En gammal damknarr! [nu med "efterbilder"]

• Trådstartare Trådstartare JTH
  • Start datum Start datum
Unionisten skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser MYCKET bra ut. Nu återstår bara dekaler och
> att randa. Med MYCKET, MYCKET stadig hand.

Tackar! Jag försökte faktiskt maskera upp och och spruta på ett vitt streck men det gick INTE som tänkt - ett av skälen att jag valde att göra om ett ben.

Gaffeln blir helt enkelt blå. Ramen ska få ett vitt streck på sadelröret, fan vet hur.

Allmänt: Det verkar som jag har lyckats byta novonavet till en enväxlat Torpedo av ovan nämnda entusiast!

Skuggan skrev:
> Den här tråden innehåller verkligen
> cykelmekarporr af högsta qvalitet.

:-P Ja, det är roligt att mecka 50-tal, så jäkla mysig detaljkvalité!

Stefan W skrev:
> Riktigt riktigt snyggt! Ska leta upp
> ett liknande projekt:)

Åh, kanske en ny trend på Happy att glida runt på damknarrar i toppskick? :-D

Det ser ut att vara fin lyster på lacken. Dyrmärke?

Edit: såg att du svarat Biltema i en annan tråd.

Senast redigerad av en moderator:
Otroligt fint! Och väldigt inspirerande. Det är nog bra att ta så många lager klarlack det bara går. När jag målade med de där färgerna blev finishen kanon men slagtåligheten obefintlig, troligen för att grundfärgen inte fäster superbra på rent stål och att jag snålade med klarlacken.

hgrd skrev:
> Otroligt fint! Och väldigt inspirerande. Det är
> nog bra att ta så många lager klarlack det bara
> går. När jag målade med de där färgerna blev
> finishen kanon men slagtåligheten obefintlig,
> troligen för att grundfärgen inte fäster
> superbra på rent stål och att jag snålade med
> klarlacken.

Aha, nu rengjorde jag det rena stålet med t-röd, och drog sedan på två lager primer, så det borde fästa. Jag har för mig att jag tog ca tre lager klarlack, kanske ska köra 1-2 till?

Jag lackade en gammal GT Avlanche med spray från BT till ett SS-projekt. Då hade jag också två lager primer, fem (tunna!) lager med färg och sedan så många lager med lack som jag bara fick ur två fulla burkar.

Den var ändå ganska repkänslig men eftersom det var en slithoj så gjorde det inte så mycket. Jag skulle i alla fall rekommendera att klarlacka ett par gånger till.

Grymt projekt annars! Man blir helt inspirerad och glad. :)

Inget måste vara så perfekt att linjerna är spikraka. En aningens litet darr på handen ger karaktär åt cykeln. Randarna förr var ena hejare på jämna linjer pga nära ett års praktik. Övning gav färdighet. Ändå får man då och då skåda lite halvmissar som bildens två olika tjocka röda linjer. På avstånd syns inte mindre ojämnheter, och den som ser lite missar ... cyklar alldeles för nära.

Ful-Monark.jpg ht=430

Hur går det med knarren? Jag har med spänning följt "återupplivningen" och är spänd på att se resultat från ramen, hur har det gått?

på östfronten intet nytt? Säg inte att detta blev ett projekt "som visst aldrig blev klart", jag kollar tråden då och då men icke. Jag som är så nyfiken på slutresultatet...

EDIT! Jag satte fart så in i helvete med damknarren, som behövde lackas och få en ny klinga fram! Alla lager är rengjorda och badar i rent och fint fett, hela drivlinan är sprillans, hjulen är nybyggda, fälgband och slangar är nya och ett däck är nytt och ett är i OK skick (jag är ekonomisk, kom över ett grått Nokian Sydney gratis och orkar inte vara kinkig, däck slits ut).

- Pakethållaren är skrotad, den var slut. Jag vill ha en ny och/eller en korg fram för smidig transport av pizza, sexpack och badkläder.

- Kedjeskyddet finns i ypperligt skick, men jag behöver väldigt korta M5 vilket jag inte hittar i gömmorna.

- Ett antal skruvar på stänkskärmsstagen är tillfälliga och ska bytas till lite mer passande.

- Grå plastsadel (syns ej på bild) är ful, men samtidigt väldigt praktisk och dessutom vansinnigt skönt fjädrad... Den blir nog kvar tillsvidare...

IMG_0873.JPG ht=725

IMG_0875.JPG ht=544

IMG_0879.JPG ht=544

IMG_0882.JPG ht=725

IMG_0883.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:
jansson99 skrev:
> Snyggt, mycket snyggt! Men var inte framgaffeln
> blå förut?

Tackar! Jo, den var blå. Nu är den svart... :-) Även om den blå lacken såg snygg ut insåg jag innan den ens suttit på cykeln att den var för känslig.

Inga pinstripes?
(Stripes ska penslas, så att du inte fick det bra genom att maskera och spruta förstår jag)
B!

Fasen vad fin den blev!! När jag hade ett privat meddelande i inkorgen med ämnseraden "Damknarr" spratt det till i hjärtat på mig. Tänk om.. Tänk om projektet inte dött fullständigt utan mynnat ut i något... Kollar genast tråden och blir nästan tårögd när jag ser i vilket skick den är i nu! Många många timmars jobb, men ojojoj vad fin den blev! All heder och hatten av för JTH! Beundrasvärt! Fler bilder är givetvis på önskelistan.

Tack! Nu får jag väl skit som fan men idag satte jag på bygellåshållare en sådan där modern korg fram, som man fäster i hjulaxeln... Kanske inte tidstypisk, inte snygg... Men från att jag startade med detta projekt, och det var tänkt att vara en hobbygrej 100% orginal har min boende och familjesituation förändrats - jag satte ihop cykeln för att familjen har behov av den. Som sådan var slagkraftig och rostskyddande lack viktigare än orginal, bygellås är nödvändigt (kör även en wire i hjulen) och smidig transport av matsäck, blöjor, öl och fiskegrejer är ju A och O...

Cykelentusiaster får trösta sig med att hojen från 1952 efter en genomgång 57 år senare förhoppningsvis rullar ytterligare 57 år - till år 2066.

Jag fixade idag ett nytt drev bak, cykeln har nu nämligen 46/16 (HAHAHAHAHAHA!), det blir lite mer humana 46/20 istället.

Tillbaka
Topp