ooms sa:
Om bara elcykeltrådarna kunde hålla sig borta från sånt som är olagligt (trimning) och sånt som är högst tveksamt om det är lagligt (elcykling i terräng, dvs elmtb) så skulle det nog gå bättre. Men nu handlar ju majoriteten av trådarna om det, och då är det inte så underligt att folk reagerar och säger ifrån; folk visar civilkurage helt enkelt!
Jag tycker snarare det verkar som om folk gillar att kräka ur sig otidigheter utan ansvar eller konsekvens, med lite inbördes ryggdunkningar.
ooms sa:
Och snälla, använd inte ordet hat om nåt som inte är det. Hat är ett väldigt starkt ord, att få mothugg och bli tillsagd när man diskuterar legalt tveksamma saker på ett forum är inte hat.
Att påpeka att trimmade elcyklar inte är tillåtna är förstås inte hat.
Att dyka upp i varje eltråd och skriva att "elcykel" inte finns utan att det är samma sak som elmoped tycker jag kan räknas som en form av hat, särskilt som mopedklassade elcyklar faktiskt finns.
Att börja härja om ett ords etymologi är bara fånigt.
Lite som att påstå att MTB bara är till för cykling i berg och inte ska finnas i skogen.
Jag tycker också att el-mtb är en märklig företeelse, men det är ju inget svenskt påfund som är framtaget enbart för att jävlas med vår allemansrätt.
Faktum är att elmtb finns och är lagliga att cykla på, men inte omfattas av allemansrätten.
Jag kan inte riktigt förstå motståndet mot att de framförs i terräng med markägarens tillstånd.
Är det inte bra att det är så?
Eller är invändningen att elmtb 250W är ungefär som klass 1 ölreklam och att 99% av utövarna bryter mot TKL i alla fall?
I så fall vore det kanske bättre med ett regelverk som gör det lättare för markägare att upplåta mark till elcrosskörning. Man kan iofs tycka att det inte är happymedlemmars sak att bry sig om sånt.