En gammal damknarr! [nu med "efterbilder"]

• Trådstartare Trådstartare JTH
  • Start datum Start datum

JTH

Ny medlem
Hade det inte varit för att det var en svensk 50-talare, med såväl skärmar som fälgar i krom som såg ut att kunna räddas, hade nog den där hopplöst förfallna damknarren fått ligga kvar där, olåst i diket i vintras. På impuls plockade jag dock med den, och lämnade in den till polisen. Inte helt oväntat kom så tre månader senare ett brev som deklarerade att min cykelpark kompletterats med ovan nämnda knarr.

Efter lite planlöst slentrianputsande väcktes en cykelentusiasts kärlek till tidens häpnadsväckande materialkvalité, för att inte tala om den vackra, tidlösa designen. Planen om en ekonomiskt vanvettig renovering "in the name of bikecycle culture" tog sin form. Många undrar säkert vad det är som får mig att lägga tid på ett så döfött projekt, varför inte bara köpa någon nyare herram och göra en clean SS? Tänker du i de banorna är det dags att trycka på "back" i din webbrowser nu. Hör du till dem som kan nöjda dig med förklaringen "jag tycker det är föbannat rolig terapi att mecka lite"; scrolla för all del vidare!

IMG_0760.JPG ht=725

Som sagt, utgångspunkten var inte den bästa; skit, rost, repor - och penselmålat.

IMG_07522.jpg ht=725

Ett i intorkad olja och smuts inkapslat tvåväxlat novonav, med drev vassa som hajtänder. Kedjan var svår att böja med handkraft kan jag nämna.

IMG_07502.jpg ht=725

Novonavet träder fram under smutsen.

IMG_07412.jpg ht=544

Efter ett timslångt bad i hett vatten med diskmedel fick jag bort den millimetertjocka sörja som under decennier lagt sig som ett skyddande hölje runt det tidstypiska centralstödet. Rostat till oigenkänlighet eller...

IMG_07482.jpg ht=725

...är rost bara en fråga om tålamod och hur bra stålborste du har?

IMG_07622.jpg ht=725

Centralstöd, färdigt och ihopmonterat.

IMG_0757.JPG ht=544

Husqvarna ortopedal.

IMG_07612.jpg ht=725

Del av framskärm lite slentrianpolerad, det finns hopp?

Lägesrapport
Centralstöd klart.
Hjullager fram renoverat.
Framhjul isärmonterat, rengjort och polerat - ska ekras (5-6 nya ekrar/nipplar behövs).
Jobbar med hjullager bak, ngn som har en sprängskiss på ett tvåväxlat novonav...?
Bakhjul isärmonterat, delvis rengjort och polerat, komlicerad ihopmontering/ekring.
Kedjeskydd rengjort och polerat (helvete vilket jobb).
Omlackering... Grundarbete på framgaffeln pågår.

Målet:
hva60tal.jpg

Hittade på cykelhistoriska.

Senast redigerad av en moderator:
Skoj! Jag cyklade mycket på Gotland på en gammal damcykel från 30-talet. Detta var innan jag skaffat dyra cyklar och börjat bära trikå. Det väckte nog dock cykelglädjen. På semestrarna när man var liten så cyklade farsan och jag runt dagsturer på Gotland och kollade kyrkor fornminnen mm (och andra ursäkter för att komma ut) med start från Ronehamn. Det kunde bli riktigt långa rundor. De gamla damcyklarna från 30-talet med ballongdäck som kan ha varit original hade ett otroligt rull......

Kul att någon förbarmar sig över en vardagstingest från 50-talet.

Det står ett härke på gatan härutanför mig. Kanske skall man? svensk 30-40 talare, damknarr med packflak fram.

Dagens uppdatering

IMG_07662.jpg ht=725

Framgaffeln är nu i stort ren från rost och gammal (pensel)färg. Bitvis stålborstad innebär en hel del jobb med sandpapper inser jag, ramen kommer nog behandlas med lackborttagning så minstka möjliga fysiska våld (stålborste) krävs på rostanripna platser.

IMG_07722.jpg ht=544

Kedjeskyddet hade ett smutslager som närmast kan beskrivas som klister. 30 år av ny olja, parad med finkornigt smuts - omvartannat torr sommar och blöt vinter. Det var jobbigt att få den ren, nu krävs maskinputsning med ansenliga mängder autosol!

IMG_0775.JPG ht=725

Det är nästan svårt att tro att det här är samma nav som på bilden i det första inlägget! Är det bara jag som tycker detta är vackert... *nostalgisk*

Indurain skrev:
-------------------------------------------------------
> .....lackering av ramen låter du en
> billackerare göra

Nja, faktum är att jag tänkte försöka mig på det själv...

Grymt impad.

Måste du lägga på någon lack eller liknande för att det inte ska börja rosta igen efter att du varit framme med stålborsten?

Jag tror också på att låta en yrkesman sköta lacken. När du lagt ner så mycket tid och energi på den vore det dumt om lackjobbet blir halvtaskigt (eller "inte helt perfekt").

fastforward skrev:
> Måste du lägga på någon lack eller liknande
> för att det inte ska börja rosta igen efter att
> du varit framme med stålborsten?

Det är en mycket bra fråga som uppkom då jag tog itu med stödet. Bilder på en likadan cykel i nyskick visar dock att stödet är obehandlat! Jag funderade ett tag på att lacka det i typ "motorblocksfärg", eller hammarlack, svart... Men orginal känns ju festligt så länge det inte går helt stick i stäv med funktionen (som är #1 på en cykel i mina ögon).

Om lacken
Åh, jag som är såååå sugen på att testa... Men OK, lovar att göra ett test på gaffel, eller på annan yta, och backa om det inte blir "bra", "perfekt" behöver det nog inte bli.

LTS skrev:
> Jag antar att du visar bilder när renoveringen
> är klar.

Jadå, jag tänkte till och med löpande rapportera om framstegen här i tråden... Man kan säga att antingen blir det klar innan 3/7* - eller så dröjer det... Lääänge...

*3/7 är mina tvillingar beräknade att nedkomma, jag tror jag får lite annat att göra då.

jag har funderingar på att strippa lacken på min dh-ram. Vad är bästa/enklaste tillvägagångssättet? Det är en alu-ram och jag skulle helst vilja ha rå aluminiumfinish när jag är klar.

jag har sökt på forumet men inte hittat något...

Broken Robot skrev:
> jag har funderingar på att strippa lacken på min
> dh-ram. Vad är bästa/enklaste
> tillvägagångssättet? Det är en alu-ram och jag
> skulle helst vilja ha rå aluminiumfinish när jag
> är klar.
>
> jag har sökt på forumet men inte hittat
> något...

Hur är den lackad?

Jag har själv ingen lackborttagningserfarenhet men det lär vara avgörande.

IMG_0890.JPG ht=544

Framgaffeln (ej i bild) är nu lackad med primer, slipad lite - och lackad med primer än en gång. Det ser rätt bra ut tycker jag. Bilden ovan; ramen behandlad med lackborttagare, och avtvättad (det är kladdigt, och fan ska veta att jag offrat hjärnceller med den lukten!)

Nu måste jag ha det specialverktyg som krävs för att få av veven, sedan hoppas jag det räcker med på några omgångar sandpapper.

Gracia!

Jag blev lite förundrad igår när jag satte på nya fälgband (de satt tight som satan, men det gick) och sedan inte fick på de 2000 km begagnade Continental Contact jag hade till övers - det är naturligtvis 635 mm hjul :-) Blir till att köpa ett par nya, spanar ett par Nokina ballongdäck på Clas Olsson.

Dessutom: jag vågar inte plocka isär Novo navväxeln, och det verkar inte vara många som så gärna meckar med dom, de är ovanliga, knepiga - och det finns inga delar att få tag på. Jag överväger att helt enkelt ekra in ett vanligt oväxlat Torpedonav... Ekonomi (inte tid då...) och orginal i alla ära - funktion kommer först!

Novo navet är inte bra och som du säger mycket svårmekat. Det krävs speciella shimsstål och rärr moment för att få ihop dem när du tagit isär den. Och inga eller få reservdelar. Vill du ha funktion så skall du sätta dit ett torpedonav.

IMG_0897.JPG ht=544

Ringklockan från Husqvarna är bra läcker! Genomgången, rengjord och infettad så den snurrar och plingar bra. Den går inte att fotografera utna att mina labbar kommer med, har försökt...

Ännu ett av dessa gamla vackra ting som, nu när de är lite rengjorda och putsade, är sådär sköna att hålla i, och se på. Satan vilket jobb det var med denna! Jag saknar speciella "gummin" som ska stoppas i och göra trampan lite mjukare (den heter ju inte Husqvarna ortopedal för ingenting) men det kan jag väl se mig i stjärnorna efter...

IMG_0910.JPG ht=544

IMG_09112.jpg ht=544

IMG_08992.jpg ht=544

Kanske du kan höra med jepparna på cykelhisorikska föreningen om navet. Tror dom brukar roa sig med div renoveringsprojekt.

Rippa skrev:
> Kanske du kan höra med jepparna på
> cykelhisorikska föreningen om navet. Tror dom
> brukar roa sig med div renoveringsprojekt.

Tja, hade det inte varig för att både Atlas_sthlm och en cykelmeck jag talat med talade om att Novonaven faktiskt inte är (eller någonsin var) speciellt bra, hade jag nog gjort det. En del av min målsättning med detta projekt har kommit att bli "50 år till" (eller hur gammal hojen nu är). Det är ju trots allt en cykel som någon ska använda... Funktionen känns i slutändan helt central... Jag är nog inne på ett oväxlat torpedo.

Atlas_sthlm skrev:
> Gummit du vill ha finns på kuntze
> http://www.kuntze.se/index.asp?SidID=8 såklart
> inte husqvarna orginal men något skall du väl
> hitta som går att anpassa.

Sagolikt bra tips, spanade lite på; denna och denna.

Jag har faktiskt gjort en lösning med neoprengummi redan, men det är liksom vanlig platt neoprengummiduk som jag skurit till för att passa mellan de där kromade stålplattorna och pedalen, orginal sitter ju något som är lite mer "L-format", och därmed sticker upp och täcker en del av pedalen med "gummi"; ortopediskt och så :-P

Alternativen ovan kan mycket väl vara bättre, har i alla fall fått upp ögonen för att det finns alternativ till hemmapulade neoprengrejen...

Senast redigerad av en moderator:
grymt!
jag e fett sugen på en damknarr o har helt missat denna tråd. Ev har jag en jag ska göra iordning och då kommer denna RR (renoverings-rapport) att vara som inspiration och hjälp. Dock kommer en herrknarr aka "hurtbullen" göras iordning lagom mkt dock.. =)
ska bli kul o följa detta =)
Mvh.

Fint jobb du lagt ner. Visst är det härligt med rostfria skenor och skärmar, bara att gnida och putsa.

Navet Novo har efter alla dessa år säkert problem med bromsen så ett äldre Torpedo eller modernare Velosteel(tidigare Favorit) som har Torpedo-teknik blir nog säkrast. Den tvåväxlade "påhänget" har mycket och många, många små kulagerkulor som ligger löst vilka rullar åt alla håll om man har oturen att inte mecka på en platta med kanter. Spar den som ett kuriosum. Åldern på Husqvarnas nav finns på navhuset, de 4 siffrorna anger år och månad då navet tillverkades så hela cykeln bör vara ihopskruvad inom 1-12 månader därpå. Många stöd är förzinkade och runt 1940-talet var Hva-stöden även silverton-lackade.

Vevlagret behöver inga specialverktyg. Med don och större hammare gängas de av. Specialverktygen går inte sällan sönder om du anstränger den för mycket och fungerar bäst vid montering. Visst blir det fult ibland men de kommer i alla fall loss. Tyvärr behöver allt gängas ur då veven inte går ur utan att du lossar båda kulskålarna. Liksom pedalerna gäller här att de gängas ur bakåt och gängas fast framåt i rotationsriktningen. Det är mindre roligt att få allt på plats igen med kullagerfett på fingrarna och några svordommar då kedjehjulssidans kulskål med ena handen ska monteras med veven i den andra handen.

Sen kan det ta några försök innan minimalt glapp och rätt snurr på dom ska eftersträvas. Om du inte är av den sansade typen med nybörjartur. Därefter har du dig ett Hva-lättgångslager i toppskick.

Hva kanske fortfarande behöver någon som dig som kan mecka?

Bilagor

• Hva-anställning.jpg
    Hva-anställning.jpg
    11.2 KB · Besök: 132
Unionisten skrev:

> Navet Novo har efter alla dessa år säkert
> problem med bromsen så ett äldre Torpedo eller
> modernare Velosteel(tidigare Favorit) som har
> Torpedo-teknik blir nog säkrast.
Så blir det!

> Den tvåväxlade "påhänget" har mycket och många,
> många små kulagerkulor som ligger löst vilka
> rullar åt alla håll om man har oturen att inte
> mecka på en platta med kanter. Spar den som ett
> kuriosum.

Nej, jag tycker att saker ska användas - har redan lagt ut den till försäljning, och faktiskt fått ett napp från en entusiast - kanske får mitt nav ett varmt och gott hem, och en husse som förstår henne trots allt! ;-D

> Åldern på Husqvarnas nav finns på
> navhuset, de 4 siffrorna anger år och månad då
> navet tillverkades så hela cykeln bör vara
> ihopskruvad inom 1-12 månader därpå.

Tack för den infon, det stämmer!! 04 51, april 1951 alltså. Hojen är därmed 57, en förvisso beaktansvärd ålder för en dam - men mitt mål är att hon ska hålla samman lika länge till (minst)!

> Många stöd är förzinkade och runt 1940-talet var
> Hva-stöden även silverton-lackade.

OK, det ställer ju till det lite... Måste rimligen rostskydda på något sätt.

> Vevlagret behöver inga specialverktyg. Med don
> och större hammare gängas de av.
> Specialverktygen går inte sällan sönder om du
> anstränger den för mycket och fungerar bäst vid
> montering. Visst blir det fult ibland men de
> kommer i alla fall loss. Tyvärr behöver allt
> gängas ur då veven inte går ur utan att du
> lossar båda kulskålarna. Liksom pedalerna
> gäller här att de gängas ur bakåt och gängas
> fast framåt i rotationsriktningen. Det är mindre
> roligt att få allt på plats igen med
> kullagerfett på fingrarna och några svordommar
> då kedjehjulssidans kulskål med ena handen ska
> monteras med veven i den andra handen.

Detta låter som ett jobb för... Den skäggiga mannen (om han kan slita sig från sina racerhojar) eller kanske gamla stans cykel..? Jag vill liksom inte misslyckas.

> Hva kanske fortfarande behöver någon som dig som
> kan mecka?

Sorry, faller på det där med nykter - hopplöst :-P

Vevlagret finns en chans att du kan få hjälp med av http://www.hitta.se/ViewDetailsPink...=&Vkid=10792002&isAlternateNumberResult=False de har hjälpt mig med gamla cyklar tidigare. Som en bonus kanske du kan få ett tvåväxlat torpedonav som tillverkades till postens gamla cyklar på femtiotalet med. Det finns sådana kvar som går fortfarande och har gjort det dagligen sedan de tillverkades. Borde ju hålla!

Atlas_sthlm skrev:
> Vevlagret finns en chans att du kan få hjälp med
> av
> http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=cykel
> &var=upplandsgatan&Vkiid=CdF7JN6KAH7nGLZ0q6l+Lg%3d
> %3d&Vkid=10792002&isAlternateNumberResult=False de
> har hjälpt mig med gamla cyklar tidigare. Som en
> bonus kanske du kan få ett tvåväxlat torpedonav
> som tillverkades till postens gamla cyklar på
> femtiotalet med. Det finns sådana kvar som går
> fortfarande och har gjort det dagligen sedan de
> tillverkades. Borde ju hålla!

Atlas, du är en klippa?! Påminn mig om att bjuda dig på en öl om/när vi stöter ihop i Sthlm! Har snckat med dom, inga problem svänga förbi med ram med vev på. Ett nav kostar 300-400 kr vilket jag tycker låter rimligt, däremot pradade han om att han ville ha 600 kr bara för arbetet att ekra in det (sådant jag behöver lägga ut på "entreprenad") så han rekomenderade att köpa ett färdigt hjul för ca 700 kr... Låter iofs lockande, men då vill det till att fälgen är identisk med min framfälg, annars är det inge roligt!

Jag gillar vad du gör JTH, det är e lisa för själen! Har själv fixat ihop två gamla militärjonnar så det är lätt att förmedla kunskapen. Bara roligt att hjälpa till.

Mitt nuvarande restaurationsobjekt är en 24" cresent pojkhoj, skall fixa aphäng och limpa så är den klar! Skall se om jag kan plocka fram lite bilder.

Framgaffeln är klar!

Det var en del pill, fick göra om ena benet en gång pga att metalliclacken är svår att få till. Hemligheten är att spraya MYCKET försiktigt, i MYCKET tunna lager. Jag är rätt nöjd. Projekt damknarr har saktat av lite då jag paralellt jobbar på en SS/fixi (orange i bakgrunden).

IMG_1025.JPG ht=725

IMG_1022.JPG ht=725

Tillbaka
Topp