Kom ju, så klart, alldeles för sent på att jag ville dokumentera min cykels metamorfos från renrasig mtb till smäcker allroundhoj. Frågorna ställdes, planerna sattes upp, delarna inhandlades.
Kommer från norrbotten, där skog och mark är runt hörnet. Här i Skåne måste man pendla för att hitta närmaste dunge. Jag ville göra något åt detta.
Ett tag var tanken att köpa en helt ny i låda, eftersom några LBS här i Lund sa att det skulle bli dyrt, fult och dåligt att börja konvertera min gamla mtb. Men här på Happy visste man bättre, och efter lite konsultation var mekandet i full gång. Något jag är evigt tacksam till!
Före:
Flashigt kolfiberstyre + ännu flashigare Magura HS-33
Inhandlade från LBS (Cykel City): en random svart stålgaffel, ett par Continental sport contact, kedja, nya vajrar + höljen, lite rengöringsprodukter inkl. fett och olja. Dessutom, även om jag varit supernöjd med mina Race Face-grips, så ville jag ha tunna skumgummi, som jag haft en gång tidigare (är faktiskt på hojen som visas på 'före-bilden', men jag har hunnit ha en rad massa olika grips efter den är tagen - bland annat de Race Face jag hade på nu, som verkligen är supersköna OM man har handskar på sig, alltså inte för långa, slappa turer längs Österlen). Det fick bli ett par sådana. Sadeln är från mitt allra första bygge som slutfördes för 11 år sedan! Dags att byta den. Beställde, efter en jäkla massa om och men, hem en Brooks B17 Narrow från en annan LBS (fick dessutom 10 % rabatt).
Jag ville dessutom ha svart sadelstolpe och klämma (var i borstat), och tänkte att jag skulle sätta en personlig touch på hela bygget genom att lacka det själv. Blev superbra, men kommer väl hålla så där i regn och rusk känns det som. Det kommer säkert bli att köpa nytt till våren, men tanken var ju god i varje fall.
Kit:
Brooks B17 Narrow direkt ur lådjäveln:
Ramen är en 2001:a, men jag köpte den 2002 (ny) och började sätta på delar från min gamla, fantastiska CyclePro comp M1 som tyvärr var för stor för mig (annars hade jag aldrig sålt den ramen). M1:an var min första riktiga tävlingscykel, som jag köpte 1999 - och på cykeln jag har nu är det bara vevpartiet som fortfarande hänger med. Sadeln rök ju alldeles nu.
Jag är jättenöjd med resultatet. Tung gaffel, tung sadel (som dock aldrig ska bytas), men det är ju inte hela världen. Hjulen är slitna som fasen, men superlätta och fungerar galant. Ett par Bontrager Race som jag tror var rätt dyra en gång i tiden. Jag köpte dem dock för 1000 kr för drygt 7 år sedan eller så. Bromsarna, Avid single digit ti + speed dial ti är också helt fantastiska. Lätta, snygga och nyper bra.
Efter:
Nu när monsunsäsongen nalkas ska det snöras på lite skärmar och lampor, men i övrigt är den nog klar för i år. Ska testa hur det känns fram till våren, innan dess ska jag ha bestämt mig vad jag vill göra här näst.
Det gror några små SS-frön inom mig, men jag vet inte riktigt vad det innebär, men jag ska kolla upp möjligheterna att plocka bort växlarna från den - och ta reda på hur jag skulle gilla det. En annan uppgradering jag nog tvingas göra är att byta hjul (man kanske kan behålla naven, så länge man kör v-broms). Dessutom SKA jag skaffa större klingor fram för att få en mer passande utväxling. Men det blir till våren det, nu ska det bara cyklas så det ryker på de skånska vidderna.