En Riccardo Riccò på Roslagshösten 2012

Frågade han verkligen arrangerande klubb/förening/styrelse om det var okej att köra deras lopp gratis? Om han gjorde det och fick ok så är bestraffningen fel.

Han glömde säga att han skulle "vinna". Hade han berättat det hade det inte varit OK.

Intressant att avstängningen verkar ske utan nån form av kommunikation med den avstängde innan beslut. Men man skall väl inte vara förvånad.

Fredrikw, skogsvakt:

Det inte träningarna utan vissa träningar, tävlingsträningar rättare sagt samt klubb race. Race roddade av medlemmar - för medlemmar. Inte vanliga träningar alltså. Sedan är det så att Vissa klubbar har Väldigt attraktiva klubbrejs och bra träningar. Då kommer många från andra klubbar å är med då motstånd eller träningsform inte finns i deras egna klubb. En del gör rätt för sig att erlägga medlemsavgift, andra inte. Men inte jagar dessa klubbar sådana likssom. Vissa av loppen kan kosta en symbolisk summa också.

fredrikw skrev:
-----------------------------------------------------.
>
> Ah, det var förstås någon annans fel...

Vad jag självfallet menade var:
Bränn, bränn, bränn!

Är det ok att en "simpel motionär" gör likadant? Eller är det bara ok att vara snål om man är licensierad elitcyklist?

En simpel motionär blir inte avstängd från motionslopp och saktionerad med 1000kr. Så, ja, från SCFs synvinkel är det OK om en simpel motionär gör det.

En kul detalj är att Simon körde hela sträckan i par med en av klubbens och loppets funktionärer. (Min åsikt är hur som helst att man ska pröjsa för sig, dock så skulle klubben tjäna på att ge vissa "klubbkändisar" fristarter då det uppskattas att köra med dessa och även drar mer folk till arrangemangen)

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> En simpel motionär blir inte avstängd från
> motionslopp och saktionerad med 1000kr. Så, ja,
> från SCFs synvinkel är det OK om en simpel
> motionär gör det.

Knappast men eftersom SCF inte har möjlighet sanktionera en motionär i sådana här fall. Eller ska SCF börja sanktionera icke licensierade cyklister?

Har ingen åsikt i straffet han fick. Bara intressant att en del vill försvara beteendet. Eller i alla fall bara rycka på axlarna och tycka att det är ok. Han är ju duktig liksom. "Lika duktig som jag önskade att jag kunde bli." En sådan som hela snabbmotionärsklungan tycker bara är sååå bra och inte vill beskylla för någonting för att inte verka småsinta.

Tille, nä men nu hade han ju ingen eller hur? Vilket betyder att det inte fanns någon överenskommelse mellan cyklisten i fråga och arrangör.

Globalistic skrev:
> Fredrikw, skogsvakt:
>
> Det inte träningarna utan vissa träningar,
> tävlingsträningar rättare sagt samt klubb race.
> Race roddade av medlemmar - för medlemmar. Inte
> vanliga träningar alltså. Sedan är det så att
> Vissa klubbar har Väldigt attraktiva klubbrejs
> och bra träningar. Då kommer många från andra
> klubbar å är med då motstånd eller
> träningsform inte finns i deras egna klubb. En
> del gör rätt för sig att erlägga
> medlemsavgift, andra inte. Men inte jagar dessa
> klubbar sådana likssom. Vissa av loppen kan kosta
> en symbolisk summa också.

Jag vet inte om jag förstår allt ovanstående, men jag tror nog att du har tänkt fel i något steg. Du kan ju inte jämföra ett arrangemang där arrangören inte bryr sig om huruvida deltagarna betalar, med ett arrangemang där arrangören kräver detta. Skulle det vara viktigt med medlemsskap för att vara med på träningarna skulle detta också krävas, något som det inte görs idag i någon större utsträckning. Hade det däremot krävts detta, och folk från andra klubbar hade dykt upp och varit med ändå, hade det kanske varit jämförbart, men det är det inte idag.

Ditt förvirrade resonemang kring "göra rätt för sig" är ju högst subjektivt, för många klubbar är öppna träningar ett sätt att få högre kvalitet och en bättre gemenskap mellan cyklister från samma region, och det ses inte som ett problem utan snarare som en styrka. Hur vild fantasi man än har kan inte icke-betalande på motionslopp ses som ens i närheten av samma sak.

Huruvida Hofvet gjorde rätt som anmälde, och SCF rätt i sin påföljd, är en annan fråga. Men bara för att man inte håller med innebär inte detta att vi kan jämföra äpplen och päron hur som helst.

ercaen skrev:
> Tille, nä men nu hade han ju ingen eller hur?
> Vilket betyder att det inte fanns någon
> överenskommelse mellan cyklisten i fråga och
> arrangör.

Som sagt - han borde ha frågat rätt funktionär.

Men det här handlade väl inte om Simons gratisstart som avhandlades redan för två månader sedan, utan om Hovets och SCFs hantering som blev klar i går. Jag hoppas att fler försvarar Simon och säger att det där är helt fu*kupp sätt att hantera situationen på. Inte för att de annars riskerar att bli kallade småsinta utan för att det är ett helt horribelt sätt att kommunicera på.

mzi skrev:
> Men det här handlade väl inte om Simons
> gratisstart som avhandlades redan för två
> månader sedan, utan om Hovets och SCFs hantering
> som blev klar i går. Jag hoppas att fler
> försvarar Simon och säger att det där är helt
> fu*kupp sätt att hantera situationen på. Inte
> för att de annars riskerar att bli kallade
> småsinta utan för att det är ett helt horribelt
> sätt att kommunicera på.

+1

Som jag förstår det har inte Hovet (och då menar jag i form av styrelse, som gjort anmälan, inte alla som beklagat sig på forumet) vänt sig till Simon och diskuterat saken, utan bara gått direkt till disciplinnämnden. Det känns lite uselt och fegt i mina ögon.

Och sen unddrar SCF och klubbarna varför så få vill vara med och leka, betala och skaffa licens.

Nästa gång jag cyklar i skogen ska jag vara sjukt kränkt om någon annan cyklar där utan att fråga först i Umeå-tråden!

Globalistic skrev:
> Hur ska vi hantera alla "gäster" på
> vårträningarna/klubb tävlingarna som vill
> formtoppa sig inför "Årets viktigaste TÄVLING -
> VR"? Många av dessa erlägger ju ingen
> medlemsvgift men kan vara medlem i en "hemmaklubb"
> långt borta men som bara gästspelar två
> månader på våren...?

VR är fortfarande ett motionslopp.

:)

Är det förresten ok att bara glida med där om man inte vill betala?

fredrikw skrev:

> Jag vet inte om jag förstår allt ovanstående,
> men jag tror nog att du har tänkt fel i något
> steg. Du kan ju inte jämföra ett arrangemang
> där arrangören inte bryr sig om huruvida
> deltagarna betalar, med ett arrangemang där
> arrangören kräver detta.

I vissa lokala fall/race vill man ha betalt för sina utgifter. Ändå väljer vissa att inte erlägga startavgift å startar i alla fall. Detta är alltså klubbrelaterade race. Men eftersom vissa dyker upp från andra blir det ju en "öppet" arr.

Skulle det vara viktigt
> med medlemsskap för att vara med på träningarna
> skulle detta också krävas, något som det inte
> görs idag i någon större utsträckning.

Åter igen. Det är en lokal fråga som är vardag för vissa mindre klubbar. Även om man inte Kräver medlemskap så brukar man vilja att deltagare som kommer ofta på träningarna också betalar för sig när det är ledarledda träningar eller träningar med speciell karaktär som är typiskt för just denna lokala klubb. DVS en produkt vissa vill åt då det inte finns i deras egna klubb.

Hade
> det däremot krävts detta, och folk från andra
> klubbar hade dykt upp och varit med ändå, hade
> det kanske varit jämförbart, men det är det
> inte idag.

För vissa mindre lokala klubbar är det så. Å det är ju det jag försöker säga.

>
> Ditt förvirrade resonemang kring "göra rätt
> för sig" är ju högst subjektivt, för många
> klubbar är öppna träningar ett sätt att få
> högre kvalitet och en bättre gemenskap mellan
> cyklister från samma region, och det ses inte som
> ett problem utan snarare som en styrka.

Ja, men det var ju inte det jag jämförde med. Håller med dig i det du skrev där.

Hur vild
> fantasi man än har kan inte icke-betalande på
> motionslopp ses som ens i närheten av samma sak.
>
> Huruvida Hofvet gjorde rätt som anmälde, och SCF
> rätt i sin påföljd, är en annan fråga. Men
> bara för att man inte håller med innebär inte
> detta att vi kan jämföra äpplen och päron hur
> som helst.

Skulle snarare se det som att jämföra ett grönt äpple med ett rött äpple?

mzi skrev:
> saltgurkan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > tätklungan. Usch och fy, det blev snack på
> > hovfets forum och flertalet gubbcyklister (som
> > såklart själva inte varit i närheten av
> > tätgruppen, utan tuffat runt i sina
> > sub10-sub12-grupper) protesterade högljutt.
>
> Finns det sub12-grupper på Roslagshösten?! Är
> de för de som blivit avstängda från cykling och
> joggar runt?

Nej men de som tänkt sig cykla subNgnting på Vättern samlas och kör Roslagsvåren i samlad tropp som ett slags genrep/träning. Större delen av hovfets verksamhet handlar numer om organisation kring olika mastergrupper på Vättern, där majoriteten väl återfinns i sub9-sub12. Sen finns det snabbare grupper, men där är det också en del cyklister från andra klubbar som joinar, samt en del frifräsare som är klubblösa (Usch, de borde stängas av..öh på ngt sätt :) ).
Det är iofs trevligt att cykla tillsammans och det lockar onekligen fler motionärer till klubben. Men ngt större fokus på tävlingsverksamhet finns inte, även om de försökt lyfta fram det lite senaste säsongen, så är det största fokuset på motionsloppen, cykla snyggt i raka led i klunga..jättespännande :).

Senast ändrad:
Jag kan ju ge min bild av hur det var i snabbgruppen. De första 8-9 milen låg Simon fram och höll ett jämt och fint tempo, dryga 40 knyck, och det gjorde snabbklungan lugn och säker att köra i (inga tokomkörningar på den första halvans farliga partier), samt att i alla fall jag fick valuta för mina pengar då det var riktigt bra åkning. Samt, kul att få se en riktigt bra cyklist in action, så att säga.

De sista milen uppstod lucka och Simon (och en annan) drog iväg. Då blev snabbklungan plötsligt långsam, ryckig, ingen ville hjälpa till och dra, snitt under 35, och sista milen var det nog 25-28 på pin kiv (men ingen drog ändå - förrän i spurten !!!). Det var inte valuta för pengarna det, i bemärkelsen "cykelupplevelse".

Har svårt att se att man betalar 500 för den andra delens cykling igen.

Om denna incident inte hade inträffat så kan man ju tänka sig att Hofvet borde funderat i följande banor:
- Vi har ju haft problem med säkerhet förut
- Vi vill ju vara ett bra lopp även för snabba motionärer och kunna bjuda på ngt extra som även de uppskattar
- Jag har en idé, låt oss bjuda in en eller ett par elitåkare som kan hålla ett jämt och fint tempo, så slår vi ovanstående flugor i samma smäll.

Detta lär nog inte hända igen efter denna cementerande händelse, och det är väl tveksamt att man betalar 500 spänn för 13,5 mils o-organiserad snabbklungeåkning igen (plus en korv), efter att ha sett hur det blev när Simon inte drog i täten.

Anmälan och avstängning känns oproportionellt, speciellt i relation till att jag uppfattar Simons inhopp som värdeskapande flör loppet (om det bara hade skett med rätt kommunikation i förväg). Nu får man en känsla av att "makten visar vem som har makten". Nåväl, det finns ju fler klubbar och lopp/tävlingar i Stockholmstrakten, och man är ju fri att välja.

Är det inte så att man på ett motionslopp betalar för den service som funktionärer och organisationen ger. Jag har sett flera fall där man går ut i lokalmedia och ber övriga trafikanter vara uppmärksamma och försiktiga när det arrangeras ett motionslopp på vägarna i området.

Simon Galle gjorde väl det som en organisation hatar mest, han körde loppet och åtnjöt den service som arrangören gav men birdrog inte till något som arrangören har nytta av.

Kanske är det t.o.m. så att han kunde ha frågat arrangören om att få en startplats. Han är ju trots allt en meriterad elitcyklist och ett namn som är känt bland många av deltagarna. Då hade han blivit en kändis - nu blev han en flopp (eller?). Jag tycker att SCF gjorde rätt, man kan inte komma och krascha lopp på det viset.

Simon kunde ha skött det riktigt najs och fått credd. Nu fick han det motsatta!

Fast att döma av vittnesmålen från snabbklungan i den här tråden, och på Hofvets forum, så bidrog han ju visst med något: hög, jämn farthållning. När han sedan hade försvunnit så imploderade snabbklungan och ingen ville dra i motvinden.

Inte för att det är OK att gratisåka i ett lopp (även om man nu inte äter varmkorven efteråt), men det var knappast så att han sabbade något för någon deltagare, snarare tvärtom. :-)

SCF gjorde nog som de skulle, även om det var ett typexempel på byråkratism. De som floppade rejält var ju Hovet som anmälde händelsen till SCF.

Problemet här är väl att Hofvet arrangerar dessa lopp för att finansiera sin övriga verksamhet till viss del. Priset för efteranmälning ligger vad jag minns på runt 500:- vilket ju på inget sätt reflekterar kostnaderna dom har för att arrangera loppet. Jag ser det ungefär som att köpa lotter eller korv av småungarna hemma som ska åka på hockeyresa eller så. Det är således upp till var och en och bestämma sig för om man vill stödja Hofvet eller ej. Att då ställa sig 200 meter efter start och haka på klungan när den passerar framstår i mitt tycke som lite småsnålt, ville han ha ett "köttigt distanspass" som han skriver i sin blogg finns det ju gott om vägar i Roslagen att köra på. Det lär väl mer handla om att han ville visa upp sig och sin förmåga för gamla klubbkompisar samtidigt som han tränade. Jag kan också tycka att det är rätt snarstucket av klubben att anmäla honom till SCF, vad tänkte dom det skulle uppnå med det? Nu fick det ju rätt stora konsekvenser för Simon med missade tävlingar osv även om han själv borde ha haft bättre omdömme än att göra detta.

Nu var det ju inte så att han gömde sig i en buske. Han var där, delklarerade tydligt sina åsikter och pratade med funktionärer.

Hahaha, fy fan vad typiskt! :-)

saltgurkan skrev:
> Jo, själv var man funkis på det där loppet.
> Simon var där innan och minglade omkring och
> klurade på att hoja runt sträckan, ngn
> filosoferade om att han kunde köra oanmäld,
> inget hysch-pysch och ingen från arrangörerna sa
> ngt om det, eller protesterade mot det.
>
> Efteråt så gick dock snacket och den unge
> spolingen som svartåkt och knäckt alla i
> tätklungan. Usch och fy, det blev snack på
> hovfets forum och flertalet gubbcyklister (som
> såklart själva inte varit i närheten av
> tätgruppen, utan tuffat runt i sina
> sub10-sub12-grupper) protesterade högljutt.
> Ngn/några som var med i tätgruppen försvarade
> Simon och tyckte att han var ett välkommet
> inslag..dock förgäves..sub-gubbsen var redan
> kränkta, trots att de aldrig ens såg ryggtavlan
> på vare sig Simon eller de övriga i tätklungan.

Det känns som flera begått misstag här och en betalar för det kortsiktigt medan många betalar för det långsiktigt?

Jag har som sagt ingen åsikt i straffet. Kan kanske tyckas hårt och att det snarare bordet blivit en varning.

Jag vet inte vem Simon pratade med om att "svartköra" Men i ett evenemnang med så många deltagare finns det ett antal funktionärer som inte har någon beslutsrätt i frågan. Jag vet inte vem han pratade med, MEN om han pratade men någon som har befogenhet att låta honom "hoppa" in loppet, så hade de väl gett honom en gratisstart. Han hade ju kunnat starta som någon typ "klubbkändis", vilket någon tidigare skrivit i tråden.

Att det finns ett antal i snabbklungan som tycker det var bra att han var där och höll hög och jämn fart (vilket de väl tyckte var bra då de kunde skyrta om en hög snittfart för sina kompisar), har väl att göra med att ingen där vill vara den som offenligt sågar klubbkändisen, vilket ger skenet av dålig förlorare.

Som sagt att straffa någon med avstänging kanske är lite i hårdaste laget, en någon typ av markering tycker jag inte är fel, från klubb eller SCF spelar ingen roll. Man borde väl också ta ett snack med den/de funkisar som enligt utsago tycket det var ok.

Straffet ser jag som det minsta problemet. Det är väl mer inställningen till hur man hanterar en sådan här fråga som är det sjuka. Att ens skicka in ett disciplinärende är ju helt uppåt väggarna. Om det är tomtarna som drömde ihop att det här var bästa sättet att lösa det på som har beslutsrätt så vill man ju helst undivka dem helt och hållet.

mzi skrev:
> Straffet ser jag som det minsta problemet. Det är
> väl mer inställningen till hur man hanterar en
> sådan här fråga som är det sjuka. Att ens
> skicka in ett disciplinärende är ju helt uppåt
> väggarna. Om det är tomtarna som drömde ihop
> att det här var bästa sättet att lösa det på
> som har beslutsrätt så vill man ju helst undivka
> dem helt och hållet.

Mmm, tycker att det här inlägget sammanfattar det rätt bra: http://www.fredrikshof.se/forum/entren?t=654&p=2081

Kändes onödigt att anmäla det här lilla busstrecket till SCF. Men rätt kanske måste vara rätt?

Efter att ha läst mer om fallet så känns det som att Fredrikshof har varit jäkligt nitiska. Det är ju ändå en av klubbens medlemmar. Ett allvarligt snack med honom borde ha räckt

Utan att veta mer en vad jag läst mig tíll, så känns Fredrikshof inte som en klubb man skulle vilja vara medlem i. Som skrivits innan gör SCF "som de ska" medan det man kan ifrågasätta är själva anmälan.

Formellt, visst verkar Simon "ha tävlat" i loppet genom att han påverkat förloppet och utgången snarare än att hålla låg profil.

Men att ta ett allvarligt samtal samt kanske nån form av "bot" till klubben genom att han delvis betalar för sig och sen ställa upp med sin tid och sitt namn och köra en träning eller lopp med klubben enligt boken vore ju mycket mer listigt, speciellt som hans närvaro verkar ha varit mycket uppskattad bland toppåkarna.

Så kan alla sen stå med raka ryggar och vara stolta, nu blev historien enbart pinsam på alla fronter och ingen tjänar nåt på det möjligtvis SCF som får in lite böter.

Kan inte se att SCF agerat fel, jag tror vilket idrottsförbund hade utövat liknande sanktion på medlemmar som inte hade respekterat reglerna för deltagande vid något lopp/tävling. Att det är ett motionslopp spelar i den principiella meningen nog mindre roll, tillåter man svartkörning på motionslopp så är det nästa gång någon som agerar draglok åt någon på ett elitlopp.

Sedan finns det ju förmildrande omständigheter som att han faktiskt frågade om det var OK och verkar ha fått ett ja. Frågan är väl om Simon ändå i egenskap av något rutinerad cyklist och tävlingsdeltagare borde förstått vilka personer som hade kunnat ge ett formelt godkännande samt att deltagande utan ett formellt godkännande, särskillt på ett sätt som påtagligt påverkade loppets gång
skulle kunna innebära en överträdelse av regelverket för det idrottsförbund i vilket han är medlem.

Om någon ickeanmäld cyklist skulle dyka upp och efter att ha frågat någon godtycklig funktionär om lov, men utan att vara formelt godkänd, deltaga i de lopp Simon nu är avstängd ifrån, skulle det vara OK? Skulle det vara konstigt om arrangören anmälde händelsen särskillt om personen agerade draglok och påverkade loppets utgång.

Sedan tror jag absolut inte att han menade något illa men det var ändå omdömmeslöst.

Sedan är det möjligt att Fredrikshof hade kunnat lösa det hela lite snyggare, det är också möjligt att Simon på ett tydligare eller mer formellt sätt hade kunnat be om ursäkt.

Självklart betalar man för sig om man vill cykla ett lopp. Han visste om att loppet gick. Han visste om att det kostade pengar att deltaga. Han visste om att det han gjorde inte var "rätt", varför skulle han annars ansluta till klungan "200 meter efter start" (eller vad det nu var). Om han verkligen hade uppfattat det som att funktionärerna tyckte det var ok att han körde utan att betala så hade han ju startat i klungan redan från början. Då hade han inte haft något skäl att "gömma sig". "Allmäna vägar" och annat blaj är förstås helt irrelevant.

Men vafan? Hålla på med anmälan, stänga av och bötfälla? Han är ju inte okänd för Fredrikshof, varför pratar man inte helt enkelt med honom? Skicka en räkning på anmälningsavgiften. Lös det konstruktivt istället för att på rätthaveristiskt fulländat sätt dra in SCF. Hade han plankat en tävling så hade det varit relevant. Nu känns det som att det bara handlar om att visa sin makt.

Ibland blir man bara så matt av allt småsint trams och paragrafrytteri som verkar ske för jämnan i "officiell" organiserad cykelsport i Sverige. Man tar liksom död på en del av glädjen i sporten. Ibland måste man ha lite perspektiv på vad man håller på med och inse att det inte alltid behöver vara antingen svart eller vitt, 100% korrekt och perfekt. Tror SCF och Fredrikshof på allvar att detta skapar någonting annat än konflikt? Är plankning på motionslopp av licensierade cyklister verkligen ett så stort problem?

Och om det handlar om hur Simon cyklade under själva loppet så är man ju helt rubbade. Hade man anmält honom om han betalat för sig och kört sönder klungan oxå då eller? Och ja, förmodligen hade man brytt sig mindre om han hållt en lägre profil, men det gör ju detta bara ännu knasigare.

Det lustiga i sammanhanget är ju att de som drabbades av hans inhopp - Fredrikshof - inte får ut något annat av hans straff än möjligheten att kunna peta honom på näsan och säga "ha, där fick du". Att han har gjort fel råder det ju inga tvivel om, men det hade gått utmärkt att lösa med en symbolisk böter från Fredrikshof till Simon och så var saken ur världen.

Jag vet inte exakt när Lida Loop går nästa vår men jag kommer eventuellt köra en happyride där i samband med detta. Någon som är sugen ?

Nu har Hovet förklarat sig och de har ingen del i detta och tar avstånd från straffet:

[...]
Diskussionen ledde fram till att nämnden tog en anmälan där Simons egen blogg 
användes som del av beslutsunderlaget. 

Själva beslutet ligger hos disciplinnämnden och följer det regelverk som finns. 
Man kan tycka att straffet är väl hårt i proportion till den aktuella händelsen, 
men det visar på att förbundet ser allvarligt på den här typen av agerande.

http://www.fredrikshof.se/forum/entren?t=654&p=2085

Att man inte kunde komma fram till att det bästa var att prata med Simon säger en del om hur anala och navelskådande en del måste vara.

Äh, sätt in pengarna bara.

Jag donerar gärna en hundring till Simon så att han i alla fall slipper betala böterna. Kommer han till nattcrossen?

Hur håller sig landsvägscyklister smala? Verkar ju finnas en outtömlig källa för chipstrådar!

Går det att överklaga till CAS?

I så fall kanske man lyckas dra ut på det till CX-säsongen är över...

Tillbaka
Topp