Elektriska växlar på MTB?

JW81

Medlem
Hej, nån som har erfarenhet av växlarna Shimano XT Di2? Funderar på att köpa en mtb som har dessa elektriska växlar. Behöver de justeras eller sköts det automatiskt?

//Jens

elektroniska växlar har inga vajrar som sträcker sig. så sitter kassetten och växeln på samma plats hela tiden behövs de inte justeras.

JW81 sa:
Hej, nån som har erfarenhet av växlarna Shimano XT Di2? Funderar på att köpa en mtb som har dessa elektriska växlar. Behöver de justeras eller sköts det automatiskt?

//Jens

De skall sköta sig själv. Det är dock en rätt dyr bakväxel att kvadda om man är sån som brukar slå sönder bakväxlar.

Laederlappen sa:
Fast el i kombination med mtb är otroligt kontroversiellt, iallafall här på happy...;)
Jasså? Så cykeldator är också kontroversiell då va? GPS?
Ne fan, det skall vara såndär mekanisk hastighetsmätare som jag hade på min barncykel och så skall man ha karta och kompass på låret som en stridspilot!

Elväxlar är inte kontroversiellt alls. Sedan om de fungerar är ju en annan femma.
Skulle vara kul att veta vilken frekvens de andra kör på så man kan växla åt dom :D

EDIT: Fast nu utgick jag från att eväxlar kör trådlöst förståss.

Senast ändrad:
Mja, nu tänkte jag liasom på elcykel, närmare bestämt el-mtb, snarare än tillbehören. Nämner man dylika mackapärer så brukar det ju bli ett jävla liv.
"Skit i daesh, han har en elhoj! Kill the beast!"

Tillbaka
Topp