En italienare tar form.

En italienare tar form.
olmo080319aa820.jpg ht=544

En italienare tar form.
Som sagt förut - så snygg den är.

Du vet väl att det finns vita kåpor till bromshandtagen?

Mer klassiskt är att montera handtagen en liten aning längre ner på styret,
men det är en detalj...

En italienare tar form.
Snygg hoj .Gillar Campa handtag ser mer klassiskt ut på en sån cykel .Vad jag inte gillar är styrlindningen .Styret skall inte synas vid bromshandtagen .Det brukar följa med en liten bit styrlinda i paketet som skall dölja det.

En italienare tar form.
Äh, vad fan... eftersom det måste ha varit en evighet sedan jag postade en bild på en av mina cyklar så kan jag väl langa upp lite pic´s på min gammelitalienare.

Inget är original, allt är GSSF (gammalt skit som funkar). Idén var att få till en 80-talare, men jag är inte superpetig. Det räcker med att den ser tidstrogen ut.
Den konstiga stålkonstuktionen över bakhjulet är en hållare för randonnördväskor. Och klaga inte på pedalerna. Den här cykeln är bara till för att åka till och från uteserveringar i vackert väder.
Retroräser är det nya fixi.

Bilagor

• DE Visini front.JPG
    DE Visini front.JPG
    92.9 KB · Besök: 51
  • De visini sida.JPG
    De visini sida.JPG
    84.5 KB · Besök: 54
En italienare tar form.
MickeS skrev:
-------------------------------------------------------

> Och snälla - byt styrlinda. Bara byt.

Visst är den fruktansvärd... men så var 80-talet. Bara att bita ihop.

(jag har offwhite, black och tan hemma i skåpet, men alla dom skulle se på tok för sobra och civiliserade ut)

En italienare tar form.
Jonatan S skrev:
> I sommar är det sjudelat som gäller.

Kom ihåg var du hörde det först!

En italienare tar form.
Var ute och körde lite ut mot skansundet idag, när det plötsligt börjar knaka och styret roterar inne vid fästningen mot styrstammen. Var en lite läskig känsla. När jag sedan kommer hem ser jag en spricka på samma plats. Så tyvärr måste jag ge upp detta styre/styrstam.
Just att hitta styret/styrstammen var bland det svåraste när detta bygge börjades. Så verkar det vara även nu. Men istället har jag tankarna mot en 1 1/8" styrstam. En adapter verkar vara allt som behövs. Hur bra dessa är vet jag inte, men de måste ju fungera iallafall.
Tänkte på att eftersom gios kommer från Turin, så skulle kanske en 3T stam/styre kombination vara tänkbart. 3T ARX PRO och 3T ROTUNDO PRO?

Någon som har erfarenhet(er) av adaptern?

En italienare tar form.
Jag har kört sån adapter på min gamla italienare med gängat styrlager.
Det funkar hur bra som helst. Min är från ITM - det finns flera av samma typ.

En italienare tar form.
Jag är grymt inspirerad av alla fina retro-racers. Hittade en fin stålram med blandade komponenter som är min träningshoj just nu http://happymtb.org/forum/read.php/1/906097/. Tyvärr är den inte speciellt fin, men kanske att omlackering kan lyfta den. Men jag skulle gärna bygga mig en finracer på något bra ursprungsmaterial..

Så nu är frågorna.. vilka fabrikat är värda att satsa på? De flesta märken har ju dessutom både bättre och sämre cyklar. Jag är först och främst ute efter en ram att bygga vidare på. Hur vet man om det är en bra ram eller budget?
Och var hittar man dessa fina ramar? Håller koll på blocket men tycker inte mycket vettigt dyker upp där. Problemet är att jag är kort och behöver en ram i storlek 49-50-51 skulle jag tro.
Vad kostar en juste ram?

Italienska fabrikat som dykt upp är: Colagno, Vicini, Visini, Gios, Conti, Bottecchia, Pinarello, Basso, Olmo, Bianchi
En outsider vore kanske Eddy Merckx?
Mer?

En italienare tar form.
Bästa fingervisningen för kvaliteten på gammla stålramar brukar vara vilka rör den är byggd av. Vanliga rör i italienska cyklar är Columbus men de finns fler kvalitetsrör. Columbus SL är finrör, SLX samma men lite kralligare (och tyngre). Columbus EL är så fint det blir. Andra tillverkare är Reynolds, Dedacciai (stavning?), Tange men det finns en uppsjö tillverkare och kvalisorter så det är svårt att sammanfatta.

På ebay hittar du gott om objekt. Frågar du mig så håller jag Pinarello, Colnago och Tommasini högst bland itlienarna.

En italienare tar form.
Jag fortsätter med De Rosa, Cinelli, Ciöcc, osv: http://classicrendezvous.com/Italy/Italy.html

Ett par allmänna tips är väl att undvika franska ramar pga utrotningshotade gängstandarder, samt att utformningen på bakgaffeländarna ofta säger en hel del om nivån på cykeln. De ska vara gjutna och gärna stämplade Campagnolo, Columbus, Gipiemme eller liknande. Plåt går bort, liksom öglor för skärmar om du är ute efter en renodlad racer.

Senast redigerad av en moderator:
En italienare tar form.
Tack tack. Cykeln känns jättebra. Rullar på som inget annat jag cyklat på. Det som varit problem är som sagt styret/styrstammen som gick sönder och fick ersättas av lite modernare stil. Det fungerar ypperliggt, men nog vill jag ha tillbaka den äldre stilen med 1" styrstam.

Sen är det andra problemet sadelstoplen som vid längre turer inte alltid vill hålla sadeln tillräckligt hårt. Så sadeln brukar luta rätt mycket bakåt efter ett tag. Kan vara min inställning på railsen. Men det går ju alltid att justera med en insex på vägen.

Det sista "problemet" är tubdäck. Rent generellt alltså. Veloflexen som jag har är ju inte de lättaste (läs=omöjligt) att få tag på. Så den dagen punkteringen är framme. Peppar peppar. Den dagen den sorgen. Men är det nån som har en källa för ett par Criteriumtuber, så hör av er.

/Christoffer.

En italienare tar form.
Hej igen. Jag har för tillfället en helt svart styrstam i aluminium som jag bra gärna skulle vilja få i den mer passande kulören polerad aluminium. Så frågan är om man kan ta denna styrstam. Sänka ner den i ett sodabad. Använda sig av våtslipen och polermaskinen med en burk autosol? Detta borde ge en fin lyster. Men hur är det med de flesta styrstammar som är svarta. Är de anodiersade eller är metallen svart rätt igenom. (Inte så troligt)? Läste om just Kaustiksoda. Det borde väl fungerar rätt bra? Hur är målarsoda i jämförelse? Det är ju också rätt vitalt att inte metallen vittrar sönder efter sodabadet och lämnar ett för stort glapp mellan styre och styrstam. Är det någon fara tro?

/Christoffer.

En italienare tar form.
Det blir svårt att få någon långvarig lyster med en icke-anodiserad slipad/putsad stam. Aluminiumoxid blir matt. Men du kan ta och klarlacka (med många tunna lager med våtslip emellan) det putsade och sen sonax hårdvax på så har du ett något mer tåligt ytterskikt. Ett anodiserat skikt är på storleksordningen ett par tio my tjockt. Det anodiserade skiktet är dock mkt hårdare än något lack, så det måste bättras på om du råkar skrapa det.

En italienare tar form.
Hej,

du skall få några tips från en riktig putsbög.

Kaustiksoda tar bort det svartanodiserade skiktet. Sedan slipar du med våtslippapper i olika kornstorlekar upp till ca 1200. Du får göra en bedömning av vilken kornstorlek du behöver starta med, lite beroende på hur mycket du behöver ta ner ytan. Prova att starta med 600 papper. Använd mycket vatten i slutet.

När du fått en sidenmatt yta plockar du fram ditt polerkitt som du köpt på Clas Ohlsson, dvs lumpsskiva och glansvax. Montera borrmaskin i skruvstycke och sedan lumpskiva i borrmaskin. Vaxa på och böja polera din styrstam. Ganska snabbt får du upp en skinande glans.

Till skillnad från Autosol så förseglar glansvaxet porerna i aluminiumytan. Porerna initerar korrosionen. När du är nöjd tvättar du styrstammen i mild tvållösning och låter den torka.

Medan den torkar kilar du snabbt till en biltillbehörsfirma och köper Sonax Nano Fälgförsegling.
Väl hemma följer du instruktionerna och sprayar detta på din styrstam.

Så har jag gjort med mina projekt och det funkar super. Har kört på cyklarna i ur och skur i två år och fortfarande lika blankt.

Lycka till!

Benny

En italienare tar form.
Så. Nu har jag testat kaustiksoda och våtslippapper. Det var väldigt enkelt, men lite farligt också. Anodiseringen lossnade efter bara några sekunder och med lite slipning och vax fick man ett polerat fiont resultat. Tyvärr så klarade inte materialet av den kemiska reaktionen alltför väl. De tjocka delarna av styrstammen går ju inte sönder, men väl vid gängorna så är påfrestningarna stora när skruvarna ska skruvas in. Men det är ju klart. En ren yta av metall är ju ömtåligare än de anodierade(?) skruvarna. Så resultatet blev helt enkelt att en 1" styrstam med passande polerat aluminiumstyre får letas upp. Nitto har väl fortfarande någon produktion kvar av detta?

En italienare tar form.
Vilken otur, skulle man ha haft skruvarna i när man har på det frätande? Funderar också på en liknande operation med en hel ram och då vill man ha hela gängor. /Mats

En italienare tar form.
Max otur måste jag säga. Låter som gängorna skar för dig. Använde du smörja?
Möjligen går det att fixa med gänginsats men du kanske ger upp.

Veloform i Göteborg har Nitto. Ring Anders och kolla.

MatsS skrev:
> Vilken otur, skulle man ha haft skruvarna i när
> man har på det frätande? Funderar också på en
> liknande operation med en hel ram och då vill man
> ha hela gängor. /Mats

Om man skall vara extra försiktig så penslar man på eller späda ut smörjan. Själv har jag inte upplevt problemet.

Råder dig inte att göra det med en Aluminiumram? Stål är inga problem.

Benny

En italienare tar form.
Om du menar att jag använde fett vid gängorna när skruvarna skruvades på. Ja, då använde jag smörja. Ska höra med Veloform. Känns så dumt att betala tull från USA för saker som säkert redan finns i Sverige.

En italienare tar form.
Jag är också ute efter en blank styrstam. Verkar vara rariteter numera. Bara tysksvart så långt ögat når. De blanka jag har hittat är ställbara (ryser).

En italienare tar form.
> Medan den torkar kilar du snabbt till en
> biltillbehörsfirma och köper Sonax Nano
> Fälgförsegling.
> Väl hemma följer du instruktionerna och sprayar
> detta på din styrstam.
>

borde inte detta funka om man kört autosol innan?

En italienare tar form.
Tillbaka till framtiden med en gängad styrstam. En Nitto Pearl 110mm fick ersätta den provisoriska lösningen med adaptern och den tysksvarta styrstammen.

GiosmedNitto.jpg.JPG ht=544

Cykelsällskap/Happyrides i höstmörkret sökes.

Senast redigerad av en moderator:
En italienare tar form.
Eltejpen är från Clas Ohlson. En stock med rullar i olika färger för elkabel á 39kr. Bara att klippa tejpremsor på längden och pyssla ihop det lite fint. Man måste vara lite kreativ.

Tillbaka
Topp