Då så var det dags att ta tag i cyklandet efter ett par års uppehåll. Det skall byggas runt en Azonic Steelhead från 2005 som agerat dirt/street-hoj medans mina knän fortfarande mådde bra. Här är ramen i fråga med en ny e13 LS.HT monterad.
En DJ3 kändes lite väl tung att sätta på hojen, så en RockShox Revelation beställdes som ersättare. Tyvärr hade CRC in packat saker och ting som man kanske borde, vilket resulterade i att följande packades upp :-(
Detta har dock tagits upp med CRC som gav 30 pund tillbaka på kontot samt en voucher värd 30 pund.
Nya gaffeln brevid den gamla trotjänaren. Cirka kilot lättare.
Så var det dags att kapa styrröret. På grund av flytt låg mycket nerpackat, så denna lilla såg var allt jag kunde få tag i, det gick dock med lite vilja ;)
Såhär blev det efter att allt satts ihop. Styrlagret är ett välskött FSA The Pig.
På med bakhulet. Mavic EX729 runt ett XT nav. Nyriktat, spänt och fint. Maxxis HolyRollers får sitta på tills vidare. Ignorera kedjeskadorna på staget ;)
Ny krans, Shimano SLX, och en gammal Hope Mono Mini 160mm smackades på.
Sedan var det dags att dra på bakväxeln, en SLX där också. Momentnyckeln framme och satt på 8Nm. Börjar spänna då det plötsligt säger SNAP! och gravitiation dragit växeln ner i golvet. Kvar står jag med halva skruven på momentnyckeln och halva i växelörat.
Som ni ser är skruven helt sönderdragen. Efter lite mer konversation med CRC har de valt att skicka en helt ny bakväxel till mig, eftersom skruven är restad. Nu har jag iaf en växel i reserv (=
Så vad det dags att få på kedjeguiden och vevarmarna. Hade inte goda marginaler, men nu sitter det som det skall.
Drevet saknas då jag inte hittade några drevbultar som passade en single setup.
En sadelklämma med lite för stor diameter gick att använda efter lite klurighet och finess.
Efter en dags arbete ser det ut så här
Nu väntar jag ivrigt på en nya bakväxel. Utöver det skall även ett par lock-on grep, PM-IS adapter för frambromsen samt en 180mm skiva beställas.
På lite längre sikt så skall det även på nya sadel/stolpe/klämma samt nytt vevlager och parti.
Skall även bli någon fullgungs-ram när min studentbudget tillåter.