En halv miljard åt cyklisterna?

Va menar karln?
"Trampa inte så du blir svettig, inte ens eftersvettig. Tävla inte med andra cyklister..." - Per-Erik Åberg

Han verkar inte va en riktig cyklist va?

Till Gumae, o andra med kontaktsvårigheter..

"Frihet på två hjul

Allt färre svenskar cyklar. Nu vill staten satsa stora pengar på att vända trenden. En som redan är omvänd är tv-meteorologen Per-Erik Åberg.
- Med cykeln slipper jag vänta buss och tunnelbana, säger han.

Per-Erik Åberg har haft otur just idag. Han fick punktering mittemellan bostaden och jobbet på SVT. Så nu får cykeln stå kvar på jobbet medan han åker kollektivt hem. Men i morgon bitti kommer han sitta på sin andra cykel och trampa de drygt åtta kilometrarna till och från jobbet igen.
- Ska man cykla året runt måste man nästan ha två cyklar. Dels går de sönder ibland, och även om det är lätt att laga en punka så är det lite trist och man drar sig för det, säger han.
- Dessutom behöver man en vintercykel med däck som klarar snö och halka. Då är det enklast att ha två cyklar.

Stor valfrihet
Per-Erik Åberg är vältränad, han springer mycket för att hålla sig i form. Cyklingen har dock inget med hälsan att göra, det är inte därför han cyklar.
- Nej, jag cyklar för att slippa välja. Bilen är inget alternativ i Stockholm, men cykeln ger mig samma valfrihet som en bil skulle göra i en mindre stad. Direkt när jag slutar kan jag ta cykeln och vara på väg, jag behöver inte kolla i tidtabeller för att se om jag ska ta bussen eller tunnelbanan.
Som meteorolog är Per-Erik Åberg också engagerad i klimatfrågorna, och även om det inte heller är huvudorsaken till att han cyklar så är det ändå en bidragande orsak.
- Om inte annat känns det skönt att inte bidra onödigt mycket till utsläppen av koldioxid, säger han.

Vinterdäck
Det är inga värstingmodeller som Per-Erik Åberg trampar på. Sommarcykeln är en Skeppshult från 2003.
- Det är en vanlig gubbcykel med sju växlar. Eftersom jag sparar ungefär 6 000 om året på att inte köpa något busskort så lade jag lite pengar på en skaplig cykel i stället.
Vintercykeln är en DBS från 1994. På den har Per-Erik Åberg dubbade vinterdäck.
- Vinterdäck är nyckeln till att cykla på vintern. Jag börjar väldigt tidigt på morgonen eller slutar väldigt sent, så det är ofta halt. Med dubbarna är det aldrig något problem.
- Jag minns en natt förra året. Jag cyklade hemåt utan problem, men fick punka ganska nära mitt hem. Då stannade jag cykeln och klev av för att kolla hjulet. Jag halkade omkull direkt, det gick inte att stå på den hala asfalten. Men så länge jag satt på cykeln hade jag inte ens märkt halkan.

Hjälm - ett måste
Per-Erik Åberg har några fasta principer för sitt cyklande, vilka han lärt sig den hårda vägen. För några år sedan blev hans flickvän påkörd av ett rattfyllo när hon cyklade och blev svårt skadad.
- Jag tillhörde dem som tyckte hjälm var töntigt, men efter olyckan är det ingen tvekan. Jag har alltid hjälm. Dessutom har jag alltid lyset på och stannar för rödljus.

THOMAS ARNROTH/TT Spektra
thomas.arnroth@ttspektra.se
2007-11-22 "

-Angående huruvida Per-Erik är en riktig cyklist eller ej, så är han en vanlig människa som trots det klarar av att cykla året om! Det var väl det som var tanken.. Mera cykel.

Nieeeejjj... Det föll bort en ruta.
vintercykling.jpg

OK, Per-Eriks tips var lovligt intetsägande? Serva cykeln en gång om året går väl jättebra om man har en skeppshult med Nexus och rullbromsar, men har man något annat och cyklar mer än 4 km per dag varje vardag året runt behövs nog liiiiite mer...

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Va menar karln?
> "Trampa inte så du blir svettig, inte ens
> eftersvettig. Tävla inte med andra cyklister..."
> - Per-Erik Åberg
>
> Han verkar inte va en riktig cyklist va?

Tvärtom, riktiga cyklister blir inte svettiga.

Eller i alla fall tar de av sig när de blir svettiga och bär undertröja i ull eller syntet. Plus att man inte tävlar, då blir man inte svettig.

Förresten kanske man behöver en sån här riktig upprätt cykel för att inte lockas trampa allt man orkar:

http://clevercycles.com/?p=193

Bilagor

• bikefits.png
    bikefits.png
    4.4 KB · Besök: 22
Senast redigerad av en moderator:
JTH skrev:
> OK, Per-Eriks tips var lovligt intetsägande?
> Serva cykeln en gång om året går väl jättebra
> om man har en skeppshult med Nexus och
> rullbromsar, men har man något annat och cyklar
> mer än 4 km per dag varje vardag året runt
> behövs nog liiiiite mer...

Jösses, varför kan man inte cykla åtta kilometer till jobbet med en Nexus?

Är man prylbög med sysselsättningsbehov kan man ha nåt som behöver mixtras med hela tiden, annars är det bättre med Per-Eriks praktiska cykel.

Erik Sandblom skrev:

> Jösses, varför kan man inte cykla åtta
> kilometer till jobbet med en Nexus?

Du misstolkar du fullständigt vad jag skriver. Jag är nog en av få som skulle rekomendera 8 av 10 pendlarcyklister just en sådan cykel; navväxel och rullbroms... Jag pendlarcyklar själv på en Alfine som är ett "trimmat" nexusnav.

Min poäng är att det är lite klantigt att ge en generell rekomendation att serva cykeln en gång per år eftersom det i mina ögon förutsätter att du har en kvalitetscykel med navväxel och rullbromsar... Billigare cyklar, eller cyklar med fälgbromsar och traditionella växlar behöver mer service om du ska cykla med dem varje dag. Jag rengör och oljar min drivlina minst var 14:e dag?

JTH skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jösses, varför kan man inte cykla åtta
> > kilometer till jobbet med en Nexus?
>
> Du misstolkar du fullständigt vad jag skriver.
> Jag är nog en av få som skulle rekomendera 8 av
> 10 pendlarcyklister just en sådan cykel;
> navväxel och rullbroms... Jag pendlarcyklar
> själv på en Alfine som är ett "trimmat"
> nexusnav.
>
> Min poäng är att det är lite klantigt att ge en
> generell rekomendation att serva cykeln en gång
> per år eftersom det i mina ögon förutsätter
> att du har en kvalitetscykel med navväxel och
> rullbromsar... Billigare cyklar, eller cyklar med
> fälgbromsar och traditionella växlar behöver
> mer service om du ska cykla med dem varje dag. Jag
> rengör och oljar min drivlina minst var 14:e dag?

Jasså jaha. Men Per-Erik kanske ville få folk att fatta att man inte måste göra så mycket underhåll på cykeln om man har en sån som han har. "Vanlig gubbcykel med sju växlar" säger han ju. Många som inte är vana vid cykling tror att man inte behöver underhålla cyklar alls, eller att man måste göra det jätteofta. Förhoppningsvis kommer många fatta att en gång om året är bra, varken mer eller mindre.

De som har koll servar såklart oftare. men det är nog många som inte servar alls. De som inte är så insatta kanske inte förstår att även en cykel behöver servas ibland. Deras cyklar skulle nog må bra av en service, även om inget synligen är trasigt. Allt blir ju lite bättre med raka hjul, justerade bromsar och växlar och pumpade däck. Saker vi som skriver här tar för självklara.
Se det som "minst en gång per år", jämförbart med serviceintervallen på en bil.

Skulle jag ge ett antal rekomendationer till någon som står i begrepp att börja cykla till jobbet skulle det vara:

- Använd alltid hjälm när du jonnar
- Använd reflexväst, i alla fall när det är skymning/mörkt
- Köp ALLTID slangar och däck av bästa tänkbara kvalitét, det är MYCKET billigare och bekvämare än att köpa skräp som punkar hela tiden.
- Olja kedjan minst två gånger i månaden, tvätta den vid behov.
- Serva hojen MINST en gång per år om du cyklar vår, sommar och höst, och MINST två gånger per år om du cyklar året runt.
- Packning har man i cykelväskor på pakethållaren, inte i ryggsäck på en genomsvettig rygg.
- Praktiska och sköna kläder (typ gore tex) kostar mindre än vad ett busskort kostar under ett år, men de håller mycket längre och går att använda vid andra tillfällen.

Sprockets skrev:
> De som har koll servar såklart oftare. men det
> är nog många som inte servar alls. De som inte
> är så insatta kanske inte förstår att även en
> cykel behöver servas ibland. Deras cyklar skulle
> nog må bra av en service, även om inget synligen
> är trasigt. Allt blir ju lite bättre med raka
> hjul, justerade bromsar och växlar och pumpade
> däck. Saker vi som skriver här tar för
> självklara.
> Se det som "minst en gång per år", jämförbart
> med serviceintervallen på en bil.

En sjuväxlad gubbcykel med fotbroms och navbroms behöver faktiskt väldigt lite underhåll förutom att pumpa däcken. Har man en bra stänklapp och kedjeskydd så behöver inte heller kedjan lika mycket pyssel. Om man som Per-Erik dessutom har två cyklar och servar dem båda en gång om året, så blir det egentligen en genomgång varje halvår.

Minst en gång om året är nog en bra allmän rekommendation. För mig är det viktigt att poängtera för nybörjare att man faktiskt måste underhålla cykeln, samtidigt som jag vill att folk ska se cykeln som en problemfri transportlösning som inte behöver daltas med.

Om man får sneda hjul på under 12 månaders stadscykling, är inte hjulet dåligt byggt?

JTH skrev:
> Skulle jag ge ett antal rekomendationer till
> någon som står i begrepp att börja cykla till
> jobbet skulle det vara:
>
> - Använd alltid hjälm när du jonnar
> - Använd reflexväst, i alla fall när det är
> skymning/mörkt
> - Köp ALLTID slangar och däck av bästa
> tänkbara kvalitét, det är MYCKET billigare och
> bekvämare än att köpa skräp som punkar hela
> tiden.
> - Olja kedjan minst två gånger i månaden,
> tvätta den vid behov.
> - Serva hojen MINST en gång per år om du cyklar
> vår, sommar och höst, och MINST två gånger per
> år om du cyklar året runt.
> - Packning har man i cykelväskor på
> pakethållaren, inte i ryggsäck på en
> genomsvettig rygg.
> - Praktiska och sköna kläder (typ gore tex)
> kostar mindre än vad ett busskort kostar under
> ett år, men de håller mycket längre och går
> att använda vid andra tillfällen.

Bra råd.

Reflexväst känns som en tråkig rekommendation om det inte verkligen är mörkt och ingen gatubelysning. En sån här lumistrip är snyggare, eller varför inte en jacka med eleganta reflexband.

Jag tycker man ska klä sig enligt lagerprincipen med undertröja i ull eller syntet. Ovanpå det kan man ha vad man tycker om.

Bilagor

• lumistrip.jpg
    lumistrip.jpg
    2.2 KB · Besök: 18
Erik Sandblom skrev:

> Reflexväst känns som en tråkig rekommendation
> om det inte verkligen är mörkt och ingen
> gatubelysning.

Ja, men faktum är att de inte sitter i vägen och de gör att du syns exceptionellt bra även dagtid. Jag och min sambo hade alltid dem på oss när vi cykelsemestrade i sommras (landsvägar), men jag kan ju inte påstå att jag kör med reflexväst om jag ska cykla cykelvägar till glasskiosken dagtid...

Ja dels det, men så lite reflektioner det blev över det ekonomiska? Viljan att uppmuntra till cykling..
Vi är nog inte så intresserade av att fler skall börja? Konkurrera med vår ego-tripp! ;-)

Äsch inte behöver man serva pendlaröket så mycket? Iofs så förväntar jag mig inte att växlarna ska fungera felfritt på den eftersom jag inte behöver alla dessa växlar egentligen när jag bara ska ta mig från A till B i ett tempo som inte är allt för ansträngande då jag ska använda samma kläder tills jag kommer hem iaf. Jag smörjer lite när det börjar gnissla. Rengör vid behov (ett par ggr per år kanske). Sen får den snurra och gå tills något havererar.

Är ju dock ganska tveksam till att cykla i stockholm i dagens läge. Flyttade hit för en vecka sen och skulle ta mig från solna till kth idag för första gången. Började med att cykelvägen som jag hade rekat ut på karta var avstängd för de grävde och hade sig där. När jag väl hittade till en annan cykelbana så gick det ganska smärtfritt tills jag kom ner till vasastan. Vansinne vad bilister skiter i de "cykelbanorna" som finns (eller de rester som finns kvar av) markeringarna på vägarna. Det stod bilar parkerade, bilar genade över cykelbanorna i kurvor. Man vågar inte ligga i närheten av någon bil då man vet att de garanterat inte ser en i backspegeln... Har för mig att de fanns nån fin tråd med massa bra bilder på dedär.

gonatt

Fast jag förstår fortfarande inte:
1. Vad det är som är så farligt med att bli lite svettig (kan inte de som vill cykla sig svettiga få göra det?)
2. Varför en tv-metrolog tillfrågas om cykling istället för att fråga en cykelentusiast.

mytomspunnen: För att man vill lyfta fram "vanliga" folkkära människor. Ingen bryr sig om att en cykelentusiast cyklar till jobbet, faktiskt, hur stötande det nu kan verka så är det ingen som bryr sig om cykelpretton som inte har något annat att tillföra än att dom är cykelpretton.

Jag tycker att det var en skitbra artikel. Tycker diskussionen i den här tråden är skitdålig.

Alltså den där Pererik är en riktigt folkkär svärmorsdröm!
Vad kan vara bättre än att han i enkla termer får förklara hur lätt det är att cykla?
En och annan "medelsvensson"" (korkat ord) som just ska ta det enormt ångestfyllda steget från bilpendlare till cykelpendlare får höra att man knappt blir svettig när man cyklar. En inoljning per år vilket kanske t.o.m. räcker för många etc.
Och Pererik med sin tomtemysiga framtoning och gosiga dialekt (synd om oss stockholmare ibland) kan nog locka t.o.m. en och annan norrlänning som i glädjen glömmer att han har 80 mil till jobbet!! (Tror dessutom han har tagit på sig rollen som nån slags miljöexpert)

PeterF: Det tar lite tid att vänja sig. Men kör på!! Några enkla storstadsdjungelsregler:
Använd inte vissa cykelbanor, dom är livsfarliga.
I höst har vi lärt oss att vi är osynliga fr.a. för högersvängande stora bilar.
Holl 100% koll bakåt oxå!

Körde du Vanadisplan-Hälsingegatan-Frejgatan- Norrtullsgatan-Surbrunnsgatan? Där är fullt med gupp o inte så mkt bilar!

öhummmm.... Staine: Det finns hyfsat sega norrlänningar. Tänk på "Jägarna", som dras runt på småvägarna, av varsin skock jämthundar.. i de sämsta av väder! Utan dubb på däcken. På jättecyklar från 20-talet..
Jag var impad av det jag såg, medan jag bodde i Åsele! Varannan gård, hade hund-gård.(det blir ju varenda!) Med hundar som skulle motioneras..
Snöröjningen skickas inte ut lika fjaskigt fort där, som i södra sverige.

mytomspunnen skrev:
> Fast jag förstår fortfarande inte:
> 1. Vad det är som är så farligt med att bli
> lite svettig (kan inte de som vill cykla sig
> svettiga få göra det?)
> 2. Varför en tv-metrolog tillfrågas om cykling
> istället för att fråga en cykelentusiast.

Jag förstår inte heller varför folk är livrädda för att bli svettiga (om de inte saknar duschmöjligheter på jobbet, förstås). Endel (kanske en majoritet?) känner sig nästan kränkta av att röra på sig.

Mårten skrev:
> Ingen bryr sig om
> att en cykelentusiast cyklar till jobbet,
> faktiskt, hur stötande det nu kan verka så är
> det ingen som bryr sig om cykelpretton som inte
> har något annat att tillföra än att dom är
> cykelpretton.
>

För alla cykelentusiaster är ju världsfrånvända och har ingen empatisk förmåga. Därmed är det omöjligt för dem att ens delvis sätta sig in hur det är att pendla med andra medel än cykel. Det finns inte ett enda cykelpretto som inte är fött till att vara cykelpretto och därmed har ingen nuvarande cykelpendlare någonsin pendlat med annat färdmedel än cykel. Det vet ju ALLA!
AIDS, det uppkom för övrigt bland kyrkvaktmästare i Bengtsfors och rödhåriga ljuger som sotare har jag hört!

BFS skrev:
> mytomspunnen skrev:
> -----
> > Fast jag förstår fortfarande inte:
> > 1. Vad det är som är så farligt med att bli
> > lite svettig (kan inte de som vill cykla sig
> > svettiga få göra det?)
> > 2. Varför en tv-metrolog tillfrågas om
> cykling
> > istället för att fråga en cykelentusiast.
>
> Jag förstår inte heller varför folk är
> livrädda för att bli svettiga (om de inte saknar
> duschmöjligheter på jobbet, förstås). Endel
> (kanske en majoritet?) känner sig nästan
> kränkta av att röra på sig.

Att man blir svettig är sällan mer än en ursäkt, men samtidigt är det ganska lätt att undvika.

mina bästa anti-svett-tips:

* ingen ryggsäck
* undvik bomull närmast kroppen. Använd undertröja i ull eller syntet
* ta av dig kläderna och lägg i väskan när du blir varm
* vinter är svalare än sommar
* undvik stoppljus och uppförsbackar
* ej tour de france
* eventuellt långsam upprätt cykel http://clevercycles.com/?p=193

Erik Sandblom skrev:

> Att man blir svettig är sällan mer än en
> ursäkt, men samtidigt är det ganska lätt att
> undvika.
>
> mina bästa anti-svett-tips:
>
> * ingen ryggsäck
> * undvik bomull närmast kroppen. Använd
> undertröja i ull eller syntet
> * ta av dig kläderna och lägg i väskan när du
> blir varm
> * vinter är svalare än sommar
> * undvik stoppljus och uppförsbackar
> * ej tour de france
> * eventuellt långsam upprätt cykel
> http://clevercycles.com/?p=193

Att undvika svett tar tid och är jäkligt omständigt. Speciellt om man har en längre bit att cykla. Kortare sträckor är det ju inga större problem.

Mytis: Det sa jag inte, men folk i gemen vill veta från vanliga människor hur det är att cykla till jobbet. Inte från någon som kört 150 vätternrundor. Om personen dessutom är en folkkär kändis gör det inte saken sämre...

Begriper vare sig den s.k. satsningen på att få folk att cykelpendla eller resonemanget i den här tråden. Pro primo, hur svårt är det att cykelpendla i Sundsvall, Lund eller någon annan mindre stad? Trafiken och tempot är betydligt blygsammare, däremot är befolkningskoncentrationen lägre och många har säkert en bra bit längre till jobbet än i storstadsområdena. Alltså tar det för lång tid för de flesta att sitta och harva på cykeln till och från jobbet, så där blir det nog svårt att få folk att lägga om vanorna. Men där skall tydligen resurserna läggas? Den stora gewinsten vore väl istället att få exempelvis Stockholmarna att sluta pendla med bilen ett par kilometer varje dag, eller? Mindre trängsel, avgaser, vägpartiklar vilket skulle gynna väldigt många människor.

Pro secundo, det är heller inte farligt att bli lite svettig. Det har människan blivit i hundratusentals år, men det är tydligen inte ok längre. Jag säger inte att det är ok att gå runt ok lukta som en gammal kamel, men även om alla kanske inte har riktiga duschmöjligheter på jobbet så går det alltid att göra sig presentabel, och det gör väl ändå de flesta innan de går hemifrån, eller hur? Man senarelägger bara det momentet 30-40 minuter på morgonen, no big deal...

camaleonte skrev:
> Den stora gewinsten vore väl istället att få exempelvis
> Stockholmarna att sluta pendla med bilen ett par
> kilometer varje dag, eller? Mindre trängsel,
> avgaser, vägpartiklar vilket skulle gynna
> väldigt många människor.

Ja, det skulle framförallt gynna de som pendlar med bil. :-/

JT skrev:
Ja, det skulle framförallt gynna de som pendlar med bil. :-/

Ja du, det skulle förmodligen gynna vissa som åker bil, helt riktigt. De skulle få kortare köer, mindre tomgångskörning, färre hetsiga utfall av typen: - men KÖÖR nu då för fan din idiot, hela stolpjäveln är ju grön!!!, lägre blodtryck, vi kan göra listan lång...
På vilket sätt skulle detta vara till nackdel för oss som cyklar? Det skulle bli mer plats för oss i trafiken, säkerligen bättre luft, mindre risk att bli prejad av en tokstressad bilist som har 100% uppmärksamhet på att komma FRAM NU och därför inte minns att bilen faktiskt är utrustad med minst tre speglar.
Ta som exempel en större korsning i innerstaden där det i bästa fall står 2-3 cyklar i en s.k. cykelbox och väntar på grönt. Inte så mycket att ta hänsyn till för de 20-30tal bilar som skall hinna passera korsningen från respektive håll innan ljuset slår om. Om det i stället står 20-25 cyklar främst i korsningen från vardera hållet, vem äger situationen då?
Kort sagt, en "win-win situation". Kan väl inte vara fel?

camaleonte skrev:
> Pro primo, hur svårt är det att
> cykelpendla i Sundsvall, Lund eller någon annan
> mindre stad? Trafiken och tempot är betydligt
> blygsammare, däremot är
> befolkningskoncentrationen lägre och många har
> säkert en bra bit längre till jobbet än i
> storstadsområdena. Alltså tar det för lång tid
> för de flesta att sitta och harva på cykeln till
> och från jobbet, så där blir det nog svårt att
> få folk att lägga om vanorna.

Nej, de flesta sparar massor med tid på att ställa bilen och cykla:

Ungefär hälften av alla bilresor är kortare än 5 kilometer. I tätorter är generellt sett en mycket stor andel, cirka 70-80 procent, kortare än 3-4 kilometer. Källa:
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1588.aspx

BFS skrev:
>
> Att undvika svett tar tid och är jäkligt
> omständigt.

Nej. Man tar av sig kläderna. Det är enkelt.

Erik Sandblom skrev:
> BFS skrev:
> >
> > Att undvika svett tar tid och är jäkligt
> > omständigt.
>
>
> Nej. Man tar av sig kläderna. Det är enkelt.

Vilket är omständigare och tar mer tid än att bränna på och bli svettig.

BFS skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > BFS skrev:
> >
>
> > >
> > > Att undvika svett tar tid och är jäkligt
> > > omständigt.
> >
> >
> > Nej. Man tar av sig kläderna. Det är enkelt.
>
> Vilket är omständigare och tar mer tid än att
> bränna på och bli svettig.

Om det gör att man inte behöver duscha, så är det snabbare att ta av sig kläderna vid behov.

Erik Sandblom skrev:

> > > Nej. Man tar av sig kläderna. Det är
> enkelt.
> >
> > Vilket är omständigare och tar mer tid än
> att
> > bränna på och bli svettig.
>
>
> Om det gör att man inte behöver duscha, så är
> det snabbare att ta av sig kläderna vid behov.

Om det tar en timme att inte svetta ner sig, eller 40 min att svetta ner sig går det snabbare att svetta ner sig och duscha. Men det beror mest på avståndet. Korta sträckor funkar ju.

BFS skrev:

> Om det tar en timme att inte svetta ner sig, eller
> 40 min att svetta ner sig går det snabbare att
> svetta ner sig och duscha. Men det beror mest på
> avståndet. Korta sträckor funkar ju.

Om man nu skiljer på puritaner/fantaster som pendlar långt (>30 km t/r) på racer med träningskläder (duschar på jobbet) och å andra sidan folk som pendlar kortare sträckor (<15 km t/r) på typ Skeppshult... Det går rätt bra att cykla 15 km/h 4-8 km med en underställströja och eventuellt underställskallingar som man hänger på element då man sätter på sig ombyte som man har i cykelväska... En vanesak.

När kommer arbetsgivare börja fixa fina, säkra cykelställ med tak över och fint omklädningsrum med dusch, klädskåp, tvättmaskin och torkskåp..?

JTH skrev:
> BFS skrev:
> -----
>
> > Om det tar en timme att inte svetta ner sig,
> eller
> > 40 min att svetta ner sig går det snabbare att
> > svetta ner sig och duscha. Men det beror mest
> på
> > avståndet. Korta sträckor funkar ju.
>
> Om man nu skiljer på puritaner/fantaster som
> pendlar långt (>30 km t/r) på racer med
> träningskläder (duschar på jobbet) och å andra
> sidan folk som pendlar kortare sträckor (<15 km
> t/r) på typ Skeppshult... Det går rätt bra att
> cykla 15 km/h 4-8 km med en underställströja och
> eventuellt underställskallingar som man hänger
> på element då man sätter på sig ombyte som man
> har i cykelväska... En vanesak.
>
> När kommer arbetsgivare börja fixa fina, säkra
> cykelställ med tak över och fint omklädningsrum
> med dusch, klädskåp, tvättmaskin och
> torkskåp..?

Jag svettas lite, så för mig är det inga problem. Däremot vet jag att många av dem som kanske borde börja cykla svettas betydligt mer. Och verkligen skulle uppskatta en dusch även efter sin korta cykeltur.
Håller med där helt. Arbetsgivare borde verkligen ställa upp med lite resurser för den anställde som cyklar till jobbet.

JTH skrev:
>
> torkskåp..?

Kanske efter att staten satsat 48 fantasiljoner på nya motorvägar. Då kommer man på att en halv promille av dessa pengar kunde gått till cykelanpassning av arbetsplatser.

Fast jag vidhåller att duschning och svett är ett överreklamerat problem. Jag tar min lista en gång till för jag tycker den är så fin.

* ingen ryggsäck
* undvik bomull närmast kroppen. Använd undertröja i ull eller syntet
* ta av dig kläderna och lägg i väskan när du blir varm
* vinter är svalare än sommar
* undvik stoppljus och uppförsbackar
* ej tour de france
* eventuellt långsam upprätt cykel http://clevercycles.com/?p=193

JTH skrev:
> torkskåp..?

Det är väl det första man förhör sig om att det finns innan man börjar på nytt jobb?
3:e arbetplatsen jag är på nu med de uppräknade punkterna:-)
Fast cykelställ - jag tar in cykeln i ett konferensrum där den står torrt och varmt.

Men det är ju inget mot medarbetaren som vinterförvarade 1400kubikaren i ett tomt kontorsrum med chefens goda minne;-)

Erik: Jag vidhåller att ofräschhet på jobbet får endel att avstå från att cykla till jobbet. Aktiverar man kroppen så svettas man. Även på vintern (det tar tid och misslyckanden innan man kan klä sig optimalt efter temperaturen). Ska man ta av sig hjälmen när man blir varm om huvudet också? Din lista är fin, men passar inte alla. :)

MickeS skrev:
Det är väl det första man förhör sig om att det finns innan man börjar på nytt jobb?
3:e arbetplatsen jag är på nu med de uppräknade punkterna:-)
Fast cykelställ - jag tar in cykeln i ett konferensrum där den står torrt och varmt.

Men det är ju inget mot medarbetaren som vinterförvarade 1400kubikaren i ett tomt kontorsrum med chefens goda minne;-)

Tjaa... Man tillhör väl de priviligierades skara då, i statens tjänst... Varmt, stort och stöldsäkrat cykelrum, duschar samt torkskåp. För andra gången. I like!

Erik Sandblom
Varför skulle staten betala anpassning av arbetsplatser (annat än om det är statliga arbetsplatser)? Näringslivet betalar ju sina egna lokaler och parkeringsplatser...?

Tillbaka
Topp