Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Två trådar på första sidan är en ganska liten översvämmning. Sen om det är de två trådarna som ger en störst stresspåslag på hela happy så kanske man tycker att det känns som fler.
 

jonte987

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Eller två på top två om man väljer att se det så.
 

42Hz

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Kan man få se en bild på den där elcykelhatten?
 
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Ja, och tre om man ska vara korrekt då Stuvarns tråd också handlar om el-cykel. Men på ett trevligt sätt.
 

tomasis

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Det e det som e sjukt.. det kallar man kontroll behov ..man måste ständigt rätta andra efter egen värld istället att acceptera kreativitet o oliktänkande.
 

MtbIte

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
...........................................
 
Senast ändrad:

Steffeman

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
GoranS sa:
Konsensus sa:
Den här tråden är otroligt underhållande och på ett sätt jävligt deprimerad läsning. Min första reflektion är att många tycker en massa, oavsett om det positivt eller negativt, för eller i mot. Frågan är om ni någonsin haft ett problem med en cyklist på en e-cykel? då menar jag på riktigt ett problem... antagligen inte så många. (att bara störa sig för att de finns är inte ett problem, jo i ert sinne,,, men kanske inte definitionen PROBLEM) . Frågan om lagstiftning bryts, om ni ser det göras, hmm! att ni blir upprörd över det förstår jag inte, blir ni det i biltrafiken också? anmäl, gör något åt saken, ha lite jävla civilkurage. Vidare kan jag köpa att e-cykel-diskussioner förs i annat forum då det finns ett. Men och andra sidan vem är ni? som har problem att avgöra det, att inte jag eller annan får kasta ut ett ämne om e-cyklar här. Allt annat kastas ju ut här ändå, allt från bilar, till de mest märkliga frågeställningar som är så långt från cykel som det bara går, och jag är helt säker på att det finns forum för dessa också.
En viss skillnad om en enstaka tråd handlar om symaskiner, stångstötning, renovering av elvispar eller strupsång kontra om en mängd trådar översvämmar forumet där fokus är elcyklar och saker som inte berör cykling för egen maskin. Skulle forumet börja domineras av den typen av elcykeltrådar kommer jag sannolikt att lägga ner min närvaro här.

Nu stör jag mig inte på så mycket och min acceptans för olikhet är ganska stor, möjligen kan jag muttra lite här och där som många andra, men att dra den interna åsiktskonfliketen till att spy ut det här, den vägen är lång. Att några trådar här och där ploppar upp om e-cykling i detta forum är mindre störande än att tv-apparater och tvättmaskiner har egna trådar i ett MTB forum. Spelar inte roll om tråden märks OT. Den stora frågan är egentligen varför man kommenterar i ett tråd om elcykel och därmed håller tråden vid liv om det är ett bekymmer, istället för att bara nonchalera den, då självdör den troligen. Lite som att titta på TV, om jag inte är nöjd med ett program, varför ens engagera sig i att titta på det och störa sig. Byt kanal, stäng av eller gör armhävningar, what ever! eller som här... läs inte inlägg med rubrik e-cykel. Då är i alla fall problemet löst för dig som enskilda personen.
 

RockyM

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
MtbIte sa:
Kan man inte börja kategorisera happyride , tex landsväg, elmoppe och mtb och sen så kan man även lägga in ett alternativ att man kan dölja vissa kategorier som man inte är intresserad av.
2 tips
Det finns inget tvång att gå in på alla trådar?
Om du står på tramporna ist för att sitta på sadeln så sänker du tyngdpunkten. =)
 

Lejon

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
42Hz sa:
Kan man få se en bild på den där elcykelhatten?
Jag som nyss nästan lärt mig förstå vad ”rövhatt” betyder. Nu detta ännu svårare ord... För övrigt skullejag gärna se en bild på en rövhatt så jag inte går runt och tror fel.
 
Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Örjan Lax sa:
GoranS sa:
Konsensus sa:
Den här tråden är otroligt underhållande och på ett sätt jävligt deprimerad läsning. Min första reflektion är att många tycker en massa, oavsett om det positivt eller negativt, för eller i mot. Frågan är om ni någonsin haft ett problem med en cyklist på en e-cykel? då menar jag på riktigt ett problem... antagligen inte så många. (att bara störa sig för att de finns är inte ett problem, jo i ert sinne,,, men kanske inte definitionen PROBLEM) . Frågan om lagstiftning bryts, om ni ser det göras, hmm! att ni blir upprörd över det förstår jag inte, blir ni det i biltrafiken också? anmäl, gör något åt saken, ha lite jävla civilkurage. Vidare kan jag köpa att e-cykel-diskussioner förs i annat forum då det finns ett. Men och andra sidan vem är ni? som har problem att avgöra det, att inte jag eller annan får kasta ut ett ämne om e-cyklar här. Allt annat kastas ju ut här ändå, allt från bilar, till de mest märkliga frågeställningar som är så långt från cykel som det bara går, och jag är helt säker på att det finns forum för dessa också.
En viss skillnad om en enstaka tråd handlar om symaskiner, stångstötning, renovering av elvispar eller strupsång kontra om en mängd trådar översvämmar forumet där fokus är elcyklar och saker som inte berör cykling för egen maskin. Skulle forumet börja domineras av den typen av elcykeltrådar kommer jag sannolikt att lägga ner min närvaro här.
Översvämmar? Det är väl ändå inte en korrekt beskrivning gällande elcykeltrådar. Men beklagligt om du upplever det så.
Det var mer en befarad framtid än en beskrivning av nutid. Trenden känns som den är mot fler elcykeltrådar.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
s sa:
Det är inte elcyklarna som sådana jag ser som ett problem utan det är personerna som nöjeskör elcyklar som tycks vara av ett annat slag. Lättkränkta, krävande och oförmögna att förstå vad cykling för egen maskin har för värde. Vi delar helt enkelt inte samma värderingar.

Jag har inga som helst problem med elcyklar som ersätter bilar. Det är fantastiskt bra. Men det har inte så mycket med cykling att göra. Jag vill ha ett forum för cyklister.

Jag tror det är ett episkt misstag av happyledningen att inte flytta över eltrådar och det nya klientelet till happyeride. Om någon vill bemöda sig med att starta ett forum för icke motoriserad cyklism så kommer jag inte vara den sista att byta plattform.

Du kan ju fundera ett varv till på vem som är kränkt i det hela. Tagga ner och omfamna utvecklingen istället. Världen kommer inte att gå under och din cykel kommer inte att implodera. ?

Vari är felet att cykla för nöjes skull? Själv kör jag vanlig cykel enbart för att det är kul. 100% nöje. Har ingen elcykel men om jag hade en skulle jag göra likadant. Inget fel i det.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Vadå omfamna utvecklingen? El-assistens när man cyklar i skogen är inte en utveckling av min hobby. (Jag inser att jag låter som Robert Gustavsson ”stoppa bron”). Det är något helt annat.

Vill jag köra snabbare, längre och svårare än min träning tillåter skulle jag börja med enduro. Svårt att förstå för el-mtbisterna, men så är det. Min egen ansträngning är helt avgörande för min upplevelse.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Och jag cyklar också helt för nöjes skull, bör jag kanske tillägga.
 

RockyM

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Freddie L sa:
Vadå omfamna utvecklingen? El-assistens när man cyklar i skogen är inte en utveckling av min hobby. (Jag inser att jag låter som Robert Gustavsson ”stoppa bron”). Det är något helt annat.

Vill jag köra snabbare, längre och svårare än min träning tillåter skulle jag börja med enduro. Svårt att förstå för el-mtbisterna, men så är det. Min egen ansträngning är helt avgörande för min upplevelse.
Vad brukar du hamna på i ett bra pass? Är det max watt eller totalt som är viktigast. Vilken wattmätare har du?
 

tomasis

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Jag kom på en sak. Det e faktiskt värre att köra utför med en vanlig cykel än klättra uppför med 250w. Lokal folk blir mer provocerade av dh cykling då :)
 

Freddie L

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
RockyM sa:
Freddie L sa:
Vadå omfamna utvecklingen? El-assistens när man cyklar i skogen är inte en utveckling av min hobby. (Jag inser att jag låter som Robert Gustavsson ”stoppa bron”). Det är något helt annat.

Vill jag köra snabbare, längre och svårare än min träning tillåter skulle jag börja med enduro. Svårt att förstå för el-mtbisterna, men så är det. Min egen ansträngning är helt avgörande för min upplevelse.
Vad brukar du hamna på i ett bra pass? Är det max watt eller totalt som är viktigast. Vilken wattmätare har du?
Det är ju just det. Jag har ingen wattmätare, och lär nog aldrig skaffa någon. Jag är klen, långsam och bryr mig inte. Jag märker dock att de år jag har roligt (cyklar) mer regelbundet så går det lite snabbare, och jag orkar längre. Det är ju precis just det! Det finns inget behov av, och det är absolut ingen rättighet, att cykla ”snabbt”, ”långt” eller uppför den där branta backen för att hålla på med min hobby. Att känna hur mina ben driver mig framåt i skogen är tillräckligt för mig.

El-mtbister och jag har inget gemensamt.
 

RockyM

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Freddie L sa:
RockyM sa:
Freddie L sa:
Vadå omfamna utvecklingen? El-assistens när man cyklar i skogen är inte en utveckling av min hobby. (Jag inser att jag låter som Robert Gustavsson ”stoppa bron”). Det är något helt annat.

Vill jag köra snabbare, längre och svårare än min träning tillåter skulle jag börja med enduro. Svårt att förstå för el-mtbisterna, men så är det. Min egen ansträngning är helt avgörande för min upplevelse.
Vad brukar du hamna på i ett bra pass? Är det max watt eller totalt som är viktigast. Vilken wattmätare har du?
Det är ju just det. Jag har ingen wattmätare, och lär nog aldrig skaffa någon. Jag är klen, långsam och bryr mig inte. Jag märker dock att de år jag har roligt (cyklar) mer regelbundet så går det lite snabbare, och jag orkar längre. Det är ju precis just det! Det finns inget behov av, och det är absolut ingen rättighet, att cykla ”snabbt”, ”långt” eller uppför den där branta backen för att hålla på med min hobby. Att känna hur mina ben driver mig framåt i skogen är tillräckligt för mig.

El-mtbister och jag har inget gemensamt.
Aha, men hur mäter du din ansträning? Puls eller går du på känsla? wattmätare är rätt kul, jag tar i mer när jag ser hur många watt man trycker i skogen. =)
 

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
ething sa:
Elhojtok sa:
<En ganska lång trådstart>

Nästa gång räcker det med att skriva "Jag är ensam, ledsen och en dålig cyklist". Du behöver inte använda så många ord. Vi fattar...

Tror du det hade blivit samma respons och diskussion då?
Så många inlägg och du väljer att efter två dagar citera hela originalinlägget och lägga till en one-liner.
Jag kan ha fel, men jag tror inte du river ner några applådåskor genom att håna mig.

Jag ska försöka fatta mig kort:
Det låg en tanke bakom, nämligen att happyledningen uttryckt att elcykeltrådar är tillåtna och att de inte behöver OT-märkas. De svävar på målet när frågan om olagligheter kommer upp.

Grovt generaliserat kan man säga att Happyride-kulturen är medelålders, har år av engagemang bakom sig och är i viss mån elitistisk.
El-MTB-åkarna är unga och har en låt-gå-attityd. Klart är att de vill tillhöra happyride.
Hade happyride varit ett icke kommersiellt forum så hade det varit en smal sak att helt enkelt kasta ut ynglingarna och deras elcyklar med huvudet före och fortsätta med business as usual.
Nu går inte det, utan man får försöka hitta ett förhållningssätt som fungerar.
Man kan fortsätta att ha ett elcykelkrig och hoppas att happyledningen ändrar sig.
Man kan starta ett nytt, modererat forum. (Jag tror inte detta kommer att hända. Det är inte bara den el-MTB-åkande ungdomen som är lat. Man förlorar dessutom hela happy-historiken, som är en stor del av gemenskapen)
Man kan ignorera alla elmotorcykelinlägg.
I annat fall måste man helt enkelt kompromissa och på något sätt hitta lösningar och överenskommelser tillsammans.
Det var inte svårare än så.
 

tomasis

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
+1

Det e ju bra att alla umgås under samma taket o skriver i relevanta trådar dom tycker e intressant.

Simple as it is.
 
Senast ändrad:

s

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Valhalla_ sa:
s sa:
Det är inte elcyklarna som sådana jag ser som ett problem utan det är personerna som nöjeskör elcyklar som tycks vara av ett annat slag. Lättkränkta, krävande och oförmögna att förstå vad cykling för egen maskin har för värde. Vi delar helt enkelt inte samma värderingar.

Jag har inga som helst problem med elcyklar som ersätter bilar. Det är fantastiskt bra. Men det har inte så mycket med cykling att göra. Jag vill ha ett forum för cyklister.

Jag tror det är ett episkt misstag av happyledningen att inte flytta över eltrådar och det nya klientelet till happyeride. Om någon vill bemöda sig med att starta ett forum för icke motoriserad cyklism så kommer jag inte vara den sista att byta plattform.

Du kan ju fundera ett varv till på vem som är kränkt i det hela. Tagga ner och omfamna utvecklingen istället. Världen kommer inte att gå under och din cykel kommer inte att implodera. ?

Du, jag har funderat tillräckligt kring det här fenomenet.
Vad är det för utveckling du pratar om? Elcykeln är inte en utveckling av cykeln, det är ett sidospår. De blir mindre och mindre lika en trampcykel för varje generation.

Valhalla_ sa:
Vari är felet att cykla för nöjes skull? Själv kör jag vanlig cykel enbart för att det är kul. 100% nöje. Har ingen elcykel men om jag hade en skulle jag göra likadant. Inget fel i det.

Att det skulle vara fel att nöjescykla har jag heller inte påstått. Läs igen.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Freddie L sa:
Vadå omfamna utvecklingen? El-assistens när man cyklar i skogen är inte en utveckling av min hobby. (Jag inser att jag låter som Robert Gustavsson ”stoppa bron”). Det är något helt annat.

Det är en utveckling av din hobby, men du accepterar den inte. Det är absolut ok att tycka som du, men cykling förändras vare sig du är med på tåget eller ej. Elcyklar kanske slår stort, kanske inte, återstår att se. Men vem är hjälpt av att folk krampaktigt klamrar sig fast vid det gamla och bara klagar? Och vem är du att tala om för elcyklister att deras intresse är "sämre" än ditt?

Freddie L sa:
Vill jag köra snabbare, längre och svårare än min träning tillåter skulle jag börja med enduro. Svårt att förstå för el-mtbisterna, men så är det. Min egen ansträngning är helt avgörande för min upplevelse.

Enduro är för jäkla kul och jag förstår att du skulle börja med det. Super. Men att någon vill ha lite mer kul med lite mindre ansträngning är heller inte fel. All heder åt dem. Kul att de har hittat något som de gillar och kul att de inte behöver anstränga sig lika mycket som du och jag. Perfekt!
 

solgule

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Elhojtok sa:
En moped klass 2 ska även den framföras på cykelbana. Hur menar du att elcykel på cykelbana omöjliggör hänsyn?

Jag vill inte ha någon form av motor på cykelbana, just eftersom de ofta trimmas och vikt+hastighet inte är ett problem för den som kör, bara ett problem för de som tvingas dela stig/cykelbana med något som hör hemma bland mer skyddade medtrafikanter, d.v.s. på bilväg.

När det gäller bensinmoped så är de ett ännu större problem så klart, de är tyngre, både väsnas och lämnar en oljedimma som efterföljande tvingas andas in.

Förstår inte de som tycker en öppen hörlur på en cyklist är ett problem när bensinmopeder tydligen får dundra så man inte hör något alls om man är i närheten.

Motor som motor, de hör samtliga hemma på bilvägar enbart. På bilväg gör elmopeder/mopeder nytta genom att vara långsammast och kanske lugna ned farten hos snabbare fordon i bästa fall.

Elhojtok sa:
Fordonet kallas "elcykel", inte "cykel". Om elcykel hade kallats "moped klass 3" så hade det inte gjort den ringaste skillnad. Då hade undantaget för motordrivet fordon istället gällt moped klass 3, för det är ingen slump att undantaget finns.

Elhojtok sa:
Men allemansrätten omfattar inte elcyklar och kommer förmodligen aldrig göra det. Det eventuella kryphål som finns idag för elcykling på annans mark kommer att täppas till. Om du tycker att det är förjävligt att en markägare utan tillstånd från länsstyrelsen kan tillåta elcykling så är du nog rätt ensam om att tycka så.

Det är just ordet "elcykel" som används som en trojansk häst av elmopedtillverkare som inte ens vill att deras fordon ska sluta ge motorhjälp vid 25 km/h, så de gör dem lätta att trimma. Både "el" och "cykel" anses som positiva ord idag, sätt ihop dem och de blir något negativt för alla som bryr sig om allas frihet, hälsa och trygget. Elmopedister tar sig friheter på bekostnad av cyklisters och fotgängares behov av trygghet och frihet.

Elmopedtillverkare tänker i första hand på pengar och mutar gärna forumansvariga med gratis elmoped och reklampengar bara de hjälper försäljningen. Troligen det som hänt på detta forum eftersom elmopeder får invadera fritt här, för de är ju cyklar och kul (om man bara tänker kortsiktigt, inte så kul om allt på hjul förbjuds i naturen eller favoritstigen blir elmopedanläggning som kostar 300 kr dagen).

De är lika lite cyklar som motorcyklar är cyklar, men det är ju inga motorcyklister som säger att de är cyklister och postar här. Ser väldigt lite downhill-cyklister här också, de har inte heller samma intressen som de som trampar av egen kraft. Viktbesparing är underordnat fart och kondis, så väldigt få gemensamma intressen med riktiga cyklister när man åker motor eller lift. Inga intressen att bevara allemansrätten oförändrad heller för de som åker motor/lift, den gäller inte där de får vara.

Det finns nästan inga trampande cyklister som vill ha några motorer i skogen som används till nöjeskörning. Idag får inte markägare köra motorcykel i sin egen skog. Jag vill ha lika regler för elmotorer som för explosionsmotorer.

Edit: fixade mellanslag på fel ställe + fel ord bekostnad->behov.
 
Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Är verkligen el-mtbarna unga och rebelliska med en låt-gå-attityd? De nya skejtarna?
Det är inte bilden jag fått, men jag räknas väl till gubbe numera.
 

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Lejon sa:
Är verkligen el-mtbarna unga och rebelliska med en låt-gå-attityd? De nya skejtarna?
Det är inte bilden jag fått, men jag räknas väl till gubbe numera.

Jag har åtminstone fått det intrycket, men det var som sagt en grov generalisering. Klart det finns ett överlapp.
 

solgule

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Valhalla_ sa:
Freddie L sa:
Vadå omfamna utvecklingen? El-assistens när man cyklar i skogen är inte en utveckling av min hobby. (Jag inser att jag låter som Robert Gustavsson ”stoppa bron”). Det är något helt annat.

Det är en utveckling av din hobby, men du accepterar den inte. Det är absolut ok att tycka som du, men cykling förändras vare sig du är med på tåget eller ej. Elcyklar kanske slår stort, kanske inte, återstår att se. Men vem är hjälpt av att folk krampaktigt klamrar sig fast vid det gamla och bara klagar? Och vem är du att tala om för elcyklister att deras intresse är "sämre" än ditt?

Freddie L sa:
Vill jag köra snabbare, längre och svårare än min träning tillåter skulle jag börja med enduro. Svårt att förstå för el-mtbisterna, men så är det. Min egen ansträngning är helt avgörande för min upplevelse.

Enduro är för jäkla kul och jag förstår att du skulle börja med det. Super. Men att någon vill ha lite mer kul med lite mindre ansträngning är heller inte fel. All heder åt dem. Kul att de har hittat något som de gillar och kul att de inte behöver anstränga sig lika mycket som du och jag. Perfekt!

Så om du säger att du cyklar så tror du att en majoritet av jordens befolkning förstår vad du sysslar med? Lycka till med det. Cykling är att trampa utan motor och utan lift för 99,99999 % av alla människor. Men lev i din lilla bubbla du.

Edit: tog bort några nior, om nu någon inte förstod det symboliska i talet jag skrev.
 
Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Elhojtok sa:
Lejon sa:
Är verkligen el-mtbarna unga och rebelliska med en låt-gå-attityd? De nya skejtarna?
Det är inte bilden jag fått, men jag räknas väl till gubbe numera.

Jag har åtminstone fått det intrycket, men det var som sagt en grov generalisering. Klart det finns ett överlapp.

Ja jag vet ju egentligen inte alls, jag har aldrig sett någon elcyklist i skogen, men de som åker el-mtb på cykelbanor (inte många det heller i mina ögon) ser mer medelålders och småtjocka ut om jag ska generalisera. Dessutom är ju cyklarna överprisade och omoderna i övrigt oftast, det brukar inte locka ungdomarna tänker jag, men vem vet.
#snillenspekulerar
 

Freddie L

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
RockyM sa:
Freddie L sa:
RockyM sa:
Freddie L sa:
Vadå omfamna utvecklingen? El-assistens när man cyklar i skogen är inte en utveckling av min hobby. (Jag inser att jag låter som Robert Gustavsson ”stoppa bron”). Det är något helt annat.

Vill jag köra snabbare, längre och svårare än min träning tillåter skulle jag börja med enduro. Svårt att förstå för el-mtbisterna, men så är det. Min egen ansträngning är helt avgörande för min upplevelse.
Vad brukar du hamna på i ett bra pass? Är det max watt eller totalt som är viktigast. Vilken wattmätare har du?
Det är ju just det. Jag har ingen wattmätare, och lär nog aldrig skaffa någon. Jag är klen, långsam och bryr mig inte. Jag märker dock att de år jag har roligt (cyklar) mer regelbundet så går det lite snabbare, och jag orkar längre. Det är ju precis just det! Det finns inget behov av, och det är absolut ingen rättighet, att cykla ”snabbt”, ”långt” eller uppför den där branta backen för att hålla på med min hobby. Att känna hur mina ben driver mig framåt i skogen är tillräckligt för mig.

El-mtbister och jag har inget gemensamt.
Aha, men hur mäter du din ansträning? Puls eller går du på känsla? wattmätare är rätt kul, jag tar i mer när jag ser hur många watt man trycker i skogen. =)
Jag fattar inte? Jag gissar att du trollar mig iofs. Jag har en pulsmätare till datorn, den tycker jag är kul att kolla på efter turen, som kuriosa mest. Men effekten har jag ingen aning om. Ibland pustar jag, ibland flåsar jag, igår (när jag tog i mer än jag brukar) fick jag nån slags hostattack när jag saktade in. Och alla varianterna är ok, jag skrev väl inte att ju större ansträngning desto bättre upplevelse? Så är det bland, men oftast inte.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
solgule sa:
Så om du säger att du cyklar så tror du att en majoritet av jordens befolkning förstår vad du sysslar med? Lycka till med det. Cykling är att trampa utan motor och utan lift för 99,99999 % av alla människor. Men lev i din lilla bubbla du.


Solgule, en liten detalj bara....

Jag har ingen elcykel.
 
Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Lejon sa:
Elhojtok sa:
Lejon sa:
Är verkligen el-mtbarna unga och rebelliska med en låt-gå-attityd? De nya skejtarna?
Det är inte bilden jag fått, men jag räknas väl till gubbe numera.

Jag har åtminstone fått det intrycket, men det var som sagt en grov generalisering. Klart det finns ett överlapp.

Ja jag vet ju egentligen inte alls, jag har aldrig sett någon elcyklist i skogen, men de som åker el-mtb på cykelbanor (inte många det heller i mina ögon) ser mer medelålders och småtjocka ut om jag ska generalisera. Dessutom är ju cyklarna överprisade och omoderna i övrigt oftast, det brukar inte locka ungdomarna tänker jag, men vem vet.
#snillenspekulerar

Jag inte heller sett nån ungdom på elhoj.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Vad sägs om en samlingstråd för alla maniska för och emot elcykel-inlägg: "Orka"?
 

tomasis

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
solgule sa:
Elhojtok sa:
En moped klass 2 ska även den framföras på cykelbana. Hur menar du att elcykel på cykelbana omöjliggör hänsyn?

Jag vill inte ha någon form av motor på cykelbana, just eftersom de ofta trimmas och vikt+hastighet inte är ett problem för den som kör, bara ett problem för de som tvingas dela stig/cykelbana med något som hör hemma bland mer skyddade medtrafikanter, d.v.s. på bilväg.

När det gäller bensinmoped så är de ett ännu större problem så klart, de är tyngre, både väsnas och lämnar en oljedimma som efterföljande tvingas andas in.

Förstår inte de som tycker en öppen hörlur på en cyklist är ett problem när bensinmopeder tydligen får dundra så man inte hör något alls om man är i närheten.

Motor som motor, de hör samtliga hemma på bilvägar enbart. På bilväg gör elmopeder/mopeder nytta genom att vara långsammast och kanske lugna ned farten hos snabbare fordon i bästa fall.

Elhojtok sa:
Fordonet kallas "elcykel", inte "cykel". Om elcykel hade kallats "moped klass 3" så hade det inte gjort den ringaste skillnad. Då hade undantaget för motordrivet fordon istället gällt moped klass 3, för det är ingen slump att undantaget finns.

Elhojtok sa:
Men allemansrätten omfattar inte elcyklar och kommer förmodligen aldrig göra det. Det eventuella kryphål som finns idag för elcykling på annans mark kommer att täppas till. Om du tycker att det är förjävligt att en markägare utan tillstånd från länsstyrelsen kan tillåta elcykling så är du nog rätt ensam om att tycka så.

Det är just ordet "elcykel" som används som en trojansk häst av elmopedtillverkare som inte ens vill att deras fordon ska sluta ge motorhjälp vid 25 km/h, så de gör dem lätta att trimma. Både "el" och "cykel" anses som positiva ord idag, sätt ihop dem och de blir något negativt för alla som bryr sig om allas frihet, hälsa och trygget. Elmopedister tar sig friheter på bekostnad av cyklisters och fotgängares behov av trygghet och frihet.

Elmopedtillverkare tänker i första hand på pengar och mutar gärna forumansvariga med gratis elmoped och reklampengar bara de hjälper försäljningen. Troligen det som hänt på detta forum eftersom elmopeder får invadera fritt här, för de är ju cyklar och kul (om man bara tänker kortsiktigt, inte så kul om allt på hjul förbjuds i naturen eller favoritstigen blir elmopedanläggning som kostar 300 kr dagen).

De är lika lite cyklar som motorcyklar är cyklar, men det är ju inga motorcyklister som säger att de är cyklister och postar här. Ser väldigt lite downhill-cyklister här också, de har inte heller samma intressen som de som trampar av egen kraft. Viktbesparing är underordnat fart och kondis, så väldigt få gemensamma intressen med riktiga cyklister när man åker motor eller lift. Inga intressen att bevara allemansrätten oförändrad heller för de som åker motor/lift, den gäller inte där de får vara.

Det finns nästan inga trampande cyklister som vill ha några motorer i skogen som används till nöjeskörning. Idag får inte markägare köra motorcykel i sin egen skog. Jag vill ha lika regler för elmotorer som för explosionsmotorer.

Edit: fixade mellanslag på fel ställe + fel ord bekostnad->behov.

Mycket paranoia i ditt inlägg. Det e bara fantasier som inte har med verkligheten att göra. Gå tillbaka till cave o steka ren djuret du jagat med kniv
 

solgule

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
tomasis sa:
solgule sa:
Elhojtok sa:
En moped klass 2 ska även den framföras på cykelbana. Hur menar du att elcykel på cykelbana omöjliggör hänsyn?

Jag vill inte ha någon form av motor på cykelbana, just eftersom de ofta trimmas och vikt+hastighet inte är ett problem för den som kör, bara ett problem för de som tvingas dela stig/cykelbana med något som hör hemma bland mer skyddade medtrafikanter, d.v.s. på bilväg.

När det gäller bensinmoped så är de ett ännu större problem så klart, de är tyngre, både väsnas och lämnar en oljedimma som efterföljande tvingas andas in.

Förstår inte de som tycker en öppen hörlur på en cyklist är ett problem när bensinmopeder tydligen får dundra så man inte hör något alls om man är i närheten.

Motor som motor, de hör samtliga hemma på bilvägar enbart. På bilväg gör elmopeder/mopeder nytta genom att vara långsammast och kanske lugna ned farten hos snabbare fordon i bästa fall.

Elhojtok sa:
Fordonet kallas "elcykel", inte "cykel". Om elcykel hade kallats "moped klass 3" så hade det inte gjort den ringaste skillnad. Då hade undantaget för motordrivet fordon istället gällt moped klass 3, för det är ingen slump att undantaget finns.

Elhojtok sa:
Men allemansrätten omfattar inte elcyklar och kommer förmodligen aldrig göra det. Det eventuella kryphål som finns idag för elcykling på annans mark kommer att täppas till. Om du tycker att det är förjävligt att en markägare utan tillstånd från länsstyrelsen kan tillåta elcykling så är du nog rätt ensam om att tycka så.

Det är just ordet "elcykel" som används som en trojansk häst av elmopedtillverkare som inte ens vill att deras fordon ska sluta ge motorhjälp vid 25 km/h, så de gör dem lätta att trimma. Både "el" och "cykel" anses som positiva ord idag, sätt ihop dem och de blir något negativt för alla som bryr sig om allas frihet, hälsa och trygget. Elmopedister tar sig friheter på bekostnad av cyklisters och fotgängares behov av trygghet och frihet.

Elmopedtillverkare tänker i första hand på pengar och mutar gärna forumansvariga med gratis elmoped och reklampengar bara de hjälper försäljningen. Troligen det som hänt på detta forum eftersom elmopeder får invadera fritt här, för de är ju cyklar och kul (om man bara tänker kortsiktigt, inte så kul om allt på hjul förbjuds i naturen eller favoritstigen blir elmopedanläggning som kostar 300 kr dagen).

De är lika lite cyklar som motorcyklar är cyklar, men det är ju inga motorcyklister som säger att de är cyklister och postar här. Ser väldigt lite downhill-cyklister här också, de har inte heller samma intressen som de som trampar av egen kraft. Viktbesparing är underordnat fart och kondis, så väldigt få gemensamma intressen med riktiga cyklister när man åker motor eller lift. Inga intressen att bevara allemansrätten oförändrad heller för de som åker motor/lift, den gäller inte där de får vara.

Det finns nästan inga trampande cyklister som vill ha några motorer i skogen som används till nöjeskörning. Idag får inte markägare köra motorcykel i sin egen skog. Jag vill ha lika regler för elmotorer som för explosionsmotorer.

Edit: fixade mellanslag på fel ställe + fel ord bekostnad->behov.

Mycket paranoia i ditt inlägg. Det e bara fantasier som inte har med verkligheten att göra. Gå tillbaka till cave o steka ren djuret du jagat med kniv

Tror du får försöka lite bättre om du vill få mig att tyckat något annat än synd om dig.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
tomasis sa:
solgule sa:
bla, bla... (säkrt bra men tröttande att läsa)

Mycket paranoia i ditt inlägg. Det e bara fantasier som inte har med verkligheten att göra. Gå tillbaka till cave o steka ren djuret du jagat med kniv

Kan alla nu ta och ignorera ovanstående!
Oavsett om det är trollning utan humor, någon som inte kan sova om hen inte har provocerat någon under dagen eller något så ignorera, så försvinner trådarna.

Tack!
 

Freddie L

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Valhalla_ sa:
Freddie L sa:
Vadå omfamna utvecklingen? El-assistens när man cyklar i skogen är inte en utveckling av min hobby. (Jag inser att jag låter som Robert Gustavsson ”stoppa bron”). Det är något helt annat.

Det är en utveckling av din hobby, men du accepterar den inte. Det är absolut ok att tycka som du, men cykling förändras vare sig du är med på tåget eller ej. Elcyklar kanske slår stort, kanske inte, återstår att se. Men vem är hjälpt av att folk krampaktigt klamrar sig fast vid det gamla och bara klagar? Och vem är du att tala om för elcyklister att deras intresse är "sämre" än ditt?
Ja, fast det ÄR inte en utveckling av min hobby. Den utvecklas till något annat. Att köra med motor är inte cykling. Med ditt sätt att resonera så är väl alla hobbies egentligen samma sak, de har bara ”utvecklats” olika.
Sen tycker jag du ska ta och kamma dig, elcyklister är iaf inte hjälpte av att du skriver skit och lägger åsikter i mun på folk. ”Krampaktigt, bara klagar”? Är du dum på riktigt, eller låtsas du bara? Du vet att den invändning som finns (till 99%) på Happy är mot trimning och el-Mtb i skogen. Du vet att det är relevanta invändningar och inte bara gnäll.
Och ”vem är jag”. Jag svarar på det när du citerar mig att jag skrivit att ”elcyklisters intresse är ”sämre” än mitt”. Pajas.

Valhalla_ sa:
Freddie L sa:
Vill jag köra snabbare, längre och svårare än min träning tillåter skulle jag börja med enduro. Svårt att förstå för el-mtbisterna, men så är det. Min egen ansträngning är helt avgörande för min upplevelse.

Enduro är för jäkla kul och jag förstår att du skulle börja med det. Super. Men att någon vill ha lite mer kul med lite mindre ansträngning är heller inte fel. All heder åt dem. Kul att de har hittat något som de gillar och kul att de inte behöver anstränga sig lika mycket som du och jag. Perfekt!
Vadå ”ha lite mer kul”? Du har väl ingen aning om hur kul jag har? Men poängen är att om ”kul” är att ta sig fram snabbt, långt och där hinder bara är att gasa sig över så är Enduro roligare. Det vet du om du provat. Det är ett j-la (elitistiskt?) dravel att det ska vara ett likhetstecken mellan fart, distans och svårighet och hur kul man har i skogen. Jag som långsam cyklist fattar inte var det kommer från?
Folk får gärna hålla på med vad de vill, som är lagligt och inte förstör för andra. Men det är ju just det.
 

solgule

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.

Valhalla_

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Freddie L sa:
Valhalla_ sa:
Freddie L sa:
Vadå omfamna utvecklingen? El-assistens när man cyklar i skogen är inte en utveckling av min hobby. (Jag inser att jag låter som Robert Gustavsson ”stoppa bron”). Det är något helt annat.

Det är en utveckling av din hobby, men du accepterar den inte. Det är absolut ok att tycka som du, men cykling förändras vare sig du är med på tåget eller ej. Elcyklar kanske slår stort, kanske inte, återstår att se. Men vem är hjälpt av att folk krampaktigt klamrar sig fast vid det gamla och bara klagar? Och vem är du att tala om för elcyklister att deras intresse är "sämre" än ditt?
Ja, fast det ÄR inte en utveckling av min hobby. Den utvecklas till något annat. Att köra med motor är inte cykling. Med ditt sätt att resonera så är väl alla hobbies egentligen samma sak, de har bara ”utvecklats” olika.
Sen tycker jag du ska ta och kamma dig, elcyklister är iaf inte hjälpte av att du skriver skit och lägger åsikter i mun på folk. ”Krampaktigt, bara klagar”? Är du dum på riktigt, eller låtsas du bara? Du vet att den invändning som finns (till 99%) på Happy är mot trimning och el-Mtb i skogen. Du vet att det är relevanta invändningar och inte bara gnäll.
Och ”vem är jag”. Jag svarar på det när du citerar mig att jag skrivit att ”elcyklisters intresse är ”sämre” än mitt”. Pajas.

Valhalla_ sa:
Freddie L sa:
Vill jag köra snabbare, längre och svårare än min träning tillåter skulle jag börja med enduro. Svårt att förstå för el-mtbisterna, men så är det. Min egen ansträngning är helt avgörande för min upplevelse.

Enduro är för jäkla kul och jag förstår att du skulle börja med det. Super. Men att någon vill ha lite mer kul med lite mindre ansträngning är heller inte fel. All heder åt dem. Kul att de har hittat något som de gillar och kul att de inte behöver anstränga sig lika mycket som du och jag. Perfekt!
Vadå ”ha lite mer kul”? Du har väl ingen aning om hur kul jag har? Men poängen är att om ”kul” är att ta sig fram snabbt, långt och där hinder bara är att gasa sig över så är Enduro roligare. Det vet du om du provat. Det är ett j-la (elitistiskt?) dravel att det ska vara ett likhetstecken mellan fart, distans och svårighet och hur kul man har i skogen. Jag som långsam cyklist fattar inte var det kommer från?
Folk får gärna hålla på med vad de vill, som är lagligt och inte förstör för andra. Men det är ju just det.

Du har ingen rätt att dumförklara mig på det sättet. Håll en saklig ton. Inlägget är anmält.
 

solgule

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
OK, jag är ledsen om någon fick jobbiga känslor av det jag skrev.

Tips: Det är inte vad andra gör (skriver, säger, agerar) som väcker känslor inom oss. Vi kan välja om vi ska bli arga, förolämpade eller någon annan jobbig känsla som triggas av vad andra gör.
Det är faktiskt mycket mindre ansträngande och alla vinner på om vi väljer att försöka förstå vad andra behöver istället för att reagera på ordvalet. Det kallas empati.

Enligt en teori så kan allas behov uppfyllas när alla inblandade förstår varandras behov till fullo.

Jag får väl försöka slå på empatin igen, även om planen var att bränna forumet innan jag lämnade det, men blev lite för jobbigt och till tveksam nytta känner jag nu.

Fred?

Edit: Det krävs dock att man själv kan förklara vad man känner och behöver, utan att kräva eller skam/skuldbelägga för att tvinga sig till det. När man lyckas med det och förstår andras behov så brukar allt lösa sig så alla vinner på det. Det är inte så lätt att göra bara för att man känner till teorin, det är som att lära sig ett nytt språk, man behöver öva ofta och länge.
 
Senast ändrad:

Mini_me

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Lejon sa:
42Hz sa:
Kan man få se en bild på den där elcykelhatten?
Jag som nyss nästan lärt mig förstå vad ”rövhatt” betyder. Nu detta ännu svårare ord... För övrigt skullejag gärna se en bild på en rövhatt så jag inte går runt och tror fel.

CSUkKSdVAAABa_4.jpg
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer