En ny cykel blir till tråden...

Jag biter i det jävligt sura äpplet!

Har uppdaterat listan med mina senaste inköp samt overifierade vikter *svart text.

Skrmavbild2013-02-05kl.15.54.01.png

Senast ändrad:
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag biter i det jävligt sura äpplet!
>
> Har uppdaterat listan med mina senaste inköp samt
> overifierade vikter *svart text.
>
>

Skönt att mitt tips i alla fall var bättre än utlovat :-) SL kedjan är dessutom grymt bra.

Har du köpt styrlinda? Annars borde du besöka närmsta Cykelcitybutiken och köpa Deda's perforerade linda i valfri färg, halverar ju vikten med de ;)

Tänkte byta sadelstolpe till i år men det brakade iväg! Ny ram, gaffel, hjul, styrstam, sadelstolpe, sadel, flaskhållare, kassett, kedja, lättare däck, lättare slangar och lite till. Det borde väl räknas som att en ny cykel blir till antar jag.

Bilagor

• IMG_0712.JPG
    IMG_0712.JPG
    64.9 KB · Besök: 39
  • IMG_0714.JPG
    IMG_0714.JPG
    92 KB · Besök: 44
Senast ändrad:
cerro skrev:
> Har du köpt styrlinda? Annars borde du besöka
> närmsta Cykelcitybutiken och köpa Deda's
> perforerade linda i valfri färg, halverar ju
> vikten med de ;)

Jag fullkomligt hatar styrlindor med hål i. Min ska vara vit, helst med gel i och den får väga vad den vill. Bara den e skön. Å yes. Har en BBB som väger för mycket. Om det skulle skita sig har jag en vit ultralight på 20g på ingång ;) i fall att likssom.

Haha, bra där =]
Testa lizardskin linda annars då, riktigt grippy & lätt. Finns i tunn som är lätt eller tunnare som är lättare ;]

Globalistic skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du köpt styrlinda? Annars borde du besöka
> > närmsta Cykelcitybutiken och köpa Deda's
> > perforerade linda i valfri färg, halverar ju
> > vikten med de ;)
>
>
> Jag fullkomligt hatar styrlindor med hål i. Min
> ska vara vit, helst med gel i och den får väga
> vad den vill. Bara den e skön. Å yes. Har en BBB
> som väger för mycket. Om det skulle skita sig
> har jag en vit ultralight på 20g på ingång ;) i
> fall att likssom.

Ska du ha en vit linda så kan jag varmt rekommendera Deda Carbon, den är helt suverän och framförallt går den att hålla ren!

Nu väntar jag bara på ramen. Skickades från Kina 28e jan och än har den inte dimpt ner i Sverige. Hjulen skickades samma dag och då tog det tre dagar mellan Kina och Sverige. Hoppas Innerligt att ramen väger under 850g då den vikten ska vara för en 56a. Jag beställde en 54a.

Globalistic skrev:
> Nu väntar jag bara på ramen. Skickades från
> Kina 28e jan och än har den inte dimpt ner i
> Sverige. Hjulen skickades samma dag och då tog
> det tre dagar mellan Kina och Sverige. Hoppas
> Innerligt att ramen väger under 850g då den
> vikten ska vara för en 56a. Jag beställde en
> 54a.

Spännande bygge. När får vi se kolumnen med kostnader?

Bang, Hur går det med vågen?
Har ramen kommit, vad händer?
Inte tokposta massor om ett lättviktsbygge och sedan tystnad.

Själv så har jag bara det sista kvar, limmet! Ahh vilka härliga ångor jag mös med igår till fotbollen

Första lagret på tork bild =]

Bilagor

• IMG_20130207_082541.jpg
    IMG_20130207_082541.jpg
    94.7 KB · Besök: 40
Mange. (fd Kaves) skrev:
> Bang, Hur går det med vågen?
> Har ramen kommit, vad händer?
> Inte tokposta massor om ett lättviktsbygge och
> sedan tystnad.
>
> Själv så har jag bara det sista kvar, limmet!
> Ahh vilka härliga ångor jag mös med igår till
> fotbollen
>
> Första lagret på tork bild =]

Jag VÄNTAR PÅ DEN DÄR JÄVLA RAMEN! Å Kinsererna firar något jävla nyår i typ 10 dagar å min ram verkar inte klarat sig undan nyårsfirandet. Det är vad som händer ;)

Annars så mättade jag mina tuber i går och väntar på mer och fler grejer för att lätta cykeln.

Så jag väntar på ramen plus detta...

Å sedan slog jag mig i huvudet å ska bygga om bakhjulet med detta nav vilket innebär döden för sub6kg...

hu4673.jpg

Senast ändrad:
Prophet skrev:
> Its gona be grrrrreat!

Nu kan jag inte lätta så mycket mer utan rucka på slutdesignen eller att det inte springer iväg i pris per del. Det man skulle kunna göra som sista utväg är ev. Att byta till extralite klingor, men helst inte....

Det e nu grejerna kostar på riktigt :/

Däremot är jag Väldigt sugen på ax lightness nya promsar 73g/paret :) men 9500kr, mja...det får nog vänta.

Nu har jag krängt på däcken på fälgarna, låtit stå över natten och nu, kontroll vägt.
Hade en lucka på ca. 30g för att klara 6,4kg med allt(pedaler, flaskhållare, kadens sensorn och edge500 inkl frontmount).
Framhjul olimmat + däck, 563+288=851,efter limmet 862
Bakhjulet 711+293=1004, och nu 1015
Jag som kladdade på rejält med lim, och var helt övertygad om att ligga på 30-40g lim totalt.
Nu behöver jag bara göra en ny total vägning för att bekräfta och ta lite vågbilder.
Vår nu?

Mange. (fd Kaves) skrev:
> Nu har jag krängt på däcken på fälgarna,
> låtit stå över natten och nu, kontroll vägt.
> Hade en lucka på ca. 30g för att klara 6,4kg med
> allt(pedaler, flaskhållare, kadens sensorn och
> edge500 inkl frontmount).
> Framhjul olimmat + däck, 563+288=851,efter limmet
> 862
> Bakhjulet 711+293=1004, och nu 1015
> Jag som kladdade på rejält med lim, och var helt
> övertygad om att ligga på 30-40g lim totalt.
> Nu behöver jag bara göra en ny total vägning
> för att bekräfta och ta lite vågbilder.
> Vår nu?

Hur många lager lim hade du?
Jag har förlimmat mina med två lager och kommer smeta på ett lager på fälgen. Sedan när det är dags att limma fast däcken så blir det ett lager till på fälg å ett lager till på däck = två på fälg å tre på däck.

Jag körde med contis svarta lim, för kolfiber fälgar. I instruktionerna för det räcker det med ett lager på fälg och ett lager däck, torka. Sen ett ytterligare lager på däcket precis innan man kränger på dom.
Tyckte det verkade snålt, men tydligen så ska det räcka. Till och med så att fler lager gör att det sitter sämre, enligt någon amerikansk tublimsguru som en polare berättade om. Kan länka senare

Mange: Bättre ta sista lagret på fälgen enligt HåkanCs tourtest.

Globalistic: Varför limmar du lvgtubar så många lager?

Jag kör ett lager på fälg, ett på däck, ett på fälgen igen och monterar ihop, fungerar utmärkt.

Mm misstänkte det cerro, tänkte göra det först men blev avrådd av tidigare nämnda polare.
Aja, men vem säger att tour alltid har rätt ;]

Cerro: Pratar vi Nya däck + hjul nu? Är däcken redan mättade räcker 1+1. Men conti måste jag alltid lilla minst två lager då däcken jag haft e som tvättsvampar. dvs inget klibb alls.

Jag limmade nytt och tyckte heller inte att det mättade något vidare första varvet, men tydligen så ska det ju hålla.
Har jag fel får jag nog ett sådant coolt nyckelbensärr ;]

Ni som kan sånt här, hur är tejpning jämfört med klister? pros & cons.
Jag har ett par Corsa EVO CX som sitter monterade på ett par kolfiberfälgar sedan i höstas men har inte tejpat dom ännu. Monterade och pumpade bara för att kunna ställa in växlar o finjustera..

Har två rullar Velox jantex liggandes som jag tänkt använda till våren.. Köra på eller tänka om?
Tänker mest ur säkerhetsynpunkt, har aldrig kört tub och får erkänna att det känns lite scary.

Klavikel skrev:
> Ni som kan sånt här, hur är tejpning jämfört
> med klister? pros & cons.
> Jag har ett par Corsa EVO CX som sitter monterade
> på ett par kolfiberfälgar sedan i höstas men
> har inte tejpat dom ännu. Monterade och pumpade
> bara för att kunna ställa in växlar o
> finjustera..
>
> Har två rullar Velox jantex liggandes som jag
> tänkt använda till våren.. Köra på eller
> tänka om?
> Tänker mest ur säkerhetsynpunkt, har aldrig
> kört tub och får erkänna att det känns lite
> scary.

Använder tufo tejp på jobb om kunden inte ber om att få däcken limmade.
Kan säga att det är extremt lätt att lägga på, sitter som om det vore limmat och skulle man behöva byta däck så slipper man limrester på fälgen, man drar av tejpremsan i ett stycke.

Cyklar själv inte lvg så jag kan inte ge något personligt uttalande om hur det ter sig på vägen, men de jag pratat med har då inte klagat.

Klavikel: Svär inte så ;) Är motståndare till tejp, sitter stenhårt ibland men inte så bra ibland. Men lim kan du dosera och få det som du vill.

Globalistic: ja nya däck, 3 lager totalt. Ett par var och ett till.

Mange: Är väldigt partisk då jag bara tar upp sådant Tour skriver som jag gillar ;) Men just i det fallet så spelar det ingen roll för mig men säger Tour att det ger lägre rullmotstånd om man limmar på fälgen så är de ju inte fel. Smidigare att limma på fälgen med tycker jag.

Jag får det bra mättat med Vittorias vanliga lim med ett lager på däcket. Men har alltid 2 lager på däck, 2 på fälg och 1 till på fälg på mtb och cx.

Jag röstar på flera lager och absolut inte tejp.

Från någon som gjort en del tester, har tyvärr inte länken till sidan:
"Notes on Tubular Gluing:
In late 2007 I discovered evidence that the gluing method I had been using to test tubular tires was not producing optimum Crr results.
I had been using 2 coats of Continental glue on my Reflex test rim with no glue on the tire. This seemed to secure the tire adequately but this was not the case.
The use of less glue seemed in line with improving the Crr of tubulars by reducing the thickness of the "compliant glue layer."
It seems now more important to achieve a ~ 100% bond to the base tape - the light gluing I initially used must have allowed some slipping resulting in higher Crr.
The test in 2007 was on a Vittoria Crono mounted on a Sub 9 disc using 3 coats of Mastik 1 glue on the rim and 2 coats on the tire (~ 2 tubes of glue per wheel).
The tire tested out at a very low Crr, significantly lower than the first test with light Continental gluing. I have repeated the test on several Cronos with similar results.
Additionally I have tested other tires with "the same" gluing processes and have seen similar and better results as compared to the light gluing tests.
Rev 8 adds those results plus identifies the glue process. I would estimate that the Crr lightly glued tires might improve by ~ 0.0003 - 0.0004 when properly glued.
Definitions - Properly glued => Mastik 1 - 3 coats on Rim, 2 coats on Tire Lightly Glued => Continental - 2 coats on Rim, no glue on tire
Note on Definitions - in some cases I've tested tires supplied on others wheels and glued by shops - I've identified those cases as Properly Glued."

redshift skrev:
> Tänkte byta sadelstolpe till i år men det
> brakade iväg! Ny ram, gaffel, hjul, styrstam,
> sadelstolpe, sadel, flaskhållare, kassett, kedja,
> lättare däck, lättare slangar och lite till.
> Det borde väl räknas som att en ny cykel blir
> till antar jag.

Uj, det där ser fint ut! Sköna fälgar o snygg ram. Lägg gärna upp en bild när du är klar.

RasmusOlofsson skrev:

> Använder tufo tejp på jobb om kunden inte ber om
> att få däcken limmade.
> Kan säga att det är extremt lätt att lägga
> på, sitter som om det vore limmat och skulle man
> behöva byta däck så slipper man limrester på
> fälgen, man drar av tejpremsan i ett stycke.
>
> Cyklar själv inte lvg så jag kan inte ge något
> personligt uttalande om hur det ter sig på
> vägen, men de jag pratat med har då inte klagat.

Tackar, det låter ju som att en genomsnittlig (jag med andra ord) motionär kommer att klara sig ganska så bra med ett par däck som är fasttejpade på fälgen iaf då..

cerro skrev:
----------------------------------------------------------

Klavikel: Svär inte så ;) Är motståndare till tejp, sitter stenhårt ibland men inte så bra ibland. Men lim kan du dosera och få det som du vill.

cerro, jag tror jag tar en chansning och kör med tejp första säsongen iaf. Sen så får jag utvärdera efter hand.. Bara kul med smidiga lösningar tänker jag, bara jag slipper framdäck som krängs av från fälgen i första kruvan efter branta nedförsbackar..

Jag ska hämta den i morgon ;)

Däremot satte jag i nya batterier i min våg och "kalibrerade" den med div. Livsmedel på lösvikt.
Den visade +3g på det mesta :)

Så nu måste jag göra om min lista...

Okej, så en påse med gott och blandat fick ersätta en 100g kalibreringsvikt?
Men kul att du får hem ramen, vad blir det för ram förresten?

Mange. (fd Kaves) skrev:
> Okej, så en påse med gott och blandat fick
> ersätta en 100g kalibreringsvikt?
> Men kul att du får hem ramen, vad blir det för
> ram förresten?

Näh, jag vägde livsmedel som köpts på lösvikt. Dessertost, ost, smörgåspålägg etc. som vägts på en våg som fått etikett med angiven vikt på. Vägt på olika vågar också...

Vilket som ej är avrundade, utan det står typ "vikt: 154g"
Så vägde jag alla dessa artiklar och det visade sig att allt vägde +3g mer än angivet på etiketten.
+-1g ungefär.

Det är en Superlight FM066 i stl 54" BB30/Di2

Har du tänkt på att vikten stämde när etiketten printades, men inte efter den var ditsatt.. Inte för jag tror att en etikett väger 3g, men ändå ;]
Har du någon länk till ramen?

Mange. (fd Kaves) skrev:
> Har du tänkt på att vikten stämde när
> etiketten printades, men inte efter den var
> ditsatt.. Inte för jag tror att en etikett väger
> 3g, men ändå ;]
> Har du någon länk till ramen?

Om vi bortser från livsmedel från delin så vägde alla grönsakerna +5g som vägdes av vågen i kassan ;)

Så +3g i snitt tycker jag ger en bra bild då grejer från delin vägde +3g mer samt grönsaker vägda i kassan vägde +5g mer på min våg hemma.

Vet inte om jag skulle tro att min våg visade fel baserat på vad affärens vågar visade, mitt lokala företagscenter har en feting våg vid disken. Den har jag kontroll mätt mot ett par gånger

Mange. (fd Kaves) skrev:
> Vet inte om jag skulle tro att min våg visade fel
> baserat på vad affärens vågar visade, mitt
> lokala företagscenter har en feting våg vid
> disken. Den har jag kontroll mätt mot ett par
> gånger

Min visar på 1g korrekthet. Men jag har för mig att jag tidigare nämt att vågen min visade +5g extra.

Men som sagt, mycket tyder på att den visar fel.

Allt jag har kontrollvägt med så visar min våg mellan 3-5g mer än det som står på kvittot, förpackningen eller omslaget. Å då är det varor man köper på lösvikt och inte färdigförpackade varor med förtryckt vikt.

Ska ta med några delar å kontrollväga på en brevvåg i morgon ;)

Tillbaka
Topp