En Riccardo Riccò på Roslagshösten 2012

Lingon skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu funderar han på att rejsa under
> avstängningen:
>
> RocknRollSimon9 november 2012 08:35
> "Stort tack Oscar! Är lite sugen på After Dark,
> men vad blir represalierna för ett sådant
> svartrace tro?"
>
> Skall bli intressant att följa detta ljushuvuds
> karriär.. :d

Det är bara Rock´n´Roll!

Diskussionen påminner mig om nä jag ställde frågan på Hofvets forum om jag fick ställa upp i tempoloppet i deras klubbmästerskap på min 80-tals Binchi med 26" framhjul (UCI kräver lika stora hjul fram och bak). Fick OK av tävlingsledningen men flera medlemmar uttryckte sin ilska över beslutet och menade på att det både var osportsligt och att tävlingen tappade i status om man gjorde undantag från reglerna. Löjligt tyckte jag då en 20 år gammal hoj (dessutom single speed) knappast är snabbare än en modern UCI-legal cykel.

Lingon skrev:
> Nu funderar han på att rejsa under
> avstängningen:
>
> RocknRollSimon9 november 2012 08:35
> "Stort tack Oscar! Är lite sugen på After Dark,
> men vad blir represalierna för ett sådant
> svartrace tro?"
>
> Skall bli intressant att följa detta ljushuvuds
> karriär.. :d

Fast After Darken är väl varken en tävling eller ens ett sanktionerat motionslopp, utan någon form av skojtävling som man cyklar på fyllan?

DT skrev:

>
> Fast After Darken är väl varken en tävling
> eller ens ett sanktionerat motionslopp, utan
> någon form av skojtävling som man cyklar på
> fyllan?

Så kan du inte tänka om du har licens. Förbundet äger dig alla dygnets timmar, använd ditt omdöme och gör något annat än cykla under tveksamma former.

Hasse#7 skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Fast After Darken är väl varken en tävling
> > eller ens ett sanktionerat motionslopp, utan
> > någon form av skojtävling som man cyklar på
> > fyllan?
>
> Så kan du inte tänka om du har licens.
> Förbundet äger dig alla dygnets timmar, använd
> ditt omdöme och gör något annat än cykla under
> tveksamma former.

Av bilderna i After Dark-tråden att döma så kan man nog bli fälld för att "inte ha visat respekt för UCI/SCF/Cykelsporten" om man deltager i det där, oavsett om man för tillfället är avstängd för fulstart på motionslopp eller inte. :-)

DT skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > >
> > > Fast After Darken är väl varken en tävling
> > > eller ens ett sanktionerat motionslopp, utan
> > > någon form av skojtävling som man cyklar
> på
> > > fyllan?
> >
> > Så kan du inte tänka om du har licens.
> > Förbundet äger dig alla dygnets timmar,
> använd
> > ditt omdöme och gör något annat än cykla
> under
> > tveksamma former.
>
> Av bilderna i After Dark-tråden att döma så kan
> man nog bli fälld för att "inte ha visat respekt
> för UCI/SCF/Cykelsporten" om man deltager i det
> där, oavsett om man för tillfället är
> avstängd för fulstart på motionslopp eller
> inte. :-)

Ja SCF nivån är nog snarare dansband än rock n roll.

I have my doubts about the wisdom of saying anything in this thread, but here goes...

Simon's behaviour did "damage cycle sport". Hofvet has 3 main sources of income

1. membership fees
2. Roslasgsvåren
3. Roslagshosten

If you read the annual report the first two are about equal in size and the last one is 50% as big.

If Simon had really wanted to take part in RH all he had to do was be a member of Hofvet and sign up as a MasterGrupp leader and he would have been able to take part for free. Which I'm sure he knows as he's previously been a member of long standing.

Instead he took part without paying, did so in an extremely obvious way and then bragged about it on his blog afterwards.

So while I think it would have been great if he had taken part officially - as it is his behaviour can been seen as encouraging other people to do the same. What happens next time if we have 50 people turning up and taking part without paying? For starters it's very likely that Hofvet would no longer get a license to hold the motionlopp from Länsstyrelsen.

So Hofvet's behaviour has to be seen in this light. The transgression was public and the consequences must be also.

There's nothing stopping anyone riding the RH course the day before (as I did) or any other day of the year. Why turn up to an organised event if you're not willing to pay the fee everyone else pays?

ercaen skrev:
> Är det någon som tänkte vara funktionär på
> RV? Om så är fallet är det ok om jag ställer
> mig 400 meter från start och låtsas att jag är
> ute på en träningsrunda och hänger med? Jag
> åker gärna med någon av de långsammare
> grupperna så jag kan visa mig på styva linan.
> När det är ett par mil kvar visar jag min klass
> och rycker i någon backe. Jag lovar att varken
> äta korv eller duscha. Behöver ingen
> flaggviftare heller, eftersom jag lagt in banan i
> min edge.
>
> Om ni efteråt tycker det var dumt, kan ni inte
> bara säga till, istället för att anmäla mig
> till någon disciplinkommitté?
>
> De som betalt 300-500 kr i anmälningsavgift och
> tycker det var fel är ju bara kränkta vita män.
> Det är ju mycket mer "Fairplay" att säga att det
> var ett kul inslag och att Simon är ju verkligen
> en stark cyklist.
>
> Förstår inte att alla tycker att det är
> såååå hemskt att någon får ta konsekvenserna
> av sitt agerande. Men det happykorrekta är
> tydligen att gör man fel så ska man straffas
> utom om antingen någon klubb man ogillar, SCF
> eller UCI är inblandat. Skulle Vacchi eller
> Adamson varit speakers så hade de varit med i
> komplotten mot Simon OCH på så sätt skyddat
> Armstrong!

Problemet handlar nog inte (längre) om huruvida SG gjort fel. Alla är nog överens i frågan.

Problemet handlar snarare (för det första) om hur i hela friden Hofvets styrelse kommer till slutsatsen att "det hör skall anmälas till SCF" utan att ens diskuterat med en kille som redan bett om ursäkt, och (för det andra) om hur SCF goes ballistic.

Det är ju helt oproportionellt.

Tänkte man så här: ok, han fulåkte. Vad gör vi? Här skall statueras exempel! Vi anmäler. Ok, vad kan hända då? Tänk om han blir avstängd för en sådan sak? Ja, om han blir det, så är ju det beviset på att det var allvarligt och då gjorde vi rätt. Och blir han friad, så är ju ingen skada skedd . QED. Men, vänta, vi kan ju tala med honom? Det behövs inte, SCF sköter sådant. Det är vår SKYLDIGHET att detta skall behandlas formellt som ett disciplinärende av SCF. Tänk på cykelsportens framtid, och alla förlorade intäkter från alla framtida snikare. Vi har ju lite tur också, att han är licensierad. Då har SCF sanktionsmöjligheter, som vi inte haft mot en motionär. Lets go all in !!! Men, skall vi inte benchmarka tänket med ngn klok extern person? Behövs inte, här gäller det att agera fort. Men, om det går överstyr och han blir avstängd och får böter, är det verkligen det vi vill uppnå, det låter ju lite väl magstarkt? De e lugnt, då säger vi bara att det är SCF som tagit en anmälan, vårt enda agerande var att förutsättningslöst tala med SCF om den generella frågan om betalning och snikning på motionslopp. We can claim deniability på den. Så, SG skall alltså riskera att bli ett pilotfall. Ja, det är faktiskt han som satt sig själv i det här. Det är vi som är kränkta, ingen annan. Ta det lugnt nu, Sickan, SCF behandlar sådana här frågor hela tiden, de kan det här. Det finns minst ett par generalklausuler som de kan använda fritt efter omdöme. Ok ok, vi kör på det. Anmäl så vi hinner ta fikat också.

Som vanligt är det mycket mer intressant att följa "regler" för att regler ska följas än för att regler leder till något bättre.

rocknrollsimon skrev:
> I stället för att besvara en och en, länkar jag
> här till en mindre novell:
>
> http://www.rocknrollcykling.blogspot.se/2012/11/ja
> vlar.html

Bra skrivet. Men belackarna kommer inte orka läsa och SCF har bevisat sig vara oförmögna att uttrycka sig i svenska språket så någon läskunnighet kan man nog inte förvänta sig.

Någon: Nog borde det gå att anmäla Hovets ordförande (om han har licens?) samt medlemmar i disciplinnämden (om dom har licens) på samma regel som do mföljt simon? Det tycker jag hade varit skoj. Beviset på negativ publicitet mot SCF finns både i denna tråd och i bloggar. Vilket ju räckt för att dömma tidigare..

underscore skrev:
> rocknrollsimon skrev:
> -----
> > I stället för att besvara en och en, länkar
> jag
> > här till en mindre novell:
> >
> >
> http://www.rocknrollcykling.blogspot.se/2012/11/ja
>
> > vlar.html
>
> Bra skrivet. Men belackarna kommer inte orka läsa
> och SCF har bevisat sig vara oförmögna att
> uttrycka sig i svenska språket så någon
> läskunnighet kan man nog inte förvänta sig.
>
> Någon: Nog borde det gå att anmäla Hovets
> ordförande (om han har licens?) samt medlemmar i
> disciplinnämden (om dom har licens) på samma
> regel som do mföljt simon? Det tycker jag hade
> varit skoj. Beviset på negativ publicitet mot SCF
> finns både i denna tråd och i bloggar. Vilket ju
> räckt för att dömma tidigare..

Har läst hans inlägg och har under trådens utveckling väl fått en mer nyanserad uppfattning. Den funktionär som Simon pratat med och fått tipset från, som dessutom kommenterat ett av inläggen i hans blogg, tillika en av de träningsansvariga som finns i klubben borde väl varit betydligt smartare. Kanske istället fixat en fristart åt Simon, med motiveringen som nämnts tidigare i tråden (klubbkändis, kul med elitåkare i klungan).

Jag har sagt det tidigare tyckte man borde gått ut i ett gemensamt uttalande där Simon gjort en pudel, varit "djupt ångerfull" och Hovet sagt att man pratat med honom och löst de "missförstånd" som skett.

Att han nu fick ett straff kan jag tycka är ok. Att det blev för tufft tycker jag också! Man bör ha beaktatde förmildrande omständigheter som fanns. Inte minst att en senior ledare i klubben verkar ha gett honom idén, vilket ju inte var så lyckat. Men samtidigt måste man vara beredd på de konsekvenser som kan uppstå när man gör något man vet egentligen inte är ok. I det här fallet tycker jag väl inte att de stod i proportion till handlingen.

Problemet grundar väl sig på att någon/ några hovetcyklister kända dig kränkta på sina dyrgripar till cyklar och klagade hos styrelsen som då måste vidta åtgärder och kontakta scf ? Annars håller jag nog med alla andra i tråden att hade Simon följt reglerna så hade han kunnat delta idag, i kväll och i morgon vid tävlingarna i Flottsbro. / T

Jag tycker att disciplinnämnden borde vara en instans som inte drivs av SCF, en oberoende instans som inte kan påverkas av varken förbundets, RF's eller sponsorers intressen. En strikt regeltolkning som kanske t.o.m kan ha en förinstans där stridigheter mellan anmälare och svarande kan avgöras utan att någon blir straffad. Det skulle kunna vara samma instans för alla idrotter.

...men man drömmer väl. Sverige har ju inte ens kunnat få tummen ur arslet och skilja antidopingkontrollerna från Riksidrottsförbundet. Vem tror på att RF verkligen är intresserade av att ta fast fuskare och förstöra bilden av Sverige som det dopingfria landet? Vi behöver en myndighet (SvAM - Svenska Antidoping Myndighet) som har juridiska befogenheter att söka efter dopare och distributörer som en underdivision till polisen och WADA snarare än RF.

Är det inte lite överdrivet att tycka att det ska inrättas en statlig myndighet bara för att få medlemmar i en intresseförening att hålla sig till deras eget regelverk?

Jag tycker nog också att de här handlar mer om å ena sidan:

Personer som blir glada att se en kompis/medcyklist/tidigare tränad junior och fattar felbeslut beroende på att man ser arrangemanget som en avslappnad fest. Licensierade som ser det på samma sätt och hakar på. Lite ju fler desto roligare. Felet måste ju lätt kunna ha hanterats internt kan man tycka och med tydligare direktiv i nästa års upplaga.

Å andra sidan:
Personer som blir frustrerade över att en av deras viktigaste händelser i år spolieras av någon som inte följer reglerna och skall straffas enligt regelboken och helst lite mer eftersom man inte skall uppmuntra reglementsvidriga fasoner.

Jag är i alla fall i första gruppen om någon, och tycker att det blir lite extra pinsamt att dra det så långt. Detta samtidigt som cykelsporten i världen är i total kris på grund av att det inte verkar finnas knappt någon i ledande ställning eller i absolut elit som har någon som helst respekt för regler eller sporten.

Senast ändrad:
Ja jävlar alltså. Hofets (lilla) motionslopp får större publicitet än Swecup och SM tillsammans. Bra jobbat.

Little Stereo skrev:
> Annars håller jag nog med alla andra i tråden
> att hade Simon följt reglerna så hade han kunnat
> delta idag, i kväll och i morgon vid tävlingarna
> i Flottsbro. / T

Problemet är ju regeln som han "inte följt". Den kan ju vem som helst bryta mot om dom inte kan tänka SCF-konspiratoriskt under hela deras privata tid.

fredrikw skrev:
> Är det inte lite överdrivet att tycka att det ska
> inrättas en statlig myndighet bara för att få
> medlemmar i en intresseförening att hålla sig till
> deras eget regelverk?

Det är ju inte disciplinnämnden som skall vara en myndighet enligt per. Den kan bara vara en fristående instans som inte är direkt kopplad till ScF. Den myndighet per pratar om är en motsvarighet till USADA. Vilket verkligen behövs för att Sverige inte skall fortsätta att se ut som naiva blondiner i världsidrotten. Idag är vi ju att jämföra med Jamaica, vilket väl förklarar varför vi lyckats få fram idrottstjärnor i vissa sporter där dopningen är extremt utbredd i alla andra länder. Samtidigt som ingen svensk åker fast.

Little Stereo skrev:
> Problemet grundar väl sig på att någon/ några
> hovetcyklister kända dig kränkta på sina
> dyrgripar till cyklar...

+1

Tack Underscore!

När Sebastian Balck var nykläckt U23-cyklist tävlade han professionellt för belgiska Merceds-Josan-stallet. På väg hem från ett landslagsuppdrag färdades han, en cyklist och en landslagsledare i Svenska Cykelförbundets lilla lastbil på motorvägen mitt i natten på väg upp genom landet.

Vid ett tillfälle så kämpar föraren av förbundsbilen med att komma om en bil som beteer sig konstigt på vägen. Billisten svarar med att svänga in framför landslagstruppen och tvärbromsa en kort stund. När Balck och hans kamrater åter passerar billisten så väljer Sebastian att visa rumpan för föraren som en protest över den risk som han utsätte dom för nyligen.

Dagen efter incidenten hörde billisten av sig till Svenska Cykelförbundet och beklagade sig. Balck tvingades ringa upp och be billisten om ursäkt och de både var överens om att lägga saken bakom sig.

Generalsekreterare Anders Karlsson var vid denna tidpunkt cykelombudsman och därmed en av dem som hade rätt att anmäla saker till Disciplinnämnden. Han tyckte att Balck skadat sportens anseende så grovt att han förtjänade avstängning. Han fick två månader mitt under pågående säsong. Han förlorade sitt proffskontrakt på köpet.

Så fungerar en disciplinnämnd som sitter i knäet på sina vänner på SCFs kansli...

Det tog två säsonger innan Balck hade lyckats köra till sig ett UCI-kontrakt igen.

per_cyklist1977 skrev:
> Tack Underscore!
>
> När Sebastian Balck var nykläckt U23-cyklist
> tävlade han professionellt för belgiska
> Merceds-Josan-stallet. På väg hem från ett
> landslagsuppdrag färdades han, en cyklist och en
> landslagsledare i Svenska Cykelförbundets lilla
> lastbil på motorvägen mitt i natten på väg upp
> genom landet.
>
> Vid ett tillfälle så kämpar föraren av
> förbundsbilen med att komma om en bil som beteer
> sig konstigt på vägen. Billisten svarar med att
> svänga in framför landslagstruppen och
> tvärbromsa en kort stund. När Balck och hans
> kamrater åter passerar billisten så väljer
> Sebastian att visa rumpan för föraren som en
> protest över den risk som han utsätte dom för
> nyligen.
>
> Dagen efter incidenten hörde billisten av sig
> till Svenska Cykelförbundet och beklagade sig.
> Balck tvingades ringa upp och be billisten om
> ursäkt och de både var överens om att lägga
> saken bakom sig.
>
> Generalsekreterare Anders Karlsson var vid denna
> tidpunkt cykelombudsman och därmed en av dem som
> hade rätt att anmäla saker till
> Disciplinnämnden. Han tyckte att Balck skadat
> sportens anseende så grovt att han förtjänade
> avstängning. Han fick två månader mitt under
> pågående säsong. Han förlorade sitt
> proffskontrakt på köpet.
>
> Så fungerar en disciplinnämnd som sitter i
> knäet på sina vänner på SCFs kansli...
>
> Det tog två säsonger innan Balck hade lyckats
> köra till sig ett UCI-kontrakt igen.

E're sant? Ha ha ha, vilken historia!

WITMatrix skrev:
> Little Stereo skrev:
> -----
> > Problemet grundar väl sig på att någon/
> några
> > hovetcyklister kända dig kränkta på sina
> > dyrgripar till cyklar...
>
> +1

Varför allt detta tjat om kränkta medelålders män med dyra cyklar? Finns dom på riktigt? Och i så fall, vilka happy-nick har dom (för dom borde väl hänga här som alla andra cykelnördar)?

fredrikw skrev:
> Det känns som mängden av kränkta medelålders
> män är bra mycket högre i den här tråden.

Hade varit ett roligt inlägg i diskussionen om det inte hade varit din och Gudruns livsfilosofi.

Supertramp skrev:
> Varför allt detta tjat om kränkta medelålders
> män med dyra cyklar?

Om det finns något uttryck som det har gått inflation i är det "kränkta medelålders män". Eller om det nu är "kränkta vita medelålders män" som kanske är ännu vanligare. Börjar bli lika tröttsamt som "PK". :-/

Supertramp skrev:
> WITMatrix skrev:
> -----
> > Little Stereo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Problemet grundar väl sig på att någon/
> > några
> > > hovetcyklister kända dig kränkta på sina
> > > dyrgripar till cyklar...
> >
> > +1
>
> Varför allt detta tjat om kränkta medelålders
> män med dyra cyklar? Finns dom på riktigt? Och i
> så fall, vilka happy-nick har dom (för dom borde
> väl hänga här som alla andra cykelnördar)?

Trodde happy var ett ställe man samlades för att få så mycket skit när man ställer en fråga att man bli immun mot kränkningar, således borde dessa medelålders män inte hänga här.
Annars är det väl lite som KBCK, många som pratar om dom, men få är de som säger att de sett dom i verkligheten. Så om de verkligen finns på riktigt tvistar de lärde...

Carl A skrev:
> snälla bädda in ngn;
>
> så här gick det till vid "anmälan";
>
>

Gör det själv:

Bädda in en film från YouTube (ersätt {} med [] och "http." mot "http:")

1) Ta adressen till filmen: http.//www.youtube.com/watch?v=Laej9THHuoI

2) Hacka bort "watch?": http.//www.youtube.com/v=Laej9THHuoI

3) Ersätt '=' med '/': http.//www.youtube.com/v/Laej9THHuoI

4) Kapsla in det hela med {video}{/video}: {video}http.//www.youtube.com/v/Laej9THHuoI{/video}

fredrikw skrev:
> Det känns som mängden av kränkta medelålders
> män är bra mycket högre i den här tråden.

Vet inte vad du syftar på. Som vanligt så pratar du på någon annan (högre eller lägre, vad vet jag) nivå än var jag själv befinner mig.

Jag har tydligen inte samma förmågasom dig att se alla dessa kränkta mäniskor men om det är några som jag, utifrån den bitterhet och missunsamhet som jag ibland tycker mig skönja i deras inlägg på happymtb, upplever att de känner sig kränkta så är det de cyklister med tävlingslicens som verkar irritera sig på motionärer med dyra cyklar och som tar Vätternrundan och andra motionslopp på för stortallvar.

Min poäng var att jag tycker andelen personer som känner sig personligen förolämpade av hela händelsen verkar vara större här än på Hofvets forum. Denna historia har ju flera lager av oförätter (inneha tävlingslicens, cykla gratis, cykla fort, splittra klungan, Hofvet anmäler till SCF, SCF utdömer påföljd, SCF existerar, Hofvet existerar, alla tycker inte likadant som jag, etc.), det finns liksom något för alla att bli förolämpade av.

fredrikw skrev:
> Min poäng var att jag tycker andelen personer som
> känner sig personligen förolämpade av hela
> händelsen verkar vara större här än på
> Hofvets forum. Denna historia har ju flera lager
> av oförätter (inneha tävlingslicens, cykla
> gratis, cykla fort, splittra klungan, Hofvet
> anmäler till SCF, SCF utdömer påföljd, SCF
> existerar, Hofvet existerar, alla tycker inte
> likadant som jag, etc.), det finns liksom något
> för alla att bli förolämpade av.

Appappapp! Vi på cyclocrossupporterförbundet är jäkligt kränkta över att Simon inte tävlade idag.

Grrr!

Haha sant fikasvettot. Distanskränking gör mest ont. Hur många var med i 1 klungan ? Jag är säker på att inte en enda person hade något emot att en stark dragvillig person var med och körde på allmänna icke avstängda vägar.
Kan scf bötfalla sig själva ? Den här incidenten har väl knappast gjort ätt fler gillar scf ?
Jag som har skrivit detta kanske har lånat ett konto här på Happymtb för att inte riskera att detta används emot mig.

Fikasvettot skrev:
> Ju längre bort från skandalens epicentrum (dvs i
> loppets tät) desto större verkar upprördheten
> vara.

Det är ju inte helt oväntat att vi som inte tävlar i cykel ser det som löjligt att en på håll totalt oseriös förening skall döma och straffa sina medlemmar och ambassadörer för sporten, för vad? Jo för att dom cyklat på allmän väg samtidigt som man haft ett "motionslopp". Hade vi pratat om att någon plankat lysta vägar så hade vi nog inte riktigt brytt sig så mycket.

Att däremot ni elitcyklister har större förståelse för SCF är väl rätt väntat då ni tävlat länge under deras regler och är vana vid liknande utfall. Vi som dock ser på cykelsporten från håll undrar hur vuxna män kan skrika så högt i sin sandlåda gång på gång på gång utan att skämmas.

Bruse är övertygad om att flera hundra Simon allvarlig skulle äventyra säkerheten på Roslagshösten.

mzi skrev:
> Bruse är övertygad om att flera hundra Simon
> allvarlig skulle äventyra säkerheten på
> Roslagshösten.

Jag började skratta men sen blev jag liksom bara helt kall när jag insåg att det finns gott om sådana människor i samhället.

Kanske det enda genomförbara är att införa en cykelskatt för alla som äger eller kan tänkas inneha en cykel. Denna skulle kunna finansiera alla motions och elitlopp. Samt betala SCF's kringkostnader. Alla måste med.

Jag har mer förståelse för varningen av de som tävlade i Malmö än avstängningen av Simon, speciellt som en klubb gör en anmälan dagen efter loppet har gått utan att ens prata med odågan som skapat detta kaos.

Inte för att jag har en licens, men ändå.

Om det fanns flera hundra Simon i Sverige så skulle vi nog ha återväxten för elitsatsningar tryggad i alla fall.

mzi skrev:
> Jag har mer förståelse för varningen av de som
> tävlade i Malmö än avstängningen av Simon

I princip håller jag med. Om det inte vore för att SCF har monopol. Monopol måste krossas. Hade man däremot haft flera olika cykelorganisationer, valt att bli medlem i SCF så hade jag hållt med till hundra procent.

Tillbaka
Topp