Emil Lindgren brutalt nedslagen o rånad

• Trådstartare Trådstartare fansen
  • Start datum Start datum
F

fansen

Guest
Emil Lindgren brutalt nedslagen o rånad två dagar före världcupstarten när han var ute o tränade på banan.läs mer på www.ikhp.nu och www.cykelnytt.press.se

Jisses, det lät ju ganska otäckt.

Politiskt korrekt var artikeln iallafall

"-Det gick närmare 50 km/tim när två afroamerikaner hoppade fram på vägen och tacklade i kull mig. Sedan stal dom min cykel och kastade stenar mot mig medan dom försvann, säger Emil."

Sedan kan man undra varför dom efter att ha stulit cykeln kastade stenar. Konstiga rånare.

En liten tröst att han fick tillbaka cykeln och att rånarna åkte fast.. Är det det här man menar när man menar att mountainbike är en extremsport kanske?

Daner skrev:
-------------------------------------------------------
> Läskigt.
>
> Kallar man verkligan mörkhyade folk på Curacao
> för afroamerikaner?

Hmm, ja, det är väl Centralamerika? Gills det då, fast njaa. jag är tveksam. Afrocentralamerikaner kanske?

Daner skrev:
> Läskigt.
>
> Kallar man verkligan mörkhyade folk på Curacao
> för afroamerikaner?

De kanske var det?

Off-topic, men om ni vill läsa en riktigt ruggig cykelhistoria om ett oprovocerat anfall, titta här:

http://www.ghdata.nu/kaptillkap/dagbok/d_gavle_051209.htm

....Lite längre fram såg jag fyra unga män som gick i samma riktning som jag cyklade. När jag närmade mig flyttade de på sig åt sidorna, två åt höger och två åt vänster, som för satt släppa fram mig. Men precis när jag skulle passera dem hoppade de fram framför mig.
Sedan small det i mitt huvud och solglasögonen flög av. Jag vet inte om jag blundat eller om det svartnade för ögonen men när jag återfick synen satt jag fortfarande på cykeln och var på väg framåt. Jag tittade bakåt och såg att de fyra männen jagade mig. Det var dock inte svårt att cykla ifrån dem.
Jag kände i munnen att min underkäke var av. Jag hade bensplitter i munnen och tänder och käkhalvor var inte där de skulle vara. När jag tittade bakåt nästa gång kunde jag inte se männen.
Men nu började jag bli orolig. Jag blödde mycket och behövde få stopp på det. Mina ben och cykeln var redan röda....

PS. Gott att det gick bra för Emil Lindgren DS.

Riktigt otäckt. Jag läste artikeln och det var ju något av det värsta jag läst. jobbigt när man befinner sig utomlands och ingen fattar vad man säger. skönt att det löste sig.

Hände nått liknade på WC i Mexico eller Brasilien för nått år sedan, då var det pistol beväpnade rånare efter banan som plockade av flera åkare hojarna.

Sjukt.

Finns en del trådar på Bikeforums om vilka hölster folk tycker funkar när dom är ute och cyklar. Och hur mycket eldkraft men egentligen behöver för att hålla folk borta.

det lyckades hamna på förstasidan på aftonbladets site.
typiskt att det ska till nåt sånt här för att cykling ska få publicitet.
hoppas det går bra för emil ändå nu!
länk till artikeln: http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,801685,00.html
emil.jpg

[OT - språk, del 2]
African culture beats like the rhythm of a proud and festive heart throughout the island of Curaçao. Although the island is a mix of nationalities, African descendents make up the majority. Rising up through the oppression of the slave trade, the Afro-Curaçaoan people have established rich cultural traditions that have been embraced by both native and visitor alike."

I would have just referred to them as locals.

Hej!

jag tycker att vi alla får va glada att emil är hel, vem vet vad som hade hänt om han blivit liggande?!
Han har nu fått tillbaka cykeln och dom har hittat killarna.
För tt svara på frågan varför dom gjorde de, så va dom (kända på ön) att va knarnare hoc tog hojjen och sålden den direkt till en stackare, troligtvis va dom nog rätt beroende av pengar.

Han mår väl inget vidare nu, men sitter på hojjen och kör för fullt och jag vet att han kommer köra bra på lördag.
kolla in http://www.emillindgren.com

för övrigt så startar dom kl.13.00 (deras tid) då vi ligger 6h före dom så blir de kl19.00

/flisan

Daner skrev:

> I would have just referred to them as locals.

Eller rätt och slätt "idoter"

Hej!

jag tycker att vi alla får va glada att emil är hel, vem vet vad som hade hänt om han blivit liggande?!
Han har nu fått tillbaka cykeln och dom har hittat killarna.
För tt svara på frågan varför dom gjorde de, så va dom (kända på ön) att va knarnare och tog hojjen och sålden den direkt till en stackare, troligtvis va dom nog rätt beroende av pengar.

Han mår väl inget vidare nu, men sitter på hojjen och kör för fullt och jag vet att han kommer köra bra på lördag.
kolla in http://www.emillindgren.com

för övrigt så startar dom kl.13.00 (deras tid) då vi ligger 6h före dom så blir de kl19.00

/flisan

JLarsson skrev:
> Daner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > I would have just referred to them as locals.
>
> Eller rätt och slätt "idoter"

Pusillanimous misanthropes.

Jag håller med Daner. För att inte uppfattas alltför rasistisk eller plump i sina uttalanden (kanske inte i Sverige, men väl i andra länder) kanske Emil borde beskrivit förövrana som Locals, personer eller varför inte killar??

Lite mediaträning från landslaget eller Bianchi skulle inte skada för Emils del. Om han planerar att fortsätta cykla fort i framtiden så borde han tänka på vad han säger, oavsett hur hemsk händelsen är.

om du är i chock så tror jag inte att man tänker direkt på vad man säger... man sitter ju inte precis med en uppslagsbok i handen ifall något skulle hända...

jag tror inte att du kan säga att de va ett par "killar" som tog cykeln till polisen som ska leta efter dom, då måste man ju specifera sig.

Felicia skrev:
> Han mår väl inget vidare nu, men sitter på hojjen
> och kör för fullt och jag vet att han kommer köra
> bra på lördag.
> kolla in http://www.emillindgren.com

Skönt att höra att han klarade sig utan allvarliga fysiska åkommor, det kunde ju gått riktigt illa.
Förstår dock att det måste vara väldigt jobbigt psykiskt att råka ut för något liknande.

> för övrigt så startar dom kl.13.00 (deras tid) då
> vi ligger 6h före dom så blir de kl19.00

Hoppas han kan bli sporrad att köra gärnet då. Lycka till säger jag till Emil!

Senast redigerad av en moderator:
rikard skrev:
> Är ordet afroamerikaner också på svarta listan nu?

Allt är på svarta listan, säg du att jag är av europid ras får du spö..... ;)

> jag tror inte att du kan säga att de va ett par
> "killar" som tog cykeln till polisen som ska leta
> efter dom, då måste man ju specifera sig.

Men inte var det polisen som skrev artikeln.
Jag är nog lite rabiat med sånt här men jag tyckar inte att man skall ange saker som hudfärg, kön eller något annat som inte är relevant för situationen.
Hade ett djur tagit cykeln hade det kanske varit det som var huvudnumret och därför krävt omnämnande.

Kan inte vara kul att bli rånad, tycker dock att det är konstigt att aftonbladet nämner detta men inte tex Fredrik Kessiakoff placerade sig fyra i världscupen. Borde kanske ha med lite mer resultat i tidningen! (=
/ Daniel

Locals på Curacao brukar kallas...holländare...

Skönt att det gick bra (relativt sett) bara att hoppas att det inte påverkar hans prestation.

var på Curacao o jobbade i höstas, varmt o soligt, tyvärr finns det rätt många fattiga och knarkare på norra delen av ön (eller utanför större byar/turistställen i allmänhet), men det är ju inte precis så man behöver vara rädd för att bli klubbad o rånad om man inte springer i knarkarkvarteren på kvällarna, tyvärr hade inte emil sån tur.

bevittnade ett skönt lokalt cykellopp där, blandat mtb o räcer, startfältet kunde inte ha blivit sämre organiserat ens m.h.a. splittergranater, addera ett par megafonbeväpnade holländare i lycra och 37 graders värme, så blir det intressant =)

Skräphögen skrev:
> Jag håller med Daner. För att inte uppfattas
> alltför rasistisk eller plump i sina uttalanden
> (kanske inte i Sverige, men väl i andra länder)
> kanske Emil borde beskrivit förövrana som Locals,
> personer eller varför inte killar??

Nyheten finns även på svt text och där är just afroamerikaner borttaget och ersatt med män.

-Det gick närmare 50 km/tim när två
män hoppade fram på vägen och tacklade
omkull mig. Sedan stal dom min cykel
och kastade stenar mot mig, säger Emil
till tidningen Cykelnytt.

Hela nyheten: http://www.svt.se/texttv/306.html

Reagerade också på ordvalet när jag först läste nyheten, kändes väldigt korrekt men ändå fel på något sätt.

Hoppas det går bra i tävlingen.

/H

läsern ni på emils hemsida så ser ni att han nämner dom som killar, så de kanske inte va emil som sa så till tidningen utan som alltid när en berättelse berättas om så läggs det alltid till något. Aftonbladet tyckte väl att de skapar större uppståndelse eller något liknakde.

Nej, man kan inte skylla på Aftonbladet eftersom att de (och cykelnytt) hänvisar till Emils uttalande (talstreck och , säger Emil)

om det nu inte är så att Cykelnytt och Aftonbladet har citerat Emil fel. Men det vet nog bara Emil, artikelmakarna och kanske den pressansvarige på SCF.

Allvarligt talat och det här får ni citera mig på:
Skitsamma vad karln sa när han var i chock efter händelsen. Det viktiga är att det inte gick värre än vad det gjorde. Om han sade något som någon enstaka petnoga "politisk korrekthets"-polis kan tycka är stötande är väl ändå inte ens på samma skala som att han faktiskt blev överfallen och rånad?
Jag blir så trött på den svenska politiska korrektheten och dubbelmoralen!!

men hallå här!!! killen har blivit nerslagen och rånad och ni sitter och klagar på att han sa ordet afroamrikan, va är de för fel här?
har ni inget medlidande? jag tycker att benämna dom som afroamrikaner va snällt sagt efter denna händelsen

Först och främst är jag väldigt glad att det blev inte värre. Hoppas att Emil kan användar det som ett sporre i framtiden på något sätt. Every cloud has it's silver lining and all that rubbish.

När det gäller ordvalet hade jag ingenting emot det för att det var inte politiskt korrekt, det var mest att jag misstänkte att det var felaktigt, men jag var inte säkert eftersom jag lärde mig svenska så sent i livet. Det var därför att jag frågade, inte för att vara elak på något sätt.

Jag förstod vad du menade Daner -och det verkar som fler gjorde det..

En reflektion över den politiska korrektheten bara...

Om man tolkar tex afroamerikan som negativt laddat - är man då bara paranoid eller tycker att det är något negativt att vara afroamerikan??? Jag som inte uppfattar det som något negativt att vara afromerikan, färgad eller vad som nu passar upfattar inte dessa som negativa - är det då de som uppfattar dett asom extremt negativt som är rasister - det känns som att det redan finns en negativ koppling som de skäms att bli påkomna med???

Eller är vi ute på samma nivå som antirasist institutet (eller vad det heter) där Nogger black och 88:an är bannlysta?? (88=HH=H*il H*tler) ????

Jag tror iofs fortfarande att det var en klyftigt iscensatt reklamkupp av GB eller vad de heter numera.... ;)

Nog svamlat ;)

Det lustiga med de som försöker vara korrekta här är att de mörkhyade i karribien aldrig benämner sig som "afro-american".
Ett exempel här hemma säger:
"I´m no fucking afro-american. Im Carribian!!!"
brukar Ana säga med stolthet.

Hoppas det går bra för Emil på tävlingen !

ha det
Jan

Hej, är på plats i Curacao. Det var faktiskt den lokala polisen själva som i förhöret med Emil hade "afroamerikaner" som tänkbara gärningsmän, vilket det också var enligt en lokal tidning i Curacao som skrev om händelsen idag (efter att dom hittat cykeln). Så det var inget Emil hittade på.

En sak till kom jag att tänka p; det kan inte vara särskilt skönt att som det stod "tackla i kull" någon som kör 50 km/h. Bra timing krävs.

Tack afro eller ej
Hoppas afrofoberna är lugna nu.
det här är en smålänning som tänker på Emils otäcka upplevelse och vi hoppas att ni som är på plats ger järnet och hjälper honom.
På lördag angör ett skepp med Emil fans från Jönköping som kommer ge allt stöd som dom har.

Go EMIL GO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Forza.................Forza............FORZA..................FORZA!!!!!!!!!!!!!

Hälsningar från IKHPáre/klubbkompis

Det är tur att för få är insatt i cykel och vet hur mycket en extrem tävlingshoj kan kosta.Många har inte det vetande att cyklarna kostar mera än dessa EU-moppar som tonåringarna rånas på till och från.Dessa rånare som överföll cyklisten är säkert insatt i vad priset på en tävlingscykel kostar och vill sälja den vidare

MattiasE skrev:
> Det är tur att för få är insatt i cykel och vet
> hur mycket en extrem tävlingshoj kan kosta.Många
> har inte det vetande att cyklarna kostar mera än
> dessa EU-moppar som tonåringarna rånas på till och
> från.Dessa rånare som överföll cyklisten är säkert
> insatt i vad priset på en tävlingscykel kostar och
> vill sälja den vidare

EUmoppar har bättre andrahandsvärde än cyklar, så det är nog mer lönsamt att sno sånna ändå.

Till Afro eller ej.

Det klart att Emil inte hittat på, och det är säkert så att den lokala polisen hade några misstänkta (i detta fall afro-amerikaner).

Men min poäng var att det är klart att Emil ska ge en så utförlig beskrivning som möjligt av de skyldiga till när han förhörs av polisen. MEN, efter överfallet, när han berättar om händelsen för Cykelnytts reporter (jag gissar att det inte var det första han gjorde efter att han blev överfallen) borde han vara lugn nog och därmed kapabel att använda ett annat ordval.

Är han fortfarande skakad av händelsen (vilket inte är så konstigt med tanke på att han råkat ut för något förskräckligt) borde han avböja att kommentera händelsen, alternativ låta någon inom landslaget som är mindre skärrad prata med pressen.

Tillbaka
Topp