Jag kan ju ge min bild av hur det var i snabbgruppen. De första 8-9 milen låg Simon fram och höll ett jämt och fint tempo, dryga 40 knyck, och det gjorde snabbklungan lugn och säker att köra i (inga tokomkörningar på den första halvans farliga partier), samt att i alla fall jag fick valuta för mina pengar då det var riktigt bra åkning. Samt, kul att få se en riktigt bra cyklist in action, så att säga.
De sista milen uppstod lucka och Simon (och en annan) drog iväg. Då blev snabbklungan plötsligt långsam, ryckig, ingen ville hjälpa till och dra, snitt under 35, och sista milen var det nog 25-28 på pin kiv (men ingen drog ändå - förrän i spurten !!!). Det var inte valuta för pengarna det, i bemärkelsen "cykelupplevelse".
Har svårt att se att man betalar 500 för den andra delens cykling igen.
Om denna incident inte hade inträffat så kan man ju tänka sig att Hofvet borde funderat i följande banor:
- Vi har ju haft problem med säkerhet förut
- Vi vill ju vara ett bra lopp även för snabba motionärer och kunna bjuda på ngt extra som även de uppskattar
- Jag har en idé, låt oss bjuda in en eller ett par elitåkare som kan hålla ett jämt och fint tempo, så slår vi ovanstående flugor i samma smäll.
Detta lär nog inte hända igen efter denna cementerande händelse, och det är väl tveksamt att man betalar 500 spänn för 13,5 mils o-organiserad snabbklungeåkning igen (plus en korv), efter att ha sett hur det blev när Simon inte drog i täten.
Anmälan och avstängning känns oproportionellt, speciellt i relation till att jag uppfattar Simons inhopp som värdeskapande flör loppet (om det bara hade skett med rätt kommunikation i förväg). Nu får man en känsla av att "makten visar vem som har makten". Nåväl, det finns ju fler klubbar och lopp/tävlingar i Stockholmstrakten, och man är ju fri att välja.