Erg mode ute?

hm

Aktiv medlem
Erg mode ute?
Sitter och varvar ner efter inomhusintervallerna.

Och tanken slog mig .
Finns det wattmätare + elväxlar som fixar erg mode ute irl...?

Rug

Medlem
Erg mode ute?
Det borde inte vara så svårt att programmera el-växlar (m dator och effektmätare) att välja en växel som ger vald effekt så länge man cyklar i en bestämd kadens. Man ställer då alltså in önskad kadens och effekt i en intervall. Det man själv behöver göra då är att hålla sig nära kadensen så prickar man sitt mål. Frågan är väl om det är kul och om någon skulle köpa det.

Manurhin2

Aktiv medlem
Erg mode ute?
Jag läste nyss en artikel om någon coach som sa till alla adepter att köra intervaller utan erg-mode så utvecklingen går nog tvärt om.
Men jag tycker erg är bekvämt inne.

hm

Aktiv medlem
Erg mode ute?
Nu har jag varken elväxlar eller wattmätare ute och inte har jag tänkt skaffa heller.

Men tanken slog mig att det borde ju inte va "svårt" att programmera till .
Nyttan vete fan , tempolopp, stora berg eller intervallträning kanske ? Ställa in hojen på en målwatt , säg 300w sen bara att mosa på tills man är uppe/i mål och cykeln sköter farten/motståndet med hjälp av växlarna ...

Knappast nån stor fluga men skulle åtminstone va ett försäljningargument...

weldion

Aktiv medlem
Erg mode ute?
Nu har jag varken elväxlar eller wattmätare ute och inte har jag tänkt skaffa heller.

Men tanken slog mig att det borde ju inte va "svårt" att programmera till .
Nyttan vete fan , tempolopp, stora berg eller intervallträning kanske ? Ställa in hojen på en målwatt , säg 300w sen bara att mosa på tills man är uppe/i mål och cykeln sköter farten/motståndet med hjälp av växlarna ...

Knappast nån stor fluga men skulle åtminstone va ett försäljningargument...
En engelsman har programmerat en sådan funktion till sin di2-bestyckade hoj. Ställer in ett nedvarvningsprogram och då kan han inte överskrida inställda effekt. Cykeln växlar till en lättare växel om han försöker.

NLC

Aktiv medlem
Erg mode ute?
ERG mode tycker jag har sina fördelar på trainern, men mer för att jag får större omfång på motståndet trainern ger än att effekt och kadens är frikopplat. Jag slipper också att gissa (eller komma ihåg) hur många % jag ska ställa in för att 52x16 i 92 rpm ska ge önskad måleffekt samt att finlira med växel vs motstånd för de längre intervallerna. Dessutom ger ERG mode möjligheten till att köra både intervaller och vila på låg växel utan att man manuellt behöver pilla på en enhet/skärm vid bytena.

Men utomhus? Nä då är det väl bättre att hitta rätt terräng än att köra någon överdesignat system för att få känslan av att trampa i sirap.

Senast ändrad:

ething

Aktiv medlem
Erg mode ute?
Det känns som själva antitesen till en "happyride" :)

Om SRAM, Shimano och Garmin ville skulle de enkelt kunna skapa detta. Dock tror jag att efterfrågan är alltför låg och att du får tillgång till dras API låter långt borta. Enkelt i teorin men omöjligt i praktiken.

Eld

Aktiv medlem
Erg mode ute?
Jag läste nyss en artikel om någon coach som sa till alla adepter att köra intervaller utan erg-mode så utvecklingen går nog tvärt om.
Men jag tycker erg är bekvämt inne.
Att det rekommenderas att koppla ur erg-mode vid (korta) intervaller beror ju på att trainern inte hinner med. Motståndet under ett kort intervall (typ 10-30 sekunder) blir alldeles för lågt om man kör erg-mode.

Manurhin2

Aktiv medlem
Erg mode ute?
Att det rekommenderas att koppla ur erg-mode vid (korta) intervaller beror ju på att trainern inte hinner med. Motståndet under ett kort intervall (typ 10-30 sekunder) blir alldeles för lågt om man kör erg-mode.
Detta var generellt men jag ögnade bara igenom eftersom jag kör styrt men det fanns någon poäng.

NLC

Aktiv medlem
Erg mode ute?
Det beror ju helt på mjukvaran som styr, jag kör mycket hellre kort-kora intervaller i ERG mode (på trainern) än behöva flänga mellan klingorna vid varje byte och behöva tajma växlingarna bak för att få rätt läge.

Kollade fredagens pass i TrainerRoad "Clouds Rest +2" i TR 3 x 16 x (30 sek arbete/ 15 sek vila) och snitteffekten per intervall låg inom +1.9 till -1.2% på första blocket (medel +0.1% över alla) medan benen fortfarande var fräscha och jag orkade hålla kadensen uppe genom hela intervallen, +1 till -4% på andra blocket (medel -2.6% över alla) och +1.0 till -3.6% på tredje (medel -1.8% över alla). Det diffar alltså högst en handfull watt vid 130% FTP vilket jag inte ligger sömnlös över.

Hela passet:
Screen Shot 2020-11-24 at 11.15.33.png

Utomhus är det lite enklare då man, åtminstone i lite medvind, ofta kan trampa på i intervallerna med (nästan) samma växel som man gör igångdraget ifrån.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Erg mode ute?
Men på långa steady state intervaller är det mer en inlärningsfråga att hålla jämn kadens och effekt utan ERG-mode, nedan 3 intervaller på samma växel och motstånd, förutom sista 4 minuterna när det var dags att krama ur trasan lite.

Screen Shot 2020-11-23 at 19.49.11.png

fetmamm

Ny medlem
Erg mode ute?
Ser ju riktigt bra ut dina intervaller! Sätt din klocka till att läsa av värden och avrunda till var 30e sekund så får du jämna och fina värden ;)

NLC

Aktiv medlem
Erg mode ute?
Ser ju riktigt bra ut dina intervaller! Sätt din klocka till att läsa av värden och avrunda till var 30e sekund så får du jämna och fina värden ;)
För inomhuspass har jag visning av medeleffekt på 3 s och 30 sek och för "varvet", då kan man på längre intervaller underhålla sig med utmaningen att få alla tre att visa samma värde.

glitch

Aktiv medlem
Erg mode ute?
För inomhuspass har jag visning av medeleffekt på 3 s och 30 sek och för "varvet", då kan man på längre intervaller underhålla sig med utmaningen att få alla tre att visa samma värde.
Kan man på nåt sätt justera tidslängden som de den visar rutan som kommer upp vid "lap byte"? Kör men en kort 30s intervall t.ex. och trycker lap, så hinner ju typ 1/3 gå innan den börjar visa data igen. (Gäller Garmin 530).

NLC

Aktiv medlem
Erg mode ute?
Kan man på nåt sätt justera tidslängden som de den visar rutan som kommer upp vid "lap byte"? Kör men en kort 30s intervall t.ex. och trycker lap, så hinner ju typ 1/3 gå innan den börjar visa data igen. (Gäller Garmin 530).
Inte vad jag vet, det är 10 sek per default. Precis som så mycket annat på Garmins modeller (vad som händer om man stoppar i/ur laddsladd) så är det inte inställbart för användaren :-/

För 15-30 sek intervaller får man helt enkelt veta vilken växel & kadens som blir lagom och mata på.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer