En gammal damknarr! [nu med "efterbilder"]
Hade det inte varit för att det var en svensk 50-talare, med såväl skärmar som fälgar i krom som såg ut att kunna räddas, hade nog den där hopplöst förfallna damknarren fått ligga kvar där, olåst i diket i vintras. På impuls plockade jag dock med den, och lämnade in den till polisen. Inte helt oväntat kom så tre månader senare ett brev som deklarerade att min cykelpark kompletterats med ovan nämnda knarr.
Efter lite planlöst slentrianputsande väcktes en cykelentusiasts kärlek till tidens häpnadsväckande materialkvalité, för att inte tala om den vackra, tidlösa designen. Planen om en ekonomiskt vanvettig renovering "in the name of bikecycle culture" tog sin form. Många undrar säkert vad det är som får mig att lägga tid på ett så döfött projekt, varför inte bara köpa någon nyare herram och göra en clean SS? Tänker du i de banorna är det dags att trycka på "back" i din webbrowser nu. Hör du till dem som kan nöjda dig med förklaringen "jag tycker det är föbannat rolig terapi att mecka lite"; scrolla för all del vidare!
Som sagt, utgångspunkten var inte den bästa; skit, rost, repor - och penselmålat.
Ett i intorkad olja och smuts inkapslat tvåväxlat novonav, med drev vassa som hajtänder. Kedjan var svår att böja med handkraft kan jag nämna.
Novonavet träder fram under smutsen.
Efter ett timslångt bad i hett vatten med diskmedel fick jag bort den millimetertjocka sörja som under decennier lagt sig som ett skyddande hölje runt det tidstypiska centralstödet. Rostat till oigenkänlighet eller...
...är rost bara en fråga om tålamod och hur bra stålborste du har?
Centralstöd, färdigt och ihopmonterat.
Husqvarna ortopedal.
Del av framskärm lite slentrianpolerad, det finns hopp?
Lägesrapport
Centralstöd klart.
Hjullager fram renoverat.
Framhjul isärmonterat, rengjort och polerat - ska ekras (5-6 nya ekrar/nipplar behövs).
Jobbar med hjullager bak, ngn som har en sprängskiss på ett tvåväxlat novonav...?
Bakhjul isärmonterat, delvis rengjort och polerat, komlicerad ihopmontering/ekring.
Kedjeskydd rengjort och polerat (helvete vilket jobb).
Omlackering... Grundarbete på framgaffeln pågår.
Målet:
Hittade på cykelhistoriska.
Efter lite planlöst slentrianputsande väcktes en cykelentusiasts kärlek till tidens häpnadsväckande materialkvalité, för att inte tala om den vackra, tidlösa designen. Planen om en ekonomiskt vanvettig renovering "in the name of bikecycle culture" tog sin form. Många undrar säkert vad det är som får mig att lägga tid på ett så döfött projekt, varför inte bara köpa någon nyare herram och göra en clean SS? Tänker du i de banorna är det dags att trycka på "back" i din webbrowser nu. Hör du till dem som kan nöjda dig med förklaringen "jag tycker det är föbannat rolig terapi att mecka lite"; scrolla för all del vidare!
Som sagt, utgångspunkten var inte den bästa; skit, rost, repor - och penselmålat.
Ett i intorkad olja och smuts inkapslat tvåväxlat novonav, med drev vassa som hajtänder. Kedjan var svår att böja med handkraft kan jag nämna.
Novonavet träder fram under smutsen.
Efter ett timslångt bad i hett vatten med diskmedel fick jag bort den millimetertjocka sörja som under decennier lagt sig som ett skyddande hölje runt det tidstypiska centralstödet. Rostat till oigenkänlighet eller...
...är rost bara en fråga om tålamod och hur bra stålborste du har?
Centralstöd, färdigt och ihopmonterat.
Husqvarna ortopedal.
Del av framskärm lite slentrianpolerad, det finns hopp?
Lägesrapport
Centralstöd klart.
Hjullager fram renoverat.
Framhjul isärmonterat, rengjort och polerat - ska ekras (5-6 nya ekrar/nipplar behövs).
Jobbar med hjullager bak, ngn som har en sprängskiss på ett tvåväxlat novonav...?
Bakhjul isärmonterat, delvis rengjort och polerat, komlicerad ihopmontering/ekring.
Kedjeskydd rengjort och polerat (helvete vilket jobb).
Omlackering... Grundarbete på framgaffeln pågår.
Målet:
Hittade på cykelhistoriska.
Senast redigerad av en moderator: