Ergon sadlar

Ergon sadlar
Någon som har erfarenhet av deras sadlar?
Har du redan hunnit tröttna på dina tre Brooks B17-sadlar?

Oavsett det så gäller det ju att du får en sadel som passar dig och din typ av cykling,
inte namnet eller vilket material den är gjord av.
Ergon har massor med olika modeller så det kan vara idé att lägga ned lite tid på valet
För det är deras "Saddle Selector" en hjälp på vägen

Återkom gärna med vad det blir för ngn modell och dina intryck av den.

Ergon sadlar
Har kört SM Comp på mtb:n och SR Pro på racern. Funkade ok på racern där jag sitter mer framåtlutad men på mtb:n där jag sitter mer upprätt blev det inte bra.

Kör i år på specialized-sadlar som har lite rundare profil, det verkar passa bättre för mig (Romin på racern och Bridge på mtb:n).

Ergon sadlar
Jag har en (minns inte modell) som är helt okej, men inte helt optimal (kan vara jag som blivit vek också). Tyvärr är de flesta rövar olika, så det är ju ett evigt testande. Hittar jag en perfekt sadel kommer jag att köpa fem av den.

Ergon sadlar
Hade SMC4 som var åt helvete för mjuk. Sittbenen sjunker ner och det blir tryck på fel ställen trots "ränna" i sadeln.

Förstår inte varför Ergon och flertalet andra tillverkare inte lyckas beskriva sina sadlar ordentligt. Hur ska man kunna välja när det inte går att prova dem?

Ergon sadlar
Hade SMC4 som var åt helvete för mjuk. Sittbenen sjunker ner och det blir tryck på fel ställen trots "ränna" i sadeln.

Förstår inte varför Ergon och flertalet andra tillverkare inte lyckas beskriva sina sadlar ordentligt. Hur ska man kunna välja när det inte går att prova dem?

Merförsäljning?

Slår som vanligt ett slag för en bra lädersadel.

Ergon sadlar
Jag köpte ett par Brooks B17 för att testa men de är så stenhårda att jag inte kommit mig för att montera dem, en insuttning lär ta en evighet känns det som så jag har nog givit upp det spåret.

Köp en Ideale 90 ”Rodèe mains” då slipper du inkörningen. I någon mån.
Eller ta den snabba vägen. Rugga sadelytan med stålull, lägg på en blöt trasa, sedan (vattentät) sadelöverdrag och kör en lång tur. Du kommer att få ont i röven men det går över. Upprepa ett par tre gånger, se till att sadeln torkar långsamt, behandla den sedan med passande läderfett - sadelfett från närmaste hästhandlare är en favvis här. Och du har en sadel för resten av livet. Om du sköter den.

Ergon sadlar
Köp en Ideale 90 ”Rodèe mains” då slipper du inkörningen. I någon mån.
Eller ta den snabba vägen. Rugga sadelytan med stålull, lägg på en blöt trasa, sedan (vattentät) sadelöverdrag och kör en lång tur. Du kommer att få ont i röven men det går över. Upprepa ett par tre gånger, se till att sadeln torkar långsamt, behandla den sedan med passande läderfett - sadelfett från närmaste hästhandlare är en favvis här. Och du har en sadel för resten av livet. Om du sköter den.
Du glömde skriva med "spotta tre gånger över höger axel när du passerar en halt katt".

?

Ergon sadlar
Jag köpte precis en SR Pro från k&s (alltså nu-nu, för fem minuter sedan). Hade haft annonsen sparad i ett gäng dagar men fick nu tummen ur. Har precis sålt fem Pro Stealth efter plötsligt uppkommet skav från den trots att jag kört i några år med dem. Råkade få med en SR Pro vid en cykelaffär i våras och sen hamnade den sadeln på långcyklarcykeln, och vi blev kompisar omgående. Nu har jag jobbat ihop tre begagnade SR och en SM. Får se hur länge vi fortsätter vara kompisar.

Mina erfarenheter har noll bäring för alla andra än mig själv, så att bara för att sadeln råkar passa mig innebär det ingenting för någon annan. Däremot känns de gediget byggda och är ganska snygga.

Ergon sadlar
Den strategin funkar inte på mig i alla fall. Ingen info = inget köp. Inte nu längre i alla fall.

Slår som vanligt ett slag för en bra lädersadel.
Funkar tyvärr inget vidare i skogen. Bred, tung, väderkänslig. Jag provade faktiskt att smäcka på min Brooks B17 på HT:n, men av nån märklig anledning fick jag brutal rövsmärta efter nån timme, vilket jag inte får på krullstyrecykeln. Måste nog ha ännu bredare för såpass upprätt sittställning antar jag.

Ergon sadlar
Funkar tyvärr inget vidare i skogen. Bred, tung, väderkänslig. Jag provade faktiskt att smäcka på min Brooks B17 på HT:n, men av nån märklig anledning fick jag brutal rövsmärta efter nån timme, vilket jag inte får på krullstyrecykeln. Måste nog ha ännu bredare för såpass upprätt sittställning antar jag.

Har just satt en B17S på min HalvsTela istf den Colt som satt. Verkar lovande. ?
Jag håller inte riktigt med om de är väderkänsliga. Men de behöver skötas om. Liksom resten av cykkelen som det heter lokalt, apropå en annan tråd.

/VSUFL

(Vi som är uppfödda på läder)

Ergon sadlar
Har just satt en B17S på min HalvsTela istf den Colt som satt. Verkar lovande. ?
Jag håller inte riktigt med om de är väderkänsliga. Men de behöver skötas om. Liksom resten av cykkelen som det heter lokalt, apropå en annan tråd.

/VSUFL

(Vi som är uppfödda på läder)
Beror nog på vad man menar med väder. Jag tänker på hur en plastsadel ser ut efter en lerig runda. Som sandpapper mellan röfv och sadel. ?

Ergon sadlar
Jag är inne på linjen med en bredare sadel, testade en 190 mm bred damsadel på senaste rundan och den fungerade förvånansvärt bra trots ganska långa pass.

Ergon sadlar
Inte med vettiga stänkskärmar som är närmast ett måste för allt utom finväderscykling på asfalt.
Tyvärr finns bara en fungerande bakstänka för skogsbruk (Mudhugger) och den går inte snabbt att ta av och sätta på. Därför blir det grisiga rundor då och då om man inte ska stå och pilla med buntband i en halvtimme titt som tätt. Det orkar man inte.

Jag är inne på linjen med en bredare sadel, testade en 190 mm bred damsadel på senaste rundan och den fungerade förvånansvärt bra trots ganska långa pass.
Ja, jag tror att många kör onödigt smal sadel. Sittbensmåttet säger uppenbarligen inte allt, för jag kan omöjligen använda sadlar som är så smala som min sittbensbredd antyder att jag borde ha.

Edit: För egen del verkar det också vara platta sadlar som funkar bäst, vilket av outgrundlig anledning är extremt ovanligt.

Prova du en B17. Typ det enda min röfv står ut med än så länge.

Ergon sadlar
Ergon ST Gel funderar jag på, vill ha en bred (runt 190 mm) flat sadel med lagom fast stoppning. Hur skulle du beskriva din ST?

Den är bekväm, lagom fast är nog en bra beskrivning. Det är ju inte någon jättemjuk sadel. Jag har ca 7 km till jobbet så cyklar inga längre sträckor på den, så svårt att bedöma hur bra den är för längre sträckor.

Tillbaka
Topp