En munibörjares dagbok...

Hoj!

Länge har jag funderat på att börja cykla muni, efter två(!)hjulsmässan och möte med Enhjulingsfolket slog jag till på en Qu-ax 24". Den levererades kort därefter och monterades snabbt. En första provsittning han jag med men inte mer innan jobbet och vardagens åtaganden ånyo slukade min tid.

Muniborjare.jpg

Idag, nio dagar senare, fick jag min första riktiga provcykling.

Jag begav mig (gående) till närmsta gångtunnel där jag "hoppade upp" på sadeln och med stöd av tunnelväggen trevade min kariär som municyklist igång.

Det krävdes tolv omstarter innan jag med hela armen som stöd kunde ta mig de c.a. 10 metrarna över till andra sidan. Sen vände jag ekipaget och tog stöd med andra armen - för att inte "fastna" i någon dum vana att alltid stödja med ena armen.

Var gång jag nödgades hoppa av startade jag om i tunnelns början. Jag skulle cykla hela distansen i ett svep. De få gånger tunnelns ände kunde nås försökte jag fricykla vidare - något som aldrig ville sig med mer än ett halvt tramptag.

Efter 50 minuter var jag genomsvettig, den kalla utetempraturen till trots. Blott -15°C. Vem hade kunnat tro att det skulle vara svettigt att cykla muni i en gångtunnel?

65 försök hann jag med, som bäst kunde jag cykla tre längder utan att behöva hoppa av annat än i tunnelns slut.

Nytt försök antingen imorgon eller rent av senare idag! Men innan det ska jag kapa sadelstolpen ett par centimeter till, måste skaka ned pungkulorna från magen igen...

Sammanfattningsvis: Det är kul att göra sådant man inte kan - och enhjuling kan jag inte cykla... :-D

Edit: Länkade till Enhjulingsfolket.

Senast redigerad av en moderator:
iMats skrev:
-------------------------------------------------------
> Kämpa på, det ska gå...

Det tvivlar jag inte på!

Räknar dock kallt med 30h innan man kan ta sig fram någorlunda på asfalt...

lundatok skrev:
> Var det inte du som lovat den bättre hälften att
> Pricken var den enda cykeln du behövde? ;)

Nu tycker jag du har alldeles för bra minne för mitt eget bästa! :P

Fast en enhjuling är inte en cykel utan ett lekfordon... ;)

jomper skrev:
> Den enda mountainbiken måste det ha varit.

Hm, du vet att jag är sugen på något mer Årekompatibelt... "Enda all mountain"-hojen? :)

lundatok skrev:
> Var det inte du som lovat den bättre hälften att
> Pricken var den enda cykeln du behövde? ;)

Man får vara försiktig med vad man lovar. Jag lovade min kära hustru att 5-spoten var en så pass bra cykel så att jag skulle behålla den länge. Jag sa aldrig något om att byta grejer på den eller något om andra cyklar =)

Jag förstår det där men köpbegäret, tro mig, jag kämpar dagligen. Det enda problemet jag har är att om jag skaffade en annan cykel är jag rädd att min 5-spot bara blir stående och dammar.

Är dödligt sugen på en helstel 29er, har t o m kollat vad mr Hägg ska ha för den, men vågar jag köpa den? Tänk om den blir så rolig att åka på att gamla Lazyboyen bara står?

Racer tänker jag köra, det kan vara gott att komma ut på vägen och köra dom där stekheta sommardagarna när skogen är tryckande het, så det har jag inga problem med... ;)

Va fan!
Här försöker man hoppa över några steg så som retrohojar och fixie för att gå direkt på nästa hype och vara med från början.
Skulle ju åka in och köpa min uni eller muni i dag men i stället sitter man här sjuk och snörvlar framför datorn och vad får man då slängt i ansiktet, jo att man redan är hopplöst efter.
Se till att hålla oss informerade om hur det går.
En bakteriefylld puss på dig:)

Ett litet tips så här innan alla rusar iväg och köper sig en muni:
På Team Sportia säljer dom 20" nybörjarenhjulingar för 500:-. Den är lättare att lära sig på och betydligt billigare. Om man tröttnar har man inte slängt ut en massa pengar i onödan och tröttnar min inte har man en enhjuling som är lättare att öva nya grejer på.
Så, nu ska jag ut och roa mig lite, dock inte i en gångtunnel...

Häng kvar i karmen TnT!

När jag skulle lära mig enhjult krävdes det 7-8 dagar; ett pass på morgonen och ett på kvällen om vardera 30-40 min. Höll jag på längre stunder tog envisheten överhanden och jag lärde mig inte så mycket.

Det handlar egentligen inte om att tillägna sig en bättre balans utan att lära sig ett nytt sätt att använda den balans man har. Att gå på plan mark är egentligen en mycket svår balansakt som vi tar som självklar. Att cykla enhjuling är att bryta upp denna invanda rörelse och istället för att korrigera balansen med fötterna på marken gör vi det via ett trampförsett hjul.

Det finns två sätt för en människa att korrigera sin obalans: att flytta kontaktytan man har mot marken (dvs fötterna) eller att ändra läget på tyngdpunkten (flytta/böja kroppen). Båda dessa sätt används på enhjulingen. Flytta tyngdpunkten med hjälp av kroppen behöver vi inte lära oss, det kan vi redan. Men att flytta kontaktytan mot marken via ett hjul istället för att använda fötterna - det tar något längre tid.

När du klarar att behärska cykeln på plan mark kommer den första endorfinkicken. Sen när du ger dig ut i terrängen väntar många fler.

En lite följdfråga angående nybörjarträningen.
Är det risk för träningsvärk på olika ställen när man använder hela kroppen för att hålla balansen?

Mike å skrev:
> Är det risk för träningsvärk på olika ställen när
> man använder hela kroppen för att hålla balansen?

Jag har en känsla av att min högeraxel kommer att få träningsvärk efter allt puttande på tunnelväggen. :)

Hur det är med benen är svårt att säga, vet inte vad som är muniinducerat och vad som är sviter efter den timme jag satt på hästrygg igår...

Jag har fortfarande sviter efter att jag red för första gången i höstas (tidigare gånger har jag bara åkt..). Nu kastades jag iofs av, men jag hann galoppera och greja innan. Kul!

Mike å skrev:
> En lite följdfråga angående nybörjarträningen.
> Är det risk för träningsvärk på olika ställen när
> man använder hela kroppen för att hålla balansen?

Folk som inte redan är hängivna cyklister (jo, det finns sådana) får enligt uppgift träningsvärk i benen. Annars inget farligt. Helkroppscyklingen gör dock att jag blir trött på ett annorlunda sätt än på mtbn.

Cyklar man långt får man domningar i skrevet. Men ju längre tid man håller på desto mindre blir problemet, man lär sig att regelbundet stå upp några trampvarv så att cirkulationen kommer igång. Dessutom, pratar vi muni blir det vid passerande av hinder naturligt att resa sig upp.

Grumt! Pimpigt nav!

Jag är lite inne också, jag körde enhjuling inne i badrummet hos sveriges stora stavhoppslöfte inatt. Det gick inte så bra.

Blev så sugen efter att en av mina idoler TNT köpt en så jag drog till Team sportia förut o köpte en icke blingig 20" för 695 pengar..
Var hufsat ok på ett hjul för typ 20 år sedan så jag trodde att nu blir det ramla och falla och förbanna... men j... i det!
Har man en gång lärt sig det så sitter det tydligen kvar någonstans i boffkolan.
Jättekuligt i alla fall,förutom att man klämmer bollarna emellanåt och det är ju rätt skönt

Vi såg det flera gånger i Enhjulingsfolkets monter på mässan, gubbar med grånade hår som hade åkt nån gång i sin ungdom - de hade inga problem att sätta sig och trampa iväg. Balansminnet (eller vad man ska kalla det) är extremt gott verkar det som.

Det finns happyfolk som bemästrar denna konst, här jansson99 som körde omkring på mässan som om han var född i sadeln på en enhjuling. Skickligt!:

jansson99.jpg

Apropå sadel, nedan en våt minimalistdröm? Saknar till och med ram (om enhjulinga nu har en egentlig ram ska jag låta vara osagt), sadel och vevparti. Pedalerna är fästade direkt på hjulet(!).

enhjul.jpg

Det där med enhjuling är jäkligt roligt. Det är en kick att känna att det funkar. Man vill likson inte sluta när man väl har börjat.

Kommer att satsa på en lite större muni till sommaren. Jag testade flera enhjulingar på cykelprovardagen förra året. 26" var smutt att dra på lite med på plan mark. 36" som jag provade var härlig. Det var svårt att komma igång men när jag fått rull på grejorna var det j**ligt roligt. Den skulle jag kunna ha som pendlarhoj. ;-)

Har vi en trend här eller? Hoppas många mtbare provar muni så att vi kan få igång muniträffar runtom i landet. Sitter själv och fundrar över hur det skulle vara att cykla downhill i Vångabacken ...

Ställer en förmodligen urbota dum fråga i ämnet men ni får väl halshugga mig isf, att dessa manicker har direktdrift med pedalerna i hjulet ser man ju men hur är det med frihjul när man kommer till en utförsbacke så kan man ju på tvåhjulingen vila och bara rulla på men hur funkar det på en Muni eller annan enhjuling??

Kan man frihjula så undrar jag hur man löst bromsfrågan, kan man det inte så förstår jag bättre hur det funkar?

Hoppas någon överseende person har lust att räta ut mina frågetecken.

Bosse

Lonewolf skrev:
> Ställer en förmodligen urbota dum fråga i ämnet
> men ni får väl halshugga mig isf, att dessa
> manicker har direktdrift med pedalerna i hjulet
> ser man ju men hur är det med frihjul när man
> kommer till en utförsbacke så kan man ju på
> tvåhjulingen vila och bara rulla på men hur funkar
> det på en Muni eller annan enhjuling??

Det finns några som byggt enhjulingar med frihjulsnav men de är svåra att hålla balansen på. Enligt mitt resonemang tidigare i tråden blir du av med (en stor del av) möjligheten att förflytta kontaktytan mot marken som ett sätt att hålla balansen. Istället blir det till att jobba med kroppen för att hitta jämviktsläget. Kolla videon:

http://www.unicyclist.com/gallery2/...2_GALLERYSID=3a0acdf0197d6b1749e40757eb05e6df

>
> Kan man frihjula så undrar jag hur man löst
> bromsfrågan, kan man det inte så förstår jag
> bättre hur det funkar?

Bättre än att ha frihjul är att lära sig glida som Unizaba-filmen visar prov på.

>
> Hoppas någon överseende person har lust att räta
> ut mina frågetecken.
>
>
> Bosse

Igår körde jag 50 minuter till i "min" gångtunnel. Märkte direkt att man lärde sig en del på första gången, nu behövde jag inte släpa hela armen i tunnelväggen utan det räckte med bara handen. Efter några försök började handen släppa väggen och smådutta istället. Coolt!

Lyckades även cykla över två meter efter tunneln tog slut. :-D

Det som var enklaste hållet i lördags var svårast igår, tunneln sluttar lite.

68 försök han jag med. Att det blev fler beror nog främst på att man inte sitter flera sekunder och letar efter balansen utan trampar iväg mer eller mindre direkt.

Efter c.a. 40 minuter var jag slut i skallen och förstod att det var dags att ge upp men det är ju så roligt! :)

Alla som passerar tunneln medan man håller på är glada och kommenterar hur svårt det måste vara eller att man ser ut att behöva öva lite till...

Tog en omellettfrukost efter enhjulingsleken och gav mig sedan ut på en tvåhjulingsrunda, satan vad jag gick i väggen. Helt slut på kolhydrater, inte så smart.

Kanske är dags att skippa väggen och enbart ha stöd vid starten. Dom första gångerna kanske du kommer en halvmeter men det ökar snabbt. Jag tror att du snabbare lär dig på det här viset, bland annat pga att du tar bort det psykologiska bandet till väggen samt att din kropp tvingas att lära sig balansera helt själv.

Jag vet inte om ovanstående är ett generellt bra tips men det funkade för mig. Jag hade själv inte så mycket val då jag övade i garaget och det var så mycket grejer utmed väggarna så jag körde diagonalt istället. Efter ungefär en kvart var garaget för litet... (ok, jag har lärt mig en gång tidigare för en sådär 20 år sedan.)

iMats skrev:
> Kanske är dags att skippa väggen och enbart ha stöd vid starten.

Det är tanken för nästa pass.

Men då ska jag nog ta på mig både benskydd och hjälm innan, farten kan bli rätt hög när kroppen försöker hålla balansen har jag märkt... :)

Jävligt kul att se! :)

Tips när du börjar kan vara att mata i lite högre tryck, över 2 bar (som i sammanhanget är massor) är en fin start, mindre kontaktyta med marken kommer leda till lägre friktion och lättare att svänga mer eller mindre kontrollerat!

2 tips angående cyklingen som jag kan komma med..

Som imats sa, börja med att ha stöd bara i början.
lättast för mig var att börja med hjulets bakkant mot en vägg, rygg armar och axlar mot väggen, knuffa från med armarna försiktigt så du börjar falla frammåt, och cykla ikapp din tyngdpunkt! :)
Enhjuling på platt mark handlar om att hålla enhjulingen under dig, det är inte förrän du ska cykla på broräcken och järnvägsräls som du behöver lära dig hålla dig ovanför enhjulingen ;)

Tips nummer två!
När du tröttnar på att nöta längst en vägg och vill känna dig lite mer fri, så kan du börja öva på att freemounta, att kliva upp utan stöd.
En hjälp i början kan vara att du står på trotoaren, med munin stående på vägen med bakkanten av däcket mot trotoarkanten så den inte kan rulla bakåt.
Snurra hjulet så att när det är mot trotoarkanten så är din svaga pedal (din starka sida sparkar du fotboll med!) rakt bakåt, ta sadeln mellan benen, och sätt svaga foten på pedalen som pekar bakåt..
Försök känna dig lite självsäker och var inte rädd ;)
Knuffa ifrån lite med foten som fortfarande är i marken, och släng upp den på pedalen och trampa frammåt!
När du har lärt dig detta, lär dig att göra det utan att rent kliva på den bakre pedalen, utan bara hålla emot så inte hjulet rullar frammåt, och då kommer inte trotoarkanten behövas! :)

Bra jobbat! :)

Låter fint det här!

Kul att vi gjorde lite intryck på mässan :)

Muni är småklurigt i början, kommer ihåg vilka problem jag hade med branta nerförsbackar de första veckorna, men man lär sig rätt fort! Nu trampar jag gladeligen nerför getryggen och siktar på de brantaste och svåraste partierna där jag antagligen skulle flyga över styret på nolltid om jag ens vågade försöka med min mtb. ;)

Lycka till, du lär dig säkert fort! :)

Här är en till snugging förresten

uni_frame24.jpg

(http://www.surlybikes.com/2005_09_01_surlyblogarchive.html)

Från det ena till det andra... är de ngn som har kvar länken till de där gänget som gjorde en alpresa med enhjulingar i höstas?

Vad betingar munis ungefär för ca pris?

Jonas skrev:
> Undra när dessa blir inne igen... :-P

Haha! Fan va länge sen jag såg en såndär, skatebike tror jag dom hette...

Jonas skrev:
> Undra när dessa blir inne igen... :-P

Tja, ser ju ut som att den där är inne i varje fall, som i inomhus.

Det var snack om dem här på happy för snart ett år sedan.

Dags att komma ur garderoben?

Jag har också en enhjuling, köpte en icke-bling-bling modell på Stadium eller om det var Team Sportia för många år sedan.

Streetanpassat däck och plastpedaler.

Enhjulingsträff låter skoj! Finns det någon annan som har en enhjuling och bor i centrala Stockholm? I så fall testar jag gärna att cykla Kungsholmen runt någon gång i vår när snön har försvunnit. Hellas känns än så länge lite väl långt bort.

/Mikael

Tillbaka
Topp