Elcykelpremie på 25%

Elcykelpremie på 25%
Tycker man skulle lägga miljonerna (och mer därtill) på bättre infrastruktur.
Å andra sidan kanske detta blir droppen då fler ovana cyklister på snabba fordon kommer ut i trafiken och det då leder till infrastruktursatsningar.
Men jag håller inte andan...blir säkert bara fler förbud och hastighetsbegränsningar.

Elcykelpremie på 25%
Det är ju jätte dumt, nu kommer jag ju bli så gott som tvungen att köpa en lastcykel med el-support. Hur fan är det tänkt att de andra 75%:en ska finansieras??

Elcykelpremie på 25%
Expressens Patrik Kronqvist ifrågasätter elcykelpremien bl.a. eftersom branschen redan växer kraftigt på egen hand (45 000 sålda cyklar 2016, 50 % ökning per år). Han har poänger. Varför skattesubventionera sånt som folk köper ändå?

En premie till elförstärkta lastcyklar vore däremot något. De är dyra och har verklig potential att förändra folks beteende.

Edit: http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/skattebetalarna-ska-inte-sta-for-folks-cyklar/

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
zodah sa:
Å andra sidan kanske detta blir droppen då fler ovana cyklister på snabba fordon kommer ut i trafiken och det då leder till infrastruktursatsningar.
Men jag håller inte andan...blir säkert bara fler förbud och hastighetsbegränsningar.

Elcykelpremien är just bara en liten del i de cykelinfrastruktursatsningar som har presenterats bara de senaste dagarna.

I Trafikverkets transportplan 2018-2029 ingår en del cykel iaf http://www.trafikverket.se/nationellplan-kortversion
Klipp från sidan 13 och 15 i kortversionen av transportplanen.

Det är så att säga, alltid något, och en kursförändring.

Bilagor

• säker cykling.PNG
    säker cykling.PNG
    101.2 KB · Besök: 91
  • säker stadscykling.PNG
    säker stadscykling.PNG
    119.1 KB · Besök: 107
Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
lleberg sa:
Gustafsson1 sa:
Eller sänk skatten och låt folk välja själva vad de ska göra med sina pengar.

Så vad skulle du göra för dina 35 kronor extra per år? :)

Jag skulle ge dom till EU-medborgaren i utsatthet utanför ICA, istället för att jag, och alla mina grannar, skramlar ihop 35:- var och ger i bidrag till den nästgårds boende välbetalda miljöteknikkonsultens nya el-cykel.

Men det är jag det.

zodah sa:

+42

Elcykelpremie på 25%
Jag tror även MP vill ha breda supercykelvägar för pendling, stopp för 2+1-vägar utan cykelväg, lag om 1.5 meter vid omkörning och hårdare tag mot cykelstölder. Men "politik är det möjligas konst" och elcykelpremien (bara uppmärksamheten kring den, faktiskt) kan få över en hel del personer som inte skulle cyklat annars, personer långt från happy och andra cykelsiter ...

Elcykelpremie på 25%
kontrapunkt sa:
Jag tror även MP vill ha breda supercykelvägar för pendling, stopp för 2+1-vägar utan cykelväg, lag om 1.5 meter vid omkörning och hårdare tag mot cykelstölder. Men "politik är det möjligas konst" och elcykelpremien (bara uppmärksamheten kring den, faktiskt) kan få över en hel del personer som inte skulle cyklat annars, personer långt från happy och andra cykelsiter ...

Det märks att det drar ihop sig till valår, MP behöver fira lite triumfer efter att behövt stänga ner sina öppna hjärtan. Då blir det lite allmosor från di grönes bord för att locka tillbaka avfällingarna. Ropen skallar, Jalla jalla, elcyklar åt alla!

Ett mycket bra sätt att bränna av 30% i transfereringskostnader när pengarna ska slussas genom det ofantligt-offentliga, sedan ösas ut på marknaden där redan högbetalda kan få sin el-cykelhobby subventionerad, istället för att dra ner skatten för alla och se till att det finns fina cykelvägar (nettoplus i samhällsperspektiv jämfört med att bygga bilvägar, som ger nettominus) som ALLA kan använda (även de som inte har råd med bil eller fancy el-cykel).

Därtill ska vi snedvrida en redan fungerande marknad där el-cykelköpandet ökar rejält.

Kortsyntheten och den ängsliga önskan att positionera sig firar nya triumfer!

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
h.g.j sa:
...

Undrar hur många dyrare cyklar som kommer att säljas med en billig navmotor i framhjulet för att sedan enkelt kunna "avelifiera" den när man fått den subventionerad....

Precis! Lätta "elracers" som - vips!- helt plötsligt inte är elracers när framhjulet byts ut och det lilla kardborrebandsfästa batteriet tas av. Genialt. Lite samma som ZET spin konverteringskit. Fast "elracers" kommer väl även med subvention att kosta mer än motsvarande cykel utan navmotor.

Bilagor

• ZET_Spin___Det_u_4b9530d4ecd2f.jpg
    ZET_Spin___Det_u_4b9530d4ecd2f.jpg
    80.3 KB · Besök: 95
Elcykelpremie på 25%
DT sa:
Den här var skön också:

Varför inte ett bidrag till köp av vanliga cyklar?

– De flesta människor har redan en vanlig cykel. En elcykel eller en elmoped erbjuder ett alternativ på längre distanser än vad en cykel gör.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6769627

Ja, det vet ju alla att det bara är såna där hurtbullar i trikåer som cyklar mer än ett par km...

En annan kommentar jag hörde från Isabella Lövin var att det skulle innebära att man ställer bilen hemma om man har en uppförsbacke på väg vart man än ska i valfri riktning...
Uppenbart att det här bidraget är riktat till aningslösa penningstarka syltryggar som ringer fjällräddningen när de hamnat i besvär på Kebnekaise iklädda mysbyxor och lågskor....

Elcykelpremie på 25%
cubeforce sa:
Uppenbart att det här bidraget är riktat till aningslösa penningstarka syltryggar som ringer fjällräddningen när de hamnat i besvär på Kebnekaise iklädda mysbyxor och lågskor....

Man vill väl ge en present till sina kärnväljare. :-)

Elcykelpremie på 25%
De cyklar nog redan på en vanlig cykel utan subventioner : )
Enligt mig är det här bara röstfiske inför kommande val och är riktat till storstadsmänniskor som tycker att höjden av äventyr är en segeltur i typ Hammarby sjö.
Jag kan ärligt säga att jag anser reformer av den här sorten är fördummande.

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
Att bli arg över denna subvention är helt obegriplig för mig. Framförallt att cyklister blir det?!

Jag ser bara klockrena fördelar med elcykel för att få flera att cykla: 1.) Man bilr inte svettig på väg till jobbet och behöver inte duscha en gång till - big win.

2.) Att cykla till jobbet blir inte jobbigt.

När man sen har uppfunnit regnkläder som knappt märks och stoppar undan sig själva efter användning så är elcykeln en frälsare mot knökfulla motorvägar med bilar som endast förflyttar en person.

Det är ju för bövelen inte redan frälsta cyklister som är målgruppen. Är det där skon klämmer?

Elcykelpremie på 25%
floors sa:
Att bli arg över denna subvention är helt obegriplig för mig. Framförallt att cyklister blir det?!

Jag ser bara klockrena fördelar med elcykel för att få flera att cykla: 1.) Man bilr inte svettig på väg till jobbet och behöver inte duscha en gång till - big win.

När man sen har uppfunnit regnkläder som knappt märks och stoppar undan sig själva efter användning så är elcykeln en frälsare mot knökfulla motorvägar med bilar som endast förflyttar en person.

Det är ju för bövelen inte redan frälsta cyklister som är målgruppen. Är det där skon klämmer?

Jag håller med, målgruppen är bilister, inte cyklister.

Vem vet, kanske blir elcykel en inkörsport till tyngre missbruk hos målgruppen.

Elcykelpremie på 25%
floors sa:

Cykla är jättebra, det ifrågasätter ingen. Frågan man däremot ska ställa sig är om denna subvention kommer att innebära fler sålda elcyklar än utan subventionen. Som sagt, marknaden växer redan med 50 % om året.

Elcykelpremie på 25%
Det är helt enkelt okunskapen som fått tala ännu en gång. De som sitter och beslutar tänker väl att elcykel är ju också cykel och på en cykel är man nyttig. Det de inte inser är hur lite kalorier en person med dålig kondis kommer bränna på en elcykel.

Så ett förslag som är värdelöst underbyggt och som är till för att flörta med andra som också feltänker blir i praktiken skit.

Nu snackar jag om en elcykel som inte det har trixats med, skulle varit intressant att se exakt hur många watt som skapas av en elcyklist men är fullständigt övertygad om att knappast krävs många.
Och detta är ju vad allt kokar ner till.

Edit: ja om man inte menar att man på elcykel får mer frisk luft än om man sitter i en bil, vilket kan diskuteras om vi snackar elcykling i storstad och jämför det med att sitta i en bil där all luft som kommer in blir renad av hepafilter

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
Lyktstoplemedhjul sa:
Det är helt enkelt okunskapen som fått tala ännu en gång. De som sitter och beslutar tänker väl att elcykel är ju också cykel och på en cykel är man nyttig. Det de inte inser är hur lite kalorier en person med dålig kondis kommer bränna på en elcykel.

Så ett förslag som är värdelöst underbyggt och som är till för att flörta med andra som också feltänker blir i praktiken skit.

Bidraget handlar i huvudsak inte om att bränna kalorier utan att inte bränna fossila bränslen.

Elcykelpremie på 25%
Lyktstoplemedhjul sa:

Nu snackar jag om en elcykel som inte det har trixats med, skulle varit intressant att se exakt hur många watt som skapas av en elcyklist men är fullständigt övertygad om att knappast krävs många.
Och detta är ju vad allt kokar ner till.

Edit: ja om man inte menar att man på elcykel får mer frisk luft än om man sitter i en bil, vilket kan diskuteras om vi snackar elcykling i storstad och jämför det med att sitta i en bil där all luft som kommer in blir renad av hepafilter
Glöm inte att det blir mindre avgaser och bättre luft att andas för alla (oavsett filter) om fler byter från personbil med förbränningsmotor till cykel med elmotor.

Elcykelpremie på 25%
h.g.j sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Bidraget handlar i huvudsak inte om att bränna kalorier utan att inte bränna fossila bränslen.

Inte bättre subventionera busskort då? Något säger mig att packa människor i bussar sparar mer energi än om alla ska åka runt på eldrivna cyklar.

Elcykelpremie på 25%
h.g.j sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

+1

Jag byter gärna ut familjekombin mot en nihola elcykel!

Elcykelpremie på 25%
Lyktstoplemedhjul sa:
h.g.j sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Inte bättre subventionera busskort då? Något säger mig att packa människor i bussar sparar mer energi än om alla ska åka runt på eldrivna cyklar.
Varför inte båda delar?

Elcykelpremie på 25%
JTF sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
h.g.j sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Varför inte båda delar?

Pengar finns trots allt i en begränsad mängd.

Elcykelpremie på 25%
Lyktstoplemedhjul sa:
JTF sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
h.g.j sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Varför inte båda delar?

Det är bara att köra lite skatteväxling. Samt höja/införa skatt/en på tobak, alkohol, godis, läsk och KÖTT. :-)

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
JTF sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
JTF sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
h.g.j sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Varför inte båda delar?

Det är bara att köra lite skatteväxling. Samt höja skatten på tobak, alkohol, godis, läsk och KÖTT. :-)

Gillar inte skattehöjningar :(

Jag föreslår att politikerna byts ut mot kunniga människor som i sin tur kan föreslå skatteavdrag för cyklar utan motor. :)

Elcykelpremie på 25%
Lyktstoplemedhjul sa:
JTF sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
JTF sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
h.g.j sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Varför inte båda delar?

Det är bara att köra lite skatteväxling. Samt höja skatten på tobak, alkohol, godis, läsk och KÖTT. :-)

Gillar inte skattehöjningar :(

Jag föreslår att politikerna byts ut mot kunniga människor som i sin tur kan föreslå skatteavdrag för cyklar utan motor. :)

Hur det är så finns det billiga oassisteradetrampcyklar för att bara förflytta en person, så där gör inte en subvention någon nytta ur ett miljöperspektiv. Däremot om det skulle bli skatteavdrag på lastcyklar både med och utan assistans kanske det skulle göra skillnad.

Elcykelpremie på 25%
Det är jättekul om vi kunde få fler personer att aktivera sig (om vi nu ska anta att detta är positivt, alltså att "vi" får fler att aktivera sig), rent pengamässigt lär det vara det så länge sjukvården är offentlig.
Frågan är bara om vi lyckas göra det genom att subventionera något som enligt mig mer liknar en moped än en cykel.

Runt 96 subventionerades datorköp från arbetsgivarna men då för att få fler att ha datorer, men då var ju själva syftet att få människor att bli mer datorkunniga, nu ser jag inte riktigt en koppling eller ens ett klart syfte.

Elcykelpremie på 25%
Lyktstoplemedhjul sa:
Det är jättekul om vi kunde få fler personer att aktivera sig (om vi nu ska anta att detta är positivt, alltså att "vi" får fler att aktivera sig), rent pengamässigt lär det vara det så länge sjukvården är offentlig.
Frågan är bara om vi lyckas göra det genom att subventionera något som enligt mig mer liknar en moped än en cykel.

Runt 96 subventionerades datorköp från arbetsgivarna men då för att få fler att ha datorer, men då var ju själva syftet att få människor att bli mer datorkunniga, nu ser jag inte riktigt en koppling eller ens ett klart syfte.
Bilar tar plats, i de flesta sitter 1 människa, de spyr ut avgaser, de sliter mer på vägarna. Det finns väl många orsaker till att det är bättre om folk väljer annat färdsätt än bil, särskilt när man bor i en stad/större samhälle.

Där jag växte upp tar folk bilen 1 km för att handla/jobba/träna/rasta hunden/osv. Det var inte lika illa i Stockholm men det fanns ju liknande tendenser. Vi pratade ganska mycket om det på jobbet (jag var den enda som cykelpendlade), summa summarum så tyckte ingen annan att det var värt att förlora ca. 10-20 minuter om dagen på att cykla. Jag hade lite svårt att tycka att det var legitimt :) Det räckte ju med lite snö på Essingeleden eller en krock så kunde de få vänta väldigt mycket längre.

Här i Malmö förstår jag inte ens varför man åker kollektivt, det går ju snabbare att cykla vars man än ska i stan?

Elcykelpremie på 25%
Jag förutsätter att man verkligen har kollat varför folk inte cyklar 1-2 mil till jobbet. För det är väl lika otäckt på vägarna, samma väder och lika lite plats för matkassar och hund med elcykel som med vanlig cykel? Jag har inget emot subventioneringen i sig men om den inte gör nytta så bör någon ställas till svars. Jag förutsätter också en klausul som gör att elcykelförsäljare inte får göra vinst om de subventioneras med skattemedel.

Elcykelpremie på 25%
Om problemet är att människor åker för mycket bil känns det för mig som en mer direkt åtgärd att gå på bilåkandet och låta människor själva besluta vilket alternativ som passar dem bäst. Att medelst subventioner föreskriva vad som är "det korrekta" alternativet känns skumt, i synnerhet då "det korrekta" alternativet inte ens är det som ger bäst effekt vad det gäller det man vill komma åt.

Elcykelpremie på 25%
Kristmansson sa:
Tanken är väl som sagt att vinna över en ny grupp av cyklister. Jag bor i en stad med väldigt mycket backar, så det är inte speciellt cykelvänligt, men sen elcykeln kom in i bilden så ser man allt fler medelålders börja cykla till jobbet. Fantastiskt säger jag!

Att ta steget från att köra bil till jobbet till att börja cykla är för stort för dom flesta. Men att ta steget från att köra bil till att ta elcykeln till jobbet är betydligt mindre.

Backar är ju det roligaste som finns. Det måste vara världens äldsta myt att folk ogillar backar - nästan alla cyklister tycker att backar är roligt! Vägarbeten, GC banor, knöliga trafiklösningar, rödljus sånt är träligt - backar är enbart roliga!

Elcykelpremie på 25%
Bengt-re sa:
Kristmansson sa:
Tanken är väl som sagt att vinna över en ny grupp av cyklister. Jag bor i en stad med väldigt mycket backar, så det är inte speciellt cykelvänligt, men sen elcykeln kom in i bilden så ser man allt fler medelålders börja cykla till jobbet. Fantastiskt säger jag!

Att ta steget från att köra bil till jobbet till att börja cykla är för stort för dom flesta. Men att ta steget från att köra bil till att ta elcykeln till jobbet är betydligt mindre.

Backar är ju det roligaste som finns. Det måste vara världens äldsta myt att folk ogillar backar - nästan alla cyklister tycker att backar är roligt! Vägarbeten, GC banor, knöliga trafiklösningar, rödljus sånt är träligt - backar är enbart roliga!

Här skulle jag vilja göra en definitionsdeklarering. Riktiga cyklister tycker backar är roliga. Människor som bara cyklar behöver inte tycka backar är roliga, ofta är det tvärtom.

Elcykelpremie på 25%
Bengt-re sa:
Kristmansson sa:

Åt bägge hållen dessutom!

Elcykelpremie på 25%
Frankenstein's Bike sa:
kontrapunkt sa:

Det märks att det drar ihop sig till valår, MP behöver fira lite triumfer efter att behövt stänga ner sina öppna hjärtan. Då blir det lite allmosor från di grönes bord för att locka tillbaka avfällingarna. Ropen skallar, Jalla jalla, elcyklar åt alla!

Ett mycket bra sätt att bränna av 30% i transfereringskostnader när pengarna ska slussas genom det ofantligt-offentliga, sedan ösas ut på marknaden där redan högbetalda kan få sin el-cykelhobby subventionerad, istället för att dra ner skatten för alla och se till att det finns fina cykelvägar (nettoplus i samhällsperspektiv jämfört med att bygga bilvägar, som ger nettominus) som ALLA kan använda (även de som inte har råd med bil eller fancy el-cykel).

Därtill ska vi snedvrida en redan fungerande marknad där el-cykelköpandet ökar rejält.

Du har helt rätt - grundfelet är när politiker anser sig ha pengar att ge bort. Har de pengar över skall de banne mig sänka skatten - inte sno MER pengar av oss för att ge tillbaka. Politiker är puckon....

Elcykelpremie på 25%
Peth sa:
Bengt-re sa:
Kristmansson sa:

Åt bägge hållen dessutom!

Yepp. ?

Elcykelpremie på 25%
Bengt-re sa:
Frankenstein's Bike sa:
kontrapunkt sa:

Du har helt rätt - grundfelet är när politiker anser sig ha pengar att ge bort. Har de pengar över skall de banne mig sänka skatten - inte sno MER pengar av oss för att ge tillbaka. Politiker är puckon....

Njaeeee.....inte så bra va?
Sänkta skatter gynnar knappast gemene man, snarare höginkomstagare. Senaste man gjorde stora skattesänkningar ledde det till att man fick höja momsen för att kompensera, bakslag för låg- och medelinkomstagare.

Läs på om skattereformen 1991.

Bättre att pengar investeras in i samhället igen, oavsett om man inte gillar investeringarna.

Tillbaka
Topp