En munibörjares dagbok...

Har lagt de senaste två träningarna på free mounting. Dvs att kunna starta utan att ta stöd.

Till en början var det rätt frustrerande. Många försök och dålig progress. Som tur är har jag skaffat skenbensskydd vilket sparat mycket lidande. Blir ju lätt att man slinter på trampan och får den på benet.

Men idag så satt det som en smäck. Min teknik är att sätta foten på närmaste trampan som står kl 3, ta fart frammåt med andra benet och sedan sätta andra foten på trampan och köra vidare.

Det svåra just nu är att träffa rätt med foten. Eftersom det sitter piggar på trampan är behöver jag lyfta foten för att justera läget om det skulle behövas.

Episkt. Första stigpasset avklarat. 9 km med backar, lera och rötter. Men fick brutal spångest så jag gick på spången. Egentligen är det ju enklare på enhjuling, speciellt med 3" däck.

Jag är i början av min learning curve på Muni.
Än så länge fixar jag lätta löpstigar, med kottar, små rötter å' ynkliga stenar.

Men nästa sommar så!

Atlas sa:
PÄLLÄ sa:
Jag är i början av min learning curve på Muni.
Än så länge fixar jag lätta löpstigar, med kottar, små rötter å' ynkliga stenar.

Men nästa sommar så!

Utöver svårt; är det bra träning?

Man blir iaf väldigt varm väldigt snabbt.

Det är inte direkt så att man flåsar mycket, men man använder en himla massa olika muskler för att balansera. Eller så har jag tolkat min kropp iaf.

Grymt för bål och lårens framsida.
Bålen får jobba för att stabilisera och styra enhjulingen
Lårens framsida får jobba med att kontrollera rörelsen, mellan "kl 6 -12" på pedalvarvet. (Helt olikt vanlig cykling)
Uppförs och uppförsbackar är skitjobbiga.

/Pällä.S

Kul att se!

Jag har också tagit oskulden i samma skog. Det roliga är att när man väl lärt sig cykla enhjuling på platten så är det en ganska smal sak att öka storleken på kottarna. Kan vara frustrerande att fastna mellan stenar men man lär sig!

Här en film från min axelrehab, när jag inte kunde cykla på två hjul:

Dax att lära sig små hopp.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    15.3 KB · Besök: 253
Riktigt bra. Inte lätt att droppa.

Ett tips är att ställa enhjulingen uppe på "guppet" med pedalerna i din starka position, sedan rullar du tillbaka (eller cyklar baklänges) . Då vet du att du kommer att hoppa med pedalerna i rätt läge.

Sedan är det bara att cykla. När pedalen är i sitt nedre läge och du är på väg upp på guppet så kryper du ihop och precis när pedalerna är i rätt läge spänner du upp kroppen och drar med dig cykeln. Då kommer du att få luft i hoppet.

Laborera även med däcktryck. Så lågt som möjligt fast däcket skall vara studsigt

Tack för tipsen.
Jag försökte rulla tillbaka, och komma rätt in i hoppet.
Men jag vinglade nog för mycket på vägen fram, så det stämde ganska sällan.
Jag får träna på att aktivt hoppa när pedalerna står rätt, och se till att lära mig landa med dem vågrätt.

Pällä.S

muni.jpg

premiär för årets (h)julklapp (bokstavligen) i helgen
modern trenduro med 27,5-hjul, fet fälg och maxxis men kanske något kort reach

Senast ändrad:
Brakeless fixie
Från qu-ax. Eller från Häggs, via Flerabollar... Beror på vad du menar...
Lite ringrostigt kan man säga men det gick helt ok :-)

Korta kjedjestag skall det vara har jag hört, smidig på stökstig. Varje gång jag ser tråden då blir jag sugen att prova! Men varje gång jag ser tråden så är det längre till 40-årsdagen...

Fin cykelbild!

/A

Senast ändrad:
Tjusig ? Lycka till.
Blev åxå en påminnelse om stt jag glömt bort min någon dryg månad.
Bestämt dax att ta tag i det nu.

Pällä.S

lleberg sa:
Fan va cool Peppen!
Korvar däcket mycket i svängar och så? Är det enorma fästet ett problem för att svänga osv? :)

Tackar! Jag har bara kört ett pass på den. Blev lite stigar med pannlampa innan jobbet i morse. https://www.strava.com/activities/1306405653 . Dock så är jag en ganska erfaren muni cyklist

Upplevde inga problem med att däcket korvade sig. Körde iofs med ganska högt tryck, typ 1.6 bar. Fästet är brutalt. Den stora skillnaden mot min 29" muni med ardent 2.4" är att det är lite mer gyro effekt på hjulet vilket gör att man får jobba lite mer i svängarna för att få runt cykeln (tur jag installerade t-bar).

Fästet är brutalt och däcket sväljer rötter och stenar. Kunde till och med cykla uppför trappor och över nedfallna träd.

Jag plockade bort lite gummi från min Hatchett genom att "gå ned" till ett Schwalbe Jumbo Jim på 4.0".
Skönt rund profil, som tillåter lite lättare signalgivning från piloten än Minions 4.8- tummare.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp