylikt, men alltid blivit peppad.
Då ska man veta att många av dessa kolleger, släktingar och vänner är riktiga atleter, med flertal vätternrundor, svenska klassiker och triathlon i bagaget. Kanske inte så imponerande här, men de är ändå långt över snittet för gemene man och väldigt inspirerande för mig.
Man kunde tro att på ett forum som happy skulle man mötas av "aha, nu behöver du bara successivt minska eleffekten och skaffa en vanlig cykel", eller liknande. Istället möts man av "elcykeltrådar ska förpassas till happyeride"
Nej, jag har själv inte alltid betett mig optimalt. Men vem har det och är det av avgörande betydelse i just den här frågan?

+1

Det e lustigt att man säger jämt hur andra ska cykla.

Det e upp till en hur man ska cykla.

Jag tänker spendera noll energi på uppför cykling och resten av energi på utför. Det e vad sanna dh cyklister gör. Det e tråkigt att den gruppen håller på försvinna här på happy . Nu ser vi tonåringar happy tagentbord warriors med VR glasögon som låtsas vara roadies heroes istället.
Men gubben då
 

tomasis

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
m3lk3r sa:
tomasis sa:
Elhojtok sa:
Nu får jag skit men jag känner att jag måste delge er detta.
Jag insåg ikväll vad som är så fel med happy. Utövare på forumet vill inte vara ambassadörer för sporten.
Nåt nytt, skrämmande dyker upp! Elcyklar i allmänhet och emtb i synnerhet! En lockelse som leder ungdomen, men framförallt tjocka gamlingar i fördärvet. Därför ska vi avsky dem!
Är du inte en del av lösningen så är du en del av problemet.
Det rimliga vore att hela happykollektivet erkänner elcykel som en cykel, men att meningen med elcykel är att man ska sikta mot det finaste, cyklingens formel 1, nämligen o-elcykel, oavsett disciplin.
Elcykel är till för att otränade tjockisar ska få känna på cyklingens fröjder, annars finns ju motorsporten. Låt vara att elcykling kan ha sin plats i form av jobbpendling. Kanske med el i tur och utan el i retur eller tvärtom, med lite svett som följd. Kanske finns utrymme för rallycross med elcyklar. Det borde vara enklare att fixa banor för elfordon än för fossilfordon! De bullrar ju inte och förorenar inte på samma sätt. Har man fysiska problem är det förstås ok att använda sig av el. Men kom och bli en av oss!

Jag vet hur det var när jag på happy försökte förklara hur mina cykelpendlingsförsök misslyckades för 17 år sedan och att de misslyckades även i närtid. Jag deklarerade även min avsky för cykelpendling med vanliga cyklar samt hur bra jag tyckte om elcykeln som fått mig att cykla varje dag, istället för att ta bilen. Alla mina kolleger, släktingar och vänner har applåderat detta. Jag har många gånger urskuldrat mig med 'fuskcykel' och dylikt, men alltid blivit peppad.
Då ska man veta att många av dessa kolleger, släktingar och vänner är riktiga atleter, med flertal vätternrundor, svenska klassiker och triathlon i bagaget. Kanske inte så imponerande här, men de är ändå långt över snittet för gemene man och väldigt inspirerande för mig.
Man kunde tro att på ett forum som happy skulle man mötas av "aha, nu behöver du bara successivt minska eleffekten och skaffa en vanlig cykel", eller liknande. Istället möts man av "elcykeltrådar ska förpassas till happyeride"
Nej, jag har själv inte alltid betett mig optimalt. Men vem har det och är det av avgörande betydelse i just den här frågan?

+1

Det e lustigt att man säger jämt hur andra ska cykla.

Det e upp till en hur man ska cykla.

Jag tänker spendera noll energi på uppför cykling och resten av energi på utför. Det e vad sanna dh cyklister gör. Det e tråkigt att den gruppen håller på försvinna här på happy . Nu ser vi tonåringar happy tagentbord warriors med VR glasögon som låtsas vara roadies heroes istället.
Men gubben då

100årig :)
 

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
solgule sa:
Elhojtok sa:
ooms sa:
Om bara elcykeltrådarna kunde hålla sig borta från sånt som är olagligt (trimning) och sånt som är högst tveksamt om det är lagligt (elcykling i terräng, dvs elmtb) så skulle det nog gå bättre. Men nu handlar ju majoriteten av trådarna om det, och då är det inte så underligt att folk reagerar och säger ifrån; folk visar civilkurage helt enkelt!

Jag tycker snarare det verkar som om folk gillar att kräka ur sig otidigheter utan ansvar eller konsekvens, med lite inbördes ryggdunkningar.

ooms sa:
Och snälla, använd inte ordet hat om nåt som inte är det. Hat är ett väldigt starkt ord, att få mothugg och bli tillsagd när man diskuterar legalt tveksamma saker på ett forum är inte hat.

Att påpeka att trimmade elcyklar inte är tillåtna är förstås inte hat.
Att dyka upp i varje eltråd och skriva att "elcykel" inte finns utan att det är samma sak som elmoped tycker jag kan räknas som en form av hat, särskilt som mopedklassade elcyklar faktiskt finns.
Att börja härja om ett ords etymologi är bara fånigt.
Lite som att påstå att MTB bara är till för cykling i berg och inte ska finnas i skogen.
Jag tycker också att el-mtb är en märklig företeelse, men det är ju inget svenskt påfund som är framtaget enbart för att jävlas med vår allemansrätt.
Faktum är att elmtb finns och är lagliga att cykla på, men inte omfattas av allemansrätten.

Jag kan inte riktigt förstå motståndet mot att de framförs i terräng med markägarens tillstånd.
Är det inte bra att det är så?
Eller är invändningen att elmtb 250W är ungefär som klass 1 ölreklam och att 99% av utövarna bryter mot TKL i alla fall?
I så fall vore det kanske bättre med ett regelverk som gör det lättare för markägare att upplåta mark till elcrosskörning. Man kan iofs tycka att det inte är happymedlemmars sak att bry sig om sånt.

Du kom till slut fram till det viktigaste felet politiker gör, nämligen att de inbillar sig att flertalet som kör strypt elmoppe nöjer sig med 25 km/h när de blir frånåkta av cyklister i 25-40 km/h på platt väg.

Det är ju precis samma sak med vilket effektbegränsat fordon som helst och till och med vanliga bilar. Folk trimmar sina 260 hk bilar för att få 300 hk, trots att det inte är tillåtet. Knappast politikernas fel.
Ordet "moped" hade förstås varit lämpligt att använda, om det inte redan hade varit upptaget. Idag är det ju synonymt med "Liten långsam motorcykel utan trampor".
För övrigt tror jag inte att jag någonsin sett en trimmad elcykel på väg. Varför skulle man inte skaffa en 45-moppe eller motorcykel istället menar du? Jag tror du överdriver problemet.

solgule sa:
Sedan är ju även 25 km/h och långa körsträckor ett problem i skog/fjällen där annars orken är en naturlig begränsning för hur lång slaglängd och hur tynga prylar man vill trampa fram av egen kraft, därav självreglering av fart nedåt och tankar om att mindre slaglängd och lättare hoj är nödvändigt för att det ska vara kul utan motor.

Det blir ett plan som sluttar åt ett helt annat håll så fort man definierar elmoppe som cykel, för att en tvåhjuling med den vikten ska vara kul så vill man åka snabbare. Det blir downhill-bana överallt. Forumämnen blir därför motorstyrka och downhill-prylar. Ämnen som fysik och spara 100g på någon dyr pryl blir inte intressant. Olika intressen brukar inte dela terminologi och forum av sådana naturliga orsaker.

Har för mig att hastigheten på stigar ökar med 9 km/h i medel om man har tagit bort strypningen, jag tror inte jag ens cyklar 9 km/h i medel på stig idag. Blir nog ett svårt arbete för föreningar som kämpar med att få dela stig med vandrare om medelhastigheter dubblas och cyklar ser ut som DH-hojar eller värre.

Inte så konstigt att man vill skydda ordet cykel från all typ av motorisering kanske? Motor och allemansrätt funkar inte ihop och skillnaden mellan elmoppe och cykel behöver förstärkas så att inte båda förbjuds när politiker inser sitt misstag med att skapa kryphål för motorer in i allemansrätten.

Även de som kör enduro av egen kraft behöver kanske fundera på om hastiget nedför är så viktigt när man delar stig med vandrare. Kanske bättre välja en långsammare trail-hoj ibland så man får fortsätta cykla där.

Ok, då har du förtydligat att det mest handlar om att skydda ditt intresse. Förnämligt utförligt också, tack för det.
Men elcykel omfattas ju inte av allemansrätten. Och elcyklarna får inte trimmas. Dessutom finns ett lagkrav på att de inte får vara enkla att trimma. Det låter som om emtb-tillverkarna inte riktigt följer reglerna.
Jag kan förstå att du vill skydda ordet cykel, men jag förstår inte vad du tror dig uppnå genom att skriva elmoppe istället för elcykel. Ordet elcykel är ju redan etablerat, liksom ordet elmoppe.
 

Bama

Medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Sluta tjata om el-mopeder när det handlar om el-cyklar.

Lite sorgligt att lägga så mycket hat på något som inte är ett problem.
 

Jensen

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
SocialGimp sa:
Hasse#7 sa:
RasmusOlofsson sa:
Har sålt e-mtb:er och elcyklar sedan det kom på marknaden för några år sedan. Oavsett ålder, kön och cykel så är den första frågan folk frågar "Kan man få den att gå fortare?"

Skulle säga att e-mtb har större likheter med en moped än med en vanlig cykel, därav hatet från vanligt cykelfolk.

Äntligen ett sansat inlägg.

Tror det eller ej, men jag håller faktiskt med om att även detta var ett sansat inlägg från någon som faktiskt har insyn i frågan. Även jag hade förmodligen ställt den frågan men hur många är det som verkligen tar bort fartbegränsningen när det väl kommer till kritan? Tror nog inte jag hade gjort det i varje fall. 25 km/h räcker gott o väl i uppförsbackarna i skogen.

Varför hade du då frågat? Om du nog ändå inte hade gjort det?
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Klar att el-mtbare trimmar sina hojar och tar bort begränsningen, vet ingen som kör el-mtb som inte antingen gjort det eller planerar. Inte konstigt. De väger så mkt att det säkert upplevs som om det behövs.
Finns till och med svenska sidor specifikt för elcykeltrim för den som känner sig otrygg med att köpa från utlandet:
https://www.elcykeltrim.se/ har tex fräcka produkter som heter ”badass” ? och tar bort hastighetsbegränsningen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer