ESS i Falun i helgen

Skogsnalle

Ny medlem
ESS i Falun i helgen
Jag sitter och peppar inför min första endurotävling nu till helgen (det ska bli sjukt kul!), men som newbie saknar jag en del info om arret. Det jag kunnat läsa hittills är inte direkt lika uttömmande som ett tävlings-PM för långlopp eller liknande. Enduro är ju mer lek och skoj, men liite mer info skulle inte skada för planeringen med resten av familjen.

Nå, till frågorna:
1. Hur lång tid bör tävlingen hålla på? Start 9.30 men slut ungefär?
2. Kommer man då och då ner till Lugnet eller annan plats för vattenpåfyllnad? Bra att veta hur mkt man ska släpa med sig på hoj och i ryggan. Det kanske framgår när banan släpps på fredag iofs...
3. En annan tråd nämner att motionärer separeras från tävlingsklasser. Betyder det att 9.30 så är det bara en del som startar och andra får hänga kvar ett tag till? Få iväg 230 cyklister lär väl ta ett tag hur som helst?

Fler frågor kommer nog närmare helgen när nervositeten tilltar:) Råd och tips inför den första endurotävlingen tas tacksamt emot!

ESS i Falun i helgen
Enligt min (hyffsat ringa) erfarenhet av endurotävlingar så var beredd på dålig pilning. Då menar jag inte själva tävlingsbanan i sig utan var tävlingscentrum är och var det finns parkering.
Hur man hittar från eventuell parkering till tävlingscentrum, har du flax kanske det finns en pil som visar hur du tar dig från tävlingscentrum mot banan men inget att räkna med. Det mesta av den här "sidoinformationen" som jag tycker är viktigt för att man ska kunna lägga sin energi och koncentration på själva tävlingsmomentet är ofta inte så bra. Men det är kanske bara är jag som upplever det så som är van vid andra sportgrenar som är väldigt uppstyrda.

Motionärer separeras, om man inte frågar om man kan få starta ihop med någon kompis. Då går det oftast bra oavsett klass. Alla kommer stå i en hög så släpper de ut ett gäng på 5 pers var femte minut, istället för en i minuten. Vilse har bra koll på det här.
Du kan nog räkna med lite kö på första SS sen kommer det ha spritt ut sig.

Går du in med inställningen att det här snarare har groovy-baby surferstyle a lá folkabuss och Kalifornien på 80 talet än en oljad organisation som inte lämnar någonting åt slumpen så kommer du bli mer nöjd.
Min axel tillåter inte mig starta tyvärr, hoppas ni får en bra tävling :)

ESS i Falun i helgen
En till färskingfråga. Att bansträckningen släpps kl 12.33 på fredagen, innebär detta att man kan reka banorna redan på fredag eftermiddag eller är dom off limits fram till träningen på lördagen?

ESS i Falun i helgen
Om spåren är släppta så finns det nog inget som hindrar dig från att ge dig ut och köra dem.
Däremot så kan det vara så att banorna inte är färdigbandade förrän den officiella träningen startar.

ESS i Falun i helgen
Om man har tillgång till spåren via strava/trailforks (vilket jag iof inte vet om man får innan lördag) så borde det gå att leta sig runt tycker jag.

ESS i Falun i helgen
Om spåren är bandare eller inte å fredag låter jag vara osagt. Men den schemalagda träningen är ju på lördag.
Så om man inte tror att det går att få ut något av att köra spåren när dom kanske eller kanske inte är bandade, ja då kan man ju helt enkelt låta bli.
Själv tror jag att man kan lära sig något om spåren även utan band. Men å andra sidan så blir det mindre tid till GT drickande. Så det är ju en svår avvägning.

ESS i Falun i helgen
Nån som har koll på Scandic?
Finns det nån bar man kan hänga i på fredagkväll när man kommit fram.
Cykel på rummet är väl självklart?

Å Stenmark GT är obligatoriskt ? om man mot förmodan skall ge sig ut å fuska på fredag em..

ESS i Falun i helgen
Man får ha cykel på rummet, jag har ringt och frågat. Dom verkar vara vana vid stora sport evenemang på Scandic Lugnet...

Inte varje race i en liten gärdsgårdsserie som man får mäta sig mot en olympisk segrare. Visserligen kör jag i motion och Rissverds i dam elit, men ändå :)

ESS i Falun i helgen
Race PM rekommenderar ju Fullface, ryggskydd och knäskydd. Så känner man sig osäker på skyddsnivå så är det väl lagom att ha ungefär den nivån.
Jag kan inte andas i FF, så om inte banan visar sig vara ren döds, så kör jag nog öppen hjälm. Genomkörningen lär jag göra i öppen hjälm, så då får man väl en uppfattning vad det handlar om.

ESS i Falun i helgen
stenmark sa:
Race PM rekommenderar ju Fullface, ryggskydd och knäskydd. Så känner man sig osäker på skyddsnivå så är det väl lagom att ha ungefär den nivån.
Jag kan inte andas i FF, så om inte banan visar sig vara ren döds, så kör jag nog öppen hjälm. Genomkörningen lär jag göra i öppen hjälm, så då får man väl en uppfattning vad det handlar om.

Jag skulle gärna ha full downhillmundering på SS men vill så klart inte släpa på allt detta på transport. Men jag kommer ta med hela downhillutrustningen och besluta vad jag kör i på lördag, när jag vet hur brant det är. Fullface blir det, men kanske tar med vanliga hjälmen också och byter till den på transport. Någon som brukar göra så?

ESS i Falun i helgen
Det får gärna bli hetstråden! Jag blir mer o mer pepp och nervös nu. Nya däck på hojen idag (Maxxis Minion DHF fram och Schwalbe Nobby Nic bak) så även materialpimpat lite:)

Kör såklart rygg- och knäskydd, samt fullface (iofs lightvariant som är avtagbar, Bell Super 3). Men armbågsskydd äger jag inga, och brukar inte sakna det.

ESS i Falun i helgen
Däck-schmäck säger jag.
Vem orkar byta däck. Jag har kvar mina sommardäck.
2 säsonger gammalt Damp Hasse fram och Minion SS bak. Perfekt kommer det bli.
Räknar med att sätta dit Sverker med 1 minut och Ratten med 1½, ca. Tack vare det fina rullet jag kommer ha.

ESS i Falun i helgen
Jag tar med båda hjälmarna och ser vad som funkar bäst. Knäskydd och en rejäl gammal Camelbak som får funka som regnskydd också, det har den gjort förr...
Mina vinnare tips är: Jenny Rissveds i dam elit för det är hemmaplan och hon är fantastiskt duktig tekniskt.
Herr elit... Jag tror Zacka är snabbast men han är ju norrman... Bor dock i Falun... Robin Wallner och båda bröderna Kangas lär ju kämpa om guldet med en liten joker i Anton Karlsson som också bor i Falun sen några år tillbaka.
Lägger till nyläkta Falubon Johan Geshvindt och Adrian Hörnkvist som utmanare i herr elit också...

Senast ändrad:
ESS i Falun i helgen
stenmark sa:
Däck-schmäck säger jag.
Vem orkar byta däck. Jag har kvar mina sommardäck.
2 säsonger gammalt Damp Hasse fram och Minion SS bak. Perfekt kommer det bli.
Räknar med att sätta dit Sverker med 1 minut och Ratten med 1½, ca. Tack vare det fina rullet jag kommer ha.

Har ju sett film på hur bra den däckskombon funkade i senaste svartvittracet :)

ESS i Falun i helgen
Alltså jag har ju tokladdat inför det här så det är svårt att säga något om utgången. Allt är på min sida.

Jag har cyklat en massa pumptrack som uppladdning.
Jag bytte däck i förrgår och upptäckte idag att bak satte sig så illa att det läckt ut gucka på golvet.
Jag kör på en lånad Pike RC som hittils är minst sagt "meh".

ESS i Falun i helgen
jofahjalm sa:
Jaja, men hur är det med fettlevern tunnis?
Jag är nog tyvärr ett fetto mer mentalt än fysiskt. Det är helt klart till min nackdel. Jag har dock legat i med ätandet av Delicatobollar på eftermiddagarna på jobbet i ett försök att komma ikapp. Det går precis ner två 15-pack i en låda i skåpet.

ESS i Falun i helgen
ForesterGuy sa:
rotmys sa:
jag ska också dit. Har ungefär samma funderingar ang vatten. Vad kommer ni köra med för skydd?

Glöm inte vargskydden. Eller...det kanske var Nackareservatet det, och inte Lugnetreservatet?

Borde nästan vara större chans i lugnet va? :-) jag har cyklat en hel del runt Rättvik. Trodde jag skulle se en björn, en älg eller något annat djur, men nej, inte ett enda djur på flera sommrar.

ESS i Falun i helgen
Kollar läget... Har just cyklat upp första gången till hoppbackarna idag och helt slut... Chipstrimning och öl verkar inte funka...

Bilagor

• 20170914_171921.jpg
    20170914_171921.jpg
    210.7 KB · Besök: 108
ESS i Falun i helgen
Helt ok väder ? Efter 4e svängen upp måste jag ligga på rygg en stund å titta upp på hopptornet... fy f-n... Håll tummarna för att det inte regnar nå mer för då kommer det vara perfekt underlag.

Bilagor

• 20170914_180032.jpg
    20170914_180032.jpg
    101.5 KB · Besök: 122
Tillbaka
Topp