En italienare tar form.

En italienare tar form.
Det tog mig runt ett år att färdigställa denna cykel. Eller egentligen var den väl klar till årsskiftet, men eftersom delar gick sönder och provisoriska lösningar testades, så kändes inte den helt färdig. Nu när sommaren definitivt är borta står den dock som ny igen. Projekt som jag lagt ner min själ i har jag alltid uppskattat. Jag skulle ju kanske satsa på att arbeta med detta.

Giosfrdig.JPG ht=544

En italienare tar form.
Jag vill inte påstå att HåkanC har fel, men jag tycker att det ser helt okej ut. Känns det dessustom bra så finns det ingen anledning att ändra på någonting tycker jag.

En italienare tar form.
Vet inte om jag ser fel men det verkar som om styrändarna ligger horisontellt. Stämmer det?

De kan med fördel vinklas ned 5-15 grader, prova. På så sätt kan reglagen flyttas ned. De behöver inte ligga i linje med styrändarna utan ett avstånd på ca 0-25 mm upp till änden på bromshandtaget funkar. Det viktigaste är att du når bromsrelagen då du ligger och borrar i bocken.

Styret du har verkar slopa en del och i det avséendet så borde nog handtagen sitta lite längre ner.

Men är det skönt, funkar och du är nöjd med det så kör.

Det är i alla avséenden en fantastiskt fin cykel du fått ihop.

/Benny

En italienare tar form.
Är det någon som vet var/om det går att få tag på conti dekaler? Vad är det för styrlager som gäller för en gammal italienare? (gärna något som inte kostar miljarder, ;) )

En italienare tar form.
chrkes: Att arbeta med det man tycker om? Släktingar hade fårfarm, men kunde inte avliva dem när det var dags... Är du beredd att skiljas från dina alster?

En italienare tar form.
discovery skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det för styrlager som
> gäller för en gammal italienare? (gärna något
> som inte kostar miljarder, ;) )

Det är 1tums gängade styrlager allt som oftast. Finns i många olika prisklasser. Tex ett Campagnolo Record för 300kr. Sen finns ju alltid Chris King, men det kostar ungefär en miljard. Har man tur kanske man kan hitta något för 1000kr också.

En italienare tar form.
Snyggt med klassiskt styre på den här cykeln tycker jag.

Montaget är givetvis inte en utseendefråga. Man når bromsarna både ovanifrån och när man håller som djupast "i bocken", när det är monterat på det sättet.

Flyttar man reglagen uppåt på styret så når man dem lättare ovanifrån, men mycket svårare från bocken. En kompromiss kan vara att vrida styret så som föreslagits.

En italienare tar form.
chrkes skrev:
> discovery skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det för styrlager som
> > gäller för en gammal italienare? (gärna
> något
> > som inte kostar miljarder, ;) )
>
> Det är 1tums gängade styrlager allt som oftast.
> Finns i många olika prisklasser. Tex ett
> Campagnolo Record för 300kr. Sen finns ju alltid
> Chris King, men det kostar ungefär en miljard.
> Har man tur kanske man kan hitta något för
> 1000kr också.

Gött. Ett campa record får det bli. Vad är det för storlek på nycklarna till ett sådant?

En italienare tar form.
Tänkte låta tubhjulen slänga in handduken på obestämd tid. Känns otryggt när man börjar komma för långt hemifrån. Det blev istället ett par kanske mer aerodynamiska kanttrådshjul, som förhoppnigsvis också skär igenom ökenvindarna lite lättare. Nu behöver man inte bära med sig ett helt nytt färdigklistrat tubdäck på varje långresa. Tyckte det blev väldigt snyggt också med denna nya kombination.

Senast redigerad av en moderator:
En italienare tar form.
Nja, i mitt tycke var nog tubhjulen bra möe snyggare. Men jag är själv lika skeptisk till tubdäck, så jag förstår dig! Mycket vacker hoj det där måste ja tillägga. Hoppas min 70tals Banani kan bli hälften så fin, så e jag nöjd.

/Magnus

En italienare tar form.
+1. Klassisk ekring och platta, silvriga fälgar vore fint. Men visst är hojen snygg ändå! Extra plus för Veloflex-däckens tidstypiska utseende (vi pratar väl retro här).

En fråga: Har Gios-ramarna italiensk gänga för vevlagret?

En italienare tar form.
Vädigt fin hoj. Komplett och genomtänkt. Personligen tycker jag att det är snyggt med en aheadstyrstam på stålräsrar. En sån här hade varit smutt:

gios.jpg ht=329

En italienare tar form.
Mapach skrev:
> Hoppas min 70tals
> Banani kan bli hälften så fin, så e jag nöjd.
>
> /Magnus

Magnus,

kul med en till som har en Banani! Själv renoverade jag en Banani från 1979 för två år sedan till nyskick. Jag älskar den cykeln.

Dags för en "Visa din Banani" tråd?

Benny

En italienare tar form.
Bagarn skrev:
> Dags för en "Visa din Banani" tråd?

JA! Det vore grymt härligt med en sån tråd tycker jag.

Tillbaka
Topp