En italienare tar form.

En italienare tar form.
Det borde väl bara vara att sätta hjulet ungefär där det ska vara, måttar du hyfsat kan det väl inte bli stor skillnad när däcken åker på...

En italienare tar form.
Satt och mekade lite förra kvällen och blev lite frustrerad på hur dålig kedjan var. Hur struligt som helst att få den helt okej. Ett kedjelås vore ju inte helt fel. Så tänkte höra med någon fylld av kunskap. Finns det bara Campagnolo-kedjor i 5,9mm?
Finns nån Wipperman kedja med nåt kedjelås och det stod att den klarade 10-växlade Campa-system. Passar den tro?

Men nu är iallafall alla kablar på plats och växlarna justerade. Ska bara se om tisdagens postman har något med sig ett par däck till mig på rundan.

En italienare tar form.
GIOS20.jpg ht=544

GIOS19.jpg ht=544

En italienare tar form.
Egentligen år det enda optimala instrumentet til campakedjor deras egna hd-link tool visst är det lite struligt.
Wipperman kedjor, min egna blygsamma mening: du får inte bättre än det.

En italienare tar form.
Jo, tack. Såg den där. Men där står det ju att den är 6.2mm.

Edit: Ursäkta mig. Har fått det där om bakfoten. Är visst bara nitarna som är 5,9mm.(?)

Senast redigerad av en moderator:
En italienare tar form.
Återigen: Brutalt fin hoj!! Nu får du nästan sluta lägga in fler bilder, sådant här sätter kostsamma griller i huvudet på mig. God jul på er, du och italienaren!

En italienare tar form.
Vic skrev:
-------------------------------------------------------
> Jaha, då var det dags att byta kalsonger igen.
>
> Skitsnygg hoj.

Sambeställning? Jag har sabbat två par redan.

CREDITER till dig mannen! Det där var en sjusärdeles snygg Gios, så jag kan inte annat än gratulera till ett utomordentligt bygge.

En italienare tar form.
nr83 skrev:
> Tjusigt! Hade även blivit snygg i detta
> utförande =) God Jul på er alla!

Kanske mina ögon som blivit snea, men jag tycker det ser ut som om framgaffeln blivit krockad.

En italienare tar form.
Earlslick skrev:
> Kanske mina ögon som blivit snea, men jag tycker
> det ser ut som om framgaffeln blivit krockad.

Pratar vi om fixien här ovanför eller racern? Det där med att framgaffeln ser lite sne ut är nog inget. Även på racern verkar gaffeln vara lite mer inåtriktad. Men vad jag har förstått finns förklaringen i att man vill få hjulet närmare ramen. Fast kan mycket väl ha fel.

En italienare tar form.
Nu när både cykel och tråd tycks ha nått fulländning tar jag mig friheten att kapa den senare med ett liknande om än något simplare projekt. Efter att under en längre tid ha snubblat över ett par trevliga gamla tub-hjul och en nästan komplett Campa Chorus-grupp i mitt källarförråd fick jag syn på denna ram och besätmde mig för att göra något åt saken:

Olmo-blue-happy.jpg ht=461

Det (än så länge) knepigaste är att framgaffelvidden snarare är 85 än 100 mm, vilket gör det väldigt svårt att få dit framhujlet. Frågan är därför: Funkar det att sätta gaffeln i skruvstäd och bända isär benen lite enligt Sheldon-principen? (http://sheldonbrown.com/frame-spacing.html) Gaffeln tycks inte vara skadad utan är vid lodning till synes helt symmetrisk.

frame-spacing-l.jpg ht=200

En italienare tar form.
Snygg ram. Stål och blå färg kan aldrig bli fel. Men 85mm fram. Är det inte lättare att leta upp någon begagnad 100mm istället.

En italienare tar form.
Mmjo, eller det allra enklaste är kanske att låta hjulet sitta, nu när jag faktiskt fått det på plats. Fullt så illa som 85 mm var det visst inte, men rejält tajt hursomhelst. Och så blir det inte tal om några oplanerade punkteringar eller snabba hjulbyten sen! ;)

En italienare tar form.
Tackar! Rören kommer från Falck, som var en liten italiensk tillverkare. Räknas väl oftast som snäppet under Columbus och Reynolds. Känns dock inte värst tungt än så länge, men det ska ju hängas dit ett par saker ytterligare förstås...

En italienare tar form.
Nu har det blivit en kedja med låslänk istället för original veloce-kedjan. Sen satt ett par Dura-Ace pedaler som en smäck. Nog för att de är japanskt. Men så otroligt fina och passar så bra in i helheten. Och ja. Vikten. Har inte vägt den jättenogrannt. Men ungefär 9,7kg väger skönheten.

En italienare tar form.
Jag blir grymt sugen när jag ser dessa "retro-racers". Ingen som har en lämplig ram eller känner till något annat bra till salu? Har problem att hitta något eftersom jag är kort. Är bara 168 så en ram i storlek kring 52 eller snäppet mindre tror jag borde vara lagom..

En italienare tar form.
Giosen blev fin, men skelettbromsarna passar inte helt in tycker jag. Grattis till ett fint bygge. Av någon anledning tänker jag mer bancykling än lvg när jag ser den. Ramen och färgen som gör det. Nog bara jag som är konstig.

En italienare tar form.
Kapning:

vicini.jpg ht=544

Här är en annan italienare som efter att ha blivit överkörd nu ska rustas. Ny styrtapp, nytt styre, ny sadel. Gruppen är en äldre 105:a. Vit styrlinda ska på, men frågan är nu hur jag ska göra med bromswirehöljen. Svart känns lite off, de jag har är rätt hygglo - en slags halvtransparans i plasten. Men vitt, fungerar det? Blir det skitigt? Referenser? Det är en fråga om fokus och hierarki.

PS. Ursäkta bildkvaliteten.

PPS. Nix, det blir ingen fusktrackfixie

En italienare tar form.
Glatt att höra.
Dessvärre är det ingen åttiotalshundrafemma, utan en lite tråkigt grådetlajerad nittiotaltsgrupp. Har delar för äldre campagrupp men står över dessa för sämre funktion.

Såg en fastlåst fixie på väg hem på Götgatan här om veckan. Jag blev en smula provcerad när jag såg att det i själva verket var en riktigt fin ram med tjusiga muffar från åttio - barskrapad på både dekaler och prylar! Men hycklare som jag är har jag själv strippat växlar på en Garlatti till förmån för en trevlig ss.

En italienare tar form.
Retro är trevligt, hittade för övrigt en DBS racer ano 1981 i farsans garage, även om det inte är en exklusiv italienare så kan jag slänga upp lite bilder senare.

En italienare tar form.
chrkes skrev:
> Tänkte att det är dags att visa en bild från
> timmarna i vårsolen också.
>
>
Jättejättejättesnugg!!

Men.. sopsäck i bakgrunden? Synd på så rara ärter :)
En ny bild med med bortre veven i linje med diagonalröret (så att den döljs) och utan sopsäck nästa gång det blir sol, ok?

Var fick du tag på däcken? Och inte minst, hur är den att hoja på?

Tillbaka
Topp