En italienare tar form.

En italienare tar form.
absolut silver! bara färger som kan härledas till en himmel:) Man behöver bara fundera på scenen i Sagan om Ringen när alvkvinnan på en vit (alltså ljus) springare blir jagad av (långsammare) svarta ryttare för att förstå att det här måste bli en vit springare och inte en rå best. DH-cyklar passar bättre som råa bestar än italienska skönheter.

En italienare tar form.
Silver, utan tvekan. Matchar sadelrör, vevparti, styre/styrstam och gaffel. Ser lätt och fräscht ut. Väldigt snygg hoj det där blir. Vit sadel? Läckert, läckert...

En italienare tar form.
Silverfälgade fälgar med lååååååg profil, däck med beige sida, sadel och styrlinda i samma färg. Din cykel kommer att bli extremt vacker.

En italienare tar form.
Silver silver silver, gråa hade kanske gått, i nittiotals stil, men silver är bättre.

edit: stava snava

Senast redigerad av en moderator:
En italienare tar form.
Satan i helvetets djävulkuken vad fin den är.
Min röst faller på silverfälgar även om det såg rätt schnyggt ut med svarta också. Det tar dock bort mycket av retrokänslan.

En italienare tar form.
Har köpt mig en vit styrlinda redan, men det blev nog kanske det enda felköpet i detta bygge. Det kommer med största sannolikhet bli en svart sadel. Liknande de ovan, fast i modernare tappning. Så om jag ska ha en svart styrlinda till det återstår att se. Får leka lite i PS ett tag till.

En italienare tar form.
Indurain skrev:
-------------------------------------------------------
> blir det ambrosio fälgar? ;)

Oh ja. Montreal känns som nåt passande. Tack för tipsen.

En italienare tar form.
undrar var man får tag i ngt att ha där handreglagen sitter i vanliga fall ett stop eller vad det nu kan heta för att få växlarna på styret, ngn som förstår vad jag menar. ska sätta tum(touring)reglage på en miyata. ngn som vet om en 8delad kasset passar på en 7dito...

En italienare tar form.
Jag förstår dig precis. Hade samma funderingar innan jag fick gruppen i min ägo, men väl där stod det att det fanns sådana saker. Trodde jag var tvungen att hobbymeka nåt liknande själv. Dessa kallas iallafall på engelska "Downtube Cable Stops". Kabelstopp dvs. Bara googla upp.

Det där med 8 delat har jag dock inget svar på.

En italienare tar form.
kallegunnar skrev:
> undrar var man får tag i ngt att ha där
> handreglagen sitter i vanliga fall ett stop eller
> vad det nu kan heta för att få växlarna på
> styret, ngn som förstår vad jag menar. ska
> sätta tum(touring)reglage på en miyata. ngn som
> vet om en 8delad kasset passar på en 7dito...

Om det är Shimano med vanlig body, alltså inte skruvkasset, så passar inte en 8-delad kassett på en body avsedd för 7-delad kassett. Den 8-delade kassetten är helt enkelt för bred. Däremot kan du använda 8 drev och 7 mellanlägg från en 9-delad kassett, då detta "paket" kommer at få samma bredd som en 7-delad. Sheldon har givetvis en artikel om detta på sin hemsida. Tänk på att du skall ha reglage och kedja för 9-delat till detta. Eventellt måste även klingorna fram bytas till smalare för att passa kedjan.

En italienare tar form.
tackar ska kolla vem som har billigast det verkar inte vara så dyrt, fick en sniksak man kan göra en m5 som man borrar ett 2mm hål i cyklemeken hade tydligen gjort så med bra resultat, ska prova och om inte vet jag vad jag skall beställa(förutom att det troligen blir bra mkt snyggare)

En italienare tar form.
Hur mäter man vilken hjulstorlek som passar? Är det från nav-centrum till (ja, vart slutar man). Eller om någon har svar direkt. Är det 700cc fälgar som får plats?

En italienare tar form.
Snart ska hjulbygget påbörjas. Men under tiden som de byggs, så ska jag försöka välja ett par däck. Har väl fastnat för Veloflex Criterium och Deda Olimpico. Men de är inte de lättaste att få tag på. Någon som har/haft dessa däck och kan säga något om dom? Har väl också tänkt att limma fast dom med tejp istället för lim. Pros and cons?

Till det stora hela. Det här har varit ett av de roligaste projekt jag gjort. Synd att våren är så långt borta. Känner inte för att dra ut cykeln och sprätta sönder lacken med allt grus...

En italienare tar form.
Färdiga hjul ger en helt annan bild. Nu är det ju en cykel.

GIOS17.jpg ht=544

GIOS14.jpg ht=544

GIOS13.jpg ht=544

GIOS15.jpg ht=544

GIOS18.jpg ht=544

GIOS16.jpg ht=544

En italienare tar form.
är den 130mm bak eller 126 som du har ett 130mm hjul på??
lite sugen själv och har en 126mm som jag funderar på att sätta ett 130mm hjul på fungera ok eller
skitsnygg måste jag säga att den blivit... förstår om du längtar efter våren..

En italienare tar form.
Det är 130mm bakhjulsspacing. Det var den viktigaste kriterien när jag letade efter en ram i början. Visste ju att jag skulle göra nåt med moderna komponenter.

En italienare tar form.
kallegunnar skrev:
> är den 130mm bak eller 126 som du har ett 130mm
> hjul på??
> lite sugen själv och har en 126mm som jag
> funderar på att sätta ett 130mm hjul på fungera
> ok eller
> skitsnygg måste jag säga att den blivit...
> förstår om du längtar efter våren..

Det spelar inte så stor roll - själv håller jag på att bygga om en Peugeot från 1984 med 126 mm bakgaffelavstånd och det är inga problem att sätta dit ett modernt bakhjul med 130 mm bredd, man håller bara isär gaffeländarna (det är ju bara 2 mm på varje sida). Det går dessutom att "spejsa upp" bakgaffeln, ad modum Sheldon Brown: http://sheldonbrown.com/frame-spacing.html.

En italienare tar form.
Fick lite nya tankar och ebay:ade runt lite och fann en C-Record Aero stolpe. Sitter i just detta ögonblick (och förmodligen några dagar framöver) och väntar på ett paket. Känns som att det här kommer bli pricket över i:et, grädden på mosen och oljan på kedjan. Få bort den (i övrigt jättefina) Thomson-stolpen som inte riktigt passar stilmässigt. Eller mest min tanke om att ha nåt amerikanskt på en sån helylle-europe.

En italienare tar form.
Sen kanske en silverfärgad elite gel flaskhållare istället för den svarta och vita styrband samt evt vit sadel eler en klassisk Brooks lädersadel i naturläder så är den ju fulländad.

En italienare tar form.
Kul att se att min gamla prydnadsram inte blivit fixie-projekt. Snyggt!

Ramen köptes för övrigt i en butik på Mallorca där den hängt väldans länge.

Senast redigerad av en moderator:
En italienare tar form.
Scott tokig skrev:
> Sen kanske en silverfärgad elite gel
> flaskhållare istället för den svarta och vita
> styrband samt evt vit sadel eler en klassisk
> Brooks lädersadel i naturläder så är den ju
> fulländad.

Håller med (utom när det gäller Brooks, men det är ju en smaksak) men detta har ju varit uppe tidigare och vitt blev det inte. Hur som helst så sällar jag mig till skaran som tycker att det här blir fint ändå och som gärna hade lagt vantarna på den här ramen för egen del! ;-)

En italienare tar form.
Sadeln kommer förbli svart. Men styrlinda kommer nog ändras lite då och då. Är ju förslitningsdelar och inte lika dyr som en sadel. Så vitt kommer väl nångång. Kanske. Har redan en linda liggandes, men den ska nog få samla några vårdagar innan den åker på och får testa sin lycka.

En italienare tar form.
Alright. Jag är frustrerande nära slutet. Men kan inte hitta mina däck. Söker febrilt efter ett par

DedaTre Olimpico Tub med naturligt färgade däcksidor.

Vart finner jag dessa?

Tillbaka
Topp