Elektriska eller mekaniska växlar?

Pfaff sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Tänk vad praktiskt det är med mekaniskt Campa Record. Bara att lära sig trycka på rätt plastbit. Växla ifrån innersta kakan till yttersta.

Nästan lika komplicerat som att stänga bilens baklucka för hand.

Dom flesta är ju vana vid att behöva öppna luckan i massa låsta steg och i var sitt hörn beroende på riktning, tro tusan de får fjong av elektriskt manövrerad baklucka...

Spacekitty sa:
Jensen sa:
Spacekitty sa:
Jensen sa:
Du växlar ju inte en hel di2 med ett reglage heller. Men klart. Det ä smaksak

Det kan man med synchro shift inställt.

Ja det har ju kommit rätt nyligen på lvg. Inte heller helt övertygad om det på lvg så som på mtb där det känns som halva grejen med di2

Hur vore det om du provar Di2 istället för att gissa.

Har ju ägt di2 på landsväg. I vad är det jag gissar menar du? Har du ens läst tråden? Eller gissar du på att jag inte kört det. Har inte kört etap, har inte kört campa, men di2 har jag kört, 2 säsonger. Inte med Syncroshift dock.

Senast ändrad:
ooms sa:
Jensen sa:
Spacekitty sa:
Jensen sa:
Du växlar ju inte en hel di2 med ett reglage heller. Men klart. Det ä smaksak

Det kan man med synchro shift inställt.

Ja det har ju kommit rätt nyligen på lvg. Inte heller helt övertygad om det på lvg så som på mtb där det känns som halva grejen med di2
Bland tomtar och troll körs det väl bara 1x om jag förstått rätt?

Troligen störst med 1x på mtb ja. Men vill man köra 2 delat på mtb är väll Syncroshift vettigt. På lvg vetefan. Kanske därav att det det dröjt på landsvägssidan tills nyligen.

Jag övergick till Di2 året innan det kom på svenska marknaden och kör fortfarande samt installerar/mekar/uppdaterar/mm dagligen Di2. Oslagbart är min uppfattning.

Körde med DA Di2 idag. Fantastiskt sköna växelväljare men kan inte säga att knapparna är helt lyckade (van vid SRAMs system) men hade säkert gått att lära sig. Hade velat prova eTap, är handtagen i närheten av den känslan så är de klart köpvärda (var de ju redan innan iofs).

Kastar in en fråga ur ren nyfikenhet.
Shimano har ju sin "syncro shift" vilket i min värld verkar som en logisk och vettig funktion.

Har SRAM samma eller liknande funktion på sitt system?

Vernersson sa:
Kastar in en fråga ur ren nyfikenhet.
Shimano har ju sin "syncro shift" vilket i min värld verkar som en logisk och vettig funktion.
Har SRAM samma eller liknande funktion på sitt system?
Nej, på SRAM och EPS väljer man själv (FAIK) när det ska gå från stora till lilla klingan och hur mycket man ska motväxla (om man inte sätter shift assist på EPS - lite som syncro shift fast precis tvärt om :-) ).

Bilagor

• E020382D-C77E-470B-8873-AADCBC7C7C09.jpeg
    E020382D-C77E-470B-8873-AADCBC7C7C09.jpeg
    398.4 KB · Besök: 54
Tillbaka
Topp