Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Valhalla_

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Haha jaha, sorry, jag fattade ärligt talat inte vad du menade, lät nästan lite som något slags hot ("jävla elnissar, ni ska fan inte komma undan") men det är väl bara alla dessa, i ärlighetens namn ganska fåniga, diskussioner kring elcyklar som gör att man ibland läser in mer än vad som står skrivet.

Nej gubbe blir man väl förr eller senare men förhoppningsvis blir man en glad gubbe. ?
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Valhalla_ sa:
Haha jaha, sorry, jag fattade ärligt talat inte vad du menade, lät nästan lite som något slags hot ("jävla elnissar, ni ska fan inte komma undan") men det är väl bara alla dessa, i ärlighetens namn ganska fåniga, diskussioner kring elcyklar som gör att man ibland läser in mer än vad som står skrivet.



Nej gubbe blir man väl förr eller senare men förhoppningsvis blir man en glad gubbe. ?

Alltså jag är nog ganska glad för det mesta. Den här skiten tar för mycket energi. Ur mitt perspektiv är det hela totalt sett jättedåligt för forumet men jag måste ju inte ha rätt. Nu skall jag tälja. Godnatt.
 

jonja

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Jag blev omkörd av en trehjulig lådcykel på cykelmotorvägen utefter Bergslagsvägen igår kväll när jag höll 30 med räsern på platten. Han cyklade helt avslappnat i 35, jag brukar hänga på omkörande elcyklar på platten utan problem, men den här gick inte att fånga, han bara försvann i mörkret i fjärran. Cut-off:en uppenbart bortpillad och tveksamt om det bara var 250W. Lagom kul att fronta med en sån kille, och kan inte ha funnits mkt plats för mötande på det smala partiet mellan Ängby och Åkeshov. Antar det blir mer av den här varan framöver.

Möter ofta snabba räsers på den här sträckan men de ställer sällan till besvär. Mer tveksam till hur bra såna här killar kör. Och hur bra väghållning ett sånt här ekipage har i högre farter. Känns väl inte helt harmoniskt med en sån här klump bland alla tvåhjulingar i mörkret med den fart han hade. Folk förstår inte vad det är som kommer, är det kanske en mopedbil?
 

RockyM

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
det är inte farligt att bli ifrån cyklad. Stanna o fixa lite med kedjan så förstår folk att du är stark när mekaniken funkar!
 

darkforce

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
känns lite ironisk att elcykelhatat ofta bottnar i att de trimmas o är olagligt o lagar hit o dit men handen på hjärtat ni som spyr galla på elcykel har ni reflex fram bak o åt sidorna samt ringklocka på era cyklar? tex på mtb eller landsväg cyklarna? iof vet ja ju svaret på majoriteten att detta saknas pga stilpolis men tyvärr säger inte riktiga polisen o svensk lag det samma att de är oki att vara utan detta.. reflexer o ringklocka ska finnas oavsett när på dygnet och när på året enligt vårt lands lagar

nu kommer fler hoppa på om att de e ju minsann inte samma sak men trimma en elcykel är är lika olagligt som skita i reflexer båda kan beroende på omständigheterna klassas som vårdslöshet i trafik

så lite tvetydig moral att de ena anses som "oskyldigt" medans de andra skall brännas på bål

själv så av de två onda tingen så möter jag iaf hellre en elcykel som är synligt i 35-40 blås än en "vanlig" cyklist i 35-40 blås utan reflex i skymningen på hemvägen..

själv kan ja helt klart erkänna att jag inte inte helt laglydig på alla cyklarna nån saknas ringklockan på o nån har inte e-märkta reflex utan har reflextejp på handla snus hojjen saknas sidoreflexen men o andra sidan e jag inte heller elcykelhatare men kan bli rätt så irriterad på både vanliga cyklister och elcyklister som beter sig som praktarslen i trafiken
 

ooms

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Apropå trådtiteln, kan det vara så att det går åt andra hållet också? Dvs att elcykellobbyn knuffar bort folk från happy?
 

ooms

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
darkforce sa:
känns lite ironisk att elcykelhatat ofta bottnar i att de trimmas o är olagligt o lagar hit o dit men handen på hjärtat ni som spyr galla på elcykel har ni reflex fram bak o åt sidorna samt ringklocka på era cyklar? tex på mtb eller landsväg cyklarna? iof vet ja ju svaret på majoriteten att detta saknas pga stilpolis men tyvärr säger inte riktiga polisen o svensk lag det samma att de är oki att vara utan detta.. reflexer o ringklocka ska finnas oavsett när på dygnet och när på året enligt vårt lands lagar

nu kommer fler hoppa på om att de e ju minsann inte samma sak men trimma en elcykel är är lika olagligt som skita i reflexer båda kan beroende på omständigheterna klassas som vårdslöshet i trafik

så lite tvetydig moral att de ena anses som "oskyldigt" medans de andra skall brännas på bål

själv så av de två onda tingen så möter jag iaf hellre en elcykel som är synligt i 35-40 blås än en "vanlig" cyklist i 35-40 blås utan reflex i skymningen på hemvägen..

själv kan ja helt klart erkänna att jag inte inte helt laglydig på alla cyklarna nån saknas ringklockan på o nån har inte e-märkta reflex utan har reflextejp på handla snus hojjen saknas sidoreflexen men o andra sidan e jag inte heller elcykelhatare men kan bli rätt så irriterad på både vanliga cyklister och elcyklister som beter sig som praktarslen i trafiken
Fel, det är bara ringklocka man alltid måste ha. Belysning och reflexer krävs bara vid mörkerkörning. (Med reservation för att nåt ändrats i lagen det senaste året.)
 
D

Deleted member 43681

Guest
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
darkforce sa:
känns lite ironisk att elcykelhatat ofta bottnar i att de trimmas o är olagligt o lagar hit o dit men handen på hjärtat ni som spyr galla på elcykel har ni reflex fram bak o åt sidorna samt ringklocka på era cyklar? tex på mtb eller landsväg cyklarna? iof vet ja ju svaret på majoriteten att detta saknas pga stilpolis men tyvärr säger inte riktiga polisen o svensk lag det samma att de är oki att vara utan detta.. reflexer o ringklocka ska finnas oavsett när på dygnet och när på året enligt vårt lands lagar

nu kommer fler hoppa på om att de e ju minsann inte samma sak men trimma en elcykel är är lika olagligt som skita i reflexer båda kan beroende på omständigheterna klassas som vårdslöshet i trafik

så lite tvetydig moral att de ena anses som "oskyldigt" medans de andra skall brännas på bål

själv så av de två onda tingen så möter jag iaf hellre en elcykel som är synligt i 35-40 blås än en "vanlig" cyklist i 35-40 blås utan reflex i skymningen på hemvägen..

själv kan ja helt klart erkänna att jag inte inte helt laglydig på alla cyklarna nån saknas ringklockan på o nån har inte e-märkta reflex utan har reflextejp på handla snus hojjen saknas sidoreflexen men o andra sidan e jag inte heller elcykelhatare men kan bli rätt så irriterad på både vanliga cyklister och elcyklister som beter sig som praktarslen i trafiken
Du får ta och läsa på lagen lite extra, för lagen kräver nämligen INTE reflexer i dagsljus. Ringklocka dygnet runt är däremot korrekt, men endast på väg och i trafik, inte i skog eller på fjäll eller liknande.
 

Pqz

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Elhojtok sa:
För övrigt tror jag inte att jag någonsin sett en trimmad elcykel på väg. Varför skulle man inte skaffa en 45-moppe eller motorcykel istället menar du? Jag tror du överdriver problemet.

Skulle tippa att minst 1/3 av elhojar som används för pendling -i alla fall i Stockholms nordöstra förorter- är trimmade. Finns många goda skäl att inte ha som moppe klass-1: Behövs inget körkort, ingen skatt eller försäkring, får köra på cykelbana i stället för att bli jagad av bilar på 70-väg. The list goes on...
Problemet är att låta trafikslag som inte passar ihop konkurrera om samma utrymme, typ gående, klass-1 moppar och bilar, eller för den delen pendeltåg, X2000 och godståg. Det blir kaos.
Off-road bör man inte cykla alls, någonsin. Oavsett ev elassistans.
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Jag gillar att elcyklarna gör att ickecyklister börjar pendla.

Det jag inte gillar är
A) Folk som trimmar sina elcycklar för att sedan dundra fram på g/c banorna i 60 blås
B) Folk som ska dundra runt i stadsnära friluftsområden på samma typ av maskiner
Avarterna i elcyklismen mao
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Hasse#7 sa:
Valhalla_ sa:
Haha jaha, sorry, jag fattade ärligt talat inte vad du menade, lät nästan lite som något slags hot ("jävla elnissar, ni ska fan inte komma undan") men det är väl bara alla dessa, i ärlighetens namn ganska fåniga, diskussioner kring elcyklar som gör att man ibland läser in mer än vad som står skrivet.

Nej gubbe blir man väl förr eller senare men förhoppningsvis blir man en glad gubbe. ?

Alltså jag är nog ganska glad för det mesta. Den här skiten tar för mycket energi. Ur mitt perspektiv är det hela totalt sett jättedåligt för forumet men jag måste ju inte ha rätt. Nu skall jag tälja. Godnatt.

Jag uppfattar dig generellt som en ganska trevlig prick. Hjälpsam och glad. Men elcykeldiskussioner tar visst fram det sämsta i oss alla verkar det som.

Ska nog försöka att inte ens gå in i dessa trådar efter att de spårat ur. Men ibland är det svårt att hålla sig, för man blir ju lite nyfiken också..
 
Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Valhalla_ sa:
Haha jaha, sorry, jag fattade ärligt talat inte vad du menade, lät nästan lite som något slags hot ("jävla elnissar, ni ska fan inte komma undan") men det är väl bara alla dessa, i ärlighetens namn ganska fåniga, diskussioner kring elcyklar som gör att man ibland läser in mer än vad som står skrivet.

Nej gubbe blir man väl förr eller senare men förhoppningsvis blir man en glad gubbe. ?

Precis, tror Hasse skulle må bättre på ålderns höst om hen inte la så mycket negativ energi på att känna så mycket i frågan och istället la den energin på att vara ute och cykla i skog, på väg, i stan - då skulle troligtvis mungiporna peka mer uppåt och snart skulle det kanske också bli uppenbart att elcyklar faktiskt inte är ett särskilt stort problem.

Tycker det är värre med elsparkar som ligger huller om buller över vägbanorna, föräldrar som åker med sina barn till förskolan på såna utan att någon har hjälm, folk med hörlurar i öronen som anser att världen ska väja för dem osv.
 

ooms

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
tomasis sa:
Fältprästen sa:
tomasis sa:
Jag tänker spendera noll energi på uppför cykling och resten av energi på utför.
Minst elmoppe alltså.

Går det inte med en cykel? Bosch CX performance som generar 850w turbo mode
Ganska svårt att spendera noll energi uppför på en cykel. Även en sådan eldriven tingest som ur juridiskt perspektiv defineras som cykel kräver ju att benen rörs eftersom vevpartiet agerar gasreglage, således åtgår energi.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
glitch sa:
Valhalla_ sa:
Haha jaha, sorry, jag fattade ärligt talat inte vad du menade, lät nästan lite som något slags hot ("jävla elnissar, ni ska fan inte komma undan") men det är väl bara alla dessa, i ärlighetens namn ganska fåniga, diskussioner kring elcyklar som gör att man ibland läser in mer än vad som står skrivet.

Nej gubbe blir man väl förr eller senare men förhoppningsvis blir man en glad gubbe. ?

Precis, tror Hasse skulle må bättre på ålderns höst om hen inte la så mycket negativ energi på att känna så mycket i frågan och istället la den energin på att vara ute och cykla i skog, på väg, i stan - då skulle troligtvis mungiporna peka mer uppåt och snart skulle det kanske också bli uppenbart att elcyklar faktiskt inte är ett särskilt stort problem.

Tycker det är värre med elsparkar som ligger huller om buller över vägbanorna, föräldrar som åker med sina barn till förskolan på såna utan att någon har hjälm, folk med hörlurar i öronen som anser att världen ska väja för dem osv.


Du kan ha en poäng här. Men för hundrade gången. Jag har inga problem alls med elcyklar, skulle kunna ha en själv om det fanns behov. Jag tycker inte att e-mtb i skog är elcykel eller cykel och inte heller en bra idé. Vad det gäller elsparkcyklar har jag två i familjen. Jag har inga problem med det. Man kör försiktigt och sparar lite tid. Man slänger inte ifrån sig dem heller. Dessutom har jag tre elbilar så motståndet är endast mot e-mtb och jag hatar inte dem eller dess ägare.
 

Tarkaz

Medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Äger ingen elmtb idag, kommer jag någon gång i framtiden att göra det? JA! varför? jo för att när jag cyklar mtb så vill man åka utför inte trampa uppför. I framtiden kommer det nog att bli en snabb LVG hoj och en eldriven mtb cykel.
Det kommer förmodligen att vara en Billigare HT eller någon FS som blivit över tillsammans med en elmotor på minst 750 watt med någon typ av gas så man slipper trampa uppför för att sedan skicka utför på dom lokala bergen.
Vart bor jag då? ja ute i bushen OM jag så skulle dundra runt med en bandvagn skulle det ALDRIG störa någon.

Varför stör det er så mycket om man söker tips om ett sånt bygge?
Är det bara inskränkta storstadsbor utan perspektiv som hatar på elcyklar?
Varför gnäller ni ens? klicka inte in på tråden bara.
Alla bor inte i stora städer där cykla i skogen innebär platser fullt med andra människor, grönområden med joggingrundor eller kanske folk med barnvagnar.
Träffar nästan aldrig en människa på mina cykelturer och skulle jag göra det på min framtida elcykel skulle folk bara bli glada för att jag håller stigen trampad så att den inte växer igen.

Idag cyklar jag bara FS MTB men är även mycket intresserad av El-drivna cyklar och andra roliga projekt.
Ska man fråga och få tips om cykelrelaterade saker är detta Sveriges bästa forum, när jag ska bygga min elmtb vart hade jag helst velat vända mig? jo hit.
Varför? ja för att här är kompetensen är störst här.

Vad jag vill säga är att alla som vill skaffa en fet elmtb kanske inte har tänkt dundra på genom stan eller köra som en dåre där det kan vara farlig för andra. Det är väl ändå personen på cykeln som det i sånna fall är fel på och inte cykeln i sig.
 

Lars Vilks

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Gillar elmoppar.

Förr om åren var det dåligt med snabbisar att rejsa med på morgonpendlingen, men nu kan man få ett rejält träningspass av random fetto på fultrimmad Lifebike.
 

theBrand

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
"Den 23 maj 1952 kom beslutet att så kallad cykel med hjälpmotor skulle undantas från krav på körkort, registrering och fordonsskatt. Lagändringen började gälla den 1 juli samma år. Det nya fordonet kom snart att kallas moped."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Moped#Historik

nv-autoped-10102-1505466006.jpeg


000004589827.jpg


extrabilder618839_large.jpg


i281756464625100399._szw1280h1280_.jpg


crescent-2000-sport-10050-1505465996.jpeg


Jag förstår inte riktigt vad problemet med att kalla det för moped är, vad är nytt?
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
theBrand sa:
"Den 23 maj 1952 kom beslutet att så kallad cykel med hjälpmotor skulle undantas från krav på körkort, registrering och fordonsskatt. Lagändringen började gälla den 1 juli samma år. Det nya fordonet kom snart att kallas moped."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Moped#Historik



Jag förstår inte riktigt vad problemet med att kalla det för moped är, vad är nytt?

De är alla olämpliga i skogen. Men inte nu, inte tekniskt sett i alla fall.
 

Lars Vilks

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
theBrand sa:
"Den 23 maj 1952 kom beslutet att så kallad cykel med hjälpmotor skulle undantas från krav på körkort, registrering och fordonsskatt. Lagändringen började gälla den 1 juli samma år. Det nya fordonet kom snart att kallas moped."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Moped#Historik



Jag förstår inte riktigt vad problemet med att kalla det för moped är, vad är nytt?

För att då är man mopedist. Imponerar inte alls på brudarna.
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Varför håller inte elcyklisterna till på sitt forum? Är det bara för att mucka gräl, eller är elcyklisterna lika grälsjuka med varandra som de här?
 

Brando

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Happyiter knuffar bort Ebajkarna?? Vad är det för trams tråd.
 

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Pqz sa:
Elhojtok sa:
För övrigt tror jag inte att jag någonsin sett en trimmad elcykel på väg. Varför skulle man inte skaffa en 45-moppe eller motorcykel istället menar du? Jag tror du överdriver problemet.

Skulle tippa att minst 1/3 av elhojar som används för pendling -i alla fall i Stockholms nordöstra förorter- är trimmade. Finns många goda skäl att inte ha som moppe klass-1: Behövs inget körkort, ingen skatt eller försäkring, får köra på cykelbana i stället för att bli jagad av bilar på 70-väg. The list goes on...
Problemet är att låta trafikslag som inte passar ihop konkurrera om samma utrymme, typ gående, klass-1 moppar och bilar, eller för den delen pendeltåg, X2000 och godståg. Det blir kaos.
Off-road bör man inte cykla alls, någonsin. Oavsett ev elassistans.

Men om man nu skiter i elcykelreglerna och trimmar så borde man kunna skita i moppereglerna och köra 45-moppe utan regplåt, försäkring och körkort på cykelbana? Folk kommer ändå tro att det är en 25-moppe. OM nu vuxna människor hellre pillar med fartspärren på sina elcyklar istället för att köra oförsäkrad klass 1-moppe på cykelbana, så är det väl en enorm vinst?
För övrigt är försäkring på en moppe ingen stor kostnad. (det finns ingen fordonsskatt för moppar) Jag kollade just försäkringskostnad för godtycklig moppe på blocket. 83:-/månad skulle trygg-hansa ha för trafikförsäkring. Även det dubbla eller till och med trippla hade utgjort en bråkdel av ett SL-kort.
 

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
theBrand sa:
"Den 23 maj 1952 kom beslutet att så kallad cykel med hjälpmotor skulle undantas från krav på körkort, registrering och fordonsskatt. Lagändringen började gälla den 1 juli samma år. Det nya fordonet kom snart att kallas moped."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Moped#Historik

Jag förstår inte riktigt vad problemet med att kalla det för moped är, vad är nytt?

Du borde veta vad som är "nytt", eftersom det står på samma sida som du citerar:
"Från den 1 juli 1961 kunde mopeden förses med kickstart och fotstöd, som ersatte de tidigare "tramporna". En föregångare var de så kallade lättviktarna, trampförsedda lätta motorcyklar med 98 cc motor."

Idag är moped synonymt med "liten långsam motorcykel utan trampor".
Om något borde i så fall elsparkcyklar klassas som mopeder.

Men det är faktiskt synd att ordet är upptaget:
"MOTOR lanserar här ordet moped. Det karakteriserar fordonet exakt - motor och pedaler. Är det en motorcykel med hjälppedaler eller en pedalcykel med hjälpmotor? Benämningen 'moped' är MOTORs egen ordkonstruktion, inte författarens."

Det spelar dock mindre roll eftersom begreppet elcykel införts, om än inte juridiskt.
 

ooms

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Tarkaz sa:
Äger ingen elmtb idag, kommer jag någon gång i framtiden att göra det? JA! varför? jo för att när jag cyklar mtb så vill man åka utför inte trampa uppför. I framtiden kommer det nog att bli en snabb LVG hoj och en eldriven mtb cykel.
Det kommer förmodligen att vara en Billigare HT eller någon FS som blivit över tillsammans med en elmotor på minst 750 watt med någon typ av gas så man slipper trampa uppför för att sedan skicka utför på dom lokala bergen.
Vart bor jag då? ja ute i bushen OM jag så skulle dundra runt med en bandvagn skulle det ALDRIG störa någon.

Varför stör det er så mycket om man söker tips om ett sånt bygge?
Är det bara inskränkta storstadsbor utan perspektiv som hatar på elcyklar?
Varför gnäller ni ens? klicka inte in på tråden bara.
Alla bor inte i stora städer där cykla i skogen innebär platser fullt med andra människor, grönområden med joggingrundor eller kanske folk med barnvagnar.
Träffar nästan aldrig en människa på mina cykelturer och skulle jag göra det på min framtida elcykel skulle folk bara bli glada för att jag håller stigen trampad så att den inte växer igen.

Idag cyklar jag bara FS MTB men är även mycket intresserad av El-drivna cyklar och andra roliga projekt.
Ska man fråga och få tips om cykelrelaterade saker är detta Sveriges bästa forum, när jag ska bygga min elmtb vart hade jag helst velat vända mig? jo hit.
Varför? ja för att här är kompetensen är störst här.

Vad jag vill säga är att alla som vill skaffa en fet elmtb kanske inte har tänkt dundra på genom stan eller köra som en dåre där det kan vara farlig för andra. Det är väl ändå personen på cykeln som det i sånna fall är fel på och inte cykeln i sig.
Det är väl två problem med ditt "projekt":
- Nej, du stör ingen ljudmässigt med din elmoped eller vad det blir du bygger. Men har du kollat vad markägaren tycker om att du potentiellt förstör dennes mark när du åker fram med din elmoped?
- Varför ska det vara ok att du ägnar dig åt olagligheter när du t.o.m. själv säger att det är olämpligt att andra gör det? Och framförallt, varför ska du skiva och skylta med det på ett forum? Vad tror du det betyder för det allmänna rättsmedvetandet? Dvs att du själv väljer vilka lagar som gäller dig eftersom risken att åka dit är noll/låg?
 

etnica

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Jag tycker att det är happyride som skall anklagas för problematiken.

De får ta nått beslut hur de vill ha sin site Och tydligt säga vad som gäller!

Men som sagt dessa trådar driver trafik så de kanske inte bryr sig.

Själv vill jag ha ett cykelforum och inte läsa om el mopeder men är villig att byta vart jag läser om cyklar. Happyride kanske kan släppa domänen happymtb.
 

bigmollo

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Tråden hade helt klart varit trevligare om den hade hetat elcykelhatt.
 

jonte987

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
etnica sa:
Jag tycker att det är happyride som skall anklagas för problematiken.

De får ta nått beslut hur de vill ha sin site Och tydligt säga vad som gäller!

Men som sagt dessa trådar driver trafik så de kanske inte bryr sig.

Själv vill jag ha ett cykelforum och inte läsa om el mopeder men är villig att byta vart jag läser om cyklar. Happyride kanske kan släppa domänen happymtb.

Ja fast nån företrädare har nu deklarerat att cyklar-med-motor är välkomna och att eride var ett misstag på fyllan.(egen tolkning men ser inte hur det kan ha gått så snett utan en rejäl snedfylla)

Så antingen ger man sig eller söker annat forum. Happymtb lär bli dyrt att få loss. Annars intressant, finns väl max 25 profiler du behöver ha med dig.

Själv ska försöka hålla mig strikt till tekniska frågor. Här eller någon annanstans får vi se.
 

ooms

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
När nu elfolket visat att de inte vill ha sitt alldeles egna eride, kan man inte döpa om det till happy-elfritt istället? Då kan de som vill slippa elmotorer utan föredrar cykling hänga där istället!
 

perzzon

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Elhojtok sa:
Men om man nu skiter i elcykelreglerna och trimmar så borde man kunna skita i moppereglerna och köra 45-moppe utan regplåt, försäkring och körkort på cykelbana?
Min upplevelse är att det där stämmer på någonstans mellan 25 och 50% av förbränningsmopederna på cykelbanorna.
 

NickPick

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
jonte987 sa:
etnica sa:
Jag tycker att det är happyride som skall anklagas för problematiken.

De får ta nått beslut hur de vill ha sin site Och tydligt säga vad som gäller!

Men som sagt dessa trådar driver trafik så de kanske inte bryr sig.

Själv vill jag ha ett cykelforum och inte läsa om el mopeder men är villig att byta vart jag läser om cyklar. Happyride kanske kan släppa domänen happymtb.

Ja fast nån företrädare har nu deklarerat att cyklar-med-motor är välkomna och att eride var ett misstag på fyllan.(egen tolkning men ser inte hur det kan ha gått så snett utan en rejäl snedfylla)

Så antingen ger man sig eller söker annat forum. Happymtb lär bli dyrt att få loss. Annars intressant, finns väl max 25 profiler du behöver ha med dig.

Själv ska försöka hålla mig strikt till tekniska frågor. Här eller någon annanstans får vi se.

Det är en ganska liten del som dels cyklar elcykel, samt på detta ektusiastforum som vill bli beblandade med 40pringar som ska elkonvertera sin dbs. Det finns ju bättre forum.
Happyeride var ju ganska smart och rid på vågen osv. Konstigt att det inte fungerade.

Det roliga är att elcyklisterna ofta tror att vanliga cyklister är intresserade av deras "skitfräna" nya emtb för 69990, men det är ju själva mänskliga prestationen som är i fokus. Man kan alltid ha flera intressen givetvis.
 

jonte987

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
NickPick sa:
jonte987 sa:
etnica sa:
Jag tycker att det är happyride som skall anklagas för problematiken.

De får ta nått beslut hur de vill ha sin site Och tydligt säga vad som gäller!

Men som sagt dessa trådar driver trafik så de kanske inte bryr sig.

Själv vill jag ha ett cykelforum och inte läsa om el mopeder men är villig att byta vart jag läser om cyklar. Happyride kanske kan släppa domänen happymtb.

Ja fast nån företrädare har nu deklarerat att cyklar-med-motor är välkomna och att eride var ett misstag på fyllan.(egen tolkning men ser inte hur det kan ha gått så snett utan en rejäl snedfylla)

Så antingen ger man sig eller söker annat forum. Happymtb lär bli dyrt att få loss. Annars intressant, finns väl max 25 profiler du behöver ha med dig.

Själv ska försöka hålla mig strikt till tekniska frågor. Här eller någon annanstans får vi se.

Det är en ganska liten del som dels cyklar elcykel, samt på detta ektusiastforum som vill bli beblandade med 40pringar som ska elkonvertera sin dbs. Det finns ju bättre forum.
Happyeride var ju ganska smart och rid på vågen osv. Konstigt att det inte fungerade.

Det roliga är att elcyklisterna ofta tror att vanliga cyklister är intresserade av deras "skitfräna" nya emtb för 69990, men det är ju själva mänskliga prestationen som är i fokus. Man kan alltid ha flera intressen givetvis.

Ja, fast om man ville att det skulle fungera så hade man sett till att samma användare funkade på båda och inte minst att det gick att flytta trådar.
Jag tror kanske publika omodererade forum har passerat bäst före datum.
 

uandt

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Terrängkörningslagen solklar när det gäller alla former av motordrivna fordon så som markägare är det fritt fram stämma skiten ur el-cyklister. Ville bara tillägga det i diskussionen.

På samma sätt som din moppeförsäkring inte gäller när den är trimmad så kommer det bli jäkligt intressant att se hur första ansvars eller olycksfall målet med mycket pengar i kommer hamna när det gäller trimmade el cyklar. Hemförsäkringen täcker oaktsamt beteende som att köra ner folk i trafiken, skador och annat elände motparten råkar ut för täcks av din försäkring. Däremot, beter du dig uppsåtligt får du betala allt själv. Som försäkringsbolag skulle jag vid bevis på att cykeln var trimmad hävda uppsåt och kräva tillbaka en massa pengar.
 

theBrand

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Elhojtok sa:
theBrand sa:
"Den 23 maj 1952 kom beslutet att så kallad cykel med hjälpmotor skulle undantas från krav på körkort, registrering och fordonsskatt. Lagändringen började gälla den 1 juli samma år. Det nya fordonet kom snart att kallas moped."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Moped#Historik

Jag förstår inte riktigt vad problemet med att kalla det för moped är, vad är nytt?

Du borde veta vad som är "nytt", eftersom det står på samma sida som du citerar:
"Från den 1 juli 1961 kunde mopeden förses med kickstart och fotstöd, som ersatte de tidigare "tramporna". En föregångare var de så kallade lättviktarna, trampförsedda lätta motorcyklar med 98 cc motor."

Idag är moped synonymt med "liten långsam motorcykel utan trampor".

Nja, vi är nog ganska många som anser att mopeder kan ha trampor också. Det hade minst var tredje moppe när jag var tonåring i alla fall ?

(Jag har svårt att se några tydliga skillnader mellan eldrivna trampmoppar och det som kallas moped klass 2, varför den ena kräver förarbevis och inte den andra är ju bortom allt förnuft.)
 

mmmrrrr

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Det finns väl också en faktor av att jag har sett väldigt få (har jag ens sett något - inte vad jag minns) inlägg av den här "bonus"-karaktären om elcykling.

Med det menar jag att visst, frågor om teknik är väl en del av forumet, men jag vill också ha en massa feelgood, trevliga längre, gärna lite exotiska, RRs. Typ som Yonnas tråd, eller Sigge Stars alla berättelser från Rumänien, eller - ja, det finns hur mycket som helst. Jag vill ha den där berättelsen med lite hjärta - han som cyklade upp för en kulle på någon cykel som fanns i hans föräldrars lantställe efter en period av tungt i livet, eller JennyWs tråd. Jofas kamratliga trams. Inlägg i misärtråden.

Allihopa berättelser om vad HPV (Human Powered Vehicles) kan åstadkomma.

Jaja.

Som sagt i någon annan tråd, läs chrobins tråd om dernybygget och fundera över varför den, en ren moppekonvertering, inte är det minsta OT utan helt och hållet passar in på ett cykelforum.

PS synd att HPV på svenska har en annan betydelse, annars skulle happyhpv kanske vara ett bra forumnamn. Glad livmoderhalscancer!
 

Kneecap

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
mmmrrrr sa:
Som sagt i någon annan tråd, läs chrobins tråd om dernybygget och fundera över varför den, en ren moppekonvertering, inte är det minsta OT utan helt och hållet passar in på ett cykelforum.!

Tjena!

Därför att en Derny är en viktig komponent i en klassisk cykelgren. Inga konstigheter.
 

jonte987

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
RockyM sa:
Ixion sa:
ooms sa:
Apropå trådtiteln, kan det vara så att det går åt andra hållet också? Dvs att elcykellobbyn knuffar bort folk från happy?

Utan tvekan.
Nä, inte när det gäller ixion, finns inget ämne som han skrivt mer om de senaste 2åren!?
Många inlägg = Happy happyride

Ge det en vecka. Så får vi se vilken grupp som tröttnat. El-trollen verkar inte tröttna så lätt så jag tror mig kunna tippa vinnaren.
 

RockyM

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
theBrand sa:
Elhojtok sa:
theBrand sa:
"Den 23 maj 1952 kom beslutet att så kallad cykel med hjälpmotor skulle undantas från krav på körkort, registrering och fordonsskatt. Lagändringen började gälla den 1 juli samma år. Det nya fordonet kom snart att kallas moped."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Moped#Historik

Jag förstår inte riktigt vad problemet med att kalla det för moped är, vad är nytt?

Du borde veta vad som är "nytt", eftersom det står på samma sida som du citerar:
"Från den 1 juli 1961 kunde mopeden förses med kickstart och fotstöd, som ersatte de tidigare "tramporna". En föregångare var de så kallade lättviktarna, trampförsedda lätta motorcyklar med 98 cc motor."

Idag är moped synonymt med "liten långsam motorcykel utan trampor".

Nja, vi är nog ganska många som anser att mopeder kan ha trampor också. Det hade minst var tredje moppe när jag var tonåring i alla fall ?

(Jag har svårt att se några tydliga skillnader mellan eldrivna trampmoppar och det som kallas moped klass 2, varför den ena kräver förarbevis och inte den andra är ju bortom allt förnuft.)
Man behöver inte förstå det är bara att acceptera.
Ungefär som att EU-rätten står över svensk-lag. Det har vi bestämt genom röstning..
 

solgule

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Elhojtok sa:
theBrand sa:
"Den 23 maj 1952 kom beslutet att så kallad cykel med hjälpmotor skulle undantas från krav på körkort, registrering och fordonsskatt. Lagändringen började gälla den 1 juli samma år. Det nya fordonet kom snart att kallas moped."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Moped#Historik

Jag förstår inte riktigt vad problemet med att kalla det för moped är, vad är nytt?

Du borde veta vad som är "nytt", eftersom det står på samma sida som du citerar:
"Från den 1 juli 1961 kunde mopeden förses med kickstart och fotstöd, som ersatte de tidigare "tramporna". En föregångare var de så kallade lättviktarna, trampförsedda lätta motorcyklar med 98 cc motor."

Idag är moped synonymt med "liten långsam motorcykel utan trampor".
Om något borde i så fall elsparkcyklar klassas som mopeder.

Men det är faktiskt synd att ordet är upptaget:
"MOTOR lanserar här ordet moped. Det karakteriserar fordonet exakt - motor och pedaler. Är det en motorcykel med hjälppedaler eller en pedalcykel med hjälpmotor? Benämningen 'moped' är MOTORs egen ordkonstruktion, inte författarens."

Det spelar dock mindre roll eftersom begreppet elcykel införts, om än inte juridiskt.

Bara för att några människor hade otur när de tänkte och köpte sagan om att strypt elmoppe inte går snabbare/sliter mer än cykel, och därför lurades att definierade om strypt elmoped som cykel, troligen mest för att få lata att köpa elmoppar och få folk att köpa mer prylar enligt religionen "grön tillväxt", så ska vi alltså acceptera "elcykel" enligt dig och skjuta oss själva i foten?

Några saker du och ansvariga på forumet verkar ha missat:

1) Skog och cykelbanor är en begränsad resurs där användarna behöver kunna visa hänsyn till varandras trygghet och andra behov. Gränsen går traditionellt vid motor i skog. Redan en < 15 kg endurocykel är ett problem i nedförsbackar i skog i mångas ögon idag, vad blir då > 20 kg enduroelmoppe? Jag tror (hoppas) att många endurocyklister är mer på övriga cyklisters sida och inser vilka friheter som står på spel, men där går nog gränsen för vad som kan kallas cykling för de flesta. Svårt att sätta gränser nu när XC/trail/enduro flyter ihop, så föreningar och grupptryck verkar ha en bra chans att reglera busåkningen, som är lite självreglerande pga att det krävs mycket fysisk träning och det är en investering som få vill riskera genom att sporten får dåligt rykte.

2) Antal forum är inte lika begränsat. Kommer det skrivas om elmoppar och dess tunga, olagliga, utrustning då finns det andra riktiga cyklistforum som är mindre giriga och mer måna om sitt rykte. Än så länge tror jag merparten här har lite bättre tankeförmåga än att kalla elmoppe för cykel och därmed öppna upp kryphål i lagarna så det till slut drabbar friheten att färdas på hjul i skog. Cykelbanor fixar nog sig i takt med att olyckorna ökar, men det är ju synd om dom som drabbas.
 
Senast ändrad:

RockyM

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Skriv inte om cykelbanor på happyride! No No, varför vill du börja trolla?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer