Elite Direto funderingar.

RobbeS

Ny medlem
Har precis beställt en Elite Direto trainer men blir inte klok på om den har inbyggd kadens/hastighetsmätare eller om man måste köpa dessa separat.

Fick hem min Direto för några dagar sedan. Ska se om jag kan konfigurera upp allt ikväll. Några funderingar.

I dagsläget kör jag mot en gammal laptop-C.

- Är det bättre/stabilare att koppla mot Bluetooth istället för ANT+? Har för mig har läst något om fördröjning över ANT+
- Hur vet jag om min dator har rätt Bluetooth för trainern? Jag är ingen data-kille så förklara gärna utförligt.

desmo sa:
Fick hem min Direto för några dagar sedan. Ska se om jag kan konfigurera upp allt ikväll. Några funderingar.

I dagsläget kör jag mot en gammal laptop-C.

- Är det bättre/stabilare att koppla mot Bluetooth istället för ANT+? Har för mig har läst något om fördröjning över ANT+
- Hur vet jag om min dator har rätt Bluetooth för trainern? Jag är ingen data-kille så förklara gärna utförligt.

Föredrar ANT+ före Bluetooth,

Körde första 'prov'passet på Direton ikväll. Jag hade fått för mig att motståndet skulle följa börvärdet mer precist än vad det gjorde. Dvs att så länge jag har en kadens så kommer effekten bli det som Trainerroad efterfrågade. I själva verket så svajade effekten en hel del.. (stora dipparna har säkert kommit när jag antingen pausat eller sträckt mig till datorn för att justera något). Provade att minska power smoothing från 5s till 1s men tyckte inte det gjorde någon större skillnad.
Just nu känns inte lyftet från dumtrainer (KurtKinetic) till smarttrainer helt värt. Trainern var dock härligt tyst.

direto1.jpg

desmo sa:
Körde första 'prov'passet på Direton ikväll. Jag hade fått för mig att motståndet skulle följa börvärdet mer precist än vad det gjorde. Dvs att så länge jag har en kadens så kommer effekten bli det som Trainerroad efterfrågade. I själva verket så svajade effekten en hel del.. (stora dipparna har säkert kommit när jag antingen pausat eller sträckt mig till datorn för att justera något). Provade att minska power smoothing från 5s till 1s men tyckte inte det gjorde någon större skillnad.
Just nu känns inte lyftet från dumtrainer (KurtKinetic) till smarttrainer helt värt. Trainern var dock härligt tyst.

Det ser väl inte så illa ut? Du är ju ingen maskin heller och verklighetens effektutveckling kommer att vara lite busigt. Det viktiga är väl att snittet på 10+ sekunder perspektiv är vad du eftersträvade?

Power Smoothing ska väl bara vara för det visade värdet, inte påverka regleringen. Så om du drar ner till en sek kommer det bara se mer likt under passet som när du tittar på den inspelade datan efter passet.

Men jag tycker det ser rätt taggigt ut, håller du ett jämnt tramp eller är "pedal mashing"?

Exempel
_20181205_204434.JPG

Senast ändrad:
NLC sa:
Power Smoothing ska väl bara vara för det visade värdet, inte påverka regleringen. Så om du drar ner till en sek kommer det bara se mer likt under passet som när du tittar på den inspelade datan efter passet.

Men jag tycker det ser rätt taggigt ut, håller du ett jämnt tramp eller är "pedal mashing"?

Jag tycker jag är ganska mjuk i mina tramp.
Det stämmer säkert som du säger ang Power Smoothing.

Alltså de enda som har noll fluktuation i effekten på TR är de som har en kickr med den inställningen aktiverad, åtminstone inom klubbens TR:are.

Jag tycker det ser normalt ut, som tidigare skrev, ingen maskin. Kan ju räcka med att man flyttar från drogs till hoods för att effekten ska ändras lite snabbt.

Missnöjd ska du inte vara :)

At få låg variation i effekten på trainer är väl lite en vanesak också, körde t.ex 20 min "resistance mode" i torsdags med hygglig jämnhet i både effekt och kadens.

20min_power2.png

Nu har jag kört några pass till. Och det fungerar väl ok. Men mervärdet mot min gamla dumtrainer och virtuella watt är inte jättestort. Trainern i sig har ju några andra bra egenskaper så som mindre utrymmeskrävande och tystare. Men jag ska testa Sufferfest (har kört filmerna i TR och gamla trainern tidigare) och Zwift för att se om det höjer mervärdet.

Men det som känns underligast är att när intervallerna börjar, i mitt fall kanske från 120W ökar till 220W i ett steg, så blir det en fördröjning på ca 10-15 sekunder innan motståndet är ikapp. Vid nedrampningen sker det direkt. På en 4 minuters intervall är det kanske inte hela världen. Men är det 40 sekunder intervall "missar" man ju en hel del watt. Med dumtrainern så kunde jag strax innan intervallen började sätta fart på bakhjulet. Är det en inställning (typ öka förstärkningen i regleringen, öka pålastningskurvan) jag missat, eller något jag får lära mig att leva med?

Några saker, anledningen till att ditt wattuttag ser taggigt ut är för att direton har en riktig wattmätare inbyggt och som några sagt tidigare att så länge du inte är en robot så kommer du aldrig få en jämn effektlinje att titta på så det är helt normalt det du ser.
Att det ska ta 10-15sek för trainern att ställa om sig låter inte rätt. Ett tips är att köra ant+ dongle i förlängningskabel så att du har dongeln precis bredvid trainern. Kör själv direton och har inga sånna fördröjningar.

Det tar kanske 5 s för min, förmodligen mindre men som du säger, när man kör korta intervaller blir effekten lidande. Värst är snarare på ”baksidan” när man är trött och den inte lättar på motståndet tillräckligt fort.

Skulle dock inte vilja påstå att mervärdet är så litet. Att ha en tillförlitlig effekt jämfört med en som förhoppningsvis är ganska bra är stor. Sen är den betydligt tystare.

desmo sa:
Nu har jag kört några pass till. Och det fungerar väl ok. Men mervärdet mot min gamla dumtrainer och virtuella watt är inte jättestort. Trainern i sig har ju några andra bra egenskaper så som mindre utrymmeskrävande och tystare. Men jag ska testa Sufferfest (har kört filmerna i TR och gamla trainern tidigare) och Zwift för att se om det höjer mervärdet.

Jag tycker att hela mervärdet av en smarttrainer ligger i att använda den till Zwift. När du väl har kommit in i Zwift med alla lopp, gemensamma rundor, gran fondos och deras egna träningspass så kommer du inte vilja köra nåt annat.
/Johan

Jag tycker att hela mervärdet av en smarttrainer ligger i att använda den till Zwift. När du väl har kommit in i Zwift med alla lopp, gemensamma rundor, gran fondos och deras egna träningspass så kommer du inte vilja köra nåt annat.
/Johan[/quote]

+1000
Lite som att titta på VHS på sin 4K TV(att inte göra det).

Senast ändrad:
Fördelen med trainer och ERG mode är exakthet i effektstyrningen och ffa jämförbart om man kör referenspass och se utveckling.
Ger bättre träning helt enkelt.

Skrmavbild2018-12-23kl.08.48.20.png

Med smoothing blir det en viss delay på 1-2 sek men inget som påverkar.

Skrmavbild2018-12-23kl.08.47.15.png

bigmollo sa:
desmo sa:

/Johan

Så. Körde deras FTP-pass idag. Vad ska jag testa härnäst för få den bästa Zwift-upplevelsen?
Kanske är det en mental grej, men ett tejpkors (som trainerroad är i jämförelse) och Spotify räcker ganska bra för mig. Men nu kör jag provapåperioden på Zwift så hjälp mig!

desmo sa:
Så. Körde deras FTP-pass idag. Vad ska jag testa härnäst för få den bästa Zwift-upplevelsen?
Kanske är det en mental grej, men ett tejpkors (som trainerroad är i jämförelse) och Spotify räcker ganska bra för mig. Men nu kör jag provapåperioden på Zwift så hjälp mig!

Körde också mitt först FTP pass idag, den kortare varianten. Gick väl så där och kunde ha gett mer men nu vet jag i alla fall hur det funkar. Jag kommer att gå vidare med en av Zwifts training plans som antingen blir FTP builder eller Build me up.
Förslag på annat program mottages gärna. Är 50 år och hyfsat vältränad i övrigt men inte på cykel. Hamnade på FTP 200 (2,4 watt Kg) men kunde ha fått bättre värde om jag inte fegat ur lite för mycket.

desmo sa:
bigmollo sa:
desmo sa:

/Johan

Anmäl dig till Tour de Zwift och kör Djungle loop imorgon. Det 800 anmälda än så länge. Det är riktigt kul att köra deras motionslopp. På lördag kör de Zwift gran fondo där ni kan köra Mega Pretzel. Den är 11 mil och lämnar ingen oberörd.

Tänk på att du bara får köra några mil på testperioden. Tycker gott du kan betala för en månad så du hinner testa mer.

RobbeS sa:
desmo sa:

Körde också mitt först FTP pass idag, den kortare varianten. Gick väl så där och kunde ha gett mer men nu vet jag i alla fall hur det funkar. Jag kommer att gå vidare med en av Zwifts training plans som antingen blir FTP builder eller Build me up.
Förslag på annat program mottages gärna. Är 50 år och hyfsat vältränad i övrigt men inte på cykel. Hamnade på FTP 200 (2,4 watt Kg) men kunde ha fått bättre värde om jag inte fegat ur lite för mycket.

Kör sen några veckor FTP 6 weeks Beginner. Är även jag ny på detta och hittills tycker jag det är riktigt bra. Stora fördelen för mig är att det blir en bra kontinuitet med träningen. Har även testat lite banor och blir säkert några lopp framöver. Kör framför tv med någon serie rullande och Zwift på IPad. En timme går rätt fort.

bigmollo sa:
desmo sa:
bigmollo sa:
desmo sa:

/Johan

Anmäl dig till Tour de Zwift och kör Djungle loop imorgon. Det 800 anmälda än så länge. Det är riktigt kul att köra deras motionslopp. På lördag kör de Zwift gran fondo där ni kan köra Mega Pretzel. Den är 11 mil och lämnar ingen oberörd.

Tänk på att du bara får köra några mil på testperioden. Tycker gott du kan betala för en månad så du hinner testa mer.

Jag hade 7 provdagar tror jag. Men det kan kanske vara värt en månad att prova.
Men hur vet man vilken av alla events som är roliga? Eller är alla likvärdiga?

Blir inte ett sådant motionslopp väldigt monotont? Jag menar, kör man 4x4 intervaller ändrar man ju effekten rejält. På ett motionslopp är det ju mer steady state. Eller? Då ska man inte ha sin trainer i ERG-mode antar jag?
Fan vad jag är värdelös på att sätta mig in i nya saker. Min förändringsbenägenhet är rätt låg. :(

desmo sa:
Jag hade 7 provdagar tror jag. Men det kan kanske vara värt en månad att prova.
Men hur vet man vilken av alla events som är roliga? Eller är alla likvärdiga?

Blir inte ett sådant motionslopp väldigt monotont? Jag menar, kör man 4x4 intervaller ändrar man ju effekten rejält. På ett motionslopp är det ju mer steady state. Eller? Då ska man inte ha sin trainer i ERG-mode antar jag?
Fan vad jag är värdelös på att sätta mig in i nya saker. Min förändringsbenägenhet är rätt låg. :(

Testperioden är 7 dagar men bara ett visst antal mil. Det startar ett nytt event var femte minut, dygnet runt så det är jättesvårt att säga vilken som är kul. Vill man ha rena intervallpass så funkar deras träningspass bäst. Det andra blir mer som vanlig cykling med allt vad det innebär. Det är stor skillnad mellan banorna också. En del banor öppnar för mer för backspurter medan de platta banorna blir mer steady state. SZR (Swedish Zwift Riders) har både gruppträningar och race. Jag gillar deras Joyride på måndagkvällar. Där anmäler man sig efter ambitionsnivå.
/Johan

Fiasko.

Jag letade upp dagens Tour de Zwift på webben och "anmälde" mig till kl14.
Startade programmet på pc, synkade trainer. Såg att jag var "coming" i eventlistan uppe till höger. Men sen? Nedräkning pågår. Det står "join" på eventet men det går inte att klicka där. Va fan ska jag göra för att eventet ska starta? Trycka "Ride"? Då hoppade jag in någon annanstans. Började Youtuba. Tryckte "Ride" efter startat om programmet (det suger att det stängs så fort man avslutar något) och då var jag ju 10 minuter efter alla. Cyklade "solo" i 50 minuter. Jag fattade inte hur långt det var till mål, eller om jag gick i mål. Hur vet man det? Det är ju sbs, men tejpkryss är kanske så avancerat som jag klarar.

Det var synd. Jag körde kl 10 idag. Det var riktigt kul. Körde 4 varv och blev svintrött. Det står högst upp hur långt det är kvar till mål.
Det går ett kl 18 och ett 20 ikväll också.

bigmollo sa:
Det var synd. Jag körde kl 10 idag. Det var riktigt kul. Körde 4 varv och blev svintrött. Det står högst upp hur långt det är kvar till mål.
Det går ett kl 18 och ett 20 ikväll också.

Inget mer pass för mig idag. Men sambon ska köra kl20.

zwift_start_event.jpg

Om jag trycker "Ride" kommer jag väl bara starta "Just Ride" och "Figure 8"? Var ska man trycka för att starta eventet?

Zhientex sa:
Tryck Ride, bana spelar ej roll. När det är <20min kvar till start finns en knapp nere till vänster, ”Join event”, tryck på den :)
Och om man inte trycker på den så transformeras man automatiskt till rätt värld / pass när det är ca 5 minuter kvar .

Okej. Det var nog där jag fuckade upp mest. Jag satt och tittade på eventet uppe till höger och hur det räknade ner och trodde något skulle hända då...

Annan fråga. Direton var mycket mer högljud under detta passet än under mitt FTP-pass. Är det så att den är tystare i ERG-mode än i Resistance-mode som jag antar används vid loppen?

desmo sa:
Okej. Det var nog där jag fuckade upp mest. Jag satt och tittade på eventet uppe till höger och hur det räknade ner och trodde något skulle hända då...

Annan fråga. Direton var mycket mer högljud under detta passet än under mitt FTP-pass. Är det så att den är tystare i ERG-mode än i Resistance-mode som jag antar används vid loppen?

Troligen snurrar den fortare när du inte kör erg och då låter det mer.

Bengt-re sa:
desmo sa:

Troligen snurrar den fortare när du inte kör erg och då låter det mer.

Så kan det vara. I de hastigheterna idag var den inte alls så tyst.

Har skaffat min första trainer. Elite direto. Har en Garmin FR 935 och kör egna pass från TrainingPeaks.
Har 700*28C däck på, 24” fram och 28” bak.

När jag cyklar på trainern så får jag helt galet höga hastigheter. Typ 190 km/h och högre...
Vad ska jag ställa in på klockan för att det ska bli rätt? Kör inte zwift. Bara egna pass och klockan har kontakt med trainern.

Tillbaka
Topp