Den enda regel jag hittar som faktiskt har med omkörningar att göra är den som föregår reglerna om när en åkare hamnar utanför banan.
Här är UCIs regler för mountain bike
På sidan 10 (4.01.034 - 4.01.037) är de regler som finns för conduct of riders. De ser ut som följer.
Utan att veta med säkerhet så antar jag att det inte går att stipulera hur mycket regler som helst utan att mycket av det som sker behöver bedömas från fall till fall, samt att det finns nån sorts praxis kopplat till hur UCI ser på olika situationer.
Jag har aldrig hört att man pratar om att de som ligger på nån "
Racing line" skulle ha nån förtur. Jag har hört så kallade "expertkommentatorer" prata om det
(förtur) utifrån om det uppstår en situation i en kurva där den som är först ska anses ha förtur.
Jag kan inte tolka det på nåt annat sätt än att håller man sig inom banmarkeringarna så har man lika mycket rätt som den andre till dess att det uppstår en situation där man behöver bedöma om någon av åkarna inte följt reglerna enligt ovan. Hittar någon andra bestämmelser i reglementet som kan appliceras i detta så får de gärna presentera dem.
Frågan är inte svartvit. Jag kan inte säga med säkerhet varför Jenny inte blev diskad men jag antar att det inte gick att säga att det var så tydligt hennes fel. Bådas ansvar i situationen ska granskas och båda kan ha gjort rätt och båda kan ha gjort fel. Min bedömning är att Blunk har i princip lika mycket ansvar i den här situationen. Hade Jenny kört in i bakhjulet på Blunk hade jag sannolikt sett helt annorlunda på det.
Edit: förtydligande i rödmarkerat.