Endurotävlingar i Sverige?

C-dale skrev:
-------------------------------------------------------
> Två tummar upp för Team Kristiin som fått en
> startplats i BIIVOUAC 2013:
> http://www.endurotribe.com/2012/12/biivouac-2013-l
> es-50-equipes-retenues/#toparticle
>
> Hoppas det går riktigt fiint!
>
> /S

Efter en anmälningshets à la Cykelvasan men på franska så skrämmer inte själva loppet mig särskilt mycket längre ;).

Skämt åsido, det ska bli grymt kul men jag har ingen aning om vad vi kan tänkas ha gett oss in på. Att vi är enda tjejlaget tycker jag hedrar Sverige. Efter att ha upplevt brudåret 2012 tvivlar jag inte längre på att det faktiskt finns massor med asballa MTB-honor som inte bangar en teknisk utförslöpa eller två i det här landet. Det hade lätt kunnat delta 2-3 till tjejlag från Sverige, kanske 2014?

//Kristin

Då så! Spikat att vi kör ett enduro stage race under Åre Bike Festival i sommar ihop med finnarna. Exakt dag är TBA men festivalen går mellan 2-6 juli i år, så det känns som fredag 5/7 eller lördag 6/7.

Nu ska vi bara reda ut bansträckning och småsaker som licenstjafs med förbundet. Men vad har ni för förslag på specialsträckor? Liftåkning är ok.

Glisseur skrev:
> Då så! Spikat att vi kör ett enduro stage race
> under Åre Bike Festival.

Yay!!! Jätteskoj! Det låter hur bra som helst.

Jag funderar på att dra ihop en enduro tävling här. Men jag undrar om man måste fråga kommunen och eller markägaren om lov för ett sånt event?
Sträckorna kommer ju att gå på såna stigar där allmänheten rör sig också, sen tror jag att det är ett naturreservat.

Ni som fixade en tävling i Göteborg tog ni kontakt med kommunen först eller?
Hur många funktionärer klarar man att dra runt en tävling på, skulle det funka med 2st en vid start och en vid mål?
Nu tänker jag mig en "test" tävling det kommer inte att bli 90% utförs åka här utan en heldel platt och uppför också, men det bryr jag mig inte om jag vill bara få igång enduro åkat. Funkar det inte med 90 % utför så får man göra det bästa av saken, men jag hoppas på att det blir flera tävlingar på olika platser så vi får ihop en enduro cup i sverige också.

Jag har pratat med Länsstyrelsen gällande tävlingar. Man behöver dispens för att snitsla banor vilket tydligen är samma sak som tävling. Enligt henne så kunde man lika gärna glömma Änggården pga all röd tejp runt naturreservatet, större chans att få dispens för att hitta på något i Delsjön. Det är ganska mycket att dra omkring gällande tävling, men vi är några andra som är inne på liknande tankar (uppenbarligen). Så, håll igång tråden så kanske vi får ihop något!

Kommer nog köra någon form av enduro-svartrace på våran AM-bana i sommar. För att jag med dålig kondition ska ha någon chans tänkte vi köra med tidspåslag om man hoppar över de tekniska delarna/droppen/hoppen :)

Hur ser det ut?
något nytt ang detta?

Åre verkar ska köra ett rejs under bikefestival.

skulle finnarna komma över gränsen och köra ett rejs?

Matthias87 skrev:
> Kommer nog köra någon form av enduro-svartrace
> på våran AM-bana i sommar. För att jag med
> dålig kondition ska ha någon chans tänkte vi
> köra med tidspåslag om man hoppar över de
> tekniska delarna/droppen/hoppen :)

Jag är med och kör! Men vänta tills det torkar upp lite, tävla i vårlera leder bara till att man tar i så man kräks, utan att det går fort..

NilsK skrev:
> Hur ser det ut?
> något nytt ang detta?
>

Hoppas kunna presentera ytterligare ett stort rejs ganska snart. Watch this space (+ framsidan)!

Den 18-19 maj sker det! Världshistoriens första (inofficiella) endurotävling i Grycksbo:

Grycksbo MTB Enduro!

När?
Samling lördag 18/5 kl 12.30. Start lördag kl 13.00. Gemensam grillning när vi är klara!
Start söndag kl 9.00. Prisutdelning när vi är klara!
Var?
Samling samt start och mål vid Grycksbo Vandrarhem (Kungsvägen 1).
Specialsträckorna kommer att köras kring Grycksbo, Bjursås och Sågmyra.
Film på delar av Specialsträckorna:
Hur?
Gemensam (lugn) cykling till starten av specialsträckorna (SS). Start med 1-2 minuters mellanrum. Gemensam cykling till nästa start. Tidtagning enbart på SS, maxtid på transporterna. 8 SS totalt (varierande längd), 4 på lördag och 4 på söndag. Mest nerför på SS, men även en del uppför. Stigar av varierande storlek och skick. Alla MTB funkar, men heldämpat är att rekommendera! Hjälmtvång! Den som har lägsta totaltid på SS vinner!
Men framför allt ska vi ha kul!
Boende?
Grycksbo Vandrarhem 100kr/pers/natt. Bokas samtidigt som anmälan.
Anmälan/frågor?
073-6714470 Ring kvällstid eller skicka sms.
Kostnad?
40kr betalas på plats.

Välkomna!

Senast ändrad:
UrTomas skrev:
> Den 18-19 maj sker det! Världshistoriens första
> (inofficiella) endurotävling i Grycksbo:

Kul! Skrivit in det i kalendern.

För att underlätta för långväga deltagare så har starten för Grycksbo MTB Enduro flyttats fram till 13.00 på lördagen! Samling 12.30. Välkomna!

canyon_enduro-sprint-448x233.jpg

Nu är det klart – Scandinavian Outdoor Games i Falun kickstartar med Canyon Enduro Sprint, en Endurotävling med start kl 17 fredag 31/5. Tre specialsträckor körs två gånger vardera, tidtagning sker med chip och det blir både herr- och damklass med prispengar att köra om.

Läs mer: http://happymtb.org/2013/03/28/endurotavling-i-falun-315/

Tillbaka
Topp