ESS i Falun i helgen

ESS i Falun i helgen
Precis hemkommen från en superskoj helg i Falun. Jag har varit nervös i flera veckor, och det blev inte bättre av en kort provkörning av ss 4-6 på fredageftermiddagen. Någon sa dock att ss6 var den värsta av alla och jag kom ju ändå ner så hopp fans det... Träningen på lördagen var precis så skönt avslappnad som jag hade hoppats, elit och motionärer som umgås och har väldigt kul. Körde igenom alla sträckorna två gånger, kraschade några gånger men det verkade ju faktiskt vara görbart även om jag fortfarande inte förstår hur jag kom nerför "fetmats" - ss6 utan att tokkrascha... Ännu en kväll när jag inte kunde somna, tänkte igenom sträckorna och bara nojjade i stället för att sova. Så ringer ändå klockan! Race Day! Fokus, nervositet, allvar, glädje! Vid starten blir jag varse att detta är en tävling där ambulans finns på plats. Mer nervositet. Så ut på första transporten genom Falun. Inga direkta samtal i klungan, alla verkade tagna av situationen. Nu, det är nu det gäller! Väntan vid starten på ss1, varm i kroppen men har inte kört något utför idag. Motorsågar ylar, horn blåses, folk hejjar, 15 sek kvar, 5 sek kvar, kör nu... Bara jag och stigen, första droppet, snällt men högt, högre än nåt jag tagit förut, landar mjukt och fortsätter in i stöket med sten. Passerar Robert... What?! Nerför branta hala stenhällar, håller på att krascha men håller mig upprätt, långt utanför spåret, lyckas dock rulla ner till målet. Phu, klarade det! Bara 5 sträckor kvar, tänker på den sista, ambulanspersonalen verkar ha bråda dagar, nervositeten kommer tillbaks.. På ss2 har jag svårt med koncentrationen, vurpar, vågar inte stå på. Efter målet känns det bättre, nu är kroppen uppvärmd och redo för utförsåkning, borde ha värmt upp på någon utförssträcka... Sträckorna 3-5 flyter på bra, nervositeten är borta, bara kör på, äter snickers, flåsar, och trampar så låren brinner. Så är det dags för sista sträckan. Allvar, spänning, mental kamp, behåller fokus, många i kö men jag behåller fokus, det är mitt race och jag ska i mål! Jag hör ett försynt "kör" från startern, iväg, klarar första delen bättre än nånsin, kan tillochmed ta det lugnt i följande del, sen kommer branten, det går fort, varken man vill eller inte, jag har inte kontroll men är ändå på banan, helvete vad fort det går, det slår hårt i cykeln och jag parerar än det ena än det andra.. det planar ut, jag rullar fortfarande! Snabbt mot nästa hinder. Skriker rätt ut av lycka. Då tränger omgivningen in, bjällror, motorsågar, eldar, folk hejjar, det är underbart och jag kommer över mållinjen! Jag har gjort det! Jag klarade det! Vilken känsla! Det har varit en fantastisk helg med härliga människor och mycket fin cykling som verkligen har satt mig på prov. Tack allihop för en underbar helg!

ESS i Falun i helgen
Majkel sa:
Precis hemkommen från en superskoj helg i Falun. Jag har varit nervös i flera veckor, och det blev inte bättre av en kort provkörning av ss 4-6 på fredageftermiddagen. Någon sa dock att ss6 var den värsta av alla och jag kom ju ändå ner så hopp fans det... Träningen på lördagen var precis så skönt avslappnad som jag hade hoppats, elit och motionärer som umgås och har väldigt kul. Körde igenom alla sträckorna två gånger, kraschade några gånger men det verkade ju faktiskt vara görbart även om jag fortfarande inte förstår hur jag kom nerför "fetmats" - ss6 utan att tokkrascha...

Kraschade i Fetmats förra hösten, det var väl nacken som fick sej en smäll, hade varit värre om jag inte haft ryggskyddet på. Enda bestående skadan var ett böjt bromshandtag... ;-)

ESS i Falun i helgen
Tack för ett superkul evenemang! Det värmde ordentligt i själen med alla glada hejarop och väsnande maskiner. Ni dalmasar är duktiga på att skapa feststämning! :-)

ESS i Falun i helgen
xdr sa:
Rattnalle sa:
Jofa får se sig slagen. 32 s om inte jag läser helt fel.

Även i öltävlingen?
Så vitt jag kunde avgöra dök jofa aldrig upp i baren dagen före race. På fredagen stod en massa tomma alkoholfria öl på bordet framför jofa. Jag skulle därför säga att han blev slagen även i öltävlingen. Antal sekunder dock okänt, hur man nu ska mäta det.

ESS i Falun i helgen
Rattnalle sa:
xdr sa:
Rattnalle sa:

Även i öltävlingen?
Så vitt jag kunde avgöra dök jofa aldrig upp i baren dagen före race. På fredagen stod en massa tomma alkoholfria öl på bordet framför jofa. Jag skulle därför säga att han blev slagen även i öltävlingen. Antal sekunder dock okänt, hur man nu ska mäta det.
ant

Sammanlagd tid - antal öl = True Enduro Hero Time.

ESS i Falun i helgen
Rattnalle sa:
xdr sa:
Rattnalle sa:

Även i öltävlingen?

Ni får räkna YPK (yrsel per krona) och då bör isf jofa ligga på minus?

ESS i Falun i helgen
Rattnalle sa:
xdr sa:
Rattnalle sa:

Även i öltävlingen?

Högt promillehalt i blodet vinner?

ESS i Falun i helgen
xdr sa:
Rattnalle sa:
xdr sa:
Rattnalle sa:

Även i öltävlingen?
ant

Man får tillgodoräkna sig ölen som avdrag på totaltiden alltså? Ja det känns ju logiskt faktiskt.

ESS i Falun i helgen
Rattnalle sa:
xdr sa:
Rattnalle sa:
xdr sa:
Rattnalle sa:

Även i öltävlingen?
ant

Man får tillgodoräkna sig ölen som avdrag på totaltiden alltså? Ja det känns ju logiskt faktiskt.

Precis. Vilket med den logiken borde innebära att jag är SM-vinnare. Utan att ens deltaga.

ESS i Falun i helgen
xdr sa:
Rattnalle sa:
xdr sa:
Rattnalle sa:
xdr sa:
Rattnalle sa:

Även i öltävlingen?
ant

Precis. Vilket med den logiken borde innebära att jag är SM-vinnare. Utan att ens deltaga.
Nja. Ska resonemanget hålla måste man ju ändå fixa att ta sig i mål. En viss balans i drickandet med andra ord.

ESS i Falun i helgen
Rattnalle sa:
xdr sa:
Rattnalle sa:
xdr sa:
Rattnalle sa:
xdr sa:
Rattnalle sa:

Även i öltävlingen?
ant

Nja. Ska resonemanget hålla måste man ju ändå fixa att ta sig i mål. En viss balans i drickandet med andra ord.

Ok. Jag ger mig. Men du måste erkänna att en tid på -8 minuter hade varit en bra vinnartid. ;)

Senast ändrad:
ESS i Falun i helgen
Rattnalle sa:

App app, detta är rent förtal! Det alkoholfria ölen var absolut inte min. Sådant befattar jag mig inte med.

Jag må cykla som en sopa, men bärs kan jag dricka! Inte nog med att jag härjade baren, det hotellrumsdracks även i äkta finlandsfärjestil.

Sedan till det mindre viktiga. Tack för ett grym rejs! Kul sträckor!

ESS i Falun i helgen
jofahjalm sa:
Rattnalle sa:

App app, detta är rent förtal! Det alkoholfria ölen var absolut inte min. Sådant befattar jag mig inte med.

Jag må cykla som en sopa, men bärs kan jag dricka! Inte nog med att jag härjade baren, det hotellrumsdracks även i äkta finlandsfärjestil.

Sedan till det mindre viktiga. Tack för ett grym rejs! Kul sträckor!
Dåligt sällskap alltså. Illa.

ESS i Falun i helgen
Och en video från en rookies perspektiv:
SS1 i sin helhet resten är snuttar och min heroiska insats på Ss6 kom inte med... Filmade två transportsträckor i stället...

ESS i Falun i helgen
ESS i Falun i helgen
ESS i Falun i helgen
xdr sa:
Westman sa:
Många fina bilder från helgen och gött med punkfilm. :)

Är lite oimpad av SCF som misslyckats med att ta hand om ännu en högpresterande tjej, när dom inte lyckas hjälpa Cissi få rätt licens. Därmed fick hon inte sitt brons. Läs kommentarerna.
https://www.instagram.com/p/BZJ4UbSFeWA/?taken-by=cmountainbiker

Han har tydlig haft en tuff sommar. Insikten om att det är välförtjänt tycks inte slagit honom än.

Finns det ingen kurs i "hur man bemöter kritik på ett professionellt sätt" som karln kan gå på? Han svarar ju som en "fjortis": -Ja men durå?

ESS i Falun i helgen
En fråga, varför bygger man inte en långsammare "chicken-line" runt droppen och hoppen? Nu sparar man ju tid på att köra runt dem.

Senast ändrad:
ESS i Falun i helgen
Hoppen på Sjöstigen lär väl ha varit snabbast att hoppa? Trots min förkärlek förbladderdropps tycker jag nog att dom inte tillför så mycket till ett rejs när dom ser ut som dessa gjorde.

ESS i Falun i helgen
Att bygga ny en chicken-line förbi en svårighet där det inte finns någon sedan tidigare och göra den lite långsammare är väl helt ok. Men på Sjöstigen finns både hopp och chicken-lines (förvisso snabba) redan så att bygga något nytt som inte sedan kommer användas efter tävlingen känns som onödigt merjobb för arrangören tycker jag.

ESS i Falun i helgen
rekrevs sa:
Att bygga ny en chicken-line förbi en svårighet där det inte finns någon sedan tidigare och göra den lite långsammare är väl helt ok. Men på Sjöstigen finns både hopp och chicken-lines (förvisso snabba) redan så att bygga något nytt som inte sedan kommer användas efter tävlingen känns som onödigt merjobb för arrangören tycker jag.

Jo att bygga något är väl overkill, men man hade kunnat löst det med tejpning.

Kan hålla med om att trädroppen inte är så kul i Källviken men när men tänker på alla timmar det tagit att bygga dem så känns det lite sorgligt att de inte används på race.

Tillbaka
Topp