Elcykelpremie på 25%

Elcykelpremie på 25%
Jag tror inte att det är väldigt lätt att sätta en gräns vid el-mtbs. Det är ju många som pendlar med cyklar med dämpare och tjockare däck (var nog fler tidigare) och många el-cyklar är väl mtb:s trots att de nog inte är tänkta för skogen i första hand.

Om man ändå har en motor som hjälper till är det ju en fördel att ha en cykel som tåler ojämnt underlag bättre.

Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
trailmig sa:
ooms sa:
trailmig sa:
ooms sa:
NVV måste ju se till att el-mtb undantas. Skulle vara mycket märkligt om de hanterar ett system som subventionerar elfordon som uppenbart är till för att köras i skogen med och därmed uppmuntra till brott mot regler de själva satt upp. Jag tror att de kommer använda klausulen "lek- och hobbyfordon" för just detta; med motiveringen att syftet är att få fler att pendla och därmed t.ex. undanta cyklar med fjädring (klassa dem som hobbyfordon, vilket en mtb ju faktiskt är).

Hur menar du att en el-mtb förstör mer i skogen än en vanlig? Du tänker att man har en gasrulle som på Stealth-bikes eller? Eller menar du att om jag cyklar i 25km/h i skogen så kommer stigarna jag cyklar på vara för evigt utdömda och ingen kommer kunna cykla där igen?
Jag säger inte ett skit om vilken som förstör mest eller minst eller lika eller hur en el-mtb fungerar, var läser du det? Jag har noll intresse av att diskutera det, för det har gjorts i sjuttielva andra trådar.
Jag bara konstaterar att NVV har tolkat allemansrätten som att el-mtb inte är tillåtet, och det vore ju då väldigt underligt om de tänker subventionera sådana med andra handen. Min gissning är att de kommer använda "lek- och hobbyfordonsklausulen" för att slippa det.

Ja alltså du skriver ju själv att de ska undanta el-mtb på grund av att de i annat fall skulle subventionera en produkt som uppmuntrar till brott mot de regler de själva satt upp. Svårt att tolka det som att du inte menar att en el-mtb inte förstör. Jag ifrågasätter varför du tror att Naturvårdsverket skulle gå in och klassa fordon som olämpliga på grund av sina egna regler. Det ena har inte med det andra att göra. Enda anledningen till att Naturvårdsverket får "äran" att dela ut premien är gissningsvis för att Transportstyrelsen har fullt upp med Supermiljöbilspremien och diverse andra läckor.
Jag förstår inte hur du tolkar skriven text, och det blir väldigt svårt att diskutera när du lägger saker i min mun som jag aldrig sagt. Jag tycker det verkar ytterst logiskt att utgå från sina egna regler/riktlinjer när man ska ta fram riktlinjer för vilka fordon som ska omfattas av en subvention. Det handlar inte om att klassa nåt fordon som "olämpligt", det handlar om att styra folket mot ett önskat beteende (överge bilen för att cykla till jobbet) och samtidigt se till att man inte omedvetet subventionerar annat icke-önskvärt beteende (el-cykel i skogen). Jag tror de är mycket väl medvetna om riskerna med denna subvention, och därför kommer ta god tid på sig att utforma regelverket så att man uppnår önskat resultat och konstaterar att "lek- och hobbyfordonsklausulen" är ett verktyg de kan använda för att åstadkomma det på ett mycket träffsäkert sätt.

Gränsdragningen blir säkert lätt...
Om jag vill cykelpendla på vintern så vore väl en fatbike okej, åtminstone i skogslänen? ?

Elcykelpremie på 25%
Tror ni att det är en rättighet att få det där bidraget?
NVV kan sätta vilka regler de vill, så länge de håller sig inom de direktiv de fått av regeringen.

Elcykelpremie på 25%
Det är väl klart att det är en rättighet...
Det är väl regeringen som bestämmer och NVV som fölger vad de säger. Varför du skriver det som du gör förstår jag inte eftersom att fölga direktiv väl knappast är i närheten av att kunna sätta vilka regler de vill.

Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
Tror ni att det är en rättighet att få det där bidraget?
NVV kan sätta vilka regler de vill, så länge de håller sig inom de direktiv de fått av regeringen.

Så nån köper en elcykel, och NVV nobbar bidrag pga av för breda däck, bockstyre eller annat godtyckligt argument som förvandlar det hela till lek/hobbyfordon? Lika bra att bidraget bara gäller IKEA-cyklar då...med remdrift och navväxel.

Elcykelpremie på 25%
Det var värst vad känsligt detta var då... Jag säger bara vad jag tror baserat på följande fakta:
1. NVV är negativt inställd till el-mtb (vet vi sedan tidigare)
2. Regeringen är tydliga med att subventionens syfte är att cykeln ska ersätta bilen, främst i stora städer (körs bil i skogen?)
3. NVV får uppdraget att utreda och implementera det hela (det normala hade varit Transportstyrelsen)
4. Det finns en klausul att lek- och hobbyfordon inte ska omfattas av subventionen (om det är regeringen eller NVV som bestämt det framgår inte)
5. Mtb är primärt en hobby, inte ett sätt att ta sig till jobbet eller transportera sig i staden.
6. Det finns en övre gräns vad det hela får kosta (350 milj), således måste reglerna utformas för att maximera att syftet uppnås, och minimera att subventionen slår fel.

Som sagt, jag säger bara vad jag tror baserat på fakta. Sedan får vi se vad som händer i slutändan.

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
Jag tror säkert att Naturvårdsverket skulle vilja styra bidraget till pendlingscyklar men i praktiken är det nog inte möjligt att dra den gränsen mellan olika cykeltyper.

Elcykelpremie på 25%
Erik O sa:
Jag tror säkert att Naturvårdsverket skulle vilja styra bidraget till pendlingscyklar men i praktiken är det nog inte möjligt att dra den gränsen mellan olika cykeltyper.
Fjädring eller inte har använts för att särskilja fordonstyper tidigare, och då var det "riktiga" registreringspliktiga fordon. Nu handlar det om subvention eller inte, och då kan man vara hårdare (mer kreativ kring vad som är ok eller inte) än i trafikdefinitioner. Detta eftersom subventionen är en riktad förmån, inte en rättighet.
Men som sagt, jag bara spekulerar kring tänkbara utfall. Iom att det verkliga syftet ändå är valfläsk, så släpper man väl igenom det mesta för att inte stöta sig med nån väljargrupp.

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
Jag antar att ooms egentligen tänker på att el-cx cyklar inte kommer kunna få bidrag. De är ju helt klart bygda för att cyklas utanför vägarna och det är ju många som gör det.

5. Mtb är primärt en hobby, inte ett sätt att ta sig till jobbet eller transportera sig i staden.
MTB har väl historiskt sett varit en av de cykeltyperna flest har använts till lite längre pendling.

Nu är ju den populäraste pendlings cykeln en cykel som är designad för att cykla på gräs och i skogen.

Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
NVV måste ju se till att el-mtb undantas. Skulle vara mycket märkligt om de hanterar ett system som subventionerar elfordon som uppenbart är till för att köras i skogen med och därmed uppmuntra till brott mot regler de själva satt upp. Jag tror att de kommer använda klausulen "lek- och hobbyfordon" för just detta; med motiveringen att syftet är att få fler att pendla och därmed t.ex. undanta cyklar med fjädring (klassa dem som hobbyfordon, vilket en mtb ju faktiskt är).

Fast likt hur en terrängbil kan vara gatlaglig (heter det så på svenska?) så är ju en el-mtb fortfarande tillåten på cykelbanan, oavsett dess lämplighet som pendlingsfordon.

Elcykelpremie på 25%
ceel sa:
ooms sa:

Fast likt hur en terrängbil kan vara gatlaglig (heter det så på svenska?) så är ju en el-mtb fortfarande tillåten på cykelbanan, oavsett dess lämplighet som pendlingsfordon.
Suck... Diskussionen handlar inte om vad som är lagligt eller inte, diskussionen handlar om vad NVV vill subventionera. Det är som sagt ingen rättighet att få en subvention, det är en riktad förmån.
Och jag konstaterar att verktygen och argumenten för att undanta el-mtb finns där, om de vill.

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
Och andra ser problem med dina argument.

Jag tror inte att tanken med subventionen var att inte ge subvention till el-cyklar som man kan använda i skogen trots att de skulle fungera väldigt bra för pendling.

Elcykelpremie på 25%
görveln sa:

Jag tror inte att tanken med subventionen var att inte ge subvention till el-cyklar som man kan använda i skogen trots att de skulle fungera väldigt bra för pendling.

Jag är övertygad om att politikerna som tänkt ut det här inte har ägnat olika elcykeltyper en tanke.

Elcykelpremie på 25%
Hörni, dra ner på spekulationerna om Naturvårdsverket, de leder ingen vart.

1. Budgetpropositionen måste först antas av riksdagen.
2. Regeringen måste utfärda en förordning. Förordningstexten är än så länge internt arbetsmaterial. Det finns alltså ingen utanför departementet som vet hur den kommer att vara formulerad.
3. Naturvårdsverket är en myndighet under regeringen. Verket är möjligen remissinstans när förordningstexten skrivs, men det är regeringen och ingen annan som skriver och utfärdar förordningen.

En tolkning av "lek- och hobbyfordon" som inte nämnts ovan är att med lek- och hobbyfordon avses fordon enligt fordonsförordningen 1 kap. 2 § 3-4, såna som man i vardagligt tal skulle säga är "fordon som inte får framföras på allmän väg". För tvåhjulsfordon har vi t.ex. de motorstarka eller självdrivande fordon som inte är typgodkända och ev. registrerade som moped eller motorcykel men som ändå säljs öppet som cyklar. Att utesluta vissa cykeltyper p.g.a. deras terrängegenskaper är nog omöjligt p.g.a. att det vore svårt att göra en hållbar definition. "Nä, mina däck är 0,5 mm smalare än gränsvärdet, då är det ingen mountainbike. Ge hit mina pengar!"

Elcykelpremie på 25%
görveln sa:

Funkar FS-hojar väldigt bra för pendling? Varför skjutsar så många dem på bilen 5-10km till skogen då?
Om du läser regeringens PM så framgår det att syftet är att få fler att överge bilen till förmån för cykel, främst för jobbpendling och framförallt i stora städer. Men det är säkert jättemånga som pendlar med FS-mtb:s där. Jag ser iaf inte så många i Uppsala och Sthlm, om ens någon...

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
Är väl bara för nvv att sätta en gräns . Typ
Fs och +100mm dämpare ser vi som hobbyfordon.
Kanske svårare att skilja på leksaks hoverboards och typ riktiga segways...
Och leksaksskateboard och dyra el-longboards som går bra att pendla med...

Elcykelpremie på 25%
Alla bilar med mer än 110 hp är sportbilar gjorda för illegal buskörning och borde förbjudas. Därmed skall man heller inte kunna få miljöbilsbonus på dessa bilar även om de har låga utsläpp.

Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
Funkar FS-hojar väldigt bra för pendling? Varför skjutsar så många dem på bilen 5-10km till skogen då?
Om du läser regeringens PM så framgår det att syftet är att få fler att överge bilen till förmån för cykel, främst för jobbpendling och framförallt i stora städer. Men det är säkert jättemånga som pendlar med FS-mtb:s där. Jag ser iaf inte så många i Uppsala och Sthlm, om ens någon...

Här verkar det som att du diskuterar något helt annat än subventionen. Det är prat om el-cyklar och då är det rätt ointressant om många idag pendlar med samma typ cykel utan motor. En el-cykel har en motor som gör att den är lättare att cykla med än en cykel utan motor.

Om jag skulle köpa en el-cykel för året runt pendling så skulle jag köpa en komfortabel cykel som man kan ha stora däck och bra dubddäck på. Varför skulle man inte göra det då motorn hjälper till med den extra energin som behövs?

En el-mtb tror jag kan vara en väldigt bra pendlings cykel. En FS är antagligen inte nödvändig men är inte heller någon direkt nackdel.

Sen kommer du ju med problemet med att sätta en gräns. En mtb kan vara en lätt ritt hardtail eller en tyng downhill cykel så varför då konstatera att en FS cykel utan motor inte är bra för pendling då en ritt hardtail utan motor kan vara en väldigt bra pendlings cykel?

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
Det var värst vad känsligt detta var då... Jag säger bara vad jag tror baserat på följande fakta:
1. NVV är negativt inställd till el-mtb (vet vi sedan tidigare)
2. Regeringen är tydliga med att subventionens syfte är att cykeln ska ersätta bilen, främst i stora städer (körs bil i skogen?)
3. NVV får uppdraget att utreda och implementera det hela (det normala hade varit Transportstyrelsen)
4. Det finns en klausul att lek- och hobbyfordon inte ska omfattas av subventionen (om det är regeringen eller NVV som bestämt det framgår inte)
6. Det finns en övre gräns vad det hela får kosta (350 milj), således måste reglerna utformas för att maximera att syftet uppnås, och minimera att subventionen slår fel.

Som sagt, jag säger bara vad jag tror baserat på fakta. Sedan får vi se vad som händer i slutändan.

Känsligt? Det vore väl bra om folk kunde förutse vad som subventioneras innan köp?
Enklaste lösningen hade varit att sätta en lägre gräns för vad som ger max subvention, typ 20000 kr. För det får man inte en heldämpad elmtb, fast Biltema kan ju överraska... ?

För övrigt är mtb rätt vanligt som pendlingscykel, iaf utanför Stockholm och Uppsala.
På jobbet har jag t.ex sällan sett bockstyrecyklar på cykelparkeringen, mtb verkar vara universalcykeln här. Åas så är cykelpendling inte ett politiskt statement här, snarare ett smidigt sätt att ta sej till jobbet...

Elcykelpremie på 25%
ett till hål-i-huvudet förslag från vänstermaffian.

det finns en enkel lösning som inte kräver handläggande av tusentals premie-ansökningar, = ta bort momsen på cyklar!

förslaget de lagt nu går i samma linje som "bidrags-Sverige" som kostar miljarder i byråkrati utan att tillföra något som inte sänkt skatt kan tillföra.

my 10 cents...
och glöm inte bort att statistiskt sett är ~hälften av sveriges befolkning mindre smart än medelsvensson....

Elcykelpremie på 25%
hm sa:
+1
Äntligen nån som förstår.

I alla andra trådar argumenteras det att det är ingen skillnad på cykel och elcykel, bara att det sitter en liten elmotor som hjälper till ibland. Nu har regeringen uppenbart gjort en skillnad baserat på denna utrustningsdetalj (trots att en elcykel är en cykel) för att de vill få folk att överge bilen och börja cykla. Man kan ju diskutera varför inte vanliga cyklar inkluderas, men det är uppenbarligen för att syftet är att nå den bilpendlande massan i städer. NVV har fått uppdraget att implementera detta, och uppgiften måste ju vara att få mest bung-for-the-buck, jag ser därför inget hinder för att de skulle snäva ner ytterligare baserat på en utrustningsdetalj, t.ex. fjädring, för att uppnå maximal miljöeffekt och minimera att annat subventioneras (t.ex. att el-mtb köps och hängs bak på bilen för resan till/från skogen).

Som sagt, jag bara konstaterar att verktygen och argumenten finns där, så jag skulle vara försiktig med att budgetera in en ev subvention om jag vore spekulant på en el-mtb. Just för att det är NVV som hanterar det hela. Hade det varit transportstyrelsen vore det en annan sak...

Elcykelpremie på 25%
Miss Lycka sa:
H. sa:
Alla bilar med mer än 110 hp är sportbilar gjorda för illegal buskörning och borde förbjudas. Därmed skall man heller inte kunna få miljöbilsbonus på dessa bilar även om de har låga utsläpp.

Ingen dum idé. Vi har bara 120 km/h som max-hastighet i detta landet.

Kommunistpropaganda! Alla bilar utan V8:or borde förbjudas!

Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
Som sagt, jag bara konstaterar att verktygen och argumenten finns där, så jag skulle vara försiktig med att budgetera in en ev subvention om jag vore spekulant på en el-mtb. Just för att det är NVV som hanterar det hela. Hade det varit transportstyrelsen vore det en annan sak...

Där är vi nog överens.

Elcykelpremie på 25%
Jag tror det skulle bli lättare att ha en konstruktiv debatt om du skriver vad du menar med "el-mtb". Om du faktiskt menar att en el-hardtail inte är ägnad för pendling så bör du nog tänka lite till.

Resa med bil till från skogen skulle nog också bli ovanligare om folk cyklade på el-cyklar.

Elcykelpremie på 25%
Det känns verkligen som valfläsk.

Men kanske leder det till något gott.

Redan utan subventioner ökar ju elcykelförsäljningen i rasande takt - vad det exakt innebär i siffror på pendling och allmän cykling vet jag inte - och att då lägga ett bidragsförslag tyder ju på att man satt fingret i luften och känt vad som skulle ge bäst politisk effekt just nu snarare än att fundera långsiktigt. Vilket i sin tur är det normala politiska spelet.

Personligen är jag mycket sugen på elcykel:
IMG_4097.JPG

Kanske leder det till något gott..... :)

Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
hm sa:
+1
Äntligen nån som förstår.

I alla andra trådar argumenteras det att det är ingen skillnad på cykel och elcykel, bara att det sitter en liten elmotor som hjälper till ibland. Nu har regeringen uppenbart gjort en skillnad baserat på denna utrustningsdetalj (trots att en elcykel är en cykel) för att de vill få folk att överge bilen och börja cykla. Man kan ju diskutera varför inte vanliga cyklar inkluderas, men det är uppenbarligen för att syftet är att nå den bilpendlande massan i städer. NVV har fått uppdraget att implementera detta, och uppgiften måste ju vara att få mest bung-for-the-buck, jag ser därför inget hinder för att de skulle snäva ner ytterligare baserat på en utrustningsdetalj, t.ex. fjädring, för att uppnå maximal miljöeffekt och minimera att annat subventioneras (t.ex. att el-mtb köps och hängs bak på bilen för resan till/från skogen).

Verktygen finns inte. Verktygen är förordningar (utfärdas av regeringen) och föreskrifter (utfärdas av myndighet). Någon förordning finns inte än och vi vet inte om förordningen kommer att innehålla ett bemyndigande till Naturvårdsverket att utfärda föreskrifter som begränsar stödet till vissa väldigt specifika typer av cyklar.

Elcykelpremie på 25%
ooms sa:

Om man ska dra en parallell till supermiljöbilspremien så är det "först till kvar'n" som gäller. När budgeterade medel är slut så betalas inga fler premier ut. Dock så har regeringen i det fallet skjutit till mer medel när så har skett...

Om de första 35 000 cyklarna skulle maxa bidraget skulle det därmed vara slut.

Elcykelpremie på 25%
För övrigt så gäller subventionen även elmopeder och elmotorcyklar, även dessa går att köra i skogen men är uppenbart förbjudna där. Ska NVV vägra att betala ut pengar för dessa?

Elcykelpremie på 25%
ForesterGuy sa:
För övrigt så gäller subventionen även elmopeder och elmotorcyklar, även dessa går att köra i skogen men är uppenbart förbjudna där. Ska NVV vägra att betala ut pengar för dessa?
Primärt används de nog på asfalt, pss som "vanliga" elcyklar. Alla fordon går att köra i skogen om man vill, däremot är ju vissa designade för att primärt användas i skogen, och det kan misstänkas att NVV vill utesluta dessa då det troligtvis är en försvinnande liten del av dessa som kommer att användas för pendling. Diskussionen handlar således om vad NVV kommer att definiera som "lek- och hoppyfordon".

Elcykelpremie på 25%
ginnfilt sa:
ooms sa:

Om man ska dra en parallell till supermiljöbilspremien så är det "först till kvar'n" som gäller. När budgeterade medel är slut så betalas inga fler premier ut. Dock så har regeringen i det fallet skjutit till mer medel när så har skett...

Om de första 35 000 cyklarna skulle maxa bidraget skulle det därmed vara slut.
Precis. Och det vore ju att skjuta sig i foten om dessa 35.000 blir el-mtbs som mest hängs på bilen för att köras till skogen där de buskörs, medan föraren glatt fortsätter ta sin bil till jobbet varje dag.
Jag tror NVV kliar sig ordentligt i huvudet hur de ska kunna undvika detta, och istället maximera chanserna att subventionen går till det den är avsedd för.
Den som lever får se vad de landar i.

Elcykelpremie på 25%
Elcykelpremie på 25%
hm sa:
Är väl precis sådana nvv vill ha fler av ?

Det är nog sådana som regeringen vill ha fler av men det är ju en el-mtb som kan användas "olagligt" i skogen som om ooms har rätt i sina inlägg så kommer de inte subventioneras.

Ja, jag kverulerar väl en del men tycker att det blivit lite väl många inlägg där kommentarer om mtb och el-mtb bara verkar ha handlat om grova stigcyklar.

Man kan säkert få till en gräns mellan godkända och inte godkända el-cyklar med tanke på nytta och lek men då bör man nog sluta använda begreppet mtb för det är alldeles för stort och tex definiera grova stigcyklar istället.

Elcykelpremie på 25%
görveln sa:
hm sa:
Är väl precis sådana nvv vill ha fler av ?

Man kan säkert få till en gräns mellan godkända och inte godkända el-cyklar med tanke på nytta och lek men då bör man nog sluta använda begreppet mtb för det är alldeles för stort och tex definiera grova stigcyklar istället.

Jag tycker nog "grov stigcykel" är precis vad en mtb är .
Vad däremot borde få nytt namn är styggelerser från Biltema mm som kallar sig mtb , skräp kanske .

Elcykelpremie på 25%
För att parafrasera Gaston: "Jösses".

ISO standard för cykel finns, vilket tydligt avskiljer dessa från leksaker och andra fordon: ISO 4210:2014. Detta går även pedelecs (vanliga el-cyklar, upp till 25kmh). För el-cyklar som klarar mer ön 25kmh finns även där ISO standard.

Sen får nog NVV ta att en och annan fatbike utan pedaler slinker emellan. Det är nämligen det som händer när staten ska in och detaljreglera och peta i vanliga människors liv. Folk hittar en kreativ väg runt som skjuter hela syftet i sank. Och så krävs mer reglering. Som också cyklas cirklar runt. Vilket i sin tur kräver mer reglering. Osv osv osv.

Sänk momsen generellt istället. Inför platt beskattning. Sluta lägga er i medborgarnas liv om ni inte tvunget måste.

Elcykelpremie på 25%
Svar från NVV.

“Troligen så kommer premien inte att innefatta begagnade cyklar från privatpersoner.

Inget är dock beslutat ännu. Regeringens budgetproposition är ett förslag till riksdagen. Riksdagen kommer att besluta om förslaget under hösten.
Regeringens plan är att den här förordningen om elfordon ska träda i kraft den 1 januari 2018. Men det kan ta en bit in på våren innan man som privatperson kan räkna med att få en premie utbetald. Mer information om bidraget kommer att finnas närmare årsskiftet. Vi kommer göra allt för att få detaljer om bidraget på plats så snart som möjligt.“

Tillbaka
Topp