Erfarenhet kortare vevarmar

Finns vanliga klingor från goldix i olika offset.
Barnklingorna däremot har ju en speciell konstruktion där Bash ligger i samma plan som fästet. Om 0mm offset ligger där så måste nog denna vara mer än 3mm.

Det kanske finns lösa ringar till direct mount?
1724592784094.png

Goldix är skit!
På den jag köpte gick det inte att montera en sram klinga...
Fast jag har två som det passar bra på.. Däremot är axeln några mm för lång. Konsekvent verkar det som. Så jag kan inte rekommendera dem till andra men i brist på rimliga alternativ är jag nöjd.

Det är väl trailcraft till dubbla priset drygt som finns. För smalare Q finns det några andra alternativ och för 3000 spänn ytterligare fler att välja på.

Fast jag har två som det passar bra på.. Däremot är axeln några mm för lång. Konsekvent verkar det som. Så jag kan inte rekommendera dem till andra men i brist på rimliga alternativ är jag nöjd.

Det är väl trailcraft till dubbla priset drygt som finns. För smalare Q finns det några andra alternativ och för 3000 spänn ytterligare fler att välja på.

Det finns Vpace vevarna. Min fru och son kör med dom. Men nu losnar vänsterarmen var tur på sonens cykel. Jag har nästan dragit sönder skruvarna. Jag har beställt Shimano skruvar, som jag hoppas passar. Men jag tror inte att det kommer att lösa problemet. Vet inte riktigt vad orsaken är.

Det finns Vpace vevarna. Min fru och son kör med dom. Men nu losnar vänsterarmen var tur på sonens cykel. Jag har nästan dragit sönder skruvarna. Jag har beställt Shimano skruvar, som jag hoppas passar. Men jag tror inte att det kommer att lösa problemet. Vet inte riktigt vad orsaken är.
Vpace är för smalt för många större cyklar. Även vitus 26.

Goldix håller än men vi cyklar mycket mindre. Vi får så om min systerson cyklar sönder det snart. Han är lite mer motiverad

I ert fall är väl snart 155mm hope lösningen?

Annars såg jag croder. Vet inte om de varit uppe

Dottern växer och skall få ny cykel snart. Jag har fyndat en Orbea som kommer bli perfekt, men jag skall byta lite delar på den. Bl.a. göra om till 1x11.

Jag tror jag skall beställa ett Goldix 150 eller 155 mm till henne. Hon är 153 cm nu tror jag. Hon cyklar till skolan och småstigar med den, ingen träning.

Finns det något jag bör tänka på angående vevpartiet?

Om man byter klinga på det till ett utan inbyggt kedjeskydd, hur påverkas kedjelinjen då?

Dottern växer och skall få ny cykel snart. Jag har fyndat en Orbea som kommer bli perfekt, men jag skall byta lite delar på den. Bl.a. göra om till 1x11.

Jag tror jag skall beställa ett Goldix 150 eller 155 mm till henne. Hon är 153 cm nu tror jag. Hon cyklar till skolan och småstigar med den, ingen träning.

Om man byter klinga på det till ett utan inbyggt kedjeskydd, hur påverkas kedjelinjen då?

Du köper klinga med önskatt offsett. Den med inbyggt har oklar offset.
Jag kör shimano BB, det är 1mm smalare det kina Goldix säljer så det är lite meck med pre-load.

Det finns i alla fall mycket plats att shimsa om klingan inte får plats. Jag löte 24mm x 0.5 mm shims

Du köper klinga med önskatt offsett. Den med inbyggt har oklar offset.
Jag kör shimano BB, det är 1mm smalare det kina Goldix säljer så det är lite meck med pre-load.

Det finns i alla fall mycket plats att shimsa om klingan inte får plats. Jag löte 24mm x 0.5 mm shims
Jag läste om problemen med för lång axel. Jag har en del spacers över från gamla vevlager så jag borde kunna få till något bra tänker jag.

Deras lager kostar bara ca 40kr extra när man beställer vevpartiet. Lika bra att börja med det så byter jag till Shimano om/när det behövs. Och jag börjar med klingan som har inbyggt kedjeskydd. Det kan nog hjälpa till att hålla byxorna lite renare.

Jag såg en bättre bild på vevpartiet och drevet. Det är en tydlig offset på det iom kedjeskyddet. Så det behövs nog 6mm offset om man kör med vanlig klinga sen.

Jag läste om problemen med för lång axel. Jag har en del spacers över från gamla vevlager så jag borde kunna få till något bra tänker jag.

Deras lager kostar bara ca 40kr extra när man beställer vevpartiet. Lika bra att börja med det så byter jag till Shimano om/när det behövs. Och jag börjar med klingan som har inbyggt kedjeskydd. Det kan nog hjälpa till att hålla byxorna lite renare.

Jag såg en bättre bild på vevpartiet och drevet. Det är en tydlig offset på det iom kedjeskyddet. Så det behövs nog 6mm offset om man kör med vanlig klinga sen.
Jag körde så lite spacers som möjligt och löste pre load på annat sätt

Senast ändrad:

En "vanlig" 165 mm vevparti skulle också passa till 155 cm, och snart blir hon längre. Men om man kan får kortare till samma pris äg det bättre.

Ja, det är klart det går. Har inte märkt några problem annat än på zwift och om man mäter kadens.
Det är det här med 170mm vev och riser stam till ett barn på 130cm som jag inte begriper mig på.

Frågan är om man ska öka på lite nu när barnet är 160cm eller om 155 duger. Det är om inte annat modernt.

Klart det funkar men ska köpa ett till så valet finns.

Är det någon som har ett par fyrkantsvevar 165mm liggande passar jag in en fråga om de kan efterskänkas till ett ungdomsprojekt... på en 16" stålram med lågt BB är de 170 jag har för långa.

Det jag (186 cm med normala proportioner) tog med mig från videon är att:

1) Kortare vevar skulle kunna vara positivt för mig med relativt stela höfter. För att kunna hitta en mer aerodynamisk position på grushojen. Då jag cyklar mycket för mig själv och ibland långt. Använder 170mm vevar. Nyfiken på att testa 165mm.

2) På MTBn skulle kortare vevar kunna vara negativt för alla korta intensiva igångdragningar i tekniska klättringar. Använder 175mm, behöver nog 170mm för ökad markfrigång i våra steniga skogar i Nacka.

Ungefär som förväntat tycker jag, men det var bra att någon tog sig tid att testa och intressant att höra en erfaren persons uppfattning.

Om man saknar effektiv högkadens och inte har tid att träna upp den känns betydligt kortare vevar som en degradering fartmässigt, men det finns förstås andra parametrar som kan ha betydelse.

Tillbaka
Topp