[Enduro] EWS - nyheter, spekulationer, rykten och resultat

C-dale sa:

Ja se där! Plats 31 för Kangas (2 sek före Zakarias).
Som kurioas kan tilläggas att Kangas knep 3'e plats på sträcka 5, detta pga av skyfallen som plötsligt slog ner på elitåkarna...

EWS5Stage5-KangaspÃtredjeplats.JPG

C-dale sa:
Racet i Aspen är igång o snart har alla kört 1:a sträckan. Se här. http://www.enduroworldseries.com/live/live-results/
Två dagar på 3.000 m höjd kommer nog att leda till viss syrebrist. Richie Rude o Jared Graves är säkert väl acklimatiserade. Mitt tips: Richie vinner men Jared är alltför desperat o kör bort sig igen.

Det går fint för Ibis. 4 av 4 möjliga herrar innom top 20 på första sträckan?

Tror sträcka två blir helt avgörande, över 8 km med en del uppför på den höjden sållar nog ut rätt många..

Oj vad jag skäms. Letade och letade på ss1 efter Wallner. Han var visst femma. Sick! Kör hååååärt.

Ja verkligen kul!

Men måste hänt något på ss4. Robin kom in som 36a och Rude som 56a, borde varit nån krach lr nått?
Hur som så leder Hill med 0,23 sec över Graves, sjukt spännande!

Kan inte nån lösa punkaproblemet istället för att uppfinna en massa andra grejer till ickeproblem!

TK sa:
Kan inte nån lösa punkaproblemet istället för att uppfinna en massa andra grejer till ickeproblem!

Utan att ha speciellt mycket belägg för mitt påstående så säger jag att Maxxis är grovt överrepresenterat i punkastatistiken.
Tror inte antalet punkteringar motsvarar antalet användare inom EWS topp-50. Men nån har säkert en graf eller ett diagram som visar exakt hur det ligger till.

Henrik83 sa:
TK sa:

Utan att ha speciellt mycket belägg för mitt påstående så säger jag att Maxxis är grovt överrepresenterat i punkastatistiken.
Tror inte antalet punkteringar motsvarar antalet användare inom EWS topp-50. Men nån har säkert en graf eller ett diagram som visar exakt hur det ligger till.

Nja, det tror jag inte. Graves fick ju snudd på aldrig punka när han körde på Maxxis, men efter att han började köra Spesch så har han ju punkat stup i kvarten.

Ska man vara krass så var nog det mest förödande för Robin att han körde på kolfiberfälgar.

(Men ändå imponerande att han körde så snabbt som han gjorde med en fälg hopmonterad med lim och buntband.)

Senast ändrad:
theBrand sa:
Henrik83 sa:
TK sa:

Nja, det tror jag inte. Graves fick ju snudd på aldrig punka när han körde på Maxxis, men efter att han började köra Spesch så punkar har han ju punkat stup i kvarten.

Spesh, maxxis, onza, bontrager...osv... alla däck kommer från samma fabrik, vi snackar om små nyanser av likvärdig uppbyggnad. Richie punkade också på sina Maxxis DH-däck. Tror snarare att EWS har blivit bra mycket hetsigare med högre standard på åkarna vilket kräver att man tar mer risker och då smäller det.

Efter 46min rejs så skiljer det under 10sek på pallen. Det är som om DH-åkarna i världcupen 11 gånger haft 0,9sek mellan åkarna på pallen på ett 4min rejs. Rätt otroligt hur tajt racing det är.

Sen är det väl just anti-punka-produkter som det kommit allra mest av den senaste tiden så det saknas ju inte r&d på temat iaf. Det är svårt att lösa på ett bra sätt uppenbarligen. Alla kan köra med bara skum i däcken men så blir de ifrånåkta av dom som tar risken utan. End of discussion.

durietz sa:
Sen är det väl just anti-punka-produkter som det kommit allra mest av den senaste tiden så det saknas ju inte r&d på temat iaf. Det är svårt att lösa på ett bra sätt uppenbarligen. Alla kan köra med bara skum i däcken men så blir de ifrånåkta av dom som tar risken utan. End of discussion.
Det saknas kanske inte utveckling men det saknas uppenbarligen lösningar.. Sen verkar det vara mest mindre entusiastföretag som kommer med produkter förutom schwalbee då, har inte sett något från tex Maxxis där man kan tänka sig att utvecklingsresurser borde finnas?

Schreddan sa:
TK sa:

I samma ämne: https://m.pinkbike.com/news/opinion-why-have-tires-sucked-for-so-long.html

+1 om inte ens maestro himself kan få ett egenutvecklat DH-däck att hålla, så vette fasen om det är möjligt utan komplett skumkärna...

BTW, inte riktigt på ämnet, men nästan (iaf konsekvenserna av ett punkat däck...) https://m.pinkbike.com/news/carbon-vs-aluminum-wheels-which-do-ews-pros-use.html

Wallner tar en 3:e plats på SS1 i Whistler. Snyggt!

I övrigt verkar Graves och Keene vara borta. Å Hill tog första sträckan.

Schreddan sa:
Wallner tar en 3:e plats på SS1 i Whistler. Snyggt!

I övrigt verkar Graves och Keene vara borta. Å Hill tog första sträckan.

Sjuk speed just nu på Robin :)
Hela Spetsnaz teamet borta på första sträckan...inte mycket flyt för dom.

Äntligen tammefan!!

En riktigt fin fjärde plats! 7 sekunder från pallen och 1:10 från Melameds första plats.
Sam Hill tvåa och Mark Scott trea.

Jon blev 84a av de 122 som gick imål.

1. Jesse Melamed: 43:52.16
2. Sam Hill: 44:07.01 (+0:14.85)
3. Mark Scott: 44:54.74 (+1:02.58 )
4. Robin Wallner: 45:01.60 (+1:09.44)
5. Remi Gauvin: 45:11.12 (+1:18.96)
6. Adrien Dailly: 45:19.26 (+1:27.10)
7. Yoann Barelli: 45:23.98 (+1:31.82)
8. Jerome Clementz: 45:26.82 (+1:34.66)
9. Joseph Nation: 45:37.72 (+1:45.56)