customcyklar skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej! Jag har sålt Pilen sedan 2007 och haft en
> enda reklamation som bestod i en trasig
> glödlampa. Att gängorna går sönder i
> infästningen av pedalen beror nog på den som
> skruvade fast pedalerna,eller glömde... Drar man
> inte åt dem för kung och fosterland så lossnar
> de,med gängpaj som följd.Mycket bra cyklar som
> inte rostar i första taget.Lyx-modellen kan
> kännas tung om man tänkt bära den på
> ryggen,men är snabb och lätt att cykla på.
> Sportmodellen är låttare och kan jämföras
> både kvaltetsmässigt och viktmässigt med en
> klassisk Crescent från 80-talet. det bästa man
> kan göra innan man uttalar sig negativt,är att
> procykla en Pilen och bli överraskad.
Jag har själv ingen erfarenhet av Pilens cyklar eller dess tillverkning men vill ändå göra ett litet inlägg i denna hätska debatt. Det stämmer att Pilen Sport med navdynamo inkl. rullbroms och Sram automatix ligger väldigt nära en s.k. klassisk Crescent från 80-talet, närmare bestämt Crescents modell 92323, som väger 17.2 kg. Det som förbryllar mig väldigt är att vikten är så närliggande, fastän Pilen sport egentligen borde vara några kilo lättare med den utrustningen.
Crescenten har SS 1412 ram och gaffel, rostfria fälgar, skärmar och ekrar; resten är i stål. Torpedo H3111 väger 1,2 kg, Sram Automatix 1,4 kg; rullbromsnavet har jag ingen uppgift på.
Så hur det är möjligt med en krom-molybdenram, som under 50-talet gick under namnet flygstålsram, att få till denna vikt är ganska enkelt: utrustningen väger helt enkelt för mycket. En lättad Pilen sport utan lås, lyse, skärmar och pakethållare väger med samma utrustning 14,9 kg, och då har man ändå aluminiumfälgar.
Det är tydligen så, att vill man ha utrustning, så väger det. Bättre blir det inte med Shimanos 8-växlad rosthög.