Elcykelpremie på 25%

Elcykelpremie på 25%
lucaslagun sa:
Svar från NVV.

“Troligen så kommer premien inte att innefatta begagnade cyklar från privatpersoner.

Köpa billigaste utan att nyttja bidraget. "Sälja" den jättedyrt vidare till frun , casha in 10' och sen sälja vidare cykeln ...?
Fler kreativa förslag ?

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
hm sa:
lucaslagun sa:
Svar från NVV.

“Troligen så kommer premien inte att innefatta begagnade cyklar från privatpersoner.

Köpa billigaste utan att nyttja bidraget. "Sälja" den jättedyrt vidare till frun , casha in 10' Och sen lämna tillbaka på öppet köp ...??
Fler kreativa förslag ?

Gå till Biltema och fota av ett ramnummer , "Sälja" till frun och casha in...

Elcykelpremie på 25%
hm sa:
hm sa:
lucaslagun sa:
Svar från NVV.

Köpa billigaste utan att nyttja bidraget. "Sälja" den jättedyrt vidare till frun , casha in 10' Och sen lämna tillbaka på öppet köp ...??
Fler kreativa förslag ?

Gå till Biltema och fota av ett ramnummer , "Sälja" till frun och casha in...

Pratar med mig själv..
Outnytjade Elcykel ramnummer kommer gå att sälja på svarta marknaden vid Sergels torg...

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
Frankenstein's Bike sa:
ISO standard för cykel finns, vilket tydligt avskiljer dessa från leksaker och andra fordon: ISO 4210:2014. Detta går även pedelecs (vanliga el-cyklar, upp till 25kmh). För el-cyklar som klarar mer ön 25kmh finns även där ISO standard.
ja det finns tydliga reglementen kring de olika klasserna och vad som behövs för dessa. Skrev lite om det i en annan tråd:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3155895/3230332#msg-3230332

Elcykelpremie på 25%
Sambal Oelek sa:
Frankenstein's Bike sa:
ISO standard för cykel finns, vilket tydligt avskiljer dessa från leksaker och andra fordon: ISO 4210:2014. Detta går även pedelecs (vanliga el-cyklar, upp till 25kmh). För el-cyklar som klarar mer ön 25kmh finns även där ISO standard.
ja det finns tydliga reglementen kring de olika klasserna och vad som behövs för dessa. Skrev lite om det i en annan tråd:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3155895/3230332#msg-3230332
Är det nåt som hindrar NVV/regeringen från att ställa striktare krav för utbetalning av premie? Ja, ISO-standarder finns, men de talar väl i första hand om vad tillverkaren måste uppfylla för att varan ska få kallas ditten o datten. Eller finns det nåt direktiv som tvingar länder att alltid slaviskt tillämpa ISO-standarder (varken mer eller mindre) inom alla beslut de tar? Det är ju inte så att en striktare definition för att få premie förbjuder en viss typ av vara att säljas i SWE, inte heller gynnas/missgynnas nån specifik leverantör.

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
Efter dagens pendlingscykling genom stan på hemvägen är jag väldigt positiv till en elcykelpremie. Jag skulle t.o.m. vilja gå så långt som att införa obligatoriska gratis batterier till människor som bara med nöd och näppe orkar få runt pedalerna på cykeln.

Elcykelpremie på 25%
DT sa:
Löjligt. Staten ska inte subventionera privatpersoners fordonsinköp.

Speciellt inte för latmaskar som inte ens orkar trampa själva utan hjälp. Fast det får man väl inte säga i det här landet...

Fick upp den här i mitt flöde på Facebook nu.

Bilagor

• IMG_3958.PNG.jpg
    IMG_3958.PNG.jpg
    92.9 KB · Besök: 174
Elcykelpremie på 25%
GoranS sa:
Efter dagens pendlingscykling genom stan på hemvägen är jag väldigt positiv till en elcykelpremie. Jag skulle t.o.m. vilja gå så långt som att införa obligatoriska gratis batterier till människor som bara med nöd och näppe orkar få runt pedalerna på cykeln.

Det är inte säkert att det hjälper. Idag cyklade jag förbi en som satt och trampade i ca 20 km/h på sin elcykel, men vinglade som vore det 5 km/h..

Elcykelpremie på 25%
Sitter och funderar på att köpa ett elcykel kit till min mtb till vinterpendlingen, tyckte jag såg att premien gäller elcykel kit också om man ska tro den här sidan: https://www.evobike.se/Elcykelkit_-_Bygg_din_egen_elcykel/Elcykelkit_Bafang_Mid-drive_750W_48V fast det är väl bara en proposition ännu som kanske inte alls går igenom.

Köper jag ett kit så blir det ett på 250W bara för att eliminera den ökade friktionen i vinterpendlingen (dubbdäck, snö, tröga lager etc).

Bilagor

• elcykelkit.jpg
    elcykelkit.jpg
    128.1 KB · Besök: 114
Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
Måste säga att det blir rätt märkligt om premien även kommer gå att applicera på produkter som inte följer under Trafikverktes definition av elassisterade cyklar. Men det kanske funkar om man ser det som en elmoped.

Elcykelpremie på 25%
NLC sa:
Måste säga att det blir rätt märkligt om premien även kommer gå att applicera på produkter som inte följer under Trafikverktes definition av elassisterade cyklar. Men det kanske funkar om man ser det som en elmoped.
Ja, det viktiga verkar ju vara att det är eldrivet, inte att det är en cykel.

Elcykelpremie på 25%
NLC sa:

Varför då?
Det är ju inte bara en elcykelpremie, det är en premie för lätta elfordon.
Se ex rubriken: "Naturvårdsverket föreslås ge bidrag till lätta elfordon" och citatet "Den som köper en elcykel, elmoped eller elmotorcykel..." på http://www.naturvardsverket.se/Nyhe...et-foreslas-ge-bidrag-till-elcyklar-med-mera/

Resonemanget från ansvariga politiker är ungefär: Om elbilar ska få en premie på upp till 60 000 kronor till 25% av värdet (kommande bonus malus systemet), så tycker vi att det rimligt att även lättare fordon som är mer miljöriktiga också ska få del av en sådan premie. (25% av värdet upp till 10 000kr)

Och i det räknas alltså både elcyklar, elmopeder av olika slag, elmopedbilar osv osv. Men vilka fordon och produkter som ingår i praktiken lär väl framgå av det finstilta som fortfarande väntas. :)

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
NLC sa:
Då ska den väl registreringsbesiktas som moped efter ombyggnaden, om den ska anses laglig. Hur många tror ni kommer göra det?
Det är helt uppenbart att detta börjar bli en djungel, där olika handlare nu basunerar ut att premien ska gälla deras produkter, oavsett om de kan anses lagliga eller ej. Ovanstående är nog det värsta jag sett.
Jag gissar det blir rejält ramaskri när reglerna blir färdiga efter årsskiftet och det visar sig att många som handlat på sig diverse prylar nu under hösten i tron att de ska få premie, inte alls får nån premie.
Nä, det blir mer och mer tydligt att det här inte alls var genomtänkt av regeringen, ett hafsverk helt enkelt.

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
lleberg sa:
NLC sa:

Varför då?
Se ex rubriken: "Naturvårdsverket föreslås ge bidrag till lätta elfordon" och citatet "Den som köper en elcykel, elmoped eller elmotorcykel..." på http://www.naturvardsverket.se/Nyhe...et-foreslas-ge-bidrag-till-elcyklar-med-mera/

Resonemanget från ansvariga politiker är ungefär: Om elbilar ska få en premie på upp till 60 000 kronor till 25% av värdet (kommande bonus malus systemet), så tycker vi att det rimligt att även lättare fordon som är mer miljöriktiga också ska få del av en sådan premie. (25% av värdet upp till 10 000kr)

Och i det räknas alltså både elcyklar, elmopeder av olika slag, elmopedbilar osv osv. Men vilka fordon och produkter som ingår i praktiken lär väl framgå av det finstilta som fortfarande väntas. :)

Jag är väl medveten om hur regeringens förslag är formulerat, det jag har svårt med är hur marknaden använder ordet "elcykelpremie" till att omfatta även det som inte är en elassisterad cykel. Tex skärmdumpen från EvoBikes webbshop ovan.

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
NLC sa:
Då ska den väl registreringsbesiktas som moped efter ombyggnaden, om den ska anses laglig. Hur många tror ni kommer göra det?
Det är helt uppenbart att detta börjar bli en djungel, där olika handlare nu basunerar ut att premien ska gälla deras produkter, oavsett om de kan anses lagliga eller ej. Ovanstående är nog det värsta jag sett.
Jag gissar det blir rejält ramaskri när reglerna blir färdiga efter årsskiftet och det visar sig att många som handlat på sig diverse prylar nu under hösten i tron att de ska få premie, inte alls får nån premie.
Nä, det blir mer och mer tydligt att det här inte alls var genomtänkt av regeringen, ett hafsverk helt enkelt.

Eller hur.

Fast kanske kan en växande grupp snabbkörande elcyklister ta udden av kvällstidningskolumnisternas hat mot ändamålsenligt klädda, muskeldrivna cyklister ;-P

Elcykelpremie på 25%
Elassisterade växlar då? Det är ju också en form av el. Men för klen kanske? Men man kanske kan få 10%?
5%?
Men 1% då jämrans snåljåpar!

Elcykelpremie på 25%
NLC sa:
lleberg sa:
NLC sa:

Varför då?

Jag är väl medveten om hur regeringens förslag är formulerat, det jag har svårt med är hur marknaden använder ordet "elcykelpremie" till att omfatta även det som inte är en elassisterad cykel. Tex skärmdumpen från EvoBikes webbshop ovan.

Förstår, håller med om att elcykelpremie används lite lättvindigt, men det kanske är googlevänligt. Särskilt som vi inte ens vet om separata motorsystem kommer få premien, men kanske vet Evobike mer än oss.

Elcykelpremie på 25%
På förekommen anledning:

Kan man få bidrag för en elcykel som är köpt i ett annat land (EU-land)? Vilka dokument behövs i så fall?

Det går bra, men glöm inte att elcykeln behöver vara CE-märkt eller överensstämma med standarden SS-EN 15194 Cyklar – Elassisterade cyklar – EPAC. Glöm inte heller att du behöver få samma dokumentation som om du köper den i Sverige, dvs. kvitto och en handling som styrker ramnummer. För mopeder och motorcyklar krävs även ett CoC-intyg eller motsvarande.

Jag gissar att elcykelpriserna i Sverige inte direkt kommer sjunka nu när efterfrågan och prisokänsligheten nu försvinner i och med massiv dopning av skattemedel. Att då kunna köpa inom hela EU offsettar detta.

EDIT: Länk: http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/bidrag-elcykel/Fragor-och-svar/

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
Tack! Är på g att beställa en elcykel ifrån England men butiken kan inte få ner ramnumret dataskrivet på kvittot utan endast för hand. Ringde till naturvårdsverket och frågade om detta var ok och en kvinna jag pratade med där lät väldigt tveksam. Någon som vet om ett handskrivet ramnummer samt signatur på kvittot funkar? Det är en specialized-cykel och enligt säljaren kommer det heller inte med ngt garantibevis med ramnumret.

Elcykelpremie på 25%
Finns det data om hur elcykelpremien inverkat redan?

Samma sak är nu på gång i Finland, om än i en ganska märklig form (400 € per kalenderår per person, oberoende av cykelns pris). Finska cykelförbundet säger att det haft klar inverkan i Sverige, medan jag inte hittat någon sådan information.

Elcykelpremie på 25%
Yeti sa:
Finns det data om hur elcykelpremien inverkat redan?

Samma sak är nu på gång i Finland, om än i en ganska märklig form (400 € per kalenderår per person, oberoende av cykelns pris). Finska cykelförbundet säger att det haft klar inverkan i Sverige, medan jag inte hittat någon sådan information.

Finns det någon som säljer elcyklar för 400€?
Kan tänka mig att alla i finland borde köpa en sådan gratis varje år isåfall.

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
Lars.E sa:
Finns det någon som säljer elcyklar för 400€?
Kan tänka mig att alla i finland borde köpa en sådan gratis varje år isåfall.

Inte ännu, de billigaste är 500-600 €.

Jag bara ställer mig tvivlande till erfarenheter från Sverige i detta skede. Elcykelpremien har väl just trätt i kraft och det har varit en ovanlig vinter även i Sverige (?), så det kan väl inte finnas mycket data ännu.

Elcykelpremie på 25%
Är det någon som fått tillbaka pengar från Naturvårdsverket? Jag har inte hört ett knyst, inte ens en bekräftelse. Ansökte precis när formuläret öppnade.

Elcykelpremie på 25%
Bengt-re sa:
Stinkfisk sa:
Aha! Det är ju nu!

Jimel sa:
Stinkfisk sa:
Är det någon som fått tillbaka pengar från Naturvårdsverket? Jag har inte hört ett knyst, inte ens en bekräftelse. Ansökte precis när formuläret öppnade.

Ska börja betalas ut i vår

De ångrade sig tydligen.

Man gynnade alltså försäljningen av ganska miljövänliga fordon, helt utan att belasta statskassan.

Ett genidrag!

Elcykelpremie på 25%
eiskall sa:
Bengt-re sa:
Stinkfisk sa:
Aha! Det är ju nu!

Jimel sa:
Stinkfisk sa:

Ska börja betalas ut i vår

De ångrade sig tydligen.

Man gynnade alltså försäljningen av ganska miljövänliga fordon, helt utan att belasta statskassan.

Ett genidrag!

Och så påstår en del att regeringen är korkad! ?

Elcykelpremie på 25%
Tillbaka
Topp