Ett kilo i veckan : Del2 - nya (eller samma :) mål.

Efter en vecka med ny förkylning och lite fysisk aktivitet överhuvudtaget gick viktnergången i sisådär... -0,1kg denna vecka :-( T
V1, -0,8kg
V2, -0,1kg
Totalt -0,9kg

Sammanställningen har börjat, i kväll inför jag alla siffror i första posten, se till att rapportera alla som inte gjort det ännu. Och ell särskillt välkommen till gorillala. Välkommen till Happy och lycka till!

Såja, då var i alla fall en stor del av oss inskrivna :) Jag räknar med att resten messar uppgifter innan senast onsdag, Annars blir det DNS...

Lycka till alla, commence the späkning!

Efter gårdagens pizza, kall öl och en stor portion glass väger jag in på:
- 88,4 kg
- 98 cm
- 24% fett
- 34% muskler
- 50 vilopuls

Nu blir det två ägg till frukost

Skulle vilja hänga på i 0,5kg/veckan.
Har inte någon våg på vardagarna men vikten i helgen låg på 82,5 kg. Midjan blev (2 A4 på längden och 1 på brädden plus 6,5 cm.) längsta linjal 45 mm.... Mätte med ett bälte.

Edit:
Räknade fram omkretsen till 87 cm

vikt 82,5
Midja 87 cm

;~}

Senast redigerad av en moderator:
Efter rejält gottande fredag, lördag, söndag vägde jag in på fortfarande long-time-low, 79,6kg. Omfång är tyvärr okänt just nu, jag har inget måttband och tänkte inte på att dra ett snöre runt och mäta snöret.. Fixar det ikväll!

Startvikt: 79,6
Omfång: TBA

Hej, jag hoppas jag inte är försent ute, men vill anmäla mig som mesig väpnare! Jag skulle behöva trappa ner minst 10 kilo och ett halvt i veckan borde man väl orka med.

Just nu väger jag ca. 100 kilo, ska uppdatera noggrannare i eftermiddag.

/Heffaklump

Startvikt: 86,8
midja 95

Atlas du har missat sid 4:

Ebichu skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag satsar på halvkilot.
>
>

Jag knuffar på i lite egen gräddfil. Tycker 4 kg/månad blir för aggressivt och siktar på 2, max 3 kg enskilda veckor.

95 i morse efter lite varierad kosthållning under helgen då jag varit på sova-borta-cup med småkillarnas fotbollslag. Nu i veckan sätter jag in en hår stöt.
50 situps, 50 armhävningar, 50 ryggresningar för att starta förbränningsmotorn varje dag känns helbra. Har en PT på jobbet :)

Trots att jag proppade i mig en riktig lågkalorifrukost i morse glömde jag helt bort att ställa mig på vågen. Återkommer :-P

Fjärdebrunn skrev:

> 50 situps, 50 armhävningar, 50 ryggresningar för
> att starta förbränningsmotorn varje dag känns
> helbra. Har en PT på jobbet :)

Haha, jo det tror jag att det funkar :) Pendelcyklar du med?

För att hålla motvationen uppe är det kanske dags att börja fundera på vilken onödig cykelpryl jag skall belöna mig själv med...

Min belöning för förra årets viktnedgång blev en tre timmar snabbare vätternrunda i år, bland mycket annat. En timma/10kg. 40kg till... Sub 8?

Belöna er med att göra rum i budgeten för att minska cykelvikten med 1/10 av vad ni minskar kroppsvikten! Kan bli väldigt dyrt om man redan har en lätt cykel. :-)

Själv väger jag 83 och min cykel väger 8.35. Målet för nästa säsong är 79 respektive 7.9 kg. Billigt blir det inte med ny gaffel (DT Swiss XRC 100 Race, -300g), nytt styre (kanske Mcfk, 88g om man vill kunna köra barends, -60g) och ny kassett (XG999, -50g).

Vägde in mig förra tisdagen på 97.4 kg, midja: 95cm

idag vägde jag 95.1 kg, midjemått kommer senare idag...

gissar på att en del är vatten, men ett steg i rätt riktning!

edit: la till midja

Inser att om jag lättar 11 kg så kommer jag bli snabbare och dessutom tåla annan träning bättre vilket borde medföra att jag kan ta de sista stapplande stegen mot tvåsiffrigt...
Inser att jag snarare behöver lägga pengar på ny garderob mer än extra belöningar :-)

Invägningsdags då

Har lustigt nog gått upp i vikt (stackars zesty) sen jag började cykla i våras.. kan vara för jag endast fokuserat på att få upp konditionen som jag nu känner är på en acceptabel nivå.

Hursom...

Vikt: 131.9kg
omkrets: hittade inget måttband långt nog, och det va fan knepigt att mäta med tumstocken. TBA mao :)

Nu kör vi !

Det blir definitiv inskrivning imorgon. Vet inte om det blir någon DNS, men startfältet ser mycket starkt ut!

Jag kommer nog att få en positiv viktändring de närmaste 8 dagarna, mer utmanande på det viset:-)

Yabadabadooo! gick under 94 i morse och smög in på 93,9 obajsad. Detta trots ickeasketiskt leverne i helgen.

@Atlas: Nej, jag pendelcyklar inte. Det saknas omklädningsrum på jobbet. Det ska dock nog ordna sig. Jag får byta jobb...

Sådärja.
93,3 i morse :-O
Förbränningsmotorn verkar ha gått igång värre. Ikväll får jag ordning på iaf en av 3 havererade cyklar så jag kan bränna mera.

Ja som sagt, om man har ren övervikt att ta av behövs bara diciplin och motivation för att ta bort extrakilona. Men det där med bara kanske är en definitionsfråga...

Krånglet kommer när man närmar sig "normalvikt" dvs bara har ett par kilo fett att ta av.

Daniel_E skrev:
> Lassebett skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > onödig cykelpryl
>
> Finns det såna?

Skärmar, pakethållare, cykelkorg, ringklocka, reflexer, plastskiva mellan kasett och ekrar. NISM?

Första kilot avklarat !

:-)

Å jag skall nog inte köpa någon av de onödiga cykelrylarna ovan.

Atlas skrev:
> Ja som sagt, om man har ren övervikt att ta av
> behövs bara diciplin och motivation för att ta
> bort extrakilona. Men det där med bara kanske är
> en definitionsfråga...
>
> Krånglet kommer när man närmar sig "normalvikt"
> dvs bara har ett par kilo fett att ta av.

Jag förstår vad du menar. Marginaleffekten av varje insats sjunker ju närmare "idealvikten" man kommer. Jag tycker dock detta är en sanning med modifikation.

Min upplevelse från förra gången jag kapade 19 kg dödkött var att det tar tid och viss ansträngning att starta det jag kallar "förbränningsmotorn". Har man dock lyckats med det kan man tappa kilon i en ökad takt långt under "normalvikten". Förbränningsmotorn handlar här om tre saker
1. Att hålla kosten på en nivå där man absolut i plussar på kaloriintaget utan ligger på ett litet minus.
2. Att hålla alla stora muskelgrupper igång med nära nog daglig aktivitet. Ett exempel är mitt dagliga morgonpass som handlar om att få med överkroppen i att suga åt sig och förbränna energi.
3. Att plåga kroppen med lätt undernärda långpass på t ex cykel. Det är slutsteget för att ställa om metabolismen så kroppen tidigare börjar bränna fett och så den lär sig att alltid bränna fett.

Jag fick effekten att jag tappade mer kilon på slutet än början av resan. Det är den effekten jag letar efter nu. När man har minskat 10 kg blir det så kul att träna (cykla) bara av den anledningen att det går lättare. Då kör man gärna mer än då...

Inga direkt vetenskapliga belägg. Bara egna erfarenheter.

Normalvikt enligt ovan med bara ett par kilo fett att ta av gäller rätt få svenskar.

O

Fjärdebrunn skrev:
> När man har minskat 10 kg
> blir det så kul att träna (cykla) bara av den
> anledningen att det går lättare. Då kör man
> gärna mer än då...

Efter 10kg lär jag kunna räkna mina sista kg fett på ena handen. Jag hittar dock min motivation i just den tanken, att min kropp då når sin optimala vikt för cykling.

Vikt - 73,2 kg
Midja - 93 cm

Ska ut och cykla precis och att jag hittade den här tråden lägger nog på ett par mil på rundan minst :)

Ahh, det går som planerat. MEN i helgen är det bröllop, total jävla urspårning från diciplinen fredag och lördag alltså. Invägning söndag kan bli en mardröm.

Det blir uppdatering på söndag, inskrivning av sena deltagare oxå och tack vare min slöa inskrivning är det alltså i Onsdags som var sista startdagen. *jag är mutbar med snälla ord :)*

Jag kommer oxå att göra ett öppet googledokument som vi alla kan uppdatera själv.

PS om någon vet hur man gör ett öppet, uppdateringsbart och länkbart (synligt då) dokument redan och känner sig flink i fingrarna emottages hjälp mycket gärna, arbetet har börjat med full fart, lite som en rotborste i rumpan :) DS

Tillbaka
Topp