En debutants undringar efter årets Vätternrunda.

Jonas N

Aktiv medlem
Jag är ingen total-novis på cykeln men cyklar sällan mer än 6-7 mil åt gången. Längsta passet innan Vättern var 13 mil. Efter denna 30-milsrunda upptäcker man en del saker om sin kropp och sin cykel. Ex. sadeln. Den trivs jag vanligtvis prima med men efter 25 mil blev den en plåga. Imorse hade jag en blåsvart stor blåsa på vänster skinka. Skönt! Men där vill jag inte hamna igen. Några tips? Nya bibs, bättre/mer chamois-kräm? HTFU? Hur länge ska vänta tills jag kan sätta mig på sadeln igen?

Bikefit! Har aldrig gjort en ordentlig sådan och har väl aldrig sett behovet. Insåg i Jönköping att jag satt för högt och sänkte sadeln. Höger knäveck mådde mycket bättre av det. Väl hemma började jag fundera på om mitt högerben faktiskt är kortare än vänsterbenet. I spegeln ser jag faktiskt att min höger höft är lägre än vänstra! Spännande! Jag har för övrigt helt tappat känseln i en av tårna. Tips på en mycket kompetent bike-fiter(?) som tar hänsyn till sånt här?

I övrigt mår jag helt ok. Ryggen, nacken och händerna gjorde ont igår men inte idag. Men fortfarande trött som fan. Klart impad av alla som låg och pressade på hela vägen runt!

Snyggt jobbat... :) Jag har kört två gånger och det är sista fem milen som är de dryga... :)

Det är ju inte konstigt att kontaktpunkterna tar stryk efter x antal timmar nötande i sträck, där är väl frågan hur du tänker cykla framöver också. Känner du inte av något i vanliga fall och tänker fortsätta i den omfattningen du gjort tidigare kanske det inte är prio, vill du däremot få till lite längre distanser så kan det ju givetvis vara bra att se över dom.

Men bra bibs och en skön sadel har ju ingen dött av. :)

Om du skriver var du hör hemma så kan du nog få förslag på Bikefit :)

Tack för svar! Jag är belägen i Norrköping och här har vi Haga cykel - är väl inte heltokig i dem, men kanske har de OK bikefit? Är beredd att röra på mig lite för att få riktigt bra input.

Min specialized Power-sadel var en dröm första 20 milen. Efter 25 som ett rivjärn. Men det kan ju lika gärna vara bibsen som ballade ur.

Den spanske polaren jag cyklade med hade ”kollat upp banan” och sa att efter Hjo var det inga jobbiga backar kvar. Jo tjena.

Jag körde också för första gången igår. Håller med om att rumpan tog en del stryk. Paketet klarade sig bra men kontaktytorna mot skinkorna värkte i slutet av loppet. Undrar om det är värt besväret att söka efter en bättre sadel. Nån som har bra tips hur man ska gå tillväga?

Att ändra sadelhöjd mitt under loppet låter riskabelt, det skulle jag aldrig våga. Men visst, nöden har ingen lag.

Jag blev också rejält stel i nacke och axlar vilket gjorde det svårt att hänga nere i dropen. Hur tränar man det?

SLI sa:
Jag körde också för första gången igår. Håller med om att rumpan tog en del stryk. Paketet klarade sig bra men kontaktytorna mot skinkorna värkte i slutet av loppet. Undrar om det är värt besväret att söka efter en bättre sadel. Nån som har bra tips hur man ska gå tillväga?

Att ändra sadelhöjd mitt under loppet låter riskabelt, det skulle jag aldrig våga. Men visst, nöden har ingen lag.

Jag blev också rejält stel i nacke och axlar vilket gjorde det svårt att hänga nere i dropen. Hur tränar man det?

Genom att regelbundet cykla mer än 4 timmar i sträck.... styrketräning fungerar säkert också, men regelbundna rundor på över 4 timmar brukar lösa de problemen för mig. Omvänt så lider man ont de år man mest cyklat korta rundor. Kortare rundor ofta hjälper inte... tro mig...

Jonas N sa:
Bikefit! Har aldrig gjort en ordentlig sådan och har väl aldrig sett behovet. Insåg i Jönköping att jag satt för högt och sänkte sadeln. Höger knäveck mådde mycket bättre av det. Väl hemma började jag fundera på om mitt högerben faktiskt är kortare än vänsterbenet. I spegeln ser jag faktiskt att min höger höft är lägre än vänstra! Spännande! Jag har för övrigt helt tappat känseln i en av tårna. Tips på en mycket kompetent bike-fiter(?) som tar hänsyn till sånt här?

Innan var jag helt övertyga om att mina ben var olika långa. Jag la i en extra sula i ena skon och höll på så i flera år. Men, så tog jag tag i det och gick till en kiropraktor... och mina ben var exakt lika långa. Däremot var jag sned i höften. Det gick att fixa med ett antal behandlingar hos kiropraktorn.

SLI sa:

Då var vi två! Jag tänker köra på med samma sadel ett tag och köra med den sänkt och se var jag landar i för beslut på sikt.

Baksidan av mitt högerknä var så översträckt efter Jönköping att jag inte kunde ställa mig upp och trampa. Smärtan strålade från knäet rätt upp i ryggen. Det var antingen att sänka sadeln eller bryta som gällde. Och se på f-n, smärtan släppte!

Jag hade däremot inga problem att köra i bocken, det var när jag höll i hoodsen som nacken värkte!

Hadå du bott närmare Uppsala hade jag kunnat rekommendera Jacob Moe som är både kiropraktor och bikefiter (och föredetta cykelproffs). Men är ju en bit från Norrköping. Men låter ändå som en vettig investering kan jag tycka.

Bengt-re sa:
SLI sa:

Genom att regelbundet cykla mer än 4 timmar i sträck.... styrketräning fungerar säkert också, men regelbundna rundor på över 4 timmar brukar lösa de problemen för mig. Omvänt så lider man ont de år man mest cyklat korta rundor. Kortare rundor ofta hjälper inte... tro mig...
Ja, men lite svårt att få till 4h+ pass med jobb och familj. Sen vill man ju köra lite MTB på helgerna.

Men du har säkert rätt, fler och längre pass. Gäller säkert både rumpa och nacke.

Jensen sa:
Hadå du bott närmare Uppsala hade jag kunnat rekommendera Jacob Moe som är både kiropraktor och bikefiter (och föredetta cykelproffs). Men är ju en bit från Norrköping. Men låter ändå som en vettig investering kan jag tycka.

Jag har både släkt och kollegor i Uppsala så jag ska kanske förära staden med mitt besök. Tack för tipset!

Jonas N sa:
Jensen sa:

Jag har både släkt och kollegor i Uppsala så jag ska kanske förära staden med mitt besök. Tack för tipset!

Det som jag upplevde som bra me honom var att han före gjorde en kiropraktorgenomgång och även var av uppfattningen att anpassa hurså sitter till hur man är anatomiskt uppbyggd (tex inte tvinga in knäna om man är skapt med fötterna lite utåt osv.). Så kan som sagt rekommenderas.
http://bikeoptimizer.se/

Jonas N sa:
Den spanske polaren jag cyklade med hade ”kollat upp banan” och sa att efter Hjo var det inga jobbiga backar kvar. Jo tjena.
I viss mån har han ju rätt, möjligen med reservation för att det inte är några jobbiga backar innan Hjo heller.
Några få slakmotor, men inga egentliga backar.

mamme1 sa:
Jonas N sa:
I viss mån har han ju rätt, möjligen med reservation för att det inte är några jobbiga backar innan Hjo heller.

Högst subjektivt, haha!

Jonas N sa:
mamme1 sa:
Jonas N sa:

Högst subjektivt, haha!
Tittar man bara på banprofilen så har ju spanjoren rätt. Men de flesta som åkt VR håller nog inte med. Med 20-25 mil i benen blir både Tiveden, Hammarsundet och Brattebro backe ordentliga backar, även om de inte ser mycket ut på banprofilen.

det är inte naturligt eller rimligt att cykla 30 mil i ett sträck. Därför skapade Gud motorfordon, efter att Gud upptäckt att hästen ej var tillräcklig.

Efter ett par dagars meditation över detta spektakel har jag bestämt mig för att bara delta i lopp 1) på max 20 mil, 2) där man cyklar på dagen samt 3) där temperaturen inte understiger 17-18 grader. Min katalanske polare (skulle inte kallat honom spanjor!) har bjudit mig till sina föräldrar i Barcelona nästa sommar för att delta i något gran fondo i närheten. Det blir kul!

Jonas N sa:
Efter ett par dagars meditation över detta spektakel har jag bestämt mig för att bara delta i lopp 1) på max 20 mil, 2) där man cyklar på dagen samt 3) där temperaturen inte understiger 17-18 grader. Min katalanske polare (skulle inte kallat honom spanjor!) har bjudit mig till sina föräldrar i Barcelona nästa sommar för att delta i något gran fondo i närheten. Det blir kul!
Haha, och då körde du ändå en VR med historiskt sett väldigt gynnsamma förhållanden. Inget regn, väldigt lite vind, och förhållandevis varm natt (var det 12-13 grader som lägst i prognoserna, tror jag?).

ooms sa:
Jonas N sa:
Haha, och då körde du ändå en VR med historiskt sett väldigt gynnsamma förhållanden. Inget regn, väldigt lite vind, och förhållandevis varm natt (var det 12-13 grader som lägst i prognoserna, tror jag?).

Jag har förstått det. Och för det är jag tacksam. Jag har inga problem med 1-timmas cyclocross-pass i mars, men ska jag tugga mil efter mil på landsväg framöver, ja då blir det i solsken och värme. Åkte på neuroborrelios i höstas och efter det gillar inte mina nervändar kyla i samma grad som tidigare.

Kan tänka mig att flera i subgrupperna som startade mitt på dagen hade mycket större problem med värmen än de som startade under natten. Bra med svarta kläder när solen ligger på.

Jonas N sa:
Efter ett par dagars meditation över detta spektakel har jag bestämt mig för att bara delta i lopp 1) på max 20 mil, 2) där man cyklar på dagen samt 3) där temperaturen inte understiger 17-18 grader.
Klokt!

Tips, Gotland 360 i mitten av September. 2 etapper, ca 18-20 mil/dag, ännu plattare än VR, obligatoriska depåstopp med ljuvlig förtäring var 3e-4e mil, grillmiddag med fri bar i Ljugarn på lördagskvällen. Ofta 17-18 graders badtemp :-)

Jonas N sa:

Klokt! Typ så min analys löd efter enda gången jag cyklade VR för en massa år sen. Tror inte jag cyklat längre än 10 mil i annat än finväder sen dess. ?

Tillbaka
Topp