Endurotävlingar i Sverige?

Vi är riktigt sugna på att Arrangera ett enduro race i Vallåsen under sommaren.

Då jag inte är så insatt i hur sånt här funkar så får mer pålästa gärna förklara lite.

Hur gör man med transport sträckorna, cyklar alla i klunga upp? Eller drar man vidare mot nästa sträcka direkt efter man kommit i mål. Kan ju bli en hel del dötid om man ska vänta både i början och slutet av banan..
Vill man kunna åka lift upp eller är det bättre att trampa?

Vilsen skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur gör man med transport sträckorna, cyklar
> alla i klunga upp? Eller drar man vidare mot
> nästa sträcka direkt efter man kommit i mål.

Man drar vidare när man gått i mål och vilat lite.

> Vill man kunna åka lift upp eller är det bättre
> att trampa?

Lift är alltid trevligt. En kombo är inte dum heller (typ en specialsträcka når man med enbart lift, en annan får man först åka lift och sen trampa en bit för att komma till, en tredje får man ta sig till enbart genom att trampa, osv).

QR-kodläsning vid start och mål verkar ju riktigt smutt, då kan startare och stoppare stå med telefoner och scanna åkare som startar med någon minuts mellanrum.

Vilsen skrev:
> Vi är riktigt sugna på att Arrangera ett enduro
> race i Vallåsen under sommaren.
>
> Då jag inte är så insatt i hur sånt här
> funkar så får mer pålästa gärna förklara
> lite.
>
> Hur gör man med transport sträckorna, cyklar
> alla i klunga upp? Eller drar man vidare mot
> nästa sträcka direkt efter man kommit i mål.
> Kan ju bli en hel del dötid om man ska vänta
> både i början och slutet av banan..
> Vill man kunna åka lift upp eller är det bättre
> att trampa?

Det beror lite på arrangören, men i Superenduro har all en starttid, dvs en tid de måste vara framme vid starten på nästa etapp, så då får man själv disponera tiden mellan målgång på en etapp och start på nästa.
I TP är det fri startordning och starttid, så då rullar man till nästa etapp så fort eller långsamt man vill (inom rimliga gränser, alla ska ju hinna till campet på kvällen). Det betyder att man kan vänta in polare och cykla transporterna tillsammans om man vill.

Traditionellt i BikeRally har varit gemensam transport mellan etapperna, eftersom arrangörsstaben ofta bara består av några få personer, och kan därför bara serva en specialsträcka åt gången

Gemensam transport eller grupptransport beror ju oftast på om man måste flytta funktionärerna eller inte, vilket i sin tur beror på vilket tidtagningssystem man valt. För att hålla nere väntetiden och uppe cykeltiden är det ju bättre om man kan cykla vidare direkt. Att vänta på att alla X deltagare ska gå i mål leder till rätt mycket väntan om det är många startande.

App med check-in via QR låter som en smidig variant av orienteringssystemet, fast med skillnaden att givet att alla har en smartphone behövs ingen utrustning köpas in. Får skaffa en Lumia 920 så man kan hantera den utan att ta av handskarna då, för att tjäna någon sekund.. :)

Superkul att det här ämnet diskuteras. Ska bli kul att köra lite sådana här tävlingar

När vi har kört bikerally har vi haft fasta starttider med någon eller några minuters mellanrum, då funkar det fint att ha flera åkare i banan samtidigt och man behöver bara ha en startare och någon som mäter tiden när åkare går i mål. Med det här systemet får man noggranheten när en åkare passerar mållinjen inom några tiondelar. Börja krångla med att checka in när man precis gått i mål och luftrören känns som väldigt små sugrör känns sådär tycker jag.

cruxet skrev:
> Börja krångla med att
> checka in när man precis gått i mål och
> luftrören känns som väldigt små sugrör känns
> sådär tycker jag.

Om man har QR-koden på hojen, så räcker det att rulla fram till den som satte stopptiden för dig för att få tiden registrerad. Det är ju inte den biten som är tidskritisk eftersom stopptiden redan är satt. Samma system meddelar ju även kontrollanten vid starten om att det nu är fritt fram för nästa åkare. Start-kontrollanten registrerar ju först QR-koden och sen sätter igång "BLIP BLIP BLIIIP!"-ljuden i appen, som talar om när startskottet går. :)

Nackdelen är ju att det behövs 2 st. kontrollanter, men det kan man ju som sagt turas om att vara.

Senast ändrad:
Om ni hade varit lite på allerten och inte typ fem år efter (göteborg) så skulle ni snart märka att det mesta är redan dryftat. OBS! jag säger inte att vi har facit men läs SBR, VBR och UBR-trådarna så skall ni se att ni får er ett å annat matnyttigt till livs. ;-)

Stalle

bara en fundering,
på bikerally,
om jag har förstått det rätt så har det gått fortare
med en renodlad XC än en långslagig hoj?

på endurotävlingar så är väll en "regel" (som även Westman skrev i ett inlägg)
att banans karaktär är så att en 140-170s hoj är att föredra, läs såpass tuffterräng att en XC ej har fördel.

annars är det väll som ett vanligt XC lopp med etapper?

jag kan mycket väl ha fel och då ber jag ödmjukast om ursäkt

NilsK skrev:
> bara en fundering,
> på bikerally,
> om jag har förstått det rätt så har det gått
> fortare
> med en renodlad XC än en långslagig hoj?
>
> på endurotävlingar så är väll en "regel" (som
> även Westman skrev i ett inlägg)
> att banans karaktär är så att en 140-170s hoj
> är att föredra, läs såpass tuffterräng att en
> XC ej har fördel.
>
> annars är det väll som ett vanligt XC lopp med
> etapper?
>
> jag kan mycket väl ha fel och då ber jag
> ödmjukast om ursäkt

Njae, på de bikerallys jag deltagit/arrat i Sthlm/Uppsalatrakten har stigarna förvisso inte varit så mycket utförsbomba men definitivt så pass tekniska att en renodlad XC inte är det snabbaste vapnet. Dock, med tanke på vilka cyklister som brukar hamna i toppen så är det nog kombon max(skills, syreupptagning) som avgjort mer än cykelvalet. Sen har banornas karaktär givetvis berott på att tillgången på berg är rätt begränsad söder om dalälven. Har man mer fallhöjdsmetrar att tillgå ska dessa såklart användas och mer utför premierar ju automagiskt fetare hojar... Men rodda hemskt gärna ett endorrejs med mycket utför i Sundsvall du Nisse, jag kommer som ett skott och kör! :D

//Kristin

Senast ändrad:
NilsK skrev:
> bara en fundering,
> på bikerally,
> om jag har förstått det rätt så har det gått
> fortare
> med en renodlad XC än en långslagig hoj?
>

Nope! På vissa sträckor kan det förstås ha varit bättre med XC-hoj men generellt har am/trail cyklar passat bäst. Som Stalle skrev så vann tex sjodell på sin 180-hoj i Haga.

edit: Oj vad sen jag var

Senast ändrad:
Det kan ju också vara så att långslagiga cyklar i första hand är till för att kompensera för cyklister med dålig teknik, och att duktiga cyklister blir snabbare på lätta xc-hojar?

(dags att ducka...)

Det beror på banan, men på BR brukar det generellt inte vara så. Nu vet jag inte vilken tävling du syftar på specifikt, men på BR där de snabba ofta har AM/trail-hojar är de personer som iaf jag anser som duktiga tekniskt, t.ex. Ville.

På enduroscenen körs det ofta 150-160mm, och jag är rätt säker på att Nico och Dan Atherton har rätt mycket bättre teknik än den genomsnittlige Hellascyklisten. Dessutom kör de för märken som har lätta xc-hojar i lineupen, jag är rätt säker på att de skulle köra det om det nu var så mkt snabbare.

Senast ändrad:
Det duger för mig, då kommer jag gärna på nästa års bikerally :D hehe

jag skulle bara ha haft något mellanting på hojjar,
nu är det antingen 170mm eller 100mm hehe

får banta 170n rejält så :)

Så länge banan är skoj på AM-cykel så är det väl hyfsat rätt. Är det dessutom snabbaste valet känns det helrätt.

Självklart är en duktigare cyklist snabbare på (nästan) vilken hoj som helst, men det bör ändå vara en grundinställning att banan bör vara tillräckligt teknisk för att inte en XC-cykel ska vara snabbaste valet, och ändå ha tillräckligt med inslag av travers/kortare klättringar för att en DH ska gå bort. Sedan spelar väl totala antalet höjdmeter mindre roll.

Westman skrev:
> Så länge banan är skoj på AM-cykel så är det
> väl hyfsat rätt. Är det dessutom snabbaste
> valet känns det helrätt.
>
> Självklart är en duktigare cyklist snabbare på
> (nästan) vilken hoj som helst, men det bör
> ändå vara en grundinställning att banan bör
> vara tillräckligt teknisk för att inte en
> XC-cykel ska vara snabbaste valet, och ändå ha
> tillräckligt med inslag av travers/kortare
> klättringar för att en DH ska gå bort. Sedan
> spelar väl totala antalet höjdmeter mindre roll.

den plussar jag på +1

Westman skrev:
> Så länge banan är skoj på AM-cykel så är det
> väl hyfsat rätt. Är det dessutom snabbaste
> valet känns det helrätt.
>
> Självklart är en duktigare cyklist snabbare på
> (nästan) vilken hoj som helst, men det bör
> ändå vara en grundinställning att banan bör
> vara tillräckligt teknisk för att inte en
> XC-cykel ska vara snabbaste valet, och ändå ha
> tillräckligt med inslag av travers/kortare
> klättringar för att en DH ska gå bort. Sedan
> spelar väl totala antalet höjdmeter mindre roll.

Väl formulerat!

Del av målet när vi arrat rallyn har varit att vem som helst ska kunna komma och köra, oavsett typ av mtb. Det gör att vi haft allt från cx(fast jag tror inte han körde när det blev dags för start) till dh-hojar på våra rallyn. Sen har inte alla haft chans på vinst, fast de hade de ju inte oavsett vapen så att säga. Men alla har gjort sitt bästa och fått lika mycket pepp längs stigen som den som vann.

Min erfarenhet är att om man inför ett rejs börjar prata mycket om vilken typ av mtb man "måste" ha gör att folk tappar suget lite och kan bli lite avskräckta. Det brukar räcka med att kalla nåt tävling så blir folk oroliga att de inte ska vara tillräckligt bra för att vara med.

Att göra rejs som ska vara så att alla olika typer mtb-cyklister ska få nåt av sin typ av åkning är svårt, precis som Kristin skriver. Det är dåligt med berg i Stockholm men gått om småstökig stig. Så därför har det blivit så att vi letat upp en del håriga crux som passat en mer långslagig hoj bättre, men de är få. Början på SS1 på pannlampsrallyt i Haga var nog det DH-mässiga vi haft på ett rally, där gick de som hade xc-hojar och inte var så vana med den typen av åkning ner. Men de var med och gjorde det bästa av det och kanske imponerades/sporrades av de som körde ner.

Blev ju lite rally vs Enduro här i tråden, men ta och kolla vilka erfarenheter vi gjort från rallyn och använd de för själva arrangerandet, sen kan ju terrängen kvitta. Sen så är det bara att prova på ett rally om det dyker upp, om det inte passar och det var för "xc"(vilket jag inte tror att man kommer tycka) så har du i alla fall fått sjukt trevlig dag, kan jag lova.

För övrigt har det varit för få rallyn i år och jag skulle gärna kör ett enduro-rejs också så fixa på nu. :-)

Fast så som jag fattat det när de som pratat om att hålla endurotävlingar här så är det för att premiera den typen av cykling. Utför på stökiga stigar men av den karaktären att DH-inte är direkt trivsamt och liksom utesluta xc-hojarna också. Rally är väl tänkt att "alla ska med" tanken är väl inte densamma med Enduro, där ska "alla som gillar den här typen av åkning" med.

Vilka som kommer beror nog vilken nivå man väljer att lägga det på. Förra helgen när det var slalom i Hbb var vi runt 20 pers som körde trots att de flesta som suttit på en mtb hade kunnat vara med.

Luthman Photography skrev:
> Fast så som jag fattat det när de som pratat om
> att hålla endurotävlingar här så är det för
> att premiera den typen av cykling. Utför på
> stökiga stigar men av den karaktären att DH-inte
> är direkt trivsamt och liksom utesluta xc-hojarna
> också. Rally är väl tänkt att "alla ska med"
> tanken är väl inte densamma med Enduro, där ska
> "alla som gillar den här typen av åkning" med.
>
> Vilka som kommer beror nog vilken nivå man
> väljer att lägga det på. Förra helgen när det
> var slalom i Hbb var vi runt 20 pers som körde
> trots att de flesta som suttit på en mtb hade
> kunnat vara med.

Vet inte om ditt svar är på mitt inlägg men det du skriver väl ungefär det jag menade. Att det är skillnad på rally och enduro och det är väl ingen som menar att de ska slås ihop eller att det ena är bättre än det andra. Jag försökte just belysa skillnaden med att beskriva hur vi har tänkt inför rallyn. :-)

Men väljer man en viss (hög) nivå så kommer det förmodligen färre och rejsar, det kan man nog räkna med. Beroende på ställe i landet givetvis, i Åre finns det fler som gillar den typen av åkning som finns där så klart.

Edit: geografisk passus

Senast ändrad:
Fast sänker man sadeln på sin xc-hoj ka man rulla alla Enduro-banor jag kört, och Ava-banan i Åre också för den delen, så man utesluter ingen. Men det kanske inte går så fort. Samma sak med dh-bågar. Pojkarna i Övik trampar ju xc-rundor med sina slädar, så de kan säkert trampa runt en endurobana också. Fast om de inte har Epothermosen i flaskstället är ju risken att det inte går så fort.

Jag ser det som att BR och Enduro fundamentalt är ganska lika om man bortser från de lite mer annorlunda inslagen som förekommit i vissa BR. Principen känns annars väldigt lik, det är rejs där stigen är krävande och intressant så att säga och chill och skitsnack på transporterna. Ett enduro skulle kunna vara BR, men alla BR är inte enduro typ.

Ja fast att du kan rulla dom med sänkt sadel betyder inte att alla vill göra det. :-)

Nåja nu känns det som om diskuteras för diskutera, jag delgav mina erfarenheter från fyra SBR(tror jag det är). Där har folk visat tveksamhet när snacket blivit åt ett visst håll samt en del har hoppat av på plats när de sett sträckorna. Men så behöver det inte vara så klart.

Så planera och arra rejs nu, jag kommer gärna oavsett typ! :-)

Jag vet inte vad jag ville ha sagt.

Men ja, folk i mellansverige, utöver DH-åkare, verkar bli lite rädda när man säger att det går utför. Varför vet jag inte, då slipper man ju trampa.

Senast ändrad:
Schreddan skrev:
> Ja fast att du kan rulla dom med sänkt sadel
> betyder inte att alla vill göra det. :-)
>
> Nåja nu känns det som om diskuteras för
> diskutera, jag delgav mina erfarenheter från fyra
> SBR(tror jag det är). Där har folk visat
> tveksamhet när snacket blivit åt ett visst håll
> samt en del har hoppat av på plats när de sett
> sträckorna. Men så behöver det inte vara så
> klart.
>
> Så planera och arra rejs nu, jag kommer gärna
> oavsett typ! :-)

Vi borde skicka alla utförsrädda cyklister på en teknikcoaching med Stewe. Alternativt bara be dem HTFU. Jag blir rädd när det är platt för då måste jag ta i, och det kan jag inte.

Men hörrni!
Om vi skiter i likheter och skillnader mellan lika och olika tävlingsformer så kommer vi till frågan:

Vilka skulle kunna tänka sig att anordna någon sorts Enduroarrangemang sommaren 2013?

Självklart är det en hel del praktiskt att ordna och allt sånt, och ska alla på Happymtb vara med och säga sitt kommer vi fortfarande i november 2013 hålla på att diskutera hur mycket fjädring som går minst långsamt i en bana som ha 12,23% uppför, och inte åkt en meter cykel i nån Enduroliknande tävling.

Det får väl bli som det blir - vi bjuder in folk och bjuder på så kul och bra åkning som möjligt. Sen får man väl ta det som det är - en tävlingstestsäsong!

I Sundsvall/Timrå finns idéer så det skulle räcka till en tvådagars, hyffsade fallhöjder (drygt 200m i stadsnära terräng) och åtminstone en som kan fixa inför och under ett arrangemang (jag).

Helt rätt. Estockholmo har väl inte optimala förhållanden för fallhöjdsjakt, om Ville får fnatt och kör upp nåt stort på Väsjöbacken så kanske......

Senast ändrad:
Haha, dra ihop nåt Luthman! :-)
Äh nu låter det jag skriver så seriöst, det är kul att träffa folk och hoja ihop det är därför jag tycker det kul att va med och arra! Sen så är det mer roligt ju fler som kommer, typ...

Det går att köra de flesta DH-spår i Sverige på vilken mtb som helst och det gäller de Bikerally jag kört också men det finns också passager på BR som varit svårare att köra fort på än de flesta DH-spår jag har kört. Nog om det jag fixar i varje fall ett rally med mycket nedför en del platt och lite uppför nästa vår/tidig sommar i Stockholm.

Senast ändrad:
Vilsen skrev:
> Nu har man ju fått koll på det mesta. Ska
> arrangera nå fint på Vallåsen. Tänker mig
> Augusti eller September. Vad tror ni??

Jag har aldrig varit i Vallåsen, men ser fram emot när du drar igång liften! Har bara hört bra om det annars, så det låter grymt!

Nä, nu blir jag riktigt sur!

I Norge har de bildat ett enduro-team som heter Team Endurfin!

Hur fan tänkte de då? Ett sådant namn är väl bara godkänt i Göteborg ?

http://terrengsykkel.no/index.php?id=4558

En ny serie tävlingar på kontinenten

Specialized-SRAM Enduro Series 2013
Round #1 27./28.04.2013 Treuchtlingen (GER)
Round #2 04./05.05.2013 Riva del Garda (ITA)
Round #3 25./26.05.2013 Samerberg (GER)
Round #4 15./16.06.2013 Willingen (GER)
Round #5 06./07.07.2013 Kirchberg (AUT)
Round #6 27./28.07.2013 Kronplatz (ITA)
Round #7 12./13.10.2013 Flims (SUI)

/S

C-dale skrev:
> Nä, nu blir jag riktigt sur!
>
> I Norge har de bildat ett enduro-team som heter
> Team Endurfin!
>
> Hur fan tänkte de då? Ett sådant namn är väl
> bara godkänt i Göteborg ?
>
> http://terrengsykkel.no/index.php?id=4558
>
> En ny serie tävlingar på kontinenten
>
> Specialized-SRAM Enduro Series 2013
> Round #1 27./28.04.2013 Treuchtlingen (GER)
> Round #2 04./05.05.2013 Riva del Garda (ITA)
> Round #3 25./26.05.2013 Samerberg (GER)
> Round #4 15./16.06.2013 Willingen (GER)
> Round #5 06./07.07.2013 Kirchberg (AUT)
> Round #6 27./28.07.2013 Kronplatz (ITA)
> Round #7 12./13.10.2013 Flims (SUI)
>
> /S

http://www.bluegrassendurotour.com/2013/

C-dale skrev:
> Två tummar upp för Team Kristiin som fått en
> startplats i BIIVOUAC 2013:
> Hoppas det går riktigt fiint!
>

+1
Och vi får hoppas på något avhopp så att Team Martiin kommer med :)

/Johan

+1 och +1

Team Kristiin är enda laget med bara damer, Sverige visar framfötterna! Om jag gissar rätt på efternamnen så kommer både Nicolas Lau (som vann TP i år) och Anne Caro Chausson (som vinner allt hon ställer upp i) att köra, inte dåligt

ersod skrev:
> Men hörrni!
> Om vi skiter i likheter och skillnader mellan lika
> och olika tävlingsformer så kommer vi till
> frågan:
>
> Vilka skulle kunna tänka sig att anordna någon
> sorts Enduroarrangemang sommaren 2013?
>
> Självklart är det en hel del praktiskt att ordna
> och allt sånt, och ska alla på Happymtb vara med
> och säga sitt kommer vi fortfarande i november
> 2013 hålla på att diskutera hur mycket fjädring
> som går minst långsamt i en bana som ha 12,23%
> uppför, och inte åkt en meter cykel i nån
> Enduroliknande tävling.
>
> Det får väl bli som det blir - vi bjuder in folk
> och bjuder på så kul och bra åkning som
> möjligt. Sen får man väl ta det som det är -
> en tävlingstestsäsong!
>
> I Sundsvall/Timrå finns idéer så det skulle
> räcka till en tvådagars, hyffsade fallhöjder
> (drygt 200m i stadsnära terräng) och åtminstone
> en som kan fixa inför och under ett arrangemang
> (jag).
kör

Lars.E skrev:
> C-dale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Två tummar upp för Team Kristiin
>
> +2

+2

Mendel skrev:
> ersod skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men hörrni!
> > Om vi skiter i likheter och skillnader mellan
> lika
> > och olika tävlingsformer så kommer vi till
> > frågan:
> >
> > Vilka skulle kunna tänka sig att anordna
> någon
> > sorts Enduroarrangemang sommaren 2013?
> >
> > Självklart är det en hel del praktiskt att
> ordna
> > och allt sånt, och ska alla på Happymtb vara
> med
> > och säga sitt kommer vi fortfarande i november
> > 2013 hålla på att diskutera hur mycket
> fjädring
> > som går minst långsamt i en bana som ha
> 12,23%
> > uppför, och inte åkt en meter cykel i nån
> > Enduroliknande tävling.
> >
> > Det får väl bli som det blir - vi bjuder in
> folk
> > och bjuder på så kul och bra åkning som
> > möjligt. Sen får man väl ta det som det är
> -
> > en tävlingstestsäsong!
> >
> > I Sundsvall/Timrå finns idéer så det skulle
> > räcka till en tvådagars, hyffsade fallhöjder
> > (drygt 200m i stadsnära terräng) och
> åtminstone
> > en som kan fixa inför och under ett
> arrangemang
> > (jag).
>
> kör

Ja, kör! Nästa sommar (2013) blir det förhoppningsvis en del "testevent" runtom i landet, så kanske vi kan ha någon form av mer formell serie/cup/vad-vi-nu-kommer-fram-till-att-vi-vill-ha till 2014..

Tillbaka
Topp