Ett par "nya" vevarmar som anlände...

TommyE

Ny medlem
...för några veckor sedan eller så. Den blanka finishen är mycket vacker att se på och designen är förhållandevis stilren. Ingen anodisering eller klarlack på ytan så det är relativt enkelt att underhålla den där finishen. Tyvärr gör inte White Industries vevarmar med spindel längre och såvitt jag vet finns det ingen aftermarket spindel att köpa till ENO-vevarna så att man kan köra två eller tre klingor fram (kanske blir motsägelsefullt med fler än en klinga på en arm där det står ONE baklänges).

Men på allsmäktiga eBay, där man ibland kan hitta en skiva rostat bröd med en silhuett av Jesus inbränd och andra obskyra saker, hittade jag ett par retro/vintage White Industries US vevarmar i fint skick.

whitevevar.jpg

whitevevar2.jpg

whitevevar4.jpg

Om ni letar efter sådana här vevarmar så se upp för fulversionen som gjordes av Sugino. Den ska visst vara monumentalt sämre än originalet, om man får tro recensenterna på MTBR.

Farsan har ett par i mindre fint skick =)
edit: Dina var riktigt läckra!
white.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Zam: Dina är ett par "fulvevar". Suginoversionen har svart logga, som bara är en dekal, medans de USA-tillverkade har en graverad logga. Dessutom är de inte alls lika ihåliga på baksidan. Kan man gissa att de sitter på en Marin?

TommyE: Hur mycket kostade de?

De är som sagt inte mina, men kul att veta ändå! Bra att ha kännetecken på vad man ska passa sig för =) De sitter på en Nishiki från senare delen av 90-talet skulle jag gissa.

R:

Auktionen slutade på 214$, men det ingick tre nya Race Face "Race Rings", ett Phil Wood crmo vevlager (inkl verktygen man behöver för att montera dem) samt SRP titanbultar för vevarmarna också. Säljaren var så nöjd över att det slutade så "högt" att jag fick med två (svarta, den äldre versionen) Race Face drev till... :)

Vet inte vad vevarmarna kostade i Sverige, har ett vagt minne av att Cykel City sålde dem för länge sedan men jag kanske minns fel.

2495:- var det rekommenderade utpriset från generalagenten på den tiden. Jag har mina randiga skäl och rutiga orsaker att komma ihåg det priset... Verkar ju lite märkligt annars att komma ihåg ett pris från 1997, typ. 112 mm vevaxel eller?

>112 mm vevaxel eller?

Han skickade med ett 113 mm vevlager med 5 mm off set så det är väl ganska nära 112. Är 112 den rekommenderade längden för de där vevarna?

Ja, 112 rekommenderat, men en halv mm på varje sida är ju inte mycket att bråka om! Några roliga vevbultar till det?

Följde med SRP ti, men jag tror jag fortsätter att använda Middleburns "self extracting" bultar som det inte varit några problem med.

SRPs är så där härligt matt titangrå med lös bricka! Fast självavdragande är smidigt det med. Har ett par Syncros självavdragande på en av landsvägscyklarna, och de funkar kanon. Nähä, måste tydligen sluta surfa nu.

Finns ett till par vevarmar som jag mycket gärna skulle vilja ha. De äldre varianterna av Race Face Turbine har en så otroligt snygg spindel, skulle antagligen passa äckligt bra till klingor från Boone.

Så här ser de vevarna ut (till landsväg, men spindeln ser likadan ut till MTB-versionen).

racefaceroad.jpg

racefaceroad2.jpg

För övrigt en aktiv auktion (ebay tyskland) så den som är sugen kan ju ta sig en titt nedan.

<http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=9201&item=7164901108&rd=1>

TommyE måste gratulera dig till livs vev-shoppning!!! Har själv ett par USA gjorda med W.I. tittan vevlager och dom slår det mesta i styvhet.......och framför allt snygghet!!!

MVH /Martin

Tillbaka
Topp