Lite egna reflektioner.
- Titta inte för mycket på medelhastighet under ett lopp, det är när det går fort tillräckligt länge som det avgörs. Fort uppför, kantvind +55 km/h, fort efter 4 h. (Senaste SWE-cup hade snitt på 48 km/h första 40 min)
- Cykla rakt och rör dig obehindrat och säkert i klungan. Jag är tryggare i Elit även fast marginalerna är mindre och farten högre. Tycker att det kan vara läskigt att cykla med en del iof starka vätternmotionärer som släpper luckor och vinglar.
- Placera dig rätt. Ligg rätt inför en backe, sitt högt upp inför ett kantvindsparti och välj "rätt" rulle, gå på "rätt" atacker. Kräver att du är stark och rutinerad. Krävs mycket mer än 1 år.
- Jobbar heltid, tränar 15-20 h. per vecka när jag jobbar, 40 - 50 starter per år. Väger 69 kg, FTP ca 350 W, TC. Med bra ben topp 25 på SM topp 20 på Sverigecup. Är med och tävlar om jag kör offensivt men om jag kör passivt hamnar jag lätt för långt ned.
- Ett lätt lopp att gå med på, på ren råstyrka är Kinnekulleloppet. Ett svårt lopp är nog Ringenloppet om det blåser aldrig så lite.
- Ett distanspass runt 5 h per vecka, två till tre kvalitetspass med tävlingslika intervaller. Fyll ut med cykel och styrka för att få upp dosen. Cykelpendling i all ära men det blir halvhårt och halvlångt och halvlänge. (Dessutom anser jag att varken Götgatsbacken i Stockholm eller Eklandagatan i Gbg är gjorda för intervallträning i morgonrusning.)