hm sa:
Är väl bara för nvv att sätta en gräns . Typ
Fs och +100mm dämpare ser vi som hobbyfordon.
Kanske svårare att skilja på leksaks hoverboards och typ riktiga segways...
Och leksaksskateboard och dyra el-longboards som går bra att pendla med...
+1
Äntligen nån som förstår.
I alla andra trådar argumenteras det att det är ingen skillnad på cykel och elcykel, bara att det sitter en liten elmotor som hjälper till ibland. Nu har regeringen uppenbart gjort en skillnad baserat på denna utrustningsdetalj (trots att en elcykel är en cykel) för att de vill få folk att överge bilen och börja cykla. Man kan ju diskutera varför inte vanliga cyklar inkluderas, men det är uppenbarligen för att syftet är att nå den bilpendlande massan i städer. NVV har fått uppdraget att implementera detta, och uppgiften måste ju vara att få mest bung-for-the-buck, jag ser därför inget hinder för att de skulle snäva ner ytterligare baserat på en utrustningsdetalj, t.ex. fjädring, för att uppnå maximal miljöeffekt och minimera att annat subventioneras (t.ex. att el-mtb köps och hängs bak på bilen för resan till/från skogen).
Som sagt, jag bara konstaterar att verktygen och argumenten finns där, så jag skulle vara försiktig med att budgetera in en ev subvention om jag vore spekulant på en el-mtb. Just för att det är NVV som hanterar det hela. Hade det varit transportstyrelsen vore det en annan sak...